Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Introduktion till Strid, våld & död

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Anchorman, Igår, 18.43
4 responses
172 visningar
0 gillar
Vimes
av Vimes
 
Skapad av ragngand, 23 October 2017, 12.35
1 response
151 visningar
0 gillar
ragngand  
Skapad av ragngand, 10 February 2017, 13.52
5 responses
287 visningar
0 gillar
ragngand  
Skapad av ManU77, 08 April 2018, 09.07
37 responses
1.323 visningar
0 gillar
illspecko  
Skapad av Khan, 10 January 2018, 10.51
79 responses
2.813 visningar
13 gillar
Khan
av Khan
 
Skapad av luddwig, 19 April 2018, 20.37
16 responses
496 visningar
0 gillar
luddwig
av luddwig
 
Skapad av ceruleanfive, 19 April 2017, 15.51
91 responses
2.199 visningar
9 gillar
ceruleanfive  
Skapad av Pieter, Igår, 19.41
2 responses
147 visningar
1 gillar
Pieter
av Pieter
 
Skapad av Vimes, Idag, 05.40
1 response
72 visningar
0 gillar
Jarl
av Jarl
 
Skapad av God45, 19 December 2017, 06.40
226 responses
9.930 visningar
17 gillar
God45
av God45
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Introduktion till Strid, våld & död

    I samma anda som den tidigare introduktionen till magi kommer här en introduktion till modulen Strid, våld & död (arbetsnamn).

    Ladda ner på vår hemsida:
    http://helmgast.se/helmgast/introduk...trid-vald-dod/

    Beskrivning:
    Introduktion till Strid, våld & död är en introduktion till en framtida modul som avhandlar mer detaljerade regler kring strid, skador, rustningar och vapen. Modulen kommer också att presentera regler för stridskonster samt ge exempel på ett stort antal motståndare och/eller medhjälpare för spelledaren att snabbt ta fram. Denna introduktion beskriver hur stridskonster är tänkta att fungera och ger några exempel på stridskonster och de tekniker dessa innehåller. I slutet av introduktionen är också fyra motståndare/medhjälpare som visar hur dessa är tänkta att presenteras i den framtida modulen.

    Hoppas det är till glädje!

  • #2
    Coolio, ser bra ut. Gillar hur man bygger upp sina stridskonster. Också trevligt att få lite val under spel - om jag minns Eon 3 rätt satte man bara ihop en bunt tekniker från början och körde på med bara dem hela tiden?

    Kommentera


    • #3
      Det här kom ju extremt lägligt då jag tänkte återuppliva min gamla Inbördeskrig-i-Consaber-kampanj!

      Kommentera


      • #4
        Vänta lite... Det är den första April idag!

        DIN DJÄÄÄÄVUL!

        Kommentera


        • #5
          Det hade varit elakt ja. Nu var det ju inte så.

          Kommentera


          • #6
            Vi har speltestat stridskonsterna under ganska lång tid och min bedömning är att det fungerar utmärkt i spel. Att man låser upp tekniker under spelets gång och att man fortfarande använder sina vanliga vapenfärdigheter gör stridskonsterna betydligt mer balanserade jämfört med tidigare versioner.

            Kommentera


            • #7
              Ser fantastiskt bra ut!

              Kommentera


              • #8
                Ser grymt bra ut. Ser fram emot mer områdeskoppling framöver.

                Kommentera


                • #9
                  Låter lovande. :)

                  Ser fram emot när den är redo för att komma ut. :)

                  Kommentera


                  • #10
                    Antagligen är det jag som är saftigt dum i huvudet efter en seg förmiddag men jag har lite frågor om stridskonsterna som ni kanske kan hjälpa mig reda ut.

                    Om jag läst rätt är det så att det färdighetsvärde man har i stridskonsten avgör hur många olika tekniker man har i stridskonsten. Man slår egentligen aldrig för stridskonsten, eller?

                    Sen, väl i strid så kan man använda de tekniker man har, oftast som modifikationer till sitt anfallasslag.

                    Som i reaktionsfasen, innan striden börjar:
                    Daniel säger: "Cerec har Mästaranfall och Rappt anfall så hans 2T6 i reaktion blir 2T6+4 (eller räknas kumulativa modifikationer också ihop och blir extra tärningar så att det blir 3T6+1?)




                    Kommentera


                    • #11
                      Sista fråga, åtminstone nu för en stund.
                      Vad kostar det att köpa en stridskonst. Är det som kostnaden för en vanlig expertis? Och sen bygger man upp det till den nivå man vill ha med enheter eller erfarenhetspoäng? Och om man skaffar den i spel måste man givetvis ha uppnått kraven och klarat slagen...

                      Kommentera


                      • #12
                        Som jag förstår det så är stridskonster expertiser, och köps precis som vanligt (fast utan chansen att få dem för expertispoäng eftersom de inte finns i tabellen). De har dock ett antal krav på andra färdigheter som man måste ha, så det kommer att krångla till det om man inte har tänkt ha de färdigheterna ändå. Det står tydligt att man måste uppfylla kraven på sådana färdighetsnivåer även under karaktärsskapande.

                        Värdet i expertisen kommer man bara att slå emot under speciella omständigheter tror jag. Tänk utmaningar och konflikter. I övrigt så ger värdet ett visst antal tekniker som sedan används ihop med vanliga stridsfärdigheter.

                        Kommentera


                        • #13
                          Värdet i Stridskonstexpertisen används inte under en strid men kan användas likt andra expertiser. Mer exakt beror ju på vilket stridskonst det rör sig om, men att använda det i en utmaning/konflikt för uppvisningsstrid känns lämpligt. Kostnaden för färdigheten är även som en vanlig expertis. Kraven gäller främst när man skapar rollpersonen och fungerar mer som en fingervisning om man lär sig stridskonsten under spel. I spel bör det handla mer om sociala konflikter, utföra äventyr, ge mutor och liknande för att få inträde på en vapenskola.

                          I fallet med Mästarutfall och Rappt utfall så slår man ihop dessa två +2-bonusar till +1T6 (vilket man gör normalt om det inte uttryckligen står något annat).

                          Kommentera


                          • #14
                            Toppen! Och smart med de sociala konflikterna.

                            Kommentera


                            • #15
                              Jag tänkte introducera stridskonster i spel, möjlighet till inlärning alltså.

                              Med det som finns i pdf:en så utgår allt från inlärning vid karaktärsskapande. Alltså att man har 4T6 från start, vilket man får när man köper stridskonsten. Köper man en expertis i spel så får man väl bara 2t6 i den, vilket ställer till det med stridskonsten.
                              Jag ser två alternativ:

                              1. Man får 2t6 när man köper den, får grundtekniken, alltså den obligatoriska tekniken redan då och sen resten efter hand att man jobbat sig upp i nivå.

                              2. Man låter Stridskonst som expertis vara ett undantag och får 4t6 i den när man köper den i spel, kanske för 6 enheter istället för 4.

                              Kommentera

                              Arbetar …
                              X