Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Egenskapad karta till Jargien

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Twitchy, Idag, 01.15
1 response
33 visningar
0 gillar
Gurgeh
av Gurgeh

Skapad av Lemur, 30 April 2017, 11.51
16 responses
382 visningar
0 gillar
Tony88
av Tony88

Skapad av Hikage, 19 April 2017, 21.48
2 responses
103 visningar
0 gillar
Tony88
av Tony88

Skapad av P.eLL.e, 22 June 2017, 13.30
7 responses
129 visningar
3 gillar
P.eLL.e
av P.eLL.e

Skapad av ragngand, 03 June 2017, 11.27
5 responses
134 visningar
0 gillar
ragngand  
Skapad av AnVili, 21 June 2017, 17.05
7 responses
201 visningar
0 gillar
Mundo
av Mundo

Skapad av Bolongo, 03 June 2017, 11.54
5 responses
149 visningar
3 gillar
Bolongo
av Bolongo

Skapad av Bassejr, 21 June 2017, 10.33
3 responses
100 visningar
0 gillar
slanfan
av slanfan

Skapad av P.eLL.e, Igår, 13.28
0 responses
34 visningar
0 gillar
P.eLL.e
av P.eLL.e

Skapad av Björn Wärmedal, 19 June 2017, 10.20
50 responses
1.067 visningar
0 gillar
luddwig
av luddwig

X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Ursprungligen skrivet av Celledor Visa inlägg
    Bilen verkar bli väldigt liten, ska man ladda upp den på något annat sätt?
    Public Service Announcement:

Gör så här för att bifoga bilder:
    Bilaga
    1: Klicka Ladda upp bilagor-ikonen.
    2: Klicka Ladda upp bilagor-knappen. Välj fil som du vill bifoga.
    3: När filen är uppladdad, välj infoga Fullsize för att sätta in det i inlägget. Bilden hamnar precis där textmarkören är.

Happy bifogning.

Kommentera

Mycket najs stads-bild. Och ja, lite fler hus behövs nog för att tillgodose alla de invånarna.

Kommentera

Snygga kartor!

Re staden:

* Räkna med att det är tio pers småhus, och tjugo per paradvilla (de senare är husen med innergårdar, varav du har en). dvs ca 300 hus + 50 paradvillor. Om du vill representera korrekt.

* Gator är av två slag.

Planerade, som är tänkta att vara breda nog att slå ned uppror, och vanligen leder mellan två monument/torg, eller flankeras av två monument vid början och slutet.

Oplanerade, som är så smala som möjligt för att man skall kunna stänga av dem med en billig grind. Detta gör att man kan hålla djur och barn på innergårdarna och bakgatsnätet som dessa bildar.

Husområden med oplanerade gator, har vanligtvis en tät fasad utåt, dvs. de ligger hälst vägg-i-vägg mot en planerad gata. Innåt är de däremot mer fristående. Varje område är vanligen väldigt stort - jag föreslår att du arbetar med 50-100 hus/område.

Var inte rädd för att spränga in paradvillor i dessa områden. Det vanliga är inte att borgarna/patricierna/adeln lever separerade, utan att de lever insprängda - om de kan. I den mån du har en planerad gata av patriciervillor som inte ligger innuti ett kvartersområde, har du inflyttad och i princip maktlös adel. Det är billigare, tuffare, mer status och mer praktiskt för adeln att leva i en lojal del av folkets område. Att ta sig in genom virrvarret av gator är svårt, och saker kan "hända" personer som inte är välkomna, eller inte bör lämna godset. Plus att det ger en utgångspunkt att agitera ifrån, vilket ger en stor folkmassa att börja uppror ifrån.

Om du vill representera gillesgator, "bagarnas gata", etc. börjar du vid ingången till ett bostadsområde, och ritar in en planerad gata rakt in. I slutet av denna bör du lägga en kyrka. Standardregler följs även här, dvs tätt packat mot stora gatan, med smala gator som viker in.

Om du vill representera en riktigt fläskig traditionell adel, lägg in ett torg mitt i ett bostadsområde, med en egen kyrka, ett monument, och en blandning av hus och paradvillor (50/50) längs torgets kant. Detta representerar ett maktcentrum för den som har skapat (och betalat) för torget.

* Slottet ligger inte nedanför en bergknalle. Det är kallt och mörkt där, för att inte tala om svårförsvarat. Antingen är slottet inbyggt i berget (vilket är coolt, och inte ovanligt, representera med torn och byggnader som sticker ut genom hela bergsområdet), ligger ovanpå berget, eller ligger i en berglös del av stan.

*Stadsmuren bör flyttas till utsidan av vallgraven/sjön, och kompletteras med en ringmur på insidan. Inkludera ett antal bondgårdar innanför stadsmuren.

Kommentera

* Räkna med att det är tio pers småhus, och tjugo per paradvilla (de senare är husen med innergårdar, varav du har en). dvs ca 300 hus + 50 paradvillor. Om du vill representera korrekt.

* Gator är av två slag.

Planerade, som är tänkta att vara breda nog att slå ned uppror, och vanligen leder mellan två monument/torg, eller flankeras av två monument vid början och slutet.

Oplanerade, som är så smala som möjligt för att man skall kunna stänga av dem med en billig grind. Detta gör att man kan hålla djur och barn på innergårdarna och bakgatsnätet som dessa bildar.

Husområden med oplanerade gator, har vanligtvis en tät fasad utåt, dvs. de ligger hälst vägg-i-vägg mot en planerad gata. Innåt är de däremot mer fristående. Varje område är vanligen väldigt stort - jag föreslår att du arbetar med 50-100 hus/område.

Var inte rädd för att spränga in paradvillor i dessa områden. Det vanliga är inte att borgarna/patricierna/adeln lever separerade, utan att de lever insprängda - om de kan. I den mån du har en planerad gata av patriciervillor som inte ligger innuti ett kvartersområde, har du inflyttad och i princip maktlös adel. Det är billigare, tuffare, mer status och mer praktiskt för adeln att leva i en lojal del av folkets område. Att ta sig in genom virrvarret av gator är svårt, och saker kan "hända" personer som inte är välkomna, eller inte bör lämna godset. Plus att det ger en utgångspunkt att agitera ifrån, vilket ger en stor folkmassa att börja uppror ifrån.

Om du vill representera gillesgator, "bagarnas gata", etc. börjar du vid ingången till ett bostadsområde, och ritar in en planerad gata rakt in. I slutet av denna bör du lägga en kyrka. Standardregler följs även här, dvs tätt packat mot stora gatan, med smala gator som viker in.

Om du vill representera en riktigt fläskig traditionell adel, lägg in ett torg mitt i ett bostadsområde, med en egen kyrka, ett monument, och en blandning av hus och paradvillor (50/50) längs torgets kant. Detta representerar ett maktcentrum för den som har skapat (och betalat) för torget.

* Slottet ligger inte nedanför en bergknalle. Det är kallt och mörkt där, för att inte tala om svårförsvarat. Antingen är slottet inbyggt i berget (vilket är coolt, och inte ovanligt, representera med torn och byggnader som sticker ut genom hela bergsområdet), ligger ovanpå berget, eller ligger i en berglös del av stan.
          Tackar, massa bra idéer och just det där med gator och sådan har jag funderat över och inte varit helt nöjd med.
          Ska se hur jag gör med slottet om jag flyttar det helt eller bygger in det i berget, finns ju två på kartan. Det ena ligger på kullen som har en egen mur.

*Stadsmuren bör flyttas till utsidan av vallgraven/sjön, och kompletteras med en ringmur på insidan. Inkludera ett antal bondgårdar innanför stadsmuren.
          Men är inte vallgraven till för att skydda muren ifrån att undermineras av fienden?
          Vad är skillnaden på stadsmur och ringmur?

Kommentera

Vallgraven har många syften. Civilt är det en vattenkälla, samt en plats att tvätta kläder på. Militärt är det i första hand ett hinder för stormning - att hindra gruvor är sällan möjlit genom vallgravar, eftersom stenmurar hursomhälst går lika högt (eller minst hälften så högt) under marken som ovan. Vattnet sipprar inte ned så djupt. Undantaget är en period mellan 1200-1400, då man arbetar med höga och tunna stenmurar, som enkelt kunde raseras. Tegelmurar behöver inte grävas sönder (de kan borras), och trämurar kan med fördel brännas.

Stadsmuren är tjockare, och är första försvarslinjen. Den är för det mesta en ringmur rent tekniskt sett, men behöver inte vara det. Poängen med den är att hindra projektiler från kastmaskiner med mera att komma i närheten av den faktiska staden. Den skall skydda staden, vattenförsörjningen (därav att du vill ha minst en vallgrav på insidan), och matförsörjningen (därav gårdarna). Vanligen byggdes de ut vartannat sekel, när bebyggelsen vuxit ut till den nivån.

Ringmuren, den inre stadsmuren, är tunnare. Vanligen inte tänkt att motstå artillerield. Om du har en ytlig berggrund behöver du ingen vallgrav framför. Att ha det bakom innebär emellertid att en fallen mur blir oanvändbar för att ta sig in i staden. Mitt förslag är att du skippar murarna i staden, och lägger en ringmur innanför sjön/vallgraven, med frekventa torn, samt en utanför, utan torn, men med bastioner.
            Last edited by Tell; 18 January 2016, 22.44.

Kommentera

Håller på att göra lite ändringar och läser på lite olika sidor. Hitta att en annan användning av vallgravar är att förhindra belägringstorn/stegar och liknande att komma nära tornen. Verkar dock mest hitta bilder där vallgravar är runt borgar och att vissa är väldigt breda.

Angående bastioner så vet jag inte om jag tycker det tillhör Eon världen, de är riktigt coola men känns som om sådant tillhör senare perioder.

Den innersta muren tänkte jag för det första som byggdes tillsammans med slottet och sedan byggdes staden och de yttre murarna.
              Men gillar att ha flera murar som du säger visar på att staden har vuxit med tiden.

Kommer med en uppdaterad version när jag är klar med den.

Kommentera

Som jag alltid förstått det så är grundanledningen, till vallgravar, just att agera som en av de första leden utav försvar.

All annan typ av användning känner jag är oftast en ren sekundär grej. Något som mer "råkade bli en grej", snarare än ett medvetet val. Inte för att de inte skulle kunna bygga vallgravar med dessa sekundra grejerna i tanken, och det har säkert gjorts också... men de skulle inte låta de grejerna försvaga vallgravens användning som försvar allt för mycket... åtminstone inte i länder där krig av diverse slag är en reell och vanlig grej.

Kommentera

Nu när mina spelare har fått se alla kartor så tänkte jag att jag kunde fylla på dem här då de hör till samma serie. Det är flera inzoomningar på provinsen Sardan.

Bilaga

Bilaga

Bilaga

Kommentera

Hej!
                    Går det att få de 3 sista kartorna i orginalstorlek?
                    Jag undrar också om du kan berätta om hur du gjort dem, vad du använder för program och teknik. Håller själv på med en hel del sådant till min kampanj och vill göra mer så vill lära mig att göra snygga kartor som dessa.

Kommentera

Mycket vackert! Jag ställer mig på kö bakom Toast! :)

Kommentera

Jag ska se om jag hinner lägga upp dem under dagen.

De är skapade i Photoshop.
                        Varje färg är ett lager så jag arbetar nedifrån och upp. Börjar med vattnet, sedan marken, de olika nivåerna på bergen, skogar osv. Sist så lägger jag dit texter, vägar, gränser osv.

Istället för att rita ut färgerna så är varje lager helt ifyllt och jag suddar ut det jag inte vill ha genom att använda en layer mask. På det sättet så är det enklare att byta färgen och även lägga till filter (syns inte på dessa men håller på att experimentera med det).

Jag utgick ifrån den större jag skapade (se längre upp i tråden), klippte ut det parti som jag ville zooma in på och la till mera detaljer. Sedan så upprepade jag.

Har tänkt att lägga upp en sida där jag kan lägga ut sådant här samt annat material, kanske även photoshopfilen men har inte hunnit.

Kommentera

Här kommer alla (de ska vara i A4 storlek):
                          http://i.imgur.com/uoDLFPA.jpg
                          http://i.imgur.com/7cF80bL.jpg
                          http://i.imgur.com/8vRmgvq.jpg
                          http://i.imgur.com/zJIqI7e.jpg

Om någon vill ha en över något område så kan jag säker slänga ihop det i mån av tid, de är rätt kul att göra.
                          Last edited by Celledor; 21 March 2017, 12.23.

Kommentera

Arbetar …
                          X