Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Introduktion till magi

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Platon, 20 September 2017, 15.52
5 responses
128 visningar
1 gillar
Rangertheman  
Skapad av Brior, 21 September 2017, 14.20
20 responses
742 visningar
9 gillar
wilper
av wilper

Skapad av krank, Igår, 23.07
0 responses
9 visningar
0 gillar
krank
av krank

Skapad av Stareater, 21 September 2017, 18.10
1 response
47 visningar
0 gillar
Feuflux
av Feuflux

Skapad av Lambendil, 05 September 2017, 12.18
34 responses
651 visningar
1 gillar
Lambendil  
Skapad av lilonjo, 21 September 2017, 09.35
3 responses
108 visningar
0 gillar
Arfert
av Arfert

Skapad av wilper, 20 September 2017, 11.08
14 responses
318 visningar
2 gillar
RedMoon
av RedMoon

Skapad av Hellzon, 01 April 2017, 22.24
1 response
147 visningar
0 gillar
Schwen92  
Skapad av God45, Igår, 07.21
8 responses
133 visningar
1 gillar
God45
av God45

Skapad av Lambendil, 20 September 2017, 09.24
15 responses
258 visningar
1 gillar
Lambendil  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Ursprungligen skrivet av thartvigsson Visa inlägg
    studenter band in sina föreläsningsanteckningar till böcker när de var klara med sina studier
    Nu går jag off topic i diskussionen, men det här är sjukt häftigt på något sätt. Om alla studenter strävade efter att kunna använda sina anteckningar som referensverk senare i livet skulle pluggande se helt annorlunda ut. Ascoolt ju.

Kommentera

Riktigt bra pdf. Men har "två" frågor.

När sker extemporeraslaget på en momentan trollformel? Är det samma runda som man improviserar fram trollformeln?

I det enda exempel som jag hittar i introduktionspdf:en görs extemporeraslaget rundan efter slaget mot aktuell aspekt. Som jag tolkar det har hon redan kastat besvärjelsen och sedan väljer att utöka den. Innebär det att man kan utöka en trollformel stegvis? Känns som att jag kan misstolka detta. Jag har problem med att förstå timingen för extemporeraslaget.

Kommentera

Tackar!

Extemporering sker i rundan efter aspektslaget även om det är en momentan trollformel. När magikern väljer att extemporera så har inte trollformeln börjat verka. Den sker alltså momentant efter det att extemporeringen sker (som om det var extemporeraslaget som skapade trollformeln).

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Kaigon Visa inlägg
          Tackar!

Extemporering sker i rundan efter aspektslaget även om det är en momentan trollformel. När magikern väljer att extemporera så har inte trollformeln börjat verka. Den sker alltså momentant efter det att extemporeringen sker (som om det var extemporeraslaget som skapade trollformeln).
          Tack så mycket!

Kommentera

Jag har läst den nu och är sjukt taggad på mer böcker från er!
            Men jag har några frågetecken.
            Positivt att ni vill förenkla spelmekaniken kring magi men varför tillför ni då fler aspekter? Behövs fler aspekter?
            Måste man ha färdigheten extemporera, kan man inte bara höja svårigheten?
            Harmonisera vs förvränga?
            Vad tycker ni?

Kommentera

Ursprungligen skrivet av BiG Visa inlägg
              Jag har läst den nu och är sjukt taggad på mer böcker från er!
              Men jag har några frågetecken.
              Positivt att ni vill förenkla spelmekaniken kring magi men varför tillför ni då fler aspekter? Behövs fler aspekter?
              Måste man ha färdigheten extemporera, kan man inte bara höja svårigheten?
              Harmonisera vs förvränga?
              Vad tycker ni?
              Kul att höra!
              Aspekterna är ju inte bara regler utan för även med sig djupa implikationer i spelvärlden. Jag skulle säga att aspekterna i sig inte bidrar med mer komplexitet utöver att det finns mer att välja på och eventuellt läsa in sig på innan man väljer aspekter för sin magiker. För att råda bot på det kommer vi dels inte att introducera alla aspekter i lika stor skala på samma gång utan kommer att fokusera på en handfull åt gången. Utöver det kommer vi att ge förslag på vilka aspekter man bör kolla på initialt (om man inte redan skulle vara insatt i Eons tidigare magisystem).

Vi insåg också att Extemporera som färdighet inte var helt nödvändig så vi har faktiskt gjort oss av med den och hanterat det med svårigheter istället.

Vad det gäller existensberättigandet av färdigheterna Harmonisera och Förvränga så skulle man kanske kunna slå ihop dem (vilket jag antar att din fråga handlar om). Det skulle kunna leda till balansproblem i att alldeles för få färdigheter och enheter krävs för att skapa en ypperligt kompetent magiker.

Kommentera

Arbetar …
              X