Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Introduktion till magi

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Dr_Dängrot, Idag, 21.27
3 responses
82 visningar
0 gillar
Guran89
av Guran89

Skapad av ceruleanfive, Idag, 20.34
1 response
45 visningar
1 gillar
soda
av soda

Skapad av Nässe, 16 November 2016, 20.58
16 responses
575 visningar
2 gillar
Nässe
av Nässe

Skapad av Måns, 11 April 2017, 13.29
58 responses
1.037 visningar
8 gillar
Dunderklumpen  
Skapad av Dr_Dängrot, Igår, 12.40
20 responses
231 visningar
0 gillar
Dr_Dängrot  
Skapad av Krille, Idag, 20.42
0 responses
38 visningar
2 gillar
Krille
av Krille

Skapad av Guran89, Igår, 10.47
46 responses
713 visningar
2 gillar
Fjodor Pollett  
Skapad av anth, Idag, 17.41
5 responses
44 visningar
0 gillar
0.113
av 0.113

Skapad av Caligo, Igår, 18.14
1 response
75 visningar
0 gillar
Caligo
av Caligo

Skapad av .113, Idag, 08.06
4 responses
78 visningar
0 gillar
0.113
av 0.113

X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

• Introduktion till magi

Här kommer en tidig julklapp från oss! Det är en artikel på 24 sidor som ger en förhandsvisning av magisystemet till Eon IV.

Ladda ner på vår hemsida:
    http://helmgast.se/helmgast/introduktion-till-magi/

Denna artikel är en förhandsvisning på det magisystem som vi har designat för Eon IV. Det är självklart inte komplett men innehåller alla grundläggande komponenter: besvärjelser, ritualer och improvisation, samt verktygen att skapa egna besvärjelser och ritualer. Det ingår även en handfull besvärjelser, ritualer och effekter, främst från aspekterna biotropi, kosmotropi, nekrotropi eller pyrotropi – vilket gör det möjligt att skapa en magiker kunnig inom dessa eller använda verktygen här för att utvidga fler aspekter.

Hoppas det är till glädje!

Tackar och bockar!

Kommentera

Toppen

Kommentera

Woooop!

Kommentera

Underbart, en mycket trevlig julklapp och vad jag kan se ett mycket lovande system. Hoppas det snart kommer en bok så man får slänga mer pengar på er.

Kommentera

Mycket uppskattat!
            Och ni vet hur det är - "Ger man så får man!"

Kommentera

Bara skummat en gång men jag gillar vad jag ser! Hoppas det postas massa hemmasnickrade effekter snart.
              Det enda som jag (men det är personlig smak) inte riktigt diggar är att avståndsmagi inte utgår ifrån besvärjaren utan uppstår vid målet fattade jag det som. Så slungade besvärjelser är egentligen inte slungade. Eller har jag fattat fel?

Kommentera

Precis, väven uppstår direkt vid målet så det förekommer ingen slungning. För att få det att funka behöver vi klura mer på slungningen för egentligen är det relativt få effekter som fungerar bra med slungning. Att slunga eld är ju enkelt men hur slungar man eldskydd eller en effekt som ger skräck? En slungning borde ju även innebär att besvärjelsen går att undkomma med ett Undvikaslag eller kanske till och med en sköld.

Kommentera

Ja, en slungad fajjerball ska man ju kunna ducka för och helst även kunna bli slagen till marken av!
                  Fortsätt klura :)

Kommentera

Star Wars-fans hade ett liknande problem.

On-screen evidence indicates that TLs are not true lasers or plasma. In the The Empire Strikes Back scene in which the Star Destroyer was clearing asteroids in its path, one asteroid began melting before the bolt actually hit. This may be due to imperfect special effects, but the following image came from the Widescreen Special Edition (which is the most canon source available).
                    There is no way heat from the bolt traveled to the asteroid at a rate faster than the speed of light. A possibility exists that the bolt was traveling slower than lightspeed. If this is true, TLs cannot be lasers. A possibility also exists that a TL is a multiple-stage weapon, and only one stage is visible to the naked eye. The asteroid's changes before the bolt impact strongly indicate this. The bolt may have been traveling slower than lightspeed, or another stage of the bolt may travel faster than lightspeed. Another possibility is that (considering EGW&T explanation) the laser, used to initiate the reactions that produce the TL bolt, is released toward a target as well. Perhaps this laser is powerful enough to cause this initial heating in the asteroid? In any event, most of the destructive effects of turbolasers are caused by the visible portion of the bolt.
                    Den faktiska lösningen fungerar inte riktigt här, men principen är solid. Och då menar jag inte inte den fysikaliska principen, utan principen "krysta så mycket du kan för att få till en adekvat lösning." I det här fallet "laserskotten ser långsamma ut för att man egentligen blir träffad innan man blir träffad".

Alltså, det som ser ut som eld slungat emot målet är egentligen pyrotropiska filament som dissiperar längs ett extremt temporärt sympatetiskt band mellan magikern och målet. Detta sker när väven redan börjat formas runt målet. Eldbollen som kommer mot dig har egentligen redan träffat dig.

Eller nåt. Kaigon, Ymir eller Deckard kan säkert dissekera den förklaringsmodellen men då blir det på deras ansvar att klämma fram ett alternativ. ;)

/Joel

Kommentera

Jag har ett önskemål gällande kongelat och det är att ni tar upp hur dessa ser ut och hur stora de är.

Kommentera

Det är känt sedan länge att kongelat väger ungefär ett halvt hekto. =)

http://oldsite.rollspel.nu/forum/ubb...sts/44149.html

Kommentera

Fantastiskt! Jag gillar framför allt att besvärjelser bara kräver en handling och ett tärningsslag, samt att de olika aspekterna är kopplade till olika grundegenskaper. Det skapar en cool bild av den vältränade geotropikern, eller den charmerande termotropikern. Det ska bli fetingkul att bygga egna besvärjelser och ritualer utifrån den här grunden.

Men skjuter ni mig om jag påstår att ritualen Trollgåva är feluträknad? Beräkningen utgår från en initial varaktighet på Scen som ändras till en vecka*, vilket ökar magnituden med (F/2 + 4) = 14.

Effekten är beskriven med den grundläggande varaktigheten "Ett dygn", så borde inte detta öka magnituden med 4? Och därmed ge en svårighet på (24/2 - 2) = 10?

Jag vill inte besserwissra för sakens skull utan frågar mest för att bekräfta om jag har förstått systemet rätt.

*Månad står det i uträkningen men vecka i ritualbeskrivningen, jag utgår från att det är i ritualbeskrivningen det står rätt.

Kommentera

It looks marvoules och det kommer bli spännande att utforska mer när ni släpper eran magi modul ,hoppas ni kommer köra en kickstarter för den också.
                            ps. Hoppas det blir mkt demonologi (i form utav effekter eller besvärejser med demoner inblandade eller ritualer) , Skapande av magiska vapen and much mucho more! ;)

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Zeka Visa inlägg
                              Men skjuter ni mig om jag påstår att ritualen Trollgåva är feluträknad? Beräkningen utgår från en initial varaktighet på Scen som ändras till en vecka*, vilket ökar magnituden med (F/2 + 4) = 14.

Effekten är beskriven med den grundläggande varaktigheten "Ett dygn", så borde inte detta öka magnituden med 4? Och därmed ge en svårighet på (24/2 - 2) = 10?

Jag vill inte besserwissra för sakens skull utan frågar mest för att bekräfta om jag har förstått systemet rätt.

*Månad står det i uträkningen men vecka i ritualbeskrivningen, jag utgår från att det är i ritualbeskrivningen det står rätt.
                              Väl spanat!
                              Detta beror så klart på att vi ändrade basvaraktigheten för Skadeläkning (från Scen till Ett dygn) utan att ordentligt gå igenom ritualen i fråga. Jag tar och uppdaterar detta vi närmsta tillfälle.

Kommentera

Arbetar …
                              X