Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Äventyr till Chock

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Mr&MrsTrolls, 19 August 2018, 13.46
3 responses
66 visningar
0 gillar
Mr&MrsTrolls  
Skapad av God45, 20 August 2018, 16.50
30 responses
645 visningar
0 gillar
Arfert
av Arfert

Skapad av Platon, 15 August 2018, 14.26
10 responses
366 visningar
0 gillar
Platon
av Platon

Skapad av zonk, 10 July 2018, 09.18
7 responses
306 visningar
1 gillar
Platon
av Platon

Skapad av Hans E Magnusson, 15 September 2017, 16.33
36 responses
1.859 visningar
1 gillar
Rymdhamster  
Skapad av Björn Wärmedal, 16 August 2018, 16.46
39 responses
647 visningar
2 gillar
anth
av anth

Skapad av God45, 15 August 2018, 18.32
17 responses
599 visningar
4 gillar
God45
av God45

Skapad av Brynjard, 18 August 2018, 13.19
36 responses
904 visningar
0 gillar
Nässe
av Nässe

Skapad av Bolongo, 02 August 2018, 12.03
11 responses
312 visningar
2 gillar
anth
av anth

Skapad av Brynolf, 20 August 2018, 15.03
5 responses
157 visningar
1 gillar
Brynolf
av Brynolf

X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

• Äventyr till Chock

Det kommer komma med en rad olika äventyr till Chock: Åter från Graven. Det blir minst 5-6 stycken äventyr som kommer ingå för den som köper in sig i allt kring Kickstartern. Några av dem kommer skrivas av Anders Fager vilket vi såklart ser fram emot!

http://eloso.se/anders-fager-skriver...r-fran-graven/

Gärna i olika tidsepoker....

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Henke Visa inlägg
      Gärna i olika tidsepoker....

Nu är jag nu nog inte er målgrupp, varken särskilt nostalgisk över gamla Chock eller jätteförtjust i ert val av en modern setting, men jag säger tvärtom - håll er till en epok. Hoppen i tid som fanns mellan olika scenarion i samma häfte till det gamla spelet var alltid förvillande och minskade min motivation att spela, nästa gick ju ändå inte att fortsätta med utan att göra nya RP.

Någon form av sammanhang och röd tråd tycker jag också ni ska eftersträva, något som är mer koherent än Det Okända var som lite slumpmässigt lät olika monster hålla på. Fundera också över om alla äventyren skulle gå att spela igenom i serie av samma grupp RP och försök hitta en nivå där det är möjligt (utan att det är nödvändigt). Betänk saker som geografi, tidsspann och hur olika krokar för RP:na förhåller sig till varandra.

Kommentera

Fräckt! Hojta till om ni behöver fler, betydligt mindre välrenommerade, skribenter också! :)

Kommentera

Super. Min känsla är att det allra viktigaste för ett sådant här spel (mysterielösar-skräck) är många och genomarbetade mysterier att lösa (och/eller bra verktyg att skapa egna).

Kommentera

Vi har inte planerat några äventyr med tipshopp/olika tidsepoker i. Kan dock inte med säkerhet säga att vi inte kommer att göra något sådant, det får helt enkelt tiden utvisa. Vi har dock planer för två settings. Nutid, samt en annan som vi inte utannonserat än, men som vi är mycket nöjda med ... Jag tror det kommer att falla flera här i smaken.

Personligen älskar jag mysterielösarskräck, och tänker mig de äventyr jag själv kommer skriva att följa den andan. Alla tiders bästa skräckroman i mina ögon är Bram Stokers Dracula. Jag drömmer om ett lika episkt äventyr i svensk miljö.

Kommentera

Sålänge settingen inte är framtiden (2100-talet tex) så låter det helt ok.

Tycker fortfarande att flera tidsepoker hade varit intressant. Ser man tex på hur en tidsepok beskrivs i Cthulhu Dark så har man lyckats rama in de flesta av resp. settings huvuddrag på ett par sidor var.

Jag tycker också det hade varit intressant med RP i generationer där RP:s yngre släktingar kan ta över monsterjakten i mer nutida äventyr. På så sätt kan en kampanj ändå hänga ihop i olika tidsåldrar och det ligger något passande för genren enögt mig i att RP i nutid får leta efter gamla dagböcker och ledtrådar från en tidigare släkting (läs RP) för att låta kunskaper och artefakter kring det okända gå i arv.

Kommentera

Helt klart super intresserad, när var dyker kickstartern upp?????

Älskade chock redan tidigare, det här låter grymt

Kommentera

Tycker fortfarande att flera tidsepoker hade varit intressant. Ser man tex på hur en tidsepok beskrivs i Cthulhu Dark så har man lyckats rama in de flesta av resp. settings huvuddrag på ett par sidor var.
                  Ja, alltså det är ju inte svårigheten att beskriva setting som är hindret. Men om jag skulle köpa spelet och vår spelgrupp skulle ta sig an det skulle nog en grundpremiss vara att alla 5-6 äventyren (om vi pratar normallängd) skulle kunna spelas igenom med samma RP. Eventuella tidshopp bör i så fall åtföljas av tydliga mekanismer för hur det ska hanteras.

Jag tycker också det hade varit intressant med RP i generationer där RP:s yngre släktingar kan ta över monsterjakten i mer nutida äventyr. På så sätt kan en kampanj ändå hänga ihop i olika tidsåldrar och det ligger något passande för genren enögt mig i att RP i nutid får leta efter gamla dagböcker och ledtrådar från en tidigare släkting (läs RP) för att låta kunskaper och artefakter kring det okända gå i arv.
                  Ja, det kan vara ett kul grepp, men i så fall som en del av en kampanj, inte bara ett inslag i ett av äventyren.

Det jag ogillar är när man släpper scenarion med ett spel så här är exempelvis när äventyr 1 handlar om "tre nedslag i mysteriet i Katrineholm från 50-tal till 90-tal", äventyr 2 handlar om "en grupp arkeologer i Pajala på 80-talet" och äventyr 3 "fyra poliser i Göteborg dagarna före nyårsafton 1999" etc. Alla kan vara bra scenarion men man kringskär helt förutsättningarna för att bygga en kampanj runt dem, istället måste RPna typecastas till varje del. Visst kan SL trixa och ändra så att de synkar men det är i mina ögon konstruktörernas jobb och bristande redaktörskap när det inte görs. Jag köper färdiga äventyr för att slippa göra det arbetet, om det ska vara så kan jag skriva själv istället. (Och i min erfarenhet är det oerhört mycket lättare att som SL plocka isär delar man av någon anledning vill köra separat än att sätta ihop disparata delar till någon sammanhängande).
                  Last edited by Bifur; 13 January 2018, 12.38.

Kommentera

Sen beror det ju också på vad man är ute efter. Jag tycker det är minst lika kul att spela oneshots (speciellt i skräckrollspel) som löpande äventyr (där man använder samma karaktärer). I oneshots tycker jag det känns som spelare är mer benägna att ta risker och låter det gå illa för karaktärerna (vilket det lätt gör i just skräckrollspel). Vill man däremot spela med samma återkommande karaktärer så förstår jag absolut ditt resonemang.

Kommentera

När det gäller den här typen av skräckrollspel vill jag nog ha äventyr som (i alla fall delvis) innehåller exakt det jag förväntar mig. Jag vill alltså ha ett äventyr i Rumänien med vampyrer, ett i Egypten med en mumie, ett i Norge med troll, och exakt ett äventyr som inte innehåller något övernaturligt alls, bara ett gäng pilska banjospelare.

Kommentera

Sen beror det ju också på vad man är ute efter. Jag tycker det är minst lika kul att spela oneshots (speciellt i skräckrollspel) som löpande äventyr (där man använder samma karaktärer). I oneshots tycker jag det känns som spelare är mer benägna att ta risker och låter det gå illa för karaktärerna (vilket det lätt gör i just skräckrollspel). Vill man däremot spela med samma återkommande karaktärer så förstår jag absolut ditt resonemang.
                        Jo, det kan jag hålla ned om. Men som sagt, det är ofta mycket lätttare för den spelgrupp som vill ta isär för enkvälls att göra det än motsatsen för de som inte vill det om inte konstruktörerna byggt in förutsättningarna.

Sen är det lite en konsumentfråga också, som så klart är subjektiv. Jag personligen köper inte nya spel med avsikten att använda dem till några enkvälls. Då skriver jag eget, köper bara scenariot och lånar in regler eller laddar hem något som är gratis.

Kommentera

Arbetar …
                        X