Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Den stora bildtråden

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av anth, Idag, 13.24
0 responses
7 visningar
0 gillar
anth
av anth

Skapad av .113, Igår, 22.12
18 responses
166 visningar
0 gillar
Rymdhamster  
Skapad av ceruleanfive, 23 September 2018, 20.24
12 responses
248 visningar
3 gillar
ceruleanfive  
Skapad av Cayhn, 17 September 2018, 12.35
4 responses
66 visningar
1 gillar
Cayhn
av Cayhn

Skapad av clarence redd, Idag, 09.02
0 responses
86 visningar
3 gillar
clarence redd  
Skapad av .113, Igår, 20.07
6 responses
86 visningar
0 gillar
0.113
av 0.113

Skapad av Anchorman, Igår, 22.57
0 responses
76 visningar
1 gillar
Anchorman  
Skapad av Bifur, Igår, 10.24
7 responses
126 visningar
7 gillar
Bifur
av Bifur

Skapad av Sunn3, 19 September 2018, 09.06
1 response
56 visningar
0 gillar
Yog
av Yog

Skapad av Yog, 24 September 2018, 20.48
13 responses
232 visningar
0 gillar
Yog
av Yog

X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

• Den stora bildtråden

I denna tråd kommer vi att presentera bilder ur det kommande spelet. Vi är helt inne på att köra enbart svartvitt och hoppas att vi tänker rätt då. Åsikter mottages tacksamt!

Snyggt!

Kommentera

Snygga bilder. Känslan av dem är 40-tal eller tidigare. Absolut inte nutid.

/Ulfgeir

Kommentera

I like. Mycket bra. Svenskt 50-60-tal tycker jag.

Kommentera

Jag bjuder 80-90tal!

Kommentera

Jättefina bilder! Ger mersmak! Och allt är naturligtvis helt kompatibelt med 2010-talet. :)

Kommentera

Coolt! Kanske inte ger mig känslan av varken krypande skräck eller nutid men fina bilder. :)

Ett par små feedback. Otäcket är redan framme på de bilder där det syns men fundera över hur en illustration hade bidragit till texten om otäcket var där för läsaren men inte för karaktären på bilden. Flickan ser sin spegelbild i en blank vattenyta och ansiktet av vattenhäxan går att skönja bortom den, ännu inte upptäckt för flickan men läsaren ser. Likadant med mannen med ljuset. Handen på hans axel har inte landat än och han tittar framåt i ljusets sken. Läsaren ser. Läsaren VET! Men han vet inte än vad som händer. Låt otäcket vara där men inte.
              Och, om ni ska göra nutid, kolla vad folk har på sig. Undercut, T-shirts med mönster, skägg, barnunderhållningstema på kläder osv. Fastna inte i att mystierielösarna ska ha kostym. Titta vad folk har på sig på gatan idag.

Svartvitt funkar bra, men kräver mer av er om ni vill fånga känslan av nutid. Det hade varit en jättestor förändring till tidsandan i båda bilderna om det tex ovanför flickans krafsande händer ligger en platta med spräckt skärm och mannen kanske hade kunnat ha ett litet blue tooth headset i örat. vips! 2018.

Kommentera

@Cissi: Tack för mycket konstruktiv kritik. Bra tips! Vi kikar på det!

Kommentera

Jag kom på en sak till! Kan inte ljuskällan på illustrationer till ett sånt här spel (ljuset i handen på mannen tänkte jag på) vara en mobilskärm? Eller en ficklampa på mobil? Om batteriet tar slut är det mörkt. Väldigt mörkt!
                  Istället för det väldigt klassiska ljuset tänker jag. Om jag skulle ge mig ut och mysterielösa efter jobbet skulle jag lita på att min mobil lyste mig vägen. Jag skulle inte leta reda på stearinljus. :)

Kommentera

Det vore kanske lite svårt men skulle man dessutom kunna få med en nästan tom batteri symbol samtidigt som handen sträcker sig mot honom bakifrån så skulle det bli riktigt bra.

I övrigt gillar jag stilen :)

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Cissi Visa inlägg
                      Jag kom på en sak till! Kan inte ljuskällan på illustrationer till ett sånt här spel (ljuset i handen på mannen tänkte jag på) vara en mobilskärm? Eller en ficklampa på mobil? Om batteriet tar slut är det mörkt. Väldigt mörkt!
                      Istället för det väldigt klassiska ljuset tänker jag. Om jag skulle ge mig ut och mysterielösa efter jobbet skulle jag lita på att min mobil lyste mig vägen. Jag skulle inte leta reda på stearinljus. :)
                      Ursprungligen skrivet av .113 Visa inlägg
                      Det vore kanske lite svårt men skulle man dessutom kunna få med en nästan tom batteri symbol samtidigt som handen sträcker sig mot honom bakifrån så skulle det bli riktigt bra.
                      För mig ger känslan i teckningarna vibbar av tidigt 1900-tal, eller möjligtvis sent 1800-tal.

Även den här tråden:
                      http://www.rollspel.nu/forum/specifi...lag#post269504
                      nämner gamla svenska dikter/skillingtryck

Så jag får intrycket att det ska utspela sig långt innan mobiltelefon-eran.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av anth Visa inlägg

För mig ger känslan i teckningarna vibbar av tidigt 1900-tal, eller möjligtvis sent 1800-tal.

Även den här tråden:
                        http://www.rollspel.nu/forum/specifi...lag#post269504
                        nämner gamla svenska dikter/skillingtryck

Så jag får intrycket att det ska utspela sig långt innan mobiltelefon-eran.
                        Ja jag såg bara bilderna och läste resten av tråden plus den andra och fick för mig av nån anledning att det skulle vara mer nutid.

Är det som du säger är bilderna precis lagom mobilfria :)

Kommentera

Om vi ska detaljstudera bildernas tidsanda så tycker jag bara att det finns en enda detalj som känns icke-nutid.

Om vi börjar med första bilden så funkar den perfekt. Ett barn med pigtails (vad heter det ens på svenska?) och lugg. En helt klart gångbar frisyr på barn idag. En randig tröja är naturligtvis även det kontemporär. Hög Polarn och pyret-faktor. Och monstret är tidlöst. Inget att klaga på.

Midsommarbilden är tidlös. Jag kan rapportera från så sent som 2017 att jag såg midsommarstänger i närheten av vatten. Dock inte några berg i bakgrunden, eftersom jag var i Stockholms skärgård. För övrigt kunde mycket väl episoden med barnet som blev neddraget i vattnet kunnat utspela sig under samma midsommarfirande, så som barnen sprang runt och lekte. Ja om det finns sådana där träskhäxor i Östersjön vill säga. Inget att klaga på i bilden.

Bilden på mannen med ljuset är väl den som kan skava, möjligen. Varför i hela friden går någon med ett levande ljus i ett mörkt rum på 2000-talet? Jag håller absolut med om att en mobilbelysning hade gjort sig bättre, eller en ficklampa. Det beror på kontexten. Den som plötsligt ska ta sig igenom ett mörkt rum använder mobilen men den som planerat sin vistelse har med sig en ficklampa. Få har med sig ett stearinljus. Hans klädsel är gångbar idag och frisyren är hipp. I kombination med ljuset förs mina tankar emellertid 100 år bakåt.

Bilden med mumien är tidlös. Såväl år 1718 som 2018 kan väl den som plundrar en grav drabbas av den där synen, om det nu av en händelse skulle finnas en mumie där.

Kommentera

Superfina bilder! Om vi diskuterar "nutid eller inte nutid" känns är det väl ändå mannens kläder som är det minst moderna? Yikes, vilken omodern passform. :-) Men ibland har man tappat sin mobil under sätet på bilen så att den fastnat och inte går att få loss. Eller surfat i sängen och sen misslyckats hitta telefonen i täcket. Han ser ju ut lite som att han legat och sovit i kostymen, vaknat upp "shit var är telefonen?!", hittat ett ljus, andats ut och sen "aaaah!"!

Kommentera

Det kommer nya bilder, uppdaterade bilder och bilder med mer nutidskänsla. Cissis idé med en trasig surfplatta vid den lilla flickan var klockren!

Kommentera

Arbetar …
                              X