Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Sandbox i pseudo-antikens grekland: Vad ska jag köpa?

Minimera
X

• Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Tycker man om DnD4 kommer man antagligen inte tycka om någon annan DnD-version.
    Titta istället på 13th Age eller Dungeon World.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av anth Visa inlägg
      Tycker man om DnD4 kommer man antagligen inte tycka om någon annan DnD-version.
      Titta istället på 13th Age eller Dungeon World.
      Bjäfs. Tycker mycket om 4E samtidigt som jag gillar OSR.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Bolongo Visa inlägg

Konvertering är busenkelt. Det enda svåra är att monster i andra spel inte är lika roliga som de konstruktörerna gjort specifikt för 13A. Så du måste antingen hitta på kul förmågor själv (eller göra som jag, sno och reskinna från existerande monster) eller leva med att monstren blir lika tråkiga som originalspelet.

Sedan är min upplevelse att det är klurigt att köra sandlåda i, men jag kanske bara är dålig på det. Ken Hite lyckas ju uppenbarligen...
        (Edit: jag skulle gissa att han gör som Rasmus, bara preppar det som är i den proximala utvecklingszonen. Det blir ju ingen blorb av det på det viset, men jag tror som God45 att 4e/13A knappast funkar för blorb.)

Ja just det, det finns ett projekt som heter Hellenistika, skrivet av Ken Hite, vars kickstarter jag tror blivit uppskjuten pga viruset. Det är annonserat att det skall vara för 5e, men om man följer KARTAS vet man att Kens hemmakampanj som det baseras på spelas i 13A. Jag antar att 5e är mer kommersiellt gångbart. Jag kommer IAF bara att backa det om det erbjuds en 13A-version...
        Kul att få lite representation från 13A! Och kul att det är skojiga monster. Varför är just det svårt för sandbox tycker du?

Jag hittade också Hellenika! Grekiskt D&D på tapeten just nu. :)
        Last edited by Sodivra; 09 April 2020, 13.46.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av RasmusL Visa inlägg

Det GÅR ju att göra om en accepterar att alla encounters måste detalj-designas per spelmöte utifrån spelarnas power level. Det blir inte ren sandbox, men jag har gjort det och det var kul! Jag utgick bara ifrån var spelarna befann sig, gjorde lite gissningar och preppade det som fanns i närheten/i spelarnas väg. Kräver lite överenskommelser kring att en inte sabbar preppen med flit från spelarnas sida men det tror jag att de flesta r helt okej med (och om det händer något oväntat är det ju inte svårt att vispa ihop en encounter på 10 min paus).
          Varför måste 4E-encounters vara balanserade? Min idé är att skapa bebodda platser och sen slänga ihop encounters utifrån vilka som bor där och hur många de är och spelarnas beteende. Ifall spelarna bara knallar in får de ett stort encounter. Ifall de smyger får de två små encounters. Ifall de lägger tid på att göra research, guerillakrigsföring, letar upp monstrets svagheter, samlar allierade eller bryter monstrens allianser så blir deras encounters lättare.

Skulle detta passa i 5e men inte 4e?

Är 4e bara kul om striderna är balanserade inom sig själva?
          Last edited by Sodivra; 09 April 2020, 14.11.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Sodivra Visa inlägg

Varför måste 4E-encounters vara balanserade? Min idé är att skapa bebodda platser och sen slänga ihop encounters utifrån vilka som bor där och hur många de är och spelarnas beteende. Ifall spelarna bara knallar in får de ett stort encounter. Ifall de smyger får de två små encounters. Ifall de lägger tid på att göra research, guerillakrigsföring, letar upp monstrets svagheter, samlar allierade eller bryter monstrens allianser så blir deras encounters lättare.

Varför skulle detta passa i 5e men inte 4e? :) Är 4e bara kul om striderna är balanserade inom sig själva?
            4e är ett krigsspel som låtsas vara ett rollspel. 4e strider tar lång tid och är huvud attaraktionen. En obalanserad strid som är för lätt tar lång tid och är väldigt tråkig. En för svår strid tar lång tid men man vet efter 10 minuter att man inte kan vinna.

Eller så här en strid som tar 30 minuter i 5ed tar 2 och en halv timme i 4ed. Det är inte ett problem så länge striderna är roliga att spela. Men har du en tråkig strid i 5ed är det ett mycket mindre problem.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Jarl Visa inlägg
              Bjäfs. Tycker mycket om 4E samtidigt som jag gillar OSR.
              "antagligen inte tycka om"
              Du är undantaget som bekräftar regeln.

Kommentera

Kul att få lite representation från 13A! Och kul att det är skojiga monster. Varför är just det svårt för sandbox tycker du?
                Sandbox handlar till stor del om att man preppar i förväg.
                Bestämmer du att det finns en drake i hex C6, så kommer rollpersonerna att stöta på draken om de går till C6, oavsett om de är level 1 eller level 20.

En av fördelarna med DnD5 är bounded accuracy, d.v.s. att det inte är så stor skillnad mellan olika levels.
                Rollpersonernas proficiency bonus ökar med +1 var 4:e level (samma sak gäller monster).
                Det betyder att spelledaren har ett större spektrum av monster att välja mellan, utan att det känns för lätt eller blir TPK.

I just det här fallet är 13A motsatsen till DnD5. Det är extremt stor skillnad mellan olika levels och spelledaren har ett betydligt snävare spektrum att välja mellan innan encounters känns obalanserade.

Kommentera

Sandbox handlar till stor del om att man preppar i förväg.
                  Bestämmer du att det finns en drake i hex C6, så kommer rollpersonerna att stöta på draken om de går till C6, oavsett om de är level 1 eller level 20.

En av fördelarna med DnD5 är bounded accuracy, d.v.s. att det inte är så stor skillnad mellan olika levels.
                  Rollpersonernas proficiency bonus ökar med +1 var 4:e level (samma sak gäller monster).
                  Det betyder att spelledaren har ett större spektrum av monster att välja mellan, utan att det känns för lätt eller blir TPK.

I just det här fallet är 13A motsatsen till DnD5. Det är extremt stor skillnad mellan olika levels och spelledaren har ett betydligt snävare spektrum att välja mellan innan encounters känns obalanserade.
                  Bästa argumentet för 5e so far

Kommentera

Bästa argumentet för 5e so far
                    Det är lite det vi försökt förklara.

Du skrev själv att du tycker om DnD4.
                    En av anledningarna till att du tycker om DnD4 är just för att bounded accuracy saknas där.

Mitt förslag: kör en testomgång med DnD5 och se om du tycker om reglerna, innan du drar igång en hel kampanj.

Kommentera

Anth svarade på detta redan. Men det är alltså i fallet sandbox där prep is law. Om du kan tänka dig en sandbox med mycket fog of war, där ingen (inklusive SL) vet exakt vad som finns förrän RP går dit, så passar 13A bra. Faktum är att spelstilen som beskrivs i grundboken är väldigt mycket play to find out, där SL preppar varje session utefter vad spelarna sagt att de vill göra och vad de rullat på sina ikonrelationer.

Sedan är det så, att om du är medelmåttigt bra på huvudräkning kan du preppa hela sandlådan i förväg, men ändå anpassa motståndet till spelgruppen on the fly. Matematiken är inte svår. Men är du väldigt mycket anti-illusionist vill du såklart inte göra detta.

Slutligen kan jag tänka mig att man skulle kunna köra riktigt strikt förberedd sandlåda, men då får man ha några principer i åtanke:
                      1. I ett 13A-universum är det "orealistiskt" med en stor spännvidd på motståndarnas svårighet i en mindre region. De kommer antagligen att hålla sig inom samma Tier.
                      2. Det enda som är riktigt tråkigt är strider mot alltför klena motståndare. Mitt råd är att inte spela dem i stridssystemet alls utan sköta dem rent narrativt. "Ni går fram som slåttermaskiner bland vättarna, de få överlevarna flyr hals över huvud. De ärgade kopparmynt ni plundrar räcker knappt till en runda öl när ni kommer hem."
                      3. Strider mot alltför svårt motstånd finns det redan en inbyggd mekanism för: man väljer att Flee, och tar en Campaign Loss. Detta skall svida, så för att vara rättvis bör man signalera i förväg att here be dragons.

P.S. SRD för spelet kan fås gratis:
                      https://www.drivethrurpg.com/product...rence-Document
                      Last edited by Bolongo; 09 April 2020, 14.56.

Kommentera

I mina öron låter det som gjort för OSR och gamla Judges Guild-moduler.

Antingen någon retro-klon av de gamla D&D-reglerna, någon halvvariant typ Basic Fantasy, eller varför inte denna:

http://mazesandminotaurs.free.fr/

Kommentera

Ursprungligen skrivet av olaberg Visa inlägg
                          I mina öron låter det som gjort för OSR och gamla Judges Guild-moduler.

Antingen någon retro-klon av de gamla D&D-reglerna, någon halvvariant typ Basic Fantasy, eller varför inte denna:

http://mazesandminotaurs.free.fr/
                          I love it!!!

Kommentera

Det är lite det vi försökt förklara.

Du skrev själv att du tycker om DnD4.
                            En av anledningarna till att du tycker om DnD4 är just för att bounded accuracy saknas där.

Mitt förslag: kör en testomgång med DnD5 och se om du tycker om reglerna, innan du drar igång en hel kampanj.
                            Eh, näeh, ingen förklarade bounded accuracy innan ditt inlägg.

Det lutar åt 5E med testomgång. Tack för hjälpen, alla!

Kommentera

Senaste inlägg

Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
                            Started by Skarpskytten, Idag, 20.35
                            3 responses
                            36 visningar
                            0 gillar
                            Senaste inlägg Tre solar  
                            Started by Skarpskytten, 15 September 2019, 15.39
                            40 responses
                            862 visningar