Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Varför jag inte gillar DnD5

Minimera
X

• Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Ursprungligen skrivet av .113 Visa inlägg

det här är ju ett typexempel på en hemsida som kommer stämmas av wizards så fort de får nys på det för att undvika att de förlorar rättigheterna till sina egna saker.
    Bara vissa av namnen. Statsblock kan inte bli upphovsrättsskyddade. Kanske annorlunda i USA men jag tror inte det.

Användandet av bilderna, om de är från D&D, är också olagliga på den sidan.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Rickard Visa inlägg

Bara vissa av namnen. Statsblock kan inte bli upphovsrättsskyddade. Kanske annorlunda i USA men jag tror inte det.

Användandet av bilderna, om de är från D&D, är också olagliga på den sidan.
      Jo tvärkollade in och eftersom de använder bilder på statsblock, plus mönstret samt namnet tänker jag att det nog kommer försvinna snart. De har dessutom en patreon och donations möjligheter så de tjänar dessutom pengar på det, dålig kombo när man har med ett amerikanskt bolag tänker jag.

Just statblocks borde vara safe även där även om jag inte är en expert men nu använder de något som ser ut som ett urklipp ur böckerna, med bakgrund och allt.. Det kan inte gå bra ;)

Såg inte någon "all rights reserved by wizards" heller... Och med tanke på att wizards erbjuder samma sak, för pengar, via dndbeyond tror jag inte de uppskattar det

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Übereil Visa inlägg

Alltså, de har en disclaimer som säger att "5etools is intended as an easily-accessible digital reference for products you already own. Please ensure you only access content in accordance with your local laws."

Übereil
        Det är just det som är olagligt.
        Man får inte lägga upp digitala kopior av böcker man äger.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av anth Visa inlägg
          Även om många äldre DnD-spelare är missnöjda så har DnD5 lyckats perfekt med sin marknadsföring.

Matt Mercer är en guldgruva som drar till sig tusentals nya spelare.
          Med "tusentals" menar jag att Matt Mercer existens har lett till försäljning av 100000+ Players Handbook och minst lika många nya spelare som aldrig spelat rollspel förr.

Man organiserar spel med de publicerade äventyren där man kan ta sin rollperson från en kampanj och flytta till en annan.
          Nu menar jag inte att man gör en gubbe med sin vanliga spelledare för att sedan ta med gubben till en annan kompis som också är spelledare.
          Nu talar jag om att man gör en gubbe och registrerar den på nätet, så får man spela med den i butiker/föreningar/conventions som organiserar spel med de publika äventyren.

Man har lyckats göra ett spel som är roligt för nybörjare.
          (vi som är vana rollspelare kanske inte har lika kul)

Och viktigast av allt: man har lyckats nå ut till allmänheten som inte är nördar, via sociala medier, och fått dem att börja spela.
          Det är lite som när "alla" började spela WoW för något decennium sedan.

Återigen: det är inte så att jag hatar DnD5. Jag spelar det gärna om jag har en bra DM.
          Men jag blev så extreeemt frustrerad i lördags när jag var tvungen att tillbringa en halv dag med att skriva av monsterstats.

- Men varför använder jag inte monsterboken?
          För att det var ett encounter bestående av flera olika monster från flera olika sidor och böcker.
          Jag kan fan inte sitta och bläddra mellan ett halvdussin sidor i tre olika böcker i två minuter mellan varje stridsrunda.

- Men varför använder jag inte SRDn online?
          För att INGET av monsterna jag valde finns i SRDn.

- Men böckerna finns online?
          Ja, om man köper dem IGEN för lika mycket pengar. Jag betalar inte 2000 kr till för möjligheten att kunna se monster online.

- Men så komplicerade är inte monster i DnD5?
          Har du NÅGONSIN spellett ett halvdussin rollpersoner som är level 10+ i DnD5??? Det blir inga enkla monster på den nivån.

- Men varför spelar du inte något annat?
          För att mina spelar har bönat och bett i över ett års tid att få fortsätta spela med sina rollpersoner i en avslutad kampanj, för de älskar sina rollpersoner.

jag håller med om att bläddra runt bland sånna monster (är man dessutom 6 spelare räcker det ju inte med en rackare heller) så blir det rörigt och ja sämre med en bok.

Ett alternativ som kanske inte är ultimat vore möjligen om du har tillgång till kopiator eller liknande att kopiera lös i förväg de monster du behöver. Jag håller verkligen med om det där med online kopior också och har länge funderat varför man inte får tillgång till dem när man köper de fysiska böckerna.

Alternativet är att skicka 300 goblins på dem. Det löser iofs bara problemet med stats för monster medan du istället måste ha 4a4 med HP räkning

Kommentera

Jo tvärkollade in och eftersom de använder bilder på statsblock, plus mönstret samt namnet tänker jag att det nog kommer försvinna snart. De har dessutom en patreon och donations möjligheter så de tjänar dessutom pengar på det, dålig kombo när man har med ett amerikanskt bolag tänker jag.

Just statblocks borde vara safe även där även om jag inte är en expert men nu använder de något som ser ut som ett urklipp ur böckerna, med bakgrund och allt.. Det kan inte gå bra ;)

Såg inte någon "all rights reserved by wizards" heller... Och med tanke på att wizards erbjuder samma sak, för pengar, via dndbeyond tror jag inte de uppskattar det
            Sidan har varit uppe och snurrat i åratal. Jag har alltid antagit att det är för att den är halvofficiell men jag kan ha fel. Om den inte är det och Wizards upptäcker den så hoppas jag att de har vett nog att hitta något smartare sätt att hantera den på än att bara stänga ner den eftersom det är en väldigt användbar sida, legalities aside.

Übereil, som så klart bara tittar på content från böcker han äger på sidan

Kommentera

Sidan har varit uppe och snurrat i åratal. Jag har alltid antagit att det är för att den är halvofficiell men jag kan ha fel. Om den inte är det och Wizards upptäcker den så hoppas jag att de har vett nog att hitta något smartare sätt att hantera den på än att bara stänga ner den eftersom det är en väldigt användbar sida, legalities aside.

Bereonde på var servrar och sånt står är det inte alls säkert att Wizards kan göra någonting åt saken även om de känner till och ogillar sidan.

Kommentera

Den såg ju välgjord ut i övrigt men jag tror nog med tanke på att de har sin egen dnd beyond med samma info där man måste köpa lös grejer att de nog bara skulle vilja stänga ner sidan. Om de har samröre med wizards så var de iaf sjukt otydliga för alla sidor jag sett som haft stats och liknande brukar ha väldigt tydligt vem som äger det och jag såg inget nu.

Det hjälper knappast att de tjänar pengar på att lägga upp saker så folk inte köper dnd beyond ;)

Sen tycker jag av ren princip att man borde få tillgång till de böcker man har online för att det är smidigt, eller åtminstone en fet rabatt för tillgång till något som motsvarar en pdf.

Min 5e grupp kör som tur är redan med dnd beyond så vi har redan allt där och då kan man ju dessutom dela det med andra så vi I kampanjen får tillgång till rätt böcker med feats osv. Tycker det funkar rätt bra även för fullpris på böcker iochmed att vi inte har dem fysiskt, för de med fysiska böcker borde det finnas en rabatt

Kommentera

Den såg ju välgjord ut i övrigt men jag tror nog med tanke på att de har sin egen dnd beyond med samma info där man måste köpa lös grejer att de nog bara skulle vilja stänga ner sidan. Om de har samröre med wizards så var de iaf sjukt otydliga för alla sidor jag sett som haft stats och liknande brukar ha väldigt tydligt vem som äger det och jag såg inget nu.

Det hjälper knappast att de tjänar pengar på att lägga upp saker så folk inte köper dnd beyond ;)

Sen tycker jag av ren princip att man borde få tillgång till de böcker man har online för att det är smidigt, eller åtminstone en fet rabatt för tillgång till något som motsvarar en pdf.

Min 5e grupp kör som tur är redan med dnd beyond så vi har redan allt där och då kan man ju dessutom dela det med andra så vi I kampanjen får tillgång till rätt böcker med feats osv. Tycker det funkar rätt bra även för fullpris på böcker iochmed att vi inte har dem fysiskt, för de med fysiska böcker borde det finnas en rabatt
                  Enligt egen utsago så får de inte mer inkomster än att sidan går runt. Oavsett om det stämmer eller inte så skulle jag bli förvånad om de tjänar några nämnvärda pengar.

Att man måste köpa om böcker man redan äger om man vill ha dem på D&D Beyond är mycket riktigt rätt störigt. Men hur tycker du det fungerar i övrigt? Både i allmänhet och jämfört med sidan jag rekomenderade?

Übereil

Kommentera

Enligt egen utsago så får de inte mer inkomster än att sidan går runt. Oavsett om det stämmer eller inte så skulle jag bli förvånad om de tjänar några nämnvärda pengar.

Att man måste köpa om böcker man redan äger om man vill ha dem på D&D Beyond är mycket riktigt rätt störigt. Men hur tycker du det fungerar i övrigt? Både i allmänhet och jämfört med sidan jag rekomenderade?

Übereil
                    Jag tycker det fungerar bra, just nu spelar vi över roll20 pga video och ljud plus lägga ut kartor osv men som jag förstår det så håller dnd beyond på med något liknande så i framtiden blir det kanske något sådant.

Men om man ska gå in på lite enkla detaljer så har vi tex vara rollformulär där och det är enkelt att lägga till och ta bort utrustning som direkt uppdaterar ens stats, tex byter du rustning ändrar den din AC osv, det är enkelt levla och många uppgraderingar är automatiska.

Som SL får man möjlighet att begränsa åtkomst till böcker så vi spelare har inte tillgång till kampanj böcker osv.

Jag tycker det funkar snabbt och bra att leta fram tex monster där och det går ju via browsern ha framme flera sidor så man kan ha formulär på ett, olika monster på övriga flikar osv... Det är smidigt för att kolla upp magier också, dels de du redan planerat kan du hålla över och få info om men också lätt att kolla upp övriga. Jag skulle nog säga att det fyller samma syfte som den hemsidan med mer automatiska funktioner när det gäller levlande osv till ett välfungerande rollformulär. Vi är nöjda.

??????Nackdel om man sitter bredvid varandra är ju så klart att det snabbt fylls upp ett bord om alla har en laptop, men har bara SL det så går det ju kombinera dels musik dels flikar med monster.. Men som sagt har man redan köpt böckerna blir det ju en annan situation tyvärr.

Kommentera

Senaste inlägg

Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
                    Started by Lemur, Idag, 09.55
                    5 responses
                    94 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Gnosis
                    av Gnosis

Started by afUttermark, Igår, 18.04
                    22 responses