Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Funderingar kring Cleric:en (ursäkta svengelskan)

Minimera
X

• Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Ursprungligen skrivet av .113 Visa inlägg
    Ang cleric som grund så tänker jag att det är skillnad på präster och präster, det vore ju konstigt med en kristen präst tex som gick omkring och plundrade kyrkogårdar i svenska kyrkan.. Men en korsriddare som plundrar ett tempel i ett fjärran land känns väl inte lika konstigt?

Med tänket att min är den sanna guden, eller min gud är bättre än din vad bryr jag mig om din skitgud, så känns inte cleric alltför konstigt även som äventyrare. Det känns framförallt vettigt om du efter plundringen skänker en hel jätte slant till just din Kyrka också, vilket väl borde räknas fint som gold for xp också...

Så jag tycker nog den kan ha sin roll
    Fast problemet med det är att då blir cleric:en begränsad i vad den kan göra i spelvärlden, till skillnad från de andra klasserna.

Ett desginval som utmärkt alla utgåvor av DnD är ju just att präster och senare warlocks får sina krafter utan att behöva ha gjort något eller göra något för sin gud/sponsor. Och att införa ett sådant element skulle begränsa dem på ett sätt som andra klasser inte är. Det går inte.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Skarpskytten Visa inlägg

Fast problemet med det är att då blir cleric:en begränsad i vad den kan göra i spelvärlden, till skillnad från de andra klasserna.

Ett desginval som utmärkt alla utgåvor av DnD är ju just att präster och senare warlocks får sina krafter utan att behöva ha gjort något eller göra något för sin gud/sponsor. Och att införa ett sådant element skulle begränsa dem på ett sätt som andra klasser inte är. Det går inte.
      På sätt och vis ja, å andra sidan har jag svårt att se den spelledare som skulle tillåta en pelor präst att plundra ett gammalt pelortempel (alltså inte återta till sin kyrka, utan tex sälja skiten för att få ett +1 svärd för pengarna) utan reprisalier eller iaf en sorts tanke bakom...

Men jag ser din poäng.

Så här då? Likt hur sorcerers ska funka i många fall, man har det i blodet?

Alltså, på något sätt (behöver inte ens detaljer, gudarnas vägar är outgrundliga) har vissa personer ett frö av en gud, ett stänk av det gudomliga på sig. Kanske välsignades de av en mäktig cleric som barn, kanske änglar vakade över en som liten, whatever. Av nån anledning har du en liten del av en gud i dig.

Eftersom delen är där så kan guden inte ta tillbaka den, eller mer troligt guden bryr sig inte helt enkelt. Som att en myra plockade upp en hudflaga från din vänstra liltå.

Effekten det här är flera, men framför allt kan du utföra mirakel. Det finns kanske också (om reglerna har med det) att man via sin särskilda koppling kan kontakta sin gud direkt och be om hjälp, sen behöver det inte lyckas men du kan iaf försöka till skillnad från andra.

Det här ger ju möjligheten att inte bara ha präster som dyrkar vissa gudar, du kan dessutom ha präster som egentligen int ehar nån aning vilken deras gud är,men ändå har förmågor.
      Det kan också finnas massor av folk som också bär på denna gen eller liknande men inte upptäckt det och alltså inte använder sig av miraklen. Men är väl inte otroligt att vissa extremt tursamma figurer ändå verkligen har en touch of Lady luck. Typ.

Det ger dessutom intressanta kampanj seeds... Kanske går det göra Otrevliga ritualer med folk som har gudakrafter i sig? Finns det kulter som samlar och offrar dessa?

I vilket fall löser det ju problemet, clerics är de som helt enkelt upptäckt att de har krafter och lärt sig använda dem. En del är väldigt religiösa och tacksamma, en del är tursamma svin som fått jackpot i genlotteriet.

Det krävs liksom ondskefulla stordåd för att verkligen dra gudens uppmärksamhet nog för att den ska smitea dig för att du gör dumheter med dess kraft.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av .113 Visa inlägg

Alltså, på något sätt (behöver inte ens detaljer, gudarnas vägar är outgrundliga) har vissa personer ett frö av en gud, ett stänk av det gudomliga på sig. Kanske välsignades de av en mäktig cleric som barn, kanske änglar vakade över en som liten, whatever. Av nån anledning har du en liten del av en gud i dig.

Det här är jättebra och jag kommer att spara detta i min idébank för framtida bruk.

Kommentera

Snarare än Howard och Moorcock så kanske det passar bättre att rikta blickarna mot Poul Andersons Three Hearts and Three Lions för att se var inspirationen för klasser som Cleric och Paladin kommer ifrån (och såklart van Helsing från Hammer Horrors Dracula-filmer).

Kommentera

Det går inte att ha drakulor och andra vandöda utan att ha en ordentlig cleric. och jag tycker om att ha vandöda i spelet. Däremot har jag svårt för pally för att den trampar på clericens tår. jag ser clericen typ som simon belmont. fast nu finns ju Monster Slayer som gör det i fifth edition. ännu mer tåtrampande på cleric dvs.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Skarpskytten Visa inlägg
              Vi har absolut ett sånt element i vår nuvarande kampanj, dom ska just nu få en veckas obligatorisk downtime pga clericen i partyt ska få äntligen fullt församlingsansvar och inte bara novis längre. och det kommer medföra en veckas tempeltjänst mha reglerna i XGE. jag införde att vid level 3 och level 8 kommer dessa ting inträffa. level 1–2 novis, level 3–7 präst, level 8–20 imam. som präst behöver hålla i bönemötena, som imam bygga sin egen moské någonstans. follower level. och han blev precis level 3.

finns också regler för hur mycket församlingen i sin tur hjälper honom, hur många fighters som voluntärarbetar för honom osv. en av dom bröt benet men (dåvarande) novisen hade hakiyahs helande vindar som tröst.

jag älskar religioner av alla de slag och tycker dom är ett jätteintressant inslag i rollspelet. allt från kult till unknown armies till karatemunkar till grötmyndiga 1800-talspastorer med spade i handen.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av 2097 Visa inlägg
                Det går inte att ha drakulor och andra vandöda utan att ha en ordentlig cleric. och jag tycker om att ha vandöda i spelet. Däremot har jag svårt för pally för att den trampar på clericens tår. jag ser clericen typ som simon belmont. fast nu finns ju Monster Slayer som gör det i fifth edition. ännu mer tåtrampande på cleric dvs.
                Jag tycker att prästen ska vara så krigig att paladinen inte behövs.

Att "vända" odöda kan lika gärna vara en besvärjelse som en klassförmåga. Eller något som även andra klasser kan göra.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av 2097 Visa inlägg

Vi har absolut ett sånt element i vår nuvarande kampanj, dom ska just nu få en veckas obligatorisk downtime pga clericen i partyt ska få äntligen fullt församlingsansvar och inte bara novis längre. och det kommer medföra en veckas tempeltjänst mha reglerna i XGE. jag införde att vid level 3 och level 8 kommer dessa ting inträffa. level 1–2 novis, level 3–7 präst, level 8–20 imam. som präst behöver hålla i bönemötena, som imam bygga sin egen moské någonstans. follower level. och han blev precis level 3.

finns också regler för hur mycket församlingen i sin tur hjälper honom, hur många fighters som voluntärarbetar för honom osv. en av dom bröt benet men (dåvarande) novisen hade hakiyahs helande vindar som tröst.

jag älskar religioner av alla de slag och tycker dom är ett jätteintressant inslag i rollspelet. allt från kult till unknown armies till karatemunkar till grötmyndiga 1800-talspastorer med spade i handen.
                  Jag gillar religion, inte bara sättet det görs på i vanlij-DnD. (Tittar på Forgotten Realms, snark vilka tråkiga gudar).

Each to his own och så vidare, själv hade jag nog valt att spela något annat än Cleric om min DM körde något sådant här.

Låter för övrigt som du är influcerad av äldre utgåvor med regeler för followers och baser här, har du gjort ett sådant system till DnD5? (Jag kommer aldrig kunna förlåta Wizards för att du dumpade mid-level basbyggande i tredje utgåvan och senare).
                  Last edited by Skarpskytten; 10 March 2020, 17.25.

Kommentera

använder ett mischmasch av olika system

det var på grund av att jag hade det här systemet som spelaren valde cleric.

Kommentera

Jag har också haft lite svårt för att en cleric får sina spells från gudarna, utan att dessa ställer motkrav som att t.ex. värva nya anhängare till "kyrkan", eller bekämpa spridningen av någon annan religion.

Det är halva anledningen till att jag personligen föredrar druider som supportklass. Den andra halvan är (självklart) att frammanade, skitarga grävlingar alltid gör allt bättre!

Olika system har förklarat druiders källa till magi på olika sätt, men jag tänker mig nog att druiden är mer av en shaman som talar med andar än att krafterna bara "delas ut" av något. Speltekniskt är det väl sak samma, men i min bok så känns det mer likt magikerns förmåga att manipulera världen.

Kommentera

Druider är typ historiskt sett the last bastion mot fey, vilket gör alla summon fey grejer lite konstiga — i min homebrew setting så är circle of dreams druider traitors till resten av druidordnarna eftersom dom har bäddat ner sig med fey. För mig shaman är mer warlock, fey patron. Chants out between two worlds osv os

Tycker det finns för många såna här klasser, en fantasysetting blir riktigt ball och skarp när det bara finns några få typer av casters. Ta t.ex. Övärlden som är otroligt ball. Hur många klasser har dom egentligen? typ tre

Inse vilken ball värld du kan bygga om du typ bara har fighter rogue druid och warlock ex vis

Kommentera

Jag hittade en kul variant av prösten på en blogg: http://www.necropraxis.com/2013/03/25/petitions/. Den löser kanske inte det problem jag brottas med, men jag tyckte den var intressant. Har spelat för lite OSR själv för att kunna avgöra om det är något som skulle flyga i praktiken dock. Åsikter, någon?

Härförleden pratade jag med en icke-forumit, som hade följande take på gudar i DnD: gudarna skänker sina gåvor till personer som redan lever sina liv som de tycker man ska; gudakrafterna är alltså inte belöningar för handlingar eller tro, utan ett slags stöd för personer som redan verkar i gudens anda i världen att fortsätta göra det. Man kan de det som att gudarna tävlar om att forma världen genom att hitta personer i den som lever liv i deras ideal. Det löser till stor del det problem jag har med prästerna, men det har nackdelen att det kan bli konstigt om en spelare som är präst (eller paladin) börjar spela sin rollfigur på ett sätt som går emot gudens credo. Men jag gillar idén ändå, och kanske testar att bygga in den metafysiken i den här världen jag går och tänker på i dagarna.

Kommentera

Jag skulle ha att gudarna finns (använd någon av de utdöda pantionenrna eller den kristna om det inte finns etablerade gudar i grundboken eller tillbehörsböckerna). Klerker åkallar gudarnas makt men behöver å andra sidan följa vissa livsval, om en spelare vill vara en klerk så får hen se till att hen hänger med en grupp äventyrare som inte bryter mot sin guds påbud och kanske få göra lite sidouppdrag för sin guds (eller dennes domäns) bästa. Annars få hen helt enkelt välja en annan yrkesbana.

Så länge rollpersonerna inte begår brott mot vissa religiösa bestämmelser och bara har ihjäl monster och ondingar borde klerkens gud (om den e god) inte ha något problem med att de ränner runt i tunnelsystem för guld o EP. Att ge döda kulturvarelser en begravning o en bön därefter kanske också ingår.
                            Last edited by Gamiel; 28 April 2020, 21.51.

Kommentera

Senaste inlägg

Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
                            Started by Lemur, Idag, 09.55
                            5 responses
                            98 visningar
                            0 gillar
                            Senaste inlägg Gnosis
                            av Gnosis

Started by afUttermark, Igår, 18.04
                            22 responses