Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

[5E] husregel för döende

Minimera
X
 
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

    [5E] husregel för döende

    Jag tycker inte om DnD5-reglerna för döende rollpersoner.

    Den del som jag specifikt inte tycker om är att en cure eller healing word får den döende rollpersonen att studsa upp igen och börja slåss nästa runda.
    Vissa spelgrupper har löst detta genom att ta bort healing word, men det löser inte det underliggande problemet: att den döende rollpersonen kan slåss som vanligt igen så fort den får minst ett hit point i healing.

    Vi löste det tidigare genom att ge alla döende en level of exhaustion. Skulle man studsa upp och bli däckad igen, ja då har man två levels of exhaustion, o.s.v.
    Tanken var god, men den löste inte problemet utan orsakade bara nya problem.
    Rollpersonerna blir fortfarande däckade 2-3 gånger under en strid, istället går de flesta runt med 2-3 levels of exhaustion.

    Min nya husregel är enkel: är man döende så är man medvetslös i minst en minut. Det finns ingenting, inte ens wish, som kan ändra detta faktum.
    Är det en bra eller dålig husregel?
    Har ni andra lösningar?

    #2
    Medvetslös i en minut känns hårt utan att vara helt hardcore. Hardcore regeln är ju att man dör om man når 0 hp. Men är man medvetslös en minut är man garanterat ute hela fighten... Medvetslös en minut eller tills man klarar en rejält svår Constitution save? För då hoppar Conan och Geralt upp och slåss vidare men Bilbo och Harry Potter stannar knockade?

    Kommentera


      #3
      Såvida du inte är typen av SL som alltid måste jävlas med spelare som använder wish (vilket du faktiskt kanske är ;) så tycker jag det är konstigt om wish inte skulle funka.

      Men i övrigt skulle jag tycka det vore rimligt om det enda sättet att studsa upp igen är om du stabiliseras genom en naturlig tjuga. Vilket alltså kräver att man stabiliseras/läks med någon som baseras på ett ability-slag.

      Det ger en chans till en heroisk återkomst i sista sekunden, men gör det rätt otroligt.

      I teorin gör ju det att även wish kanske inte funkar, beroende på hur man använder den. Att önska att någon blir helad skulle ju alltså inte återföra dem till medvetande, men att önska att de inte blev träffade av den (potentiellt) dödande attacken borde funka.

      Kommentera


        #4
        Varför tycker du att det är ett problem? Även studsande innebär eventuella resursförbrukningar men även att RPnas sida "slösar" handlingar.

        Kommentera


          #5
          Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg
          Men är man medvetslös en minut är man garanterat ute hela fighten..
          Vilket var syftet med husregeln.
          Frågan är om det är en bra eller dålig regel.

          Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg
          Medvetslös en minut eller tills man klarar en rejält svår Constitution save? För då hoppar Conan och Geralt upp och slåss vidare men Bilbo och Harry Potter stannar knockade?
          Hm, DnD5 Death Save är ovanligt på så sätt att det inte är kopplat till någon ability, d.v.s. Conan har lika stor chans att dö som Bilbo.
          Det du beskriver är steget efter man klarat sitt death save och faktisk lever, där skulle det kunna vara relevant hur mycket CON man har innan man vaknar.
          Men jag tycker om att "alla är lika inför döden".
          Vad sägs att ha ett save som är kopplat till hur många hit points man får?
          Säg att det är ett save, DC20 ochh man lägger till de hp man fått delat med 2.
          Ex: man har noll hp och en cleric kastar cure och man får tillbaka 5 hp. 5/2 = 2 om man avrundar nedåt, så man ska slå d20+2 vs. DC20 varje runda tills man vaknar.

          Det jag inte tycker om är personer som studsar upp igen med 1 hp, som sedan faller ihop så fort fienden petar på dem.
          Den här modifikationen gör det lättare att studsa upp ju mer hp man får.

          Kommentera


            #6
            Ursprungligen skrivet av Rymdhamster Visa inlägg
            Såvida du inte är typen av SL som alltid måste jävlas med spelare som använder wish (vilket du faktiskt kanske är ;) så tycker jag det är konstigt om wish inte skulle funka.
            Det jag inte tycker om är att rollpersonerna studsar upp på en gång och jag vill undvika det till varje pris.
            Om nu rollpersonerna tycker att det är värt att offra en wish på att någon döende ska få studsa upp rundan efter så skulle jag nog tillåta det.
            Man skulle kunna tänka sig en regel som säger att man får studsa upp om man får tillbaka minst hälften av sina hp.

            Kommentera


              #7
              Ursprungligen skrivet av Big Marco Visa inlägg
              Varför tycker du att det är ett problem? Även studsande innebär eventuella resursförbrukningar men även att RPnas sida "slösar" handlingar.
              För att jag tycker att det känns orealistiskt att en rollperson tar så mycket skada att den är döende, får ett par hp och hoppar upp och slåss nästa runda, blir träffad och är döende igen, får ett par hp och hoppar upp och slåss... o.s.v.
              Det känns inte som rollspel där rollpersoner håller på att dö, det känns som en scen ur Monty Python eller Benny Hill.

              Kommentera


                #8
                Ursprungligen skrivet av anth Visa inlägg
                För att jag tycker att det känns orealistiskt att en rollperson tar så mycket skada att den är döende, får ett par hp och hoppar upp och slåss nästa runda, blir träffad och är döende igen, får ett par hp och hoppar upp och slåss... o.s.v.
                Det känns inte som rollspel där rollpersoner håller på att dö, det känns som en scen ur Monty Python eller Benny Hill.
                Det är onekligen lite knasigt, har studsat på det ibland, tror den här husregeln kommer till användning! Möjligen med en svår Con-save för att få kravla omkring och stöna svagt istället.

                Kommentera


                  #9
                  Som jämförelse så tittade jag på hur det fungerade i AD&D 1e:
                  En rollperson som når 0 hp eller lägre är medvetslös och döende. Han förlorar ytterligare 1 hp per runda tills han når -10 hp varvid han dör.
                  Någon form av första hjälpen eller helande spell stabiliserar personen och han är inte längre döende, men han förblir medvetslös i ytterligare 1-6 turns. (1 turn = 10 rundor = 10 minuter.) Därefter krävs en veckas sängvila innan han kan göra något aktivt igen. En Heal tar bort kravet på vila. (Heal är en level 6 spell som kan hela i princip allt. Max level för cleric spells var 7 i 1e)


                  Inget upp och studsa där inte.

                  I "vanliga" D&D från den tiden (OD&D, B/X, BECMI) så var det enklare - 0 hp eller lägre så är du död.


                  Kommentera


                    #10
                    Ursprungligen skrivet av erikt Visa inlägg
                    Som jämförelse så tittade jag på hur det fungerade i AD&D 1e:
                    En rollperson som når 0 hp eller lägre är medvetslös och döende. Han förlorar ytterligare 1 hp per runda tills han når -10 hp varvid han dör.
                    Någon form av första hjälpen eller helande spell stabiliserar personen och han är inte längre döende, men han förblir medvetslös i ytterligare 1-6 turns. (1 turn = 10 rundor = 10 minuter.) Därefter krävs en veckas sängvila innan han kan göra något aktivt igen. En Heal tar bort kravet på vila. (Heal är en level 6 spell som kan hela i princip allt. Max level för cleric spells var 7 i 1e)


                    Inget upp och studsa där inte.

                    I "vanliga" D&D från den tiden (OD&D, B/X, BECMI) så var det enklare - 0 hp eller lägre så är du död.

                    Sängvila i en vecka kräver dock nästan att man spelar med flera karaktärer per spelare. För annars är det bara ”Och så lämnar vi dungeonen och skiter i handlingen och hoppar en vecka”. Vad är alternativet liksom? Att spela flera sessioner utan en spelare?

                    Kommentera


                      #11
                      Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg

                      Sängvila i en vecka kräver dock nästan att man spelar med flera karaktärer per spelare. För annars är det bara ”Och så lämnar vi dungeonen och skiter i handlingen och hoppar en vecka”. Vad är alternativet liksom? Att spela flera sessioner utan en spelare?
                      Mitt i ett äventyr kan det ju vara problematiskt, men annars kan man väl utgå från att rollpersonerna inte är ute och äventyrar varje dag. Rollpersonerna får helt enkelt ta en paus i äventyrandet medan deras vän återhämtar sig.
                      Det finns många situationer i AD&D 1e där viss downtime är obligatorisk. Träna för en ny level tar t.ex. ett par veckor.

                      På den tiden de reglerna skrevs så var spelgrupper inte alltid fasta, och mer än en rollperson per spelare var inte ovanligt - även om det normalt bara var en av dem som deltog i en given spelsession.

                      Kommentera


                        #12
                        En annan variant skulle kunna vara att sno Wounded-regeln från Pathfinder 2. Systemet där för att dö efter att man gått ner på 0 hp är snarlikt det i 5e, förutom att man i stället för att ha två värden som båda försöker hinna till 3 först så har man bara ett "dying"-värde som går upp och ner beroende på hur man klarar sina slag.

                        Anyhow, om du går ner på 0 och sedan läks upp så får du tillståndet "Wounded 1" (eller ökar din Wounded med 1 om du redan har det). Det betyder att om du går ner igen så börjar du på Dying 2 (eller 3, eller 4) istället för Dying 1 - du kommer alltså närmare döden ju mer du jojo-ar upp och ner. Att bli av med Wounded under en strid är i stort sett omöjligt - det kräver antingen att någon behandlar dina sår med färdigheten Medicine (vilket tar 10 minuter), eller att du blir uppläkt till fulla hp och sedan vilar i minst 10 minuter. Motsvarigheten i D&D5 hade väl varit att det kräver en short rest där antingen någon lyckas med ett Wisdom (Medicine)-slag, eller där man är fullt uppläkt i slutet av den.

                        Kommentera


                          #13
                          Jag kör på death saves med modifikation, så att en helningsmagi stoppar det negativa (död) men man måste fortsätta slå tills man har 3 lyckade innan man vaknar. De misslyckade slagen gör bara inget negativt längre, eftersom man är "stabiliserad". Tycker det funkar bra. Sen kan nån typ använda sin action/bonus action till att väcka personen oxå, så går det lite snabbare.

                          Dessutom har man minus 5 initiativ när man vaknar.

                          Sen är jag nöjd ;)

                          Kommentera


                            #14
                            I Symbaroum, som har liknande regler för dödsslag och samma problematik med att man kan studsa upp, så kör vi med att man har en andra chans att misslyckas med allt man företar sig resten av scenen om man varit nere på noll HP och slagit dödsslag. Motsvarande att man har disadvantage på allt tills man tar en short rest i DnD 5e, kanske?

                            Kommentera


                              #15
                              Ursprungligen skrivet av anth Visa inlägg
                              Jag tycker inte om DnD5-reglerna för döende rollpersoner.

                              Den del som jag specifikt inte tycker om är att en cure eller healing word får den döende rollpersonen att studsa upp igen och börja slåss nästa runda.
                              Vissa spelgrupper har löst detta genom att ta bort healing word, men det löser inte det underliggande problemet: att den döende rollpersonen kan slåss som vanligt igen så fort den får minst ett hit point i healing.

                              Vi löste det tidigare genom att ge alla döende en level of exhaustion. Skulle man studsa upp och bli däckad igen, ja då har man två levels of exhaustion, o.s.v.
                              Tanken var god, men den löste inte problemet utan orsakade bara nya problem.
                              Rollpersonerna blir fortfarande däckade 2-3 gånger under en strid, istället går de flesta runt med 2-3 levels of exhaustion.

                              Min nya husregel är enkel: är man döende så är man medvetslös i minst en minut. Det finns ingenting, inte ens wish, som kan ändra detta faktum.
                              Är det en bra eller dålig husregel?
                              Har ni andra lösningar?
                              Det första som behöver diskuteras här är krocken mellan realism och spelbarhet.

                              Dungeons & Dragons är inte ett realistiskt spel. Så är det bara.

                              Men mer än så - D&D är ett spel utan särskilda säkerhetsventiler mot att en karaktär förlorar alla sina hit points.

                              Om man börjar sin regelkonstruktion med att besluta "0 hp betyder oåterkallelig död" är det rimligt att tänka sig detta genomsyrar alltifrån regeldesign till äventyrsupplägg: kan strider orsaka permadeath kommer äventyren obönhörligen ta hänsyn till detta. Eller så ser regler till att lösa saken: det finns gott om sätt att se till att göra det väldigt sällsynt att något så starkt störande på story och kampanj inträffar.

                              D&D är inte ett sådant spel. Även när D&D verkligen var ett spel där 0 hp = death betraktades det aldrig som ett särskilt oattraktivt resultat. På låg level slog du helt sonika fram en ny gubbe. På hög level fanns magi som återupplivade dig.

                              Däremot fungerar inte argumentet "eftersom du har fler hit points på hög level händer det mer sällan att du förlorar dem alla". Detta är helt enkelt inte sant. På hög level möter du monster som utdelar mycket högre skada, och framförallt i tidiga upplagor kunde du dö ögonblickligen såfort du slog en etta när du slog ett save (och 5% är ju en extremt hög sannolikhet för ett enskilt utfall som resulterar i permadeath).

                              Så bakgrunden är att det saknas spärrar för att 0 hp inte ska inträffa. Med andra ord: spelet är designat för att 0 hp inte ska vara en särskilt besvärande åkomma.

                              Ditt förslag ignorerar detta, och därför rekommenderar jag dig starkt att spara dessa idéer till ett annat spel som inte är D&D. Du kommer märka att ingenting i spelet är gjort med tanke på att en karaktär är utslagen under resten av striden bara för att hennes hit points tog slut. Det innebär inte att det inte går få att fungera, bara att du skulle kämpa mot strömmen så att säga. Inga regler, effekter eller äventyr är skrivna för att fungera med en så drastisk husregel. Den är mycket mera drastisk än jag tror du inser.

                              Det är alltså inget fel på dina resonemang, bara det att D&D är helt fel spel att implementera dem i. Jag har sett oräkneliga diskussioner om att göra D&D mer "realistiskt" eller "gritty" och min enda sammanfattning är: lär dig njuta av D&D för vad det är.


                              Lycka till
                              Last edited by CapnZapp; 10 January 2020, 13.24.

                              Kommentera

                              Senaste inlägg

                              Minimera

                              Diskussioner Statistik Senaste inlägg
                              Started by Lemur, 25 April 2020, 18.28
                              19 responses
                              708 visningar
                              4 gillar
                              Senaste inlägg God45
                              av God45
                               
                              Started by Big Marco, Idag, 12.54
                              2 responses
                              171 visningar
                              9 gillar
                              Senaste inlägg Magnus Seter  
                              Started by entomophobiac, Igår, 16.02
                              4 responses
                              81 visningar
                              0 gillar
                              Senaste inlägg entomophobiac  
                              Started by afUttermark, Igår, 18.04
                              21 responses
                              482 visningar
                              0 gillar
                              Senaste inlägg afUttermark  
                              Started by Theo, 19 September 2019, 12.48
                              43 responses
                              1.813 visningar
                              10 gillar
                              Senaste inlägg Theo
                              av Theo
                               
                              Started by Anthrox, 21 April 2020, 19.24
                              6 responses
                              280 visningar
                              5 gillar
                              Senaste inlägg Anthrox
                              av Anthrox
                               
                              Started by .Per., Idag, 09.09
                              5 responses
                              121 visningar
                              0 gillar
                              Senaste inlägg Henke
                              av Henke
                               
                              Started by Lemur, Idag, 09.55
                              4 responses
                              80 visningar
                              0 gillar
                              Senaste inlägg kaptendral  
                              Started by Henke, 23 May 2020, 20.03
                              4 responses
                              214 visningar
                              19 gillar
                              Senaste inlägg Mekanurg  
                              Started by Dr_Dängrot, 19 May 2020, 11.46
                              16 responses
                              445 visningar
                              1 gillar
                              Senaste inlägg entomophobiac  
                              Arbetar …
                              X