Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Femman vs ren OSR

Minimera
X

• Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg

Jag brukar ibland ge mina spelare listan över platserna som är viktiga och kartan över världen. Sedan går jag "Sätt dem var ni vill!".
    Ööööh... men... du kan ju inte... fast kanske...

Det där lät ju som en skitkul idé! Jag måste prova vid tillfälle!

Kommentera

Brrr....

Kommentera

Ursprungligen skrivet av 2097 Visa inlägg
        Advancement är iffy öht, mycket lättare att göra ett robust rollspel där folk inte blir bättre, ex vis Traveller. C.f. AW när allt börjar braka ihop när folk har +3 i allt.

Men jag har tänkt senaste dagarna på det här med att levla diegetiskt, om man kan hitta på nån husregel att dom behöver gå till sitt skrå, häxor behöver gå till sin patron osv.

Tänkte också att det kanske gick att knyta ihop det med gp-för-xp på nåt sätt. Jag gillar inte den vanliga OSR-husregeln att dom behöver supa upp pengarna, jag vill att dom fortfarande ska kunna shoppa för dom, bygga slott, hjälpa dom fattiga osv. Men om det kunde vara nåt dom behövde köpa från sitt gille (nån medaljong, ring eller liknande) som dom sen kunde sälja till nån annan i gillet när dom levlar upp? Att det fanns en sån ekonomi av begagnade tokens som gick runt i takt med att folk levlade upp? Haha lite väl MLM-varning kanske T_T
        Eller en cleric som behöver donera till templet men sen också kan hämta ut services, mat, gear osv för motsvarande belopp. Äh jag vet inte, kanske dumt att knyta ihop skrå-levlandet med gp-för-xp ändå. Bara tänker högt här...
        Jag tror mig ha hört att det i AD&D fanns en regel om att rollfigurerna måste träna innan de fick höja sin nivå. Det låter rätt krystat, men det är ju en lösning. Överhuvud taget tycker jag BRP är bättre här i sättet det låter personer växa och förändras mer organiskt och utifrån specifika erfarenheter. KAP gör det jättebra. Men i OSR är det nog lika bra att inte ens försöka rationalisera det ...

Var kommer spellsen ifrån?
        Alltså en magiker måste ju hitta skrivna trollformler och skriva in dem in sin formelsamling. Det funkar bättre för mig än att Mithra Everdawn en morgon vaknar att berättar att hon under natten kom på två nivå fyra trollformler som hon aldrig kunnat tidigare, inte har nämnt tidigare, inte har lagt någon tid på att studera ... Prästen är ju det i gammel-DnD som avviker från detta, men jag kan i alla fall köpa att någons gud knackar på under REM-sömnen och ger något ett gäng nya mirakel som tack för lång och trogen tjänst. Funderar dock på att banna präster från ett ev OSR-lir, gillar inte de metafysiska implikationerna hur de funkar (vilket möjligen Eberron har löst på ett snyggt sätt).
        Last edited by Skarpskytten; 28 November 2019, 19.25. Anledning: Formatetin

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Skarpskytten Visa inlägg
          Jag tror mig ha hört att det i AD&D fanns en regel om att rollfigurerna måste träna innan de fick höja sin nivå. Det låter rätt krystat, men det är ju en lösning. Överhuvud taget tycker jag BRP är bättre här i sättet det låter personer växa och förändras mer organiskt och utifrån specifika erfarenheter. KAP gör det jättebra. Men i OSR är det nog lika bra att inte ens försöka rationalisera det ...
          Ja, skills-system går att träna upp, finns många spel som gör det bra, dom flesta BRP och även Burning Wheel. Fast jag använder ju inte skills öht.

Prästen är ju det i gammel-DnD som avviker från detta, men jag kan i alla fall köpa att någons gud knackar på under REM-sömnen och ger något ett gäng nya mirakel som tack för lång och trogen tjänst.
          Jag med!

Funderar dock på att banna präster från ett ev OSR-lir, gillar inte de metafysiska implikationerna hur de funkar
          Neeej! Dom hör hemma i D&D! Element respect för tusan!

My sword was keen, my armor thick
          No fighter's thrust or wizard's trick
          Or curse from priest, or thieving pick
          Could pierce my heart of stone

Cleric var den tredje klassen som infördes i spelet, innan rogue till och med. Och varför?! Jo för att lägga ned draculor i sina gravar!! Dom var the original vampire killer! Simon Belmont och Castlevania-spelen är inspirerade av Ravenloftkampanjen! Jag älskar dom!

Jag tycker det är det sämsta med (det bästa svenska rollspelet) Svärd och Svartkonst att det inte finns nån cleric!!!!

vilket möjligen Eberron har löst på ett snyggt sätt
          Att det inte finns några gudar? Tycker du det är ballt? Inte jag! Jag älskar religion både irl och i fiction och jag älskar när gudarna griper in. Jag älskar som DM när vi har en cleric runt bordet. Just nu har vi en cleric (eller ja jo en warpriest dårå) som tillber Beshaba. Oturens gud! Jag tycker det är så himla hårdrock!!

Vi spelade också en Dogs in the Vineyard kampanj i öknen med al-Qadim-gudarna! Det var så bra

Kommentera

Ja, skills-system går att träna upp, finns många spel som gör det bra, dom flesta BRP och även Burning Wheel. Fast jag använder ju inte skills öht.

Jag med!

Neeej! Dom hör hemma i D&D! Element respect för tusan!

My sword was keen, my armor thick
            No fighter's thrust or wizard's trick
            Or curse from priest, or thieving pick
            Could pierce my heart of stone

Cleric var den tredje klassen som infördes i spelet, innan rogue till och med. Och varför?! Jo för att lägga ned draculor i sina gravar!! Dom var the original vampire killer! Simon Belmont och Castlevania-spelen är inspirerade av Ravenloftkampanjen! Jag älskar dom!

Jag tycker det är det sämsta med (det bästa svenska rollspelet) Svärd och Svartkonst att det inte finns nån cleric!!!!

Att det inte finns några gudar? Tycker du det är ballt? Inte jag! Jag älskar religion både irl och i fiction och jag älskar när gudarna griper in. Jag älskar som DM när vi har en cleric runt bordet. Just nu har vi en cleric (eller ja jo en warpriest dårå) som tillber Beshaba. Oturens gud! Jag tycker det är så himla hårdrock!!

Vi spelade också en Dogs in the Vineyard kampanj i öknen med al-Qadim-gudarna! Det var så bra
            Jag älskar Clericen så mycket :) Och D&D gudarna är bäst. Både de officiella och de man kan hitta på själv utifrån metafysiken.

Kommentera

Så är det mycket riktigt i AD&D 1e. Efter att du har tillräckligt mycket XP för att gå upp i level så måste du träna innan du faktiskt går upp i level eller kan få ytterligare XP. Träning tar ett par veckors tid och kostar massor med guld. Kör man by-the-book så kommer en hel del av de skatter som släpas ut från grottvalven att försvinna i träningskostnader.
              Reglerna för träning hör nog till Topp 10 bland regler som brukar husreglas bort när folk spelar AD&D.

Kommentera

Kom just på en lösning som var mycket mer obvi än min gamla "köpa och sälja ordensringar MLM"–idé: att helt enkelt placera ut mängden guld dom behöver för att shoppa plus mängden guld dom behöver för att levla upp.
                Och sen en regel att dom bara får levla för en viss procent av sina guld. Uh fast hur skulle den begränsningen funka diegetiskt, där hade jag inte tänkt till riktigt…

Sen tycker jag att dom ska kunna levla flera levels på en gång, dom har varit på en öde ö och sen kommer dom hem och tränar som fan. Jag fattar att det är bra för nybörjare att dom får ta baby steps genom en level i taget men jag tror nog mina kära dorks kan hantera det.

Nej nu kom jag på en annan variant: dom måste lämna en viss mängd guld som pant vid dörren.

Kommentera

Tre sekunder senare tycker jag att även den idén känns dum

Kommentera

Senaste inlägg

Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
                  Started by Nässe, Igår, 22.06
                  10 responses
                  78 visningar
                  2 gillar
                  Senaste inlägg Tre solar  
                  Started by krank, Igår, 21.14