Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

DnD - skvalkanalen

Minimera
X
 
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

    #16
    Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg

    5ed multiklassing lyckas ta de värsta delarna av 3.X multiklassande och AD&D multiklassande och blandar dem. Hur de hanterar spell slotts är en ren mardröm, resultaten är antingen op eller kassa och det är en förvirrande process som kräver 3.X regeltolkningar i ett system som är skrivet för att vara lösare och mindre pilligt.

    5ed hade redan löst multiklassing med sub-klasserna är det värsta! Vill du spela en Druid Paladin så finns oath of the ancients! Wizard Fighter? Eldritch knight! Sedan fegade de ur och hade ändå med multiklassande!
    Jag tycker den här analysen är spot-on. Jag har själv gjort den analysen, varför ska man kunna spela Wizard-Fighter när det finns Läskig Riddare? Und so weiter. I min kampanj har jag tillåtit det, men upptäckte att jag blev rätt provocerad när en spelare gjorde en build med Fighter plus Wizard (den där wardancer-ripp-offen-i-AGttS) - jag kände att ripp-offen är ju i stridig magiker, så vad är grejjen med krigaren? Grejjenv var så klart att den var optigare.

    Ursprungligen skrivet av Rymdhamster Visa inlägg
    Den är där för alla de som ser multiclassing som synonymt med DnD och skulle skriva jäkla mord om de plockade bort det. Men verkar alltså inte vara en del av hur de faktiskt tänkt sig att man ska spela.
    Visst, men de vågade ju plocka bort Alignments så varför inte multiclassing? De reglerna kunde de ju haft på sin hemsida.

    I nästa kampanj bannar jag nog multiclassing. Feats har jag inte riktigt landat i än, kanske för att mina spelare i min kampanj har valt på ett bra sätt (dvs mer utifrån rollfigurens fluff än bara vad som är mekaniskt bra).
    Last edited by Skarpskytten; 05 April 2020, 14.43.

    Kommentera


      #17
      Ursprungligen skrivet av Skarpskytten Visa inlägg
      Hittade en läsvärd artikel av Jonathan Tweet om multiclassing i DnD 3, en av grejjerna de inte fick till så bra: https://www.enworld.org/threads/mult...dition.670888/. Själv är jag nyfiken på vad folk tycker om femman, har de fått till det bra där? Jag har förstått som att systemet tilltalar optarna i alla fall?
      5ans system är i princip 3ans, med lite skydd mot de värsta avarterna:
      • Man får inte alla proficiencies från sin andra klass.
      • Klasserna är designade så de grundläggande förmågorna är utspridda över level 1-3, och sedan får man en statbonus på level 4 och oftast något rejält kraftfullt på level 5, vilket gör att man i de flesta fall vill gå hyggligt djupt in i klassen).
      Men samtidigt finns det en del kombinationer som fungerar ovanligt bra, i alla fall om man har en välvillig regeltolkning (t ex att använda warlock spell slots för att mata paladinens Smite eller sorcererns Font of Magic, och sedan få tillbaka dem på en short rest). Så det är inte perfekt.

      PF2 har en intressant variant på multiclassing, som är baserad på hur klasserna är byggda. Klasserna består i princip av ett skelett som ger viss matte på vissa nivåer (träffchans, saves, o s v), ett litet antal grundläggande klassförmågor, och class feats varannan level som är de som låter en göra coola saker med sin matte. För multi-class så använder du dina class feats för att "köpa in dig" i en annan klass, vilket oftast ger dig en lite sämre version av den klassens matte på vissa områden samt möjligheten att köpa in dig på den klassens klassförmågor (eller spells), dock på en högre nivå än vad någon som har den klassen som huvudfokus skulle kunna göra.

      Så en fighter som köper in sig på att bli wizard kommer fortfarande att ha den bästa attackbonusen, bland den bästa rustningen, och så vidare. Men på level 14 kanske han har lagt tre feats på Wizard Dedication, Basic Wizard Spellcasting, och Expert Wizard Spellcasting och då fått lite cantrips plus en spell slot vardera på level 1 till 5. En annan fighter hade kanske fokuserat på att slåss med sköld och lärt sig Aggressive Block (knuffa till en motståndare vars attack du blockerar med skölden), Shielded Stride (använda sköld vid förflyttning för att undvika frislängar), och Paragon's Guard (behöver inte använda en handling varje runda till att få sköldbonus på AC).

      Kommentera


        #18
        Ursprungligen skrivet av Skarpskytten Visa inlägg
        Visst, men de vågade ju plocka bort Alignments så varför inte multiclassing?
        *blink, blink* Har de plockat bort alignments? Det har jag inte ens reflekterat över =D

        Måste slagit en etta på mitt preception-slag.

        Men ja, min plan för kommande DnD kampanj (min första som SL, faktiskt =) är att varken ha Multiclass eller feats med. Det fiinns ju en hel uppsjö av val redan inbyggda i varje klass.



        Kommentera


          #19
          Ursprungligen skrivet av Skarpskytten Visa inlägg
          Visst, men de vågade ju plocka bort Alignments så varför inte multiclassing?
          Ursprungligen skrivet av Rymdhamster Visa inlägg
          *blink, blink* Har de plockat bort alignments? Det har jag inte ens reflekterat över =D
          Nej, Alignment finns ju kvar på sidan 122 i PH. Förvisso nedtonat, men känns inkluderat på ungefär samma nivå som Multiklassning är.

          Dvs, "här är något ni kan använda om ni vill, men vi ser det inte som särskilt viktigt". Har förvisso inte kollat alla besvärjelser än, om det kanske är viktigtare än vad det verkar, men nog finns det där i alla fall.

          Kommentera


            #20
            Ursprungligen skrivet av Rymdhamster Visa inlägg



            Nej, Alignment finns ju kvar på sidan 122 i PH. Förvisso nedtonat, men känns inkluderat på ungefär samma nivå som Multiklassning är.

            Dvs, "här är något ni kan använda om ni vill, men vi ser det inte som särskilt viktigt". Har förvisso inte kollat alla besvärjelser än, om det kanske är viktigtare än vad det verkar, men nog finns det där i alla fall.
            Jag har inte hittat en enda mekanisk grej kopplad till alignments i DnD5, varken i klasser eller trollformler. Du kan ta bort dem och det påverkar inte inte spelet. Det kan du också göra i ODD, Holmes, Moldway, Mentzer. Men inte i ADnD (tror jag) och inte i 3.

            Så det är bara löst påklistrat. Det är fejk. Vilket inte är en kritik i sig, jag föredrar det så, jag bara önskar de hade tagit steget fullt ut istället för att ha med det så pliktskyldigt.
            Last edited by Skarpskytten; 05 April 2020, 17.07.

            Kommentera


              #21
              Ursprungligen skrivet av Rymdhamster Visa inlägg



              Nej, Alignment finns ju kvar på sidan 122 i PH. Förvisso nedtonat, men känns inkluderat på ungefär samma nivå som Multiklassning är.

              Dvs, "här är något ni kan använda om ni vill, men vi ser det inte som särskilt viktigt". Har förvisso inte kollat alla besvärjelser än, om det kanske är viktigtare än vad det verkar, men nog finns det där i alla fall.
              Alignment finns, men de har tagit bort all mekanik kopplat till det. Inga Detect Evil formler längre. Inga hårda straff för den som byter alignment.

              Shit, det finns fler regler för Inspiration än för Alignment, och jag tycker Inspiration är rätt anemiskt.

              Kommentera


                #22
                Ursprungligen skrivet av Skarpskytten Visa inlägg
                jag bara önskar de hade tagit steget fullt ut istället för att ha med det så pliktskyldigt.
                Aha, jag måste missförstått ditt första inlägg. Jag läste det som att du sa att de plockat bort alignment helt från böckerna =)

                synd att de plockat bort all regelkoppling till alignments. Jag har på senare år börjat gilla det konceptet. Men det är ju så klart lätt att stoppa in i den utsträckning jag vill ha det.

                jag ser dock inget fel i att ha med frivillga extraregler i böckerna. Multiclass och alginments utgör sammanlagt ca 3 sidor. Jag tvivlar på att vi fått mycket av värde på de tre sidorna istället. Eller ens billigare bok om de plockat bort dem helt.

                Dessutom ser jag en stor poäng att ha kvar dem, och det är för de som ville porta sina karaktärer från en tidigare edition (eller annat närliggande system) till 5th och fortsätta spela där, när 5ths vanliga klasser och subklasser kanske inte skulle vara tillräckligt att täcka alla kombinationer.

                Det kan kännas lite bortslösat om man inte vill porta en poående kampanj, men jag kan gissa att de som skrev den ville maximera möjligheterna att vinna tillbaka spelare och få in alla på samma utgåva för att maximera försäljing.

                Kommentera


                  #23
                  Ursprungligen skrivet av Rymdhamster Visa inlägg

                  Aha, jag måste missförstått ditt första inlägg. Jag läste det som att du sa att de plockat bort alignment helt från böckerna =)

                  synd att de plockat bort all regelkoppling till alignments. Jag har på senare år börjat gilla det konceptet. Men det är ju så klart lätt att stoppa in i den utsträckning jag vill ha det.

                  jag ser dock inget fel i att ha med frivillga extraregler i böckerna. Multiclass och alginments utgör sammanlagt ca 3 sidor. Jag tvivlar på att vi fått mycket av värde på de tre sidorna istället. Eller ens billigare bok om de plockat bort dem helt.

                  Dessutom ser jag en stor poäng att ha kvar dem, och det är för de som ville porta sina karaktärer från en tidigare edition (eller annat närliggande system) till 5th och fortsätta spela där, när 5ths vanliga klasser och subklasser kanske inte skulle vara tillräckligt att täcka alla kombinationer.

                  Det kan kännas lite bortslösat om man inte vill porta en poående kampanj, men jag kan gissa att de som skrev den ville maximera möjligheterna att vinna tillbaka spelare och få in alla på samma utgåva för att maximera försäljing.
                  Nej, det där med alignments var ett slags skämt. Som det är i DnD5 är det så dåligt beskrivit att jag tycker det är nästan meningslöst. Beskrivningarna i DnD3 var mycket bättre. Har också undrat varför man inte kan få inspiration för att spela sitt alignment, det har vi husreglat i min kampanj.

                  Jo, hela DnD5 genomsyras ju av en oöverträffad kombo av regelelegans och vinstmaximering.

                  Kommentera


                    #24
                    Ursprungligen skrivet av Skarpskytten Visa inlägg

                    Jag har inte hittat en enda mekanisk grej kopplad till alignments i DnD5, varken i klasser eller trollformler. Du kan ta bort dem och det påverkar inte inte spelet. Det kan du också göra i ODD, Holmes, Moldway, Mentzer. Men inte i ADnD (tror jag) och inte i 3.

                    Så det är bara löst påklistrat. Det är fejk. Vilket inte är en kritik i sig, jag föredrar det så, jag bara önskar de hade tagit steget fullt ut istället för att ha med det så pliktskyldigt.
                    Ha! Jag hittade det efter mer arbete än jag vill erkänna. Men det finns en mekanisk effekt! Oathbreaker paladinen måste vara evil! Ha! Det är en mekansk effekt! Jag vinner D&D!

                    Kommentera


                      #25
                      Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg

                      Ha! Jag hittade det efter mer arbete än jag vill erkänna. Men det finns en mekanisk effekt! Oathbreaker paladinen måste vara evil! Ha! Det är en mekansk effekt! Jag vinner D&D!
                      Grattis! Sätt ett kryss i Library Use. Eller lägg till 10 XP!

                      Det måste ha varit en miss! Jag menar, man kan ju vara CE och vara Oath of Devotion-Paladin ... Eller en LG Warlock som sålt sig till Great Chthulu.

                      Kommentera


                        #26
                        Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg

                        Om någon hoppar ut ur buskarna och anklagar mig för att ha spelat följande klass combos: Rogue-Paladin, Druid-Barbarian och Sorcerer-Warlock så har ni helt rätt! Men alla de karaktärerna var byggda för att vara min/maxade för att jag vill vinna!
                        Bah! Amatör!
                        Barbarian-Ninja-Bard.
                        Paladin-Assassin.
                        Och nej. Inte i DnD5, utan ADnD på 1980-talet (med hjälp av Unearthed Arcana och Oriental Adventures).

                        Kommentera


                          #27
                          Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg

                          Ha! Jag hittade det efter mer arbete än jag vill erkänna. Men det finns en mekanisk effekt! Oathbreaker paladinen måste vara evil! Ha! Det är en mekansk effekt! Jag vinner D&D!
                          Oathbreaker står också i NPC-kapitlet DMG, så det är ju inte strikt en option för PCs (inte för att det hindrat någon...).

                          Kommentera


                            #28
                            Ursprungligen skrivet av Staffan Visa inlägg
                            Jag vill minnas att AD&D1 hade någon regel om att om du inte hade hjälm var det X% chans att en attack riktades mot ditt oskyddade huvud (AC 10), men ingen annan version har haft regler om hjälm inbyggda.
                            ADnD2 Player's Option: Combat & Tactics har regler för det mesta:
                            - Crit tabeller.
                            - Hit Locations.
                            - Piece mail armor.

                            Kommentera


                              #29
                              Ursprungligen skrivet av anth Visa inlägg

                              Bah! Amatör!
                              Barbarian-Ninja-Bard.
                              Paladin-Assassin.
                              Och nej. Inte i DnD5, utan ADnD på 1980-talet (med hjälp av Unearthed Arcana och Oriental Adventures).
                              Paladin-Assassin antyder en typ av Dual klassande som får mig att vilja kräkas lite.

                              Kommentera


                                #30
                                Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg

                                Paladin-Assassin antyder en typ av Dual klassande som får mig att vilja kräkas lite.
                                Rent mekanisk, eller fluffmässigt?

                                Kommentera

                                Senaste inlägg

                                Minimera

                                Diskussioner Statistik Senaste inlägg
                                Started by Leon, 20 May 2020, 21.00
                                31 responses
                                764 visningar
                                8 gillar
                                Senaste inlägg Lightshy  
                                Started by Trockel, Igår, 22.07
                                6 responses
                                241 visningar
                                0 gillar
                                Senaste inlägg Rymdhamster  
                                Started by T-RED, 20 May 2020, 22.12
                                7 responses
                                260 visningar
                                0 gillar
                                Senaste inlägg dancodan  
                                Started by God45, 30 September 2019, 19.49
                                234 responses
                                10.128 visningar
                                8 gillar
                                Senaste inlägg Johan Jonsson  
                                Started by DeathByTincan, Idag, 12.11
                                0 responses
                                23 visningar
                                0 gillar
                                Senaste inlägg DeathByTincan  
                                Started by Minimoni, Idag, 08.29
                                2 responses
                                100 visningar
                                0 gillar
                                Senaste inlägg Minimoni  
                                Started by Lemur, Igår, 09.55
                                9 responses
                                180 visningar
                                0 gillar
                                Senaste inlägg APM
                                av APM
                                 
                                Started by Feuflux, 22 February 2020, 13.07
                                4 responses
                                139 visningar
                                3 gillar
                                Senaste inlägg Nippn
                                av Nippn
                                 
                                Started by Big Marco, Igår, 12.54
                                3 responses
                                332 visningar
                                11 gillar
                                Senaste inlägg Tre solar  
                                Started by afUttermark, 24 May 2020, 18.04
                                22 responses
                                632 visningar
                                0 gillar
                                Senaste inlägg Cybot
                                av Cybot
                                 
                                Arbetar …
                                X