Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

DnD - skvalkanalen

Minimera
X

• Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

DnD - skvalkanalen

Ibland vill jag bara skriva någon kort tanke eller slänga ur mig en snabb fråga som har med DnD (alla editioner räknas) att göra men känner att en hel tråd är lite overkill. Det är vad jag tänker använda den här tråden till. Du är välkommen att skjuta från höften här. Se det som FB eller så. Hoppas att fler än jag vill vara med här.
    Last edited by Skarpskytten; 15 September 2019, 15.54.

Häromdagen dök det upp en artikel på Beyond med den finaste DnD-berättelsen jag någonsin läst. Också sorglig. https://www.dndbeyond.com/posts/585-...-will-never-be

Kommentera

Dagens historiska DnD-upptäckt. Calendar of Harptos (från Forgotten Realms alltså) tycks vara baserad på den franska revolutionskalendern, ni vet den som var i bruk från 1793 fram till 1805 då Napoleon gjorde slut på dumheterna. Bägge har tolv månader med namn med årstidstema a tre veckor på tio dagar vars namn går från ett till tio. Enda skillnaden är att Harptos har fem eller sex extradagar instoppade på flera ställen under året där den franska revolutionskalendern samlade alla efter årsskiftet.

Någon som vet något mer om detta?
      Last edited by Skarpskytten; 21 September 2019, 05.17.

Kommentera

Jag har insett att jag kommer att behöva någon slags Drow outpost/slave camp/prison i min kampanj och jag pallar inte göra hela jobbet själv. Någon som känner till någon karta eller modul som jag kan sno saker från? (Spelar DnD 5, men är inte den som är den).

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Skarpskytten Visa inlägg
          Jag har insett att jag kommer att behöva någon slags Drow outpost/slave camp/prison
          https://www.drivethrurpg.com/product...ens-Enclave-4e

Kommentera

Tack, Herr Doktor!

Kommentera

En tanke som slog mig, när jag satt och tänkte på rustningar (och tittade på youtubeklipp om rustningar) och specifikt hjälmar;

I Baldurs Gate (dataspelet, som såvitt jag förstår till väldigt stor del bygger på DnD 2nd Edition) så var hjälmar en helt valfri rustningsdel som hade den ganska värdefulla funktionen att de skyddade mot kritiska träffar. Så istället för att ta dubbel skada från en kritisk träff (har jag för mig) tog man bara normal skada.

Det här tyckte jag var väldans coolt. Det innebär att vem som helst borde vilja ha en hjälm på sig, oavsett vad de har för rustning i övrigt (vilket känns realistiskt), men det gör också att hjälmen i är helt valfri. Du kan ha tung rustning utan hjälm om du vill, om du vill ha den där riktiga filmlooken.

Det jag grunnade på var om det här är något dataspelet hittade på, eller om det var så det funkade i rollspelsreglerna också? Om det var det senare, har DnD haft andra sätt att ge hjälmar en effekt på som är skiljd från resten av rustningen?

Enda skillnaden är att Harptos har fem eller sex extradagar instoppade på flera ställen under året där den franska revolutionskalendern samlade alla efter årsskiftet.
              Jag har alltid varit väldigt förtjust i den här egenheten, även om jag själv först kom i kontakt med den via Warhammer FRP. Det får festdagarna att kännas väldigt speciella när de på sätt och vis är helt skilda från den vanliga tidräkningen.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Rymdhamster Visa inlägg
                En tanke som slog mig, när jag satt och tänkte på rustningar (och tittade på youtubeklipp om rustningar) och specifikt hjälmar;

I Baldurs Gate (dataspelet, som såvitt jag förstår till väldigt stor del bygger på DnD 2nd Edition) så var hjälmar en helt valfri rustningsdel som hade den ganska värdefulla funktionen att de skyddade mot kritiska träffar. Så istället för att ta dubbel skada från en kritisk träff (har jag för mig) tog man bara normal skada.

Det här tyckte jag var väldans coolt. Det innebär att vem som helst borde vilja ha en hjälm på sig, oavsett vad de har för rustning i övrigt (vilket känns realistiskt), men det gör också att hjälmen i är helt valfri. Du kan ha tung rustning utan hjälm om du vill, om du vill ha den där riktiga filmlooken.

Det jag grunnade på var om det här är något dataspelet hittade på, eller om det var så det funkade i rollspelsreglerna också? Om det var det senare, har DnD haft andra sätt att ge hjälmar en effekt på som är skiljd från resten av rustningen?
                Jag vill minnas att AD&D1 hade någon regel om att om du inte hade hjälm var det X% chans att en attack riktades mot ditt oskyddade huvud (AC 10), men ingen annan version har haft regler om hjälm inbyggda.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Staffan Visa inlägg
                  Jag vill minnas att AD&D1 hade någon regel om att om du inte hade hjälm var det X% chans att en attack riktades mot ditt oskyddade huvud (AC 10), men ingen annan version har haft regler om hjälm inbyggda.
                  Hmm, så tidiga DnD hade en slags träffområdessystem ett tag, med andra ord =D Det var spånnande!

Kommentera

... hjälmar ...
                    Jag undrar om inte jag har sett någon OSRare som körde med en cool husregel. Själv har jag tänkt att om jag kör OSR igen så ska hjälmar ge någon fördel och hjälmar med horn ge en ännu större fördel. Pga hårdrock.

Jag har alltid varit väldigt förtjust i den här egenheten, även om jag själv först kom i kontakt med den via Warhammer FRP. Det får festdagarna att kännas väldigt speciella när de på sätt och vis är helt skilda från den vanliga tidräkningen.
                    Ja, jag älskar sådana kalendrar. Och historiker som jag är har jag gått runt i nästa fyra årtionden och trott att det var Tolkien som uppfann det där; kalendrarna i tilläggen till Sagen om ringen (sorry, konservativ) är ju gjorde på det sättet också, fast de tack och lov har sjudagarsveckor. I själva verket snodde nog den gode Oxfordprofessorn idén från Franska revolutionen ...

Kommentera

Hjälmet er jättenyttig når det kommar grönt klet från taket. Uten hjälmet er det straks på hude. Med hjälmet har man en möjlighet att göra nån.

Det samme med fäller hvor stein eller liknande faller ned.

Kommentera

Hittade en läsvärd artikel om XP för guld i DnD 5: http://dungeonofsigns.blogspot.com/2...edition-d.html. Är det någon som har kört femman med XP för guld? (utom 2097 då, hon har tom en egen tråd om det här). Hur gick det?

Hittade en läsvärd artikel av Jonathan Tweet om multiclassing i DnD 3, en av grejjerna de inte fick till så bra: https://www.enworld.org/threads/mult...dition.670888/. Själv är jag nyfiken på vad folk tycker om femman, har de fått till det bra där? Jag har förstått som att systemet tilltalar optarna i alla fall?
                        Last edited by Skarpskytten; 05 April 2020, 12.50.

Kommentera

Hittade en läsvärd artikel om XP för guld i DnD 5: http://dungeonofsigns.blogspot.com/2...edition-d.html. Är det någon som har kört femma med Xp för guld? (utom 2097 då, hon har tom en egen tråd om det här).

Hittade en läsvärd artikel av Jonathan Tweet om multiclassing i DnD 3, en av grejjerna de inte fick till så bra: https://www.enworld.org/threads/mult...dition.670888/. Själv är jag nyfiken på vad folk tycker om femman, har de fått till det bra där? Jag har förstått som att systemet tilltalar optarna i alla fall?
                          5ed multiklassing lyckas ta de värsta delarna av 3.X multiklassande och AD&D multiklassande och blandar dem. Hur de hanterar spell slotts är en ren mardröm, resultaten är antingen op eller kassa och det är en förvirrande process som kräver 3.X regeltolkningar i ett system som är skrivet för att vara lösare och mindre pilligt.

5ed hade redan löst multiklassing med sub-klasserna är det värsta! Vill du spela en Druid Paladin så finns oath of the ancients! Wizard Fighter? Eldritch knight! Sedan fegade de ur och hade ändå med multiklassande!

Kommentera

Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg

5ed multiklassing lyckas ta de värsta delarna av 3.X multiklassande och AD&D multiklassande och blandar dem. Hur de hanterar spell slotts är en ren mardröm, resultaten är antingen op eller kassa och det är en förvirrande process som kräver 3.X regeltolkningar i ett system som är skrivet för att vara lösare och mindre pilligt.

5ed hade redan löst multiklassing med sub-klasserna är det värsta! Vill du spela en Druid Paladin så finns oath of the ancients! Wizard Fighter? Eldritch knight! Sedan fegade de ur och hade ändå med multiklassande!
                            Om någon hoppar ut ur buskarna och anklagar mig för att ha spelat följande klass combos: Rogue-Paladin, Druid-Barbarian och Sorcerer-Warlock så har ni helt rätt! Men alla de karaktärerna var byggda för att vara min/maxade för att jag vill vinna!

Kommentera

Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg
                              Det är antagligen därför de presenterar multiclassing som en optional rule snarare än en del av grundreglerna.

Den är där för alla de som ser multiclassing som synonymt med DnD och skulle skriva jäkla mord om de plockade bort det. Men verkar alltså inte vara en del av hur de faktiskt tänkt sig att man ska spela.

Jag gillar det själv (att de tog med det alltså, inte själva multiclassing). DnD borde vara en verktygslåda med massa prylar man kan plocka ihop för att passa ens egen grupp.

Kommentera

Senaste inlägg

Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
                              Started by krank, Idag, 01.12
                              4 responses
                              52 visningar
                              0 gillar
                              Senaste inlägg Henke
                              av Henke

Started by CapnZapp, 23 October 2019, 12.17
                              34 responses