Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Jag ska spelleda The Lost City (B4), vad ska jag tänka på?

Minimera
X
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

    Jag ska spelleda The Lost City (B4), vad ska jag tänka på?

    Hej på er!

    Jag ska spelleda The Lost City (B4) för ett gäng lirare, ett par av dem helt nya till rollspel som underhållningsform! Jag är ingen rutinerad D&D-DM och även om jag försökt läsa en del om spelstilen och varit med och spelat med mer vana spelledare så känner jag att jag behöver all hjälp jag kan få!

    Vad ska jag tänka på, i allmänhet och specifikt för B4? Jag tänker mig en OSR:ig spelstil (kanske går all out blorb men tar gärna emot alla tips oavsett spelfilosofi!)

    Vi kommer att spela 5E, är det något där jag ska vara extra vaksam på?

    Tack på förhand! < 3

    #2
    Någon som DM:at eller spelat den?Vad är era erfarenheter?

    Kommentera


      #3
      Det är en fisktank. Kanske D&Ds första riktiga (även om Judges Guildmodulerna om stadstaterna innehöll en del faktionsspelande). Som SL första gången drabbades jag av obehaget att jag inte förstått de olika faktionernas bakgrund och motiv. Det gjorde det svårt att spelleda.

      Det är en väldigt icke-OSR:ig modul på det sättet. Där OSR annars handlar om att utforska, besegra, döda, ta skatter, och få XP. B4 är en fisktank där framgången handlar om att interagera och kanske till och med våga ingå i en av faktionerna.

      En lurig sak är också att flera ställen i modulen är icke kartlagda. Tanken är att du själv ska använda krokarna och själv kartlägga och bygga din kampanj där.

      Jag misslyckades med att köra den som tonåring, och minns en hel eftermiddag då jag och Oldtimer pratade om lurigheterna i den modulen i hans affär Titan på Gibraltargatan i Göteborg. Jag var i början av tonåren inne på OSR:ig murder-hobo-spel, och B4 var något helt annat.

      På Dragonsfoot finns flera trådar om B4 som ger massor med tips och där folk tillsammans har kartlagt och befolkat det okartlagda.

      Kolla även dessa inlägg:

      https://vanishingtower.blogspot.com/...lost-city.html
      http://doomsdaygames.proboards.com/t...0/b4-lost-city
      http://thedelvers.com/philotomys-b4-...-b4-background

      Kommentera


        #4
        Tack olaberg, sjukt bra! Tack!

        Kommentera


          #5
          Man hade större spelgrupper förr, vilket påverkar en mängd saker. Modulen är gjord för 6–10 spelare i ett system med henchmen. Det kanske funkar med en mindre grupp i 5e som är lite bloatat och mindre dödligt jfrt med BX, men det är nåt att vara vaken på. Väldigt bra modul för sin tid!

          Hälsar

          Christian

          Kommentera


            #6
            Klassisk grej är att ragga hyrlingar och hejdukar bland de som bor där.

            Kommentera


              #7
              Ursprungligen skrivet av olaberg Visa inlägg
              Klassisk grej är att ragga hyrlingar och hejdukar bland de som bor där.
              Precis! Jag har kört det i Whitehack ett par gånger, och då använde de grupperingarna där som affiliation groups (faktionsspel, safespots, henchmen etc.). Vet inte vad 5e har i den vägen, men det är detta som tillsammans med utbyggnadsmöjligheterna lyfter modulen tycker jag.

              C

              Kommentera


                #8
                Ursprungligen skrivet av olaberg Visa inlägg
                Det är en fisktank. Kanske D&Ds första riktiga (även om Judges Guildmodulerna om stadstaterna innehöll en del faktionsspelande). Som SL första gången drabbades jag av obehaget att jag inte förstått de olika faktionernas bakgrund och motiv. Det gjorde det svårt att spelleda.

                Det är en väldigt icke-OSR:ig modul på det sättet. Där OSR annars handlar om att utforska, besegra, döda, ta skatter, och få XP. B4 är en fisktank där framgången handlar om att interagera och kanske till och med våga ingå i en av faktionerna.

                En lurig sak är också att flera ställen i modulen är icke kartlagda. Tanken är att du själv ska använda krokarna och själv kartlägga och bygga din kampanj där.

                Jag misslyckades med att köra den som tonåring, och minns en hel eftermiddag då jag och Oldtimer pratade om lurigheterna i den modulen i hans affär Titan på Gibraltargatan i Göteborg. Jag var i början av tonåren inne på OSR:ig murder-hobo-spel, och B4 var något helt annat.

                På Dragonsfoot finns flera trådar om B4 som ger massor med tips och där folk tillsammans har kartlagt och befolkat det okartlagda.

                Kolla även dessa inlägg:

                https://vanishingtower.blogspot.com/...lost-city.html
                http://doomsdaygames.proboards.com/t...0/b4-lost-city
                http://thedelvers.com/philotomys-b4-...-b4-background
                När man läser på de här länkarna verkar den ju behöva enorma omskrivningar av DM för att överhuvudtaget funka och maka sense. Ändå bra?

                Kommentera


                  #9
                  På vissa nivåer finns det folk som klär ut sig till annat, och kan attackera spelarna. Låt dig inte ha en utklädd vara en äkta ogre. Spelarna kommer tycka att de skulle se skillnad mellan en sådan och en uppklädd människa.

                  Som jag utsatte en spelare för det för 30 år sedan. Han var inte glad. Och det förstår jag honom för.

                  Annars är det nog väldigt rättframt, och med platser för spelarna att vila på.

                  Kommentera


                    #10
                    Ursprungligen skrivet av Nässe Visa inlägg
                    När man läser på de här länkarna verkar den ju behöva enorma omskrivningar av DM för att överhuvudtaget funka och maka sense. Ändå bra?
                    Med tiden kan man göra dessa modifieringar och kompletteringar. Och iom andra människor behöver man inte göra det själv utan kan låna av dem.

                    Kommentera


                      #11
                      Ursprungligen skrivet av olaberg Visa inlägg

                      Med tiden kan man göra dessa modifieringar och kompletteringar. Och iom andra människor behöver man inte göra det själv utan kan låna av dem.
                      Läs inte det här som att jag är kritisk, utan det är bara nyfikenhet på en del av ”rollspels-scenen” som jag har väldigt lite insyn i.

                      En sak som jag trodde var generell är att texter som behöver stora förändringar och mycket jobb för att funka anses vara dåliga, oavsett innehåll i övrigt. Skulle det komma ett äventyr till Eon eller Drakar och Demoner med en mängd konstigheter som behöver redas ut och stora luckor som ska fyllas, utan att texten säger något om det, och problem med hur reglerna funkar ihop med äventyret (ingen bas att läka i eller att få XP etc) gissar jag att folk inte skulle vara nådiga i sin kritik.

                      Det här känns som en mycket mer tillåtande och skön syn på texter—ett arbetsmaterial, en inspiration, en början. Tänk om man sett på texter så i alla delar av scenen! Blir oavsett sugen på att skaffa B4, men det får vänta, har så mycket rollspel kvar som ska läsas...

                      Kommentera


                        #12
                        Ursprungligen skrivet av Nässe Visa inlägg

                        Läs inte det här som att jag är kritisk, utan det är bara nyfikenhet på en del av ”rollspels-scenen” som jag har väldigt lite insyn i.

                        En sak som jag trodde var generell är att texter som behöver stora förändringar och mycket jobb för att funka anses vara dåliga, oavsett innehåll i övrigt. Skulle det komma ett äventyr till Eon eller Drakar och Demoner med en mängd konstigheter som behöver redas ut och stora luckor som ska fyllas, utan att texten säger något om det, och problem med hur reglerna funkar ihop med äventyret (ingen bas att läka i eller att få XP etc) gissar jag att folk inte skulle vara nådiga i sin kritik.

                        Det här känns som en mycket mer tillåtande och skön syn på texter—ett arbetsmaterial, en inspiration, en början. Tänk om man sett på texter så i alla delar av scenen! Blir oavsett sugen på att skaffa B4, men det får vänta, har så mycket rollspel kvar som ska läsas...
                        Jag tycker att en bra dungeonmodul helst inte ska beskriva alla detaljer. Problemet om detta görs är att det blir väldigt mycket text och beskrivning av varje rum vilket gör modulen svåranvänd i spel (jag har själv hamnat i den här fällan i mitt dungeonskrivande, det är lätt hänt). Jag ser hellre en kortfattad rumsbeskrivning, eventuellt med några ”hål”, än en detaljerad beskrivning där jag inte kan få överblick. Tycker absolut att en bra modul kan ses som en början och ett inspirerande arbetsmaterial! En bas för att skapa sin egen kampanj (eller något att passa in i en pågående)! Och i just OSR-scenen känns det som att rätt många håller med om det synsättet.

                        Logiken i bakgrunden är en lite annan fråga. Alla tycker inte att det är så viktigt att ett äventyr har en vettig och rimlig bakgrund och nöjer sig med att det finns massa fällor som inte utlösts och att det kan dyka upp konstiga saker på mötestabellen, så det blir lite av en smaksak. Själv föredrar jag när det är lite mer rimligt och förståeligt varför saker är som de är, men jag måste inte nödvändigtvis få detta förklarat för mig av spelmodulen. Det går oftast utmärkt att fundera ut en logik till äventyrets bakgrund på egen hand, och är i vissa fall bra att inte ha det specificerat om man ska passa in äventyret i en pågående kampanj (då kan för mycket detaljer tvärtom skada). Min approach är mer ”aha, intressant, hur skulle man kunna förklara det här lite oväntade slumpmötet” än ”det här är ju orimligt - bränn modulen!”.

                        Jag har inte läst hela B4 i detalj men sådant som logiken i vilka som håller till var och liknande skulle jag nog vilja fixa till om jag spelledde den. Men ärligt talat kanske mest för att ha ett ramverk att utgå ifrån när man behöver improvisera något.

                        Kommentera


                          #13
                          Jag tycker också man kan läsa det här materialet historiskt och då vara lite förlåtande mot eventuella skönhetsfläckar, särskilt som det finns stora förtjänster med det också. Äldre material är ofta skrivet på maskin eller åtminstone på ett sätt som springer ur skrivmaskins-eran, vilket innebär att det planerats, skissats, grovskrivits, redigerats och sedan renskrivits, innan någon har satt det. Man kan ju tycka att det borde eliminera logik-brister -- det är nog en berättigad kritik! Men det ger nästan alltid en mycket mer kärnfull text än dagens utmattande 300-sidorsklossar som vanligen är mer som adjektivsjuka kökkenmöddingar av datortext. Jag vet inte om det stämmer på just den här modulen, men en av de stora styrkorna med Tom Moldvays grejer (Basic, Lost City, Castle Amber, Star Frontiers) är just den lagoma textmängden som man kan göra så mycket med i spel! Jag känner samma sak inför t.ex. Mos Mosel eller Svavelvinter-boxen. Inom DnD-svären finns flera såna guldklimpar. Jfr. t.ex. första I6 Ravenloft med 5e-versionen av "samma" modul. Jag gillar 5e-modulen, men jag orkar samtidigt inte med den.

                          När jag kört med barn är favoriterna Mos Mosel, B4 Lost City samt Sunless Citadel (till 3e), trots att jag också försökt med andra senare moduler.

                          Hälsar

                          Christian
                          Last edited by Fiktionslek; 11 July 2019, 10.59.

                          Kommentera


                            #14
                            Första spelmötet gick bra! Jag bestämde mig för att inte ändra så himla mycket, endast hobgoblinen i ingången byttes mot en cynodicean på väg ut.

                            Jag tror inte att spelarna upplevde det som trångt, men så är de också förstagångslirare flera av dem och ingen särskilt erfaren grottkrälare så jag tror att friheten i alla vägval fick det att kännas väldigt stort trots den lilla ytan som de rört sig på. Sju rum och två wandering monster möten, en träff med Gorm-fraktionen som RP lierat sig med och nu på väg direkt ner i Tier 3!

                            Kommentera


                              #15
                              Ursprungligen skrivet av RasmusL Visa inlägg
                              Första spelmötet gick bra! Jag bestämde mig för att inte ändra så himla mycket, endast hobgoblinen i ingången byttes mot en cynodicean på väg ut.

                              Jag tror inte att spelarna upplevde det som trångt, men så är de också förstagångslirare flera av dem och ingen särskilt erfaren grottkrälare så jag tror att friheten i alla vägval fick det att kännas väldigt stort trots den lilla ytan som de rört sig på. Sju rum och två wandering monster möten, en träff med Gorm-fraktionen som RP lierat sig med och nu på väg direkt ner i Tier 3!
                              Ja, vad kul! Fortsätt rapportera!! ????

                              Kommentera

                              Senaste inlägg

                              Minimera

                              Diskussioner Statistik Senaste inlägg
                              Started by Genesis, 03 May 2019, 21.18
                              335 responses
                              5.940 visningar
                              14 gillar
                              Senaste inlägg wilper
                              av wilper
                               
                              Started by Khan, Idag, 10.23
                              2 responses
                              46 visningar
                              6 gillar
                              Senaste inlägg LordTengel  
                              Started by gorillotaur, Igår, 14.21
                              43 responses
                              594 visningar
                              4 gillar
                              Senaste inlägg Måns
                              av Måns
                               
                              Started by Lemur, 17 July 2019, 22.48
                              19 responses
                              225 visningar
                              4 gillar
                              Senaste inlägg Bifur
                              av Bifur
                               
                              Started by OctaTracker, 22 June 2019, 22.30
                              28 responses
                              756 visningar
                              4 gillar
                              Senaste inlägg HlewagastiR  
                              Started by God45, Igår, 19.43
                              20 responses
                              419 visningar
                              0 gillar
                              Senaste inlägg Björn Wärmedal  
                              Started by Crafts n Beer, Idag, 16.28
                              0 responses
                              18 visningar
                              0 gillar
                              Senaste inlägg Crafts n Beer  
                              Started by Nässe, Igår, 23.40
                              34 responses
                              454 visningar
                              3 gillar
                              Senaste inlägg Ram
                              av Ram
                               
                              Started by entomophobiac, Idag, 13.12
                              9 responses
                              102 visningar
                              2 gillar
                              Senaste inlägg entomophobiac  
                              Started by Måns, 01 April 2019, 10.38
                              6 responses
                              522 visningar
                              10 gillar
                              Senaste inlägg Måns
                              av Måns
                               
                              Arbetar …
                              X