Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Dungeon and Dragons 5th Edition

Minimera
X
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Ursprungligen skrivet av Jehorius Visa inlägg
    Annars brukar jag tycka om att göra mina egna äventyr! :)
    Jag skulle ärligt talat rekomendera att _inte_ köpa på er allting på en gång. Och om inte ett färdigt äventyr är en springande punkt skulle jag dessutom strunta i startersettet (till att börja med!). Köp bara spelarboken, den innehåller i min mening alla regler som behövs för att spela DnD5.

DMs guide innehåller mest roliga slumptabeller, och råd till att konstruera äventyr och lite sånt. Kul att ha och läsa, men på inga sätt nödvändig.

Gillar ni vad ni ser i spelarboken, skulle jag rekomendera att införskaffa den reviderade spelledarskärmen (mycket mer användbar info på den än på gamla) och Volos guide tp monsters, som kanske inte innehåller lika många monster som monstermanualen, men den innehåller många monster,, alla stats för dem, och mycket intressantarare information om dessa monster, samt inspiration till faktiska äventyr.

Så det är två böcker och en spelledarskärm som innehåller allt man egentligen behöver (om man är villig att skriva egna äventyr). Resten kan man skaffa när man faktiskt spelat ett tag och vet att man gillar spelet och vill fortsätta.

Kommentera

Ja du, de flesta sakerna som du skriver om säger inte mig så jättemycket, men jag tror att jag förstår helheten i det du säger iaf! 2097 Jag skall seriöst överväga att köpa DnD 5 modulerna då, har skjutit upp ett sådant köp allt för länge anyhow! Tack för hjälpen! :)
      Moduler!

Tyranny of Dragons båda delarna (Hoard of the Dragon Queen och Rise of Tiamat) är HELT värdelösa!

Princes of the Apocalypse är virrigt skriven, cool och går att rädda men är mycket jobb.

Storm Kings Thunder är ett riktigt dåligt äventyr men går att använda som komplement till världsboken då den har en mening eller två om dom flesta städer i landet.

Starter Set, Curse of Strahd, och Tomb of Annihilation är FAN-TA-STIQUE
      Tales of the Yawning Portal och Ghosts of Saltmarsh är nästan lika bra dom.

Out of the Abyss och Waterdeep båda delarna (Dragon Heist och Dungeon of the Mad Mage) vet jag inte så mycket om!

Sen är det så här att det finns så himla mkt 3rd party material som är jättejättebra. Spelet är ju open source. Och en hel del dåligt också.

Dessutom är det lätt att köra saker som är gjorda till dom gamla versionerna, inkl till OSR-spelen, utom saker till fyran—fyran är den mest inkompatibla versionen (den är bara en väldigt annorlunda sorts spel med sina egna för- och nackdelar, finns många som har den som sin favorit).

Kommentera

Ang rymdhamster: som sagt man kan vänta med PHB också och bara köra med gratisprylarna i allra början.

Men det som är bra med starter set är att den kanske kan få en att lära sig tänket om man mest kört rälsat innan. När vi körde det så skippade spelarna att gå in i vättegrottan i början osv. Dom skippade huset också och gick direkt till slottet. Det var helt out of order. Självklart dog två av dom där inne. Det är precis så jag vill spela. Mkt frihet för spelarna och mkt risker.

Kommentera

Well, har jag bestämt mig för att införskaffa någonting brukar jag vilja skaffa det mesta på en gång. Är van vid Eon, tycker om att ha alla moduler till hands då jag - som sagt - skriver i princip alla kampanjer själv. Vill verkligen börja lira detta rollspel, då världen är helt underbar. Kan ju lista vilka moduler jag har tänkt köpa, tar gärna emot synpunkter på om det är värda pengarna eller inte.

Core Rulebook Gift Set (Billigare än att köpa alla grundregel moduler separat)
          Mordenkainen's Tome of Foes (Såg trevlig ut, gillar lore)
          Volo's Guide to Monsters
          Dungeon Masters Screen Reincarnated
          Ghosts of Saltmarsh
          Xanathar's Guide to Everything
          Sword Coast Adventurers Guide (Baldur's Gate, hooooo!)
          Guildmaster's Guide to Ravnica (Verkade nice att ha, med tanke på innehållet)
          Tales from the Yawning Portal
          och sen givetvis 2x block med Character Sheets D&D 5.

Kommentera

Well, har jag bestämt mig för att införskaffa någonting brukar jag vilja skaffa det mesta på en gång. Är van vid Eon, tycker om att ha alla moduler till hands då jag - som sagt - skriver i princip alla kampanjer själv. Vill verkligen börja lira detta rollspel, då världen är helt underbar. Kan ju lista vilka moduler jag har tänkt köpa, tar gärna emot synpunkter på om det är värda pengarna eller inte.

Core Rulebook Gift Set (Billigare än att köpa alla grundregel moduler separat)
            Mordenkainen's Tome of Foes (Såg trevlig ut, gillar lore)
            Volo's Guide to Monsters
            Dungeon Masters Screen Reincarnated
            Ghosts of Saltmarsh
            Xanathar's Guide to Everything
            Sword Coast Adventurers Guide (Baldur's Gate, hooooo!)
            Guildmaster's Guide to Ravnica (Verkade nice att ha, med tanke på innehållet)
            Tales from the Yawning Portal
            och sen givetvis 2x block med Character Sheets D&D 5.
            Tja, jag kan ju ge mina sammanfattningar och intryck.

Core Set: tja, det måste du väl ha.
            Mordenkainen: mest monster, några längre "ecology of..." artiklar för de vanligaste spelarraserna plus Gith och djävlar/demoner. 95% DM-material, några nya sub-raser för spelare att leka med.
            Volo: som föregående, fast knappt hälften nya monster, längre ecology-artiklar om de vanligaste humanoiderna plus några varelser till, en bunt helt nya raser för PCs att vara. Fördelningen närmare 90% DM - 10% spelare denna gången.
            DM Screen - inte sett den nya, den gamla var rätt keff, kör med egentillverkad numera.
            Ghosts: bara bläddrat i affären lite, ser ut som om de åtgärdat de allra värsta bristerna i de gamla äventyren genom att skriva mer material runt omkring, inte genom att egentligen gå in och ändra i den gamla texten.
            Xanathar: mer blandad kompott, men nu knappt 40% till DM och resten till spelare, mest nya subklasser och spells. Till DM är det som en FAQ - svar på diverse grejer folk har undrat över.
            Sword Coast: en massa fluff om den minst intressanta spelvärlden någonsin, men till deras ära var det en smart tanke att fokusera på bara en region. Litet spelartillvänt material som man får fila bort registreringsnumren på om man vill anpassa det till en annan värld.
            Ravnica: inte studerat så ingående, men verkar vara en OK sandlåda.
            Yawning Portal: en märklig blandning, med först den titulära tavernan som inte har något med resten av boken att göra, sedan ett antal uppdateringar av gamla äventyr - gjort med extremt lätt hand, det är bara statsen som skrivits om, i övrigt har man lämnat originalen ifred. Det känns som något av en tidskapsel, eftersom man inte skriver på det här sättet idag.
            Character Sheets: har aldrig köpt förtryckta charsheets i hela mitt liv...

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Bolongo Visa inlägg
              DM Screen - inte sett den nya, den gamla var rätt keff, kör med egentillverkad numera.
              De har plockat bort allt det där om att skapa en SLP on the fly och "någonting händer" och ersatt detta med faktiska regler man kan behöva slå upp.

Typ vilka handlingar man kan utföra i strid, hur de funkar, förflyttning och ljuskällor, och en lista över vilka färdigheter som finns.

Rena praktiska saker som man faktiskt kan behöva referea till under strid. En skärm man faktiskt skulle ha hjälp av under framför allt strid, vilket jag ändå tycker är en betydande del av DnD.

Kommentera

Tack för feedbacken! Kommit fram till vilka moduler jag ska införskaffa! Har även fått tuta-och-kör tecknet ifrån 3 utav mina spelare att köpa, då de vill/går med på att testa.

Nu till min nästa fråga, hur stor BÖR en spelargrupp i DnD vara?

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Rymdhamster Visa inlägg
                  förflyttning och ljuskällor, och en lista över vilka färdigheter som finns.
                  Dom sakerna fanns innan. Den stora nya grejen är stridshandlingar. Jag tejpade över den med market availability-tabellen från ACKS

Kommentera

Fyra spelare och en DM!

Nej, jag vet faktiskt inte. Jag tänker att spelet funkar som det är skrivet med mellan två och sju-åtta spelare. Jag har kört från allt mellan två och fem, utan att det hänt något konstigt. Critical Role får spelet att flyga på sju spelare (plus DM). Det handlar väl mest om att ju fler spelare, ju mindre prattid per spelare och ju längre tid tar striderna (som redan vid fyra-fem tar rätt mkt tid).

Kommentera

Alright, så för en DnD noob som mig så är bilden av den linjära gruppen med en fighter, mage, cleric och rogue helt fel då? Skämt åsido. Så med andra ord funkar det alldeles utmärkt med DM+3?

Kommentera

Den klassiska DnD-gruppen brukar vara 1 DM + 4 spelare:
                        - En fighter som kan slåss.
                        - En Rogue som kan smyga, dyrka lås, desarmera fällor. o.s.v.
                        - En Cleric som kan hela och läka skador.
                        - En Wizard som kan trolla.
                        Och alla publicerade äventyr är skrivna för spelgrupper på 4-5 rollpersoner.
                        Det finns 11 klasser DnD och många klasser täcker flera områden, det betyder att man kan vara 3 rollpersoner om rollpersonernas kombination av klasser är rätt.
                        Om man är färre än 4, eller fler än 5 rollpersoner så kan man, som DM, behöva justera svårighetsgraden i de publicerade äventyren för att det ska bli kul.

Kommentera

Tack för genomgången! anth Tror dock att jag kommer att skapa mina egna äventyr, eller använda mig utav Yawning Portal modulen eller Ghosts of Saltmarch - så svårighetsgraden blir nog inte så svår att ha koll på. Aldrig använt mig mycket utav skrivna äventyr, enbart varit SL till Sylfens Vrede (Eon). Alltid tyckt att det på något vis känns som att man måste följa det som står i äventyrsmodulen, och min hjärna låser sig till det, av någon anledning.

Kommentera

Även om du gör egna äventyr måste rollpersonerna normalt fortfarande täcka de fyra områdena: fighting, sneakyness, magic, healing.
                            Så länge spelarna samarbetar när de skapar rollpersonerna är det nog inget problem med 3 spelare.

Kommentera

Jo absolut, menade svårigheten på motstånd RPs möter. Men ja, med subklasses eller dylikt så borde det vara lätt att lösa.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av anth Visa inlägg
                                Även om du gör egna äventyr måste rollpersonerna normalt fortfarande täcka de fyra områdena: fighting, sneakyness, magic, healing.
                                Det här är på inga sätt en nödvändighet. Det går utmärkt, och är väldigt kul, att alla rollpersoner är fighters, eller att alla är tjuvar.

De leder bara till ännu mer kreativitet när rollpersonerna ställs inför ett problem de inte är optimerade för.

Kommentera

Senaste inlägg

Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
                                Started by Khan, Igår, 10.23
                                8 responses
                                177 visningar
                                6 gillar
                                Senaste inlägg Khan
                                av Khan

Started by krank, 15 July 2019, 21.56
                                9 responses