Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

OSR regel: Kallare stål

Minimera
X
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

    OSR regel: Kallare stål

    Jag har spelat tv-spels rollspelet I am Setsuna och blivit i spirerad att stjäla från det till OSR D&D. Så det här är ett hack av utrustning för att strömlinjeforma den och att istället för att ge flera små val ge ett stort val när man plockar utrustning till sin karaktär. Man tar helt enkelt bort rustningar, sköldar, hjälmar och liknande ur spelet. Istället avgörs AC, förflyttning och attack av vapnet. Kläder är nu rent fluff i övrigt.

    Exempel:

    Svärd - Skada: 1d8. AC: 16. Förflyttning: 30 fot.

    Yxa - Skada: 1d10. AC: 14. Förflyttning: 30 fot.

    Dolk - Skada: 1d4. AC: 14. Förflyttning: 45 fot.

    Jättesköld - Skada: 1d3. AC: 20. Förflyttning: 20 fot.

    Stav - Skada: 1d6. AC: 10. Förflyttning: 60 fot.

    Morgonstjärna - Skada: 1d8. AC: 18. Förflyttning: 20 fot.

    Pilbåge - Skada: 1d4. AC: 16. Förflyttning: 30 fot.

    Armborst - Skada: 1d6. AC: 16. Förflyttning: 20 fot.

    #2
    Gjorde ett liknande val i "mitt enkla stridssystem". Men alla vapen har samma värde, vilket är diff mellan tärningsreultatet. Det gör övervikt på färdighet.

    Skillnaden mellan vapen, rustningar och diverse är istället små bonusar.

    Kommentera


      #3
      Elegant! Kan faktiskt se klart och tydligt vilken typ av äventyr det här passar i.

      Men du glömde det viktigaste!

      Katana - Skada: 1d10. AC: 18. Förflyttning: 55 fot.

      Kommentera

      Senaste inlägg

      Minimera

      Arbetar …
      X