Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

DnD5-frågor

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Quadrante, 13 January 2019, 20.54
25 responses
358 visningar
1 gillar
da_bohz
av da_bohz

Skapad av wilper, 16 January 2019, 17.33
20 responses
460 visningar
10 gillar
zonk
av zonk

Skapad av krank, 14 January 2019, 11.52
4 responses
120 visningar
0 gillar
Feuflux
av Feuflux

Skapad av Kotaka, 01 January 2019, 22.29
2 responses
138 visningar
1 gillar
Opoopo
av Opoopo

Skapad av Svarte Faraonen, Igår, 17.30
0 responses
32 visningar
0 gillar
Svarte Faraonen  
Skapad av Leon, 11 January 2019, 14.33
96 responses
2.851 visningar
2 gillar
afUttermark  
Skapad av Galdermester, 16 January 2019, 16.51
3 responses
136 visningar
0 gillar
AnVili
av AnVili

Skapad av Khan, 10 January 2018, 10.51
186 responses
7.497 visningar
14 gillar
Khan
av Khan

Skapad av Kotaka, 16 January 2019, 23.46
0 responses
103 visningar
2 gillar
Kotaka
av Kotaka

Skapad av Drelis, 16 January 2019, 23.19
0 responses
107 visningar
1 gillar
Drelis
av Drelis

X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Ursprungligen skrivet av Bolongo Visa inlägg
    En tumregel för vad som är magiskt: Vad skulle du lägga Dispel Magic på för att effekten skulle upphöra?
    Är det klargjort någonstans var magin i DnD kommer ifrån? I många andra spel är det ju magikern som kanaliserar magin, men kan inte påminna mig att jag läst något om det i DnD. Materialiseras magin bara från tomma luften på det ställe där magikern valt att lägga besvärjelsen?

Om det är magikern som kanaliserar kan det vara ett argument för att detect magic skulle upptäcka magi även från magikern vid koncentration.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Rymdhamster Visa inlägg
      Är det klargjort någonstans var magin i DnD kommer ifrån? I många andra spel är det ju magikern som kanaliserar magin, men kan inte påminna mig att jag läst något om det i DnD. Materialiseras magin bara från tomma luften på det ställe där magikern valt att lägga besvärjelsen?

Om det är magikern som kanaliserar kan det vara ett argument för att detect magic skulle upptäcka magi även från magikern vid koncentration.
      Nej, en del av öppenheten är att i 5e finns ingen officiell metafysik.

Egentligen har det väl aldrig funnits det i D&D. Ibland har det antytts saker som att olika typer av magiker (arcane, divine, primal...) hämtar sin energi från olika existensplan. Men om så är fallet i 5e tycks det vara för subtilt för att Detect Magic skall upptäcka det, medan vilken "skola" det är lämnar en tydlig signatur.

Men min personliga "head canon" är att det är lite som Paradox i Mage. Det magi gör är att fucka upp verkligheten, att bryta mot naturlagarna. Så det Detect Magic egentligen gör är att säga "här är det något som inte står rätt till", och eventuell aura kommer att vara kring den eller det som utgör felet i världen.

P.S. Det blir ju funktionellt samma sak om man exempelvis tänker sig att magi är något slags partiklar eller kraftfält eller nåt som hämtats från ett annat plane. Då upptäcker Detect var det finns astralkvarkar eller pixie dust eller vad det nu är, vilket ju borde vara där effekten skall ske, så det ger samma svar som i mitt paradox-paradigm.

P.P.S. Såvida inte..... du med "kanalisera" tänker dig att magikern alltid öppnar upp dörren mellan världarna i sitt inre, och att behållande av concentration betyder att det skickas en kontinuerlig ström av magipartiklar till målet. Men jag har inte fått intrycket av att läsa 5e-reglerna att det är så de konceptualiserat det.
      Last edited by Bolongo; 03 January 2019, 22.21. Anledning: Kom på en grej till...

Kommentera

Nej, en del av öppenheten är att i 5e finns ingen officiell metafysik.

Egentligen har det väl aldrig funnits det i D&D. Ibland har det antytts saker som att olika typer av magiker (arcane, divine, primal...) hämtar sin energi från olika existensplan. Men om så är fallet i 5e tycks det vara för subtilt för att Detect Magic skall upptäcka det, medan vilken "skola" det är lämnar en tydlig signatur.

Men min personliga "head canon" är att det är lite som Paradox i Mage. Det magi gör är att fucka upp verkligheten, att bryta mot naturlagarna. Så det Detect Magic egentligen gör är att säga "här är det något som inte står rätt till", och eventuell aura kommer att vara kring den eller det som utgör felet i världen.

P.S. Det blir ju funktionellt samma sak om man exempelvis tänker sig att magi är något slags partiklar eller kraftfält eller nåt som hämtats från ett annat plane. Då upptäcker Detect var det finns astralkvarkar eller pixie dust eller vad det nu är, vilket ju borde vara där effekten skall ske, så det ger samma svar som i mitt paradox-paradigm.

P.P.S. Såvida inte..... du med "kanalisera" tänker dig att magikern alltid öppnar upp dörren mellan världarna i sitt inre, och att behållande av concentration betyder att det skickas en kontinuerlig ström av magipartiklar till målet. Men jag har inte fått intrycket av att läsa 5e-reglerna att det är så de konceptualiserat det.
        Mer trådar med sånhär närmast skolastisk metafysisk spekulation! Mkt underhållande läsning.

Kommentera

Ja det var något i den stilen jag hade i åtanke. Well... ett av alternativen i alla fall. Det är ju också fullt möjligt att detta funkar helt annorlunda beroende på typ av magi. I fallet sorcerers så hade jag fått intrycket av att deras kraft kom mer innifrån, medan en traditionell magier mer manipulerar yttre energier. För präster kan det väl kanske variera lite om det är guden som direkt påverkar något, eller ger kraften till prästen som i sin tur påverkar något.

Fast det blir förstås enklast och mindre tvetydigt att bara säga att det är effekten man kan känna av, snarare än källan. Så att säga.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av anth Visa inlägg

Nja.
            Många gånger ÄR DnD5-reglerna luddiga och det är upp till varje spelgrupp att bestämma hur just de reglerna ska tolkas.
            Men samtidigt är det så att många gånger finns reglerna specifierade, men man hittar dem inte.
            Alla som försökt använda registren i 5:ans grundböcker vet vad jag talar om: hur många gånger har man inte svurit när man letar efter något och i registret står det "se något annat". Och när man letar efter detta andra säger registret "se något tredje".

Andra gånger är reglerna knivskarpa och glasklara, men spelarna vill ändå tolka texten på ett annat sätt än vad som står, för regeln bryter mot deras syn på spelet.

Låt oss ta Detect Magic som exempel:
            Nej, helst inte. Min poäng - som du gladeligen körde rätt över - är att inte slösa bort din tid på huvudvärksskapande detaljfrågor som dessa.

Det ärliga svaret du kan ge dina spelare är: spelet klarar inte av en närmare skärskådning - och det behövs heller inte.

Då menar jag att första frågan måste vara: behöver man detaljspeca en viss magisk effekt så noga?

Svaret är nästan alltid: nej, du bara tappar fokus från vad spelet är där för att göra: låta dig uppleva roliga äventyr.

D&D5 är väsensskilt från de fantasyspel som verkligen uppmuntrar och hänger sig åt metafrågor om magiska detaljer och hur dessa interagerar.

Det är inget fel på dina spelares frågor, det är bara det att de (frågorna alltså) får mig tänka på diverse olika fantasyspel... men inte D&D5!

Kanske är det alltså bättre be din spelare byta till Barbarian eller dylikt och sluta bekymra sig för detaljer som vare sig behövs eller understöds av spelet!

Alltså: fråga er i gruppen - ställ kritiskt frågan "behövs verkligen ett svar på aaa eller bbb?" Försök som DM svara nej på dessa frågor, och uppmuntra spelarna att istället fokusera på det som D&D5 gör bra!

Som steg två: låt dig uppmuntras av hur D&D5 genomgående försöker besvara dessa frågor med svar som är så enkla och slutgiltiga som möjligt. Istället för frågor som leder till fler frågor.

D&D5 är ett spel där du som DM uppmuntras inte tänka för mycket på specialfall. Ge advantage eller disadvantage och så är det bra med det, typ.

Låt denna approach gälla även för magi.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av CapnZapp Visa inlägg
              Kanske är det alltså bättre be din spelare byta till Barbarian eller dylikt och sluta bekymra sig för detaljer som vare sig behövs eller understöds av spelet!
              Eh, nej... du vill INTE se den här spelaren spela Barbar.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av anth Visa inlägg

Eh, nej... du vill INTE se den här spelaren spela Barbar.
                Somliga av oss har dock intet val...

Kommentera

Arbetar …
                X