Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Bäst multiclass i DnD5

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av krank, 17 December 2018, 22.38
3 responses
34 visningar
0 gillar
0.113
av 0.113
 
Skapad av RedMoon, Idag, 02.17
0 responses
4 visningar
0 gillar
RedMoon
av RedMoon
 
Skapad av vije, 28 November 2018, 17.37
2 responses
208 visningar
7 gillar
vije
av vije
 
Skapad av Brynolf, 22 August 2018, 10.44
22 responses
949 visningar
0 gillar
dancodan  
Skapad av clarence redd, Igår, 20.54
0 responses
23 visningar
2 gillar
clarence redd  
Skapad av luddwig, 27 May 2018, 09.13
12 responses
563 visningar
11 gillar
luddwig
av luddwig
 
Skapad av .113, 16 December 2018, 21.49
11 responses
308 visningar
1 gillar
erikt
av erikt
 
Skapad av MattiasLejbrink, 16 December 2018, 21.45
2 responses
111 visningar
6 gillar
zonk
av zonk
 
Skapad av tomodentheauthor, 25 November 2018, 16.27
20 responses
929 visningar
7 gillar
tomodentheauthor  
Skapad av Khan, 10 January 2018, 10.51
172 responses
6.954 visningar
14 gillar
Khan
av Khan
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Bäst multiclass i DnD5

    Multiclassing har funnits i DnD sedan första början. Det har fungerat lite olika i olika versioner, men det har i princip alltid funnits där.
    Multiclassing har också nästan alltid fått kritik för att ha varit obalanserat. Det har därför alltid varit spännande att se hur nya versioner försökt "fixa" multiclassing.
    Samma sak med DnD5. Problemet är att jag tycker att de lyckats för bra. D.v.s. man blir sämre om man multiclassar i DnD5.

    Kan ni ge mig exempel på DnD5-builds som använder multiclassing och där man blir bättre än om man inte multiclassat?
    Jag vill ha hela builden: vad man börjar som, vid vilken level man multiclassar och till vad - samt jämförelse med en PC som inte multiclassat, så man kan se fördelarna med multiclassing.

  • #2
    Jag tänker göra det här utan caster klasser för extra utmaning! :D

    För att explodera spelbalansen ta 3 levels Barbarian med björntotemen och sedan ta Ancient Paladin resten av dina levlar. Du är skitsvår att döda och du slår så hårt att folks barn föds med blåmärken.

    När du startar rage är du resistant mot allt, du får två attacker som är reckless och träffar för massiv skada. Om du critar använder du smite och dubblar den skadan också och om du dödar någon eller critar får du en till attack.

    Problemet med den här builden är att sakerna som krävs för att skada dig kommer slakta resten av gruppen om de inte också är optade.


    Du behöver vara level 6 innan det kickar in dock.
    Last edited by God45; 18 November 2018, 16.20.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg
      Jag tänker göra det här utan caster klasser för extra utmaning! :D

      För att explodera spelbalansen ta 3 levels Barbarian med björntotemen och sedan ta Ancient Paladin resten av dina levlar. Du är skitsvår att döda och du slår så hårt att folks barn föds med blåmärken.

      När du startar rage är du resistant mot allt, du får två attacker som är reckless och träffar för massiv skada. Om du critar använder du smite och dubblar den skadan också och om du dödar någon eller critar får du en till attack.

      Problemet med den här builden är att sakerna som krävs för att skada dig kommer slakta resten av gruppen om de inte också är optade.


      Du behöver vara level 6 innan det kickar in dock.
      Med casters då?

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen skrivet av RasmusL Visa inlägg

        Med casters då?
        Den tematiskt dummaste multi-klassen är Warlock/Sorcerer där du säljer din själ för mer magi fastän du är född med magi. Men bra är den.

        Ta Hexblade Warlock 2 levlar och sedan go resten av levlarna straight sorcerer. Plocka upp Agonizing Blast som Warlock. Sedan ägnar du resten av kampanjen åt att kasta eldritch blast och sedan använder du Quickend Spell Metamagic för att kasta en till Eldritch Blast samma runda. Du gör Force Damage. Damage typen som ingenting är resistant mot. Så du använder dina sorcery points för att skjuta flera gånger i rundan, använder Hexblade förmågan Hex (https://dnd5e.fandom.com/wiki/Hex) för att göra ännu mer skada och eftersom du är en Hexblade Warlock får du lägga till din proficency bonus som skada på båda attackerna du gör varje runda och du crittar på 19-20.

        Det här är en bra build från level 4 eller 5 och är därför jäkligt bra i level spannet där folk faktiskt spelar. Och Sorcerern får inget vettigt efter level 18 så kör man till level 20 förlorar man ändå knappt något.


        En snabb multi klass till :p
        Spelar man level 2 är en level Fighter och en level Wizard great för du kan kasta spells i tung rustning. Men det slutar vara bra typ level 3 :p

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg
          En snabb multi klass till :p
          Spelar man level 2 är en level Fighter och en level Wizard great för du kan kasta spells i tung rustning. Men det slutar vara bra typ level 3 :p
          Just att man inte får klassernas startpaket när man multiklassar är det som gör multiklassning meningslöst i 5:an enligt mig.
          Anledningen till att man börjar som fighter och inte som wizard i den builden är helt enkelt att multiklassar man till fighter får man inte den där åtråvärda heavy armor proficiencien.
          Men det finns ett undantag: att börja som wizard och sedan multklassa till cleric, och då specifikt cleric of life, tempest, eller war. Just dessa clerics får heavy armor av sin gud/divine domain, och inte av sin class - så de "går runt" multklass-reglerna.

          Kommentera


          • #6
            Skulle man multiklassa spellcasters tycker jag personligen att man kombinera klasser med samma spellcasting ability:
            Som ranger/druid (wis) eller paladin/sorcerar (cha).
            Kanske tänker jag för mycket på de äldre versionerna av DnD där man fick bonusspells för höga värden, men faktum är att i 5:an har man inte råd att ha två höga mentala värden, så man måste "ability-dumpa" en av sian spellcaster klasser om deras abilities inte passar ihop.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen skrivet av anth Visa inlägg
              Skulle man multiklassa spellcasters tycker jag personligen att man kombinera klasser med samma spellcasting ability:
              Ja, t.ex. i min nuvarande kampanj har sorcerern tagit en level i bard. Men det är inte för att det är så optigt, egentligen, utan av yttre skäl. Nämligen att gruppen upplever en brist på helning sedan druid-spelaren hoppade av.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen skrivet av anth Visa inlägg
                Samma sak med DnD5. Problemet är att jag tycker att de lyckats för bra. D.v.s. man blir sämre om man multiclassar i DnD5.
                Perfekt balans hade ju så klart varit trevlig, men bättre så än motsattsen tycker jag. I synnerhet eftersom deras subklasser gör behovet av att multiklassa för bygga den rollperson man vill sjukit drastiskt.

                Så här blir eventuell multiklassning mest en fråga om fluffmässighet, eller behovsstyrd som i Bolongos fall snarare än tokoptning.

                Det är trevligt när man liksom bara kan välja att köra en helt vanlig standardrollperson utan att känna att man hamnar efter för att man inte orkat plugga in alla andra klasser och räkna ut var de mest optimala överkorsningarna finns.

                Kommentera


                • #9
                  Ja, det nuvarande systemet är mycket mer hållbart än alternativet där du mer eller mindre måste multiklassa där det alternativet erbjuds (om du alls är intresserad av att kunna hävda dig mot dina kamrater i partyt, vilket väl är underförstått i denna tråd).

                  Med det sagt finns det ändå några kombinationer som är bra. Dock trevligt få som kan anses vara brutet bra.

                  Warlock 2/Sorcerer X är väl det närmsta man kommer till brutet bra. (Såsom beskrivits redan) Att kunna kasta dubbla cantrips hela dagen lång gör karaktären till spelets bästa avståndsskjutare, och DPR i absoluta toppklass även jämfört med den fraggligaste närstridsfajter (som är beroende av magiska vapen och dessutom måste satsa på hög rörlighet för att dämpa sitt range-handikapp)

                  Alla hjältar som slåss med vapen har förr eller senare mer nytta av ett par fighter levlar än sina egna levlar. Action Surge är spelets bästa förmåga, och synergin mellan Fighters, Barbarians, Paladins, Rangers och övriga vapenbärare är fenomenal. Detta vill jag dock påstå är "bra" utan att vara "för bra".

                  Det är i princip alles. Det finns fler MC-combos, men de gör dig mer varierad än bättre. (Jag har sett snack kring Hexblade men har själv inte kört med Xanathar-material)

                  Enda regelrätta buggen (som jag känner till) är att Warlockens Eldritch Blast inte borde få drivas av Sorcery Points. Felet ligger i att Sorcerer-klassen är designad för en spelare som använder spells och inte bara cantrips - när man enbart använder cantrips räcker det stora antalet SP till allt du behöver göra en normal äventyrardag (och dessutom får du ju som Warlock tillbaka spells på short rest, som kan konverteras till ännu fler SPs)

                  Övriga saker med systemet löses bäst genom att uppgradera vad alla klasser får på hög level (och allmänt öka support och stadighet på hög level).

                  Hade spelet på allvar understött spel på level 17 eller 20 (med regler, äventyr, förmågor) hade multiklassningskostnaden varit tillräckligt hög.

                  Kommentera


                  • #10
                    Förtfarande finns det två svagheter i PHBn (som väl är fem år gammal nu) som fortfarande inte fixats:

                    Beastmaster Ranger - undvik denna subklass helt och hållet (återigen förutsatt att du är känslig för DPR).

                    Följande har mer med "feat-missbruk" än "multiklassmissbruk" att göra, men ändå:

                    Sharpshooter är spelets bästa feat (brutet) och passar i kombination med Crossbow Expert en Hunter-ranger mycket bra. (Och det finns fler Ranger-subklasser i splatbooks). Att gå omkring och skjuta folk på 120 ft range med din hand crossbow där du i princip alltid åtnjuter advantage (då monster har hopplös perception) för +10 skada (du kan skaffa dig tre attacker före fightern!) i spelet är nästan i klass med War2/SorX ovan!

                    Wild Mage Sorcerer - väldigt få förstår hur klassen behöver spelas för att inte suga, vilket är beskrivningen i PHBns fel. Med detta sagt finns det fortfarande förtvivlat få spells där du kan dra nytta av advantage - klassen bygger på att alltid dra ner Chaos Surges för att alltid skjuta skott med advantage. Gör du inte detta kanske klassen är roligt wacky en kort stund, men hopplöst efter övriga Sorcerer-subklasser i ren effektivitet.
                    Last edited by CapnZapp; 19 November 2018, 10.38.

                    Kommentera


                    • #11
                      Ursprungligen skrivet av anth Visa inlägg
                      Samma sak med DnD5. Problemet är att jag tycker att de lyckats för bra. D.v.s. man blir sämre om man multiclassar i DnD5.
                      5E tycker jag verkligen känns som om designtänket är att man multiklassar huvudsakligen av fluffiga skäl. Man tjänar ju i de allra flesta fall mer på att hålla sig inom sin ursprungsklass.

                      Undantagen är väl de som redan nämnts; på forum som DnD Beyond och Reddits DnD-forum har jag fattat att "Sorcadin"-combon är rätt poppis också. Sen stämmer det också att om man vill öka sin överlevnads- och skadepotential i närstrid så kan man ta ett "dip" med 1-2 levels i Fighter.

                      Kommentera


                      • #12
                        Jag spelade en Barbarian till Level 5 och sedan Wizard upp till level 9 eller 10... Den rollpersonen var festlig och vann alla strider utom den sista. Ungefär 95% oslagbar.

                        Kommentera


                        • #13
                          Ursprungligen skrivet av CapnZapp Visa inlägg
                          Förtfarande finns det två svagheter i PHBn (som väl är fem år gammal nu) som fortfarande inte fixats:
                          Fyra år, inte fem.

                          Sharpshooter är spelets bästa feat (brutet) och passar i kombination med Crossbow Expert en Hunter-ranger mycket bra. (Och det finns fler Ranger-subklasser i splatbooks). Att gå omkring och skjuta folk på 120 ft range med din hand crossbow där du i princip alltid åtnjuter advantage (då monster har hopplös perception) för +10 skada (du kan skaffa dig tre attacker före fightern!) i spelet är nästan i klass med War2/SorX ovan!
                          Min fix på Sharpshooter är att man kan använda en av bonusarna åt gången. Antingen ignorera cover eller ignorera avstånd eller -5/+10.

                          Kommentera


                          • #14
                            Tycker ni ska kolla in hur det blir med en bard/rogue(assassin) kombo, tematiskt grymt och ganska effektivt har jag för mig.

                            Annan cool combo vore väl rogue cleric(Light) combo för man kan köra bonus action slänga ljus i ansiktet på dem så att de får disadvantage så att man får sneak på dem. Å mörker kan inte existera utan ljus så de blir en fin cool religion kring det oxå.

                            Har inte stats å. Levlar i huvet dock

                            Kommentera


                            • #15
                              Den här tråden fick mig att tänka att man borde lägga ner wrnu för att sluta få mig att bli rollspelssugen när jag ändå inte får spela 5th edition.

                              Men det är kanske lite långsökt å egoistiskt.

                              Kommentera

                              Arbetar …
                              X