Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Anth-akuten, eller XP för guld i 5e

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Svarte Faraonen, 12 December 2018, 23.29
15 responses
289 visningar
8 gillar
Svarte Faraonen  
Skapad av Rangertheman, 20 November 2018, 22.29
30 responses
454 visningar
1 gillar
Rangertheman  
Skapad av Möller, 09 December 2018, 15.36
11 responses
166 visningar
0 gillar
Möller
av Möller
 
Skapad av Krille, Igår, 12.20
2 responses
55 visningar
0 gillar
Khan
av Khan
 
Skapad av wilper, 02 February 2018, 07.18
71 responses
3.115 visningar
13 gillar
wilper
av wilper
 
Skapad av ceruleanfive, 20 November 2018, 12.19
62 responses
3.163 visningar
1 gillar
Tzeraph
av Tzeraph
 
Skapad av joth1006, 19 November 2018, 13.31
9 responses
209 visningar
2 gillar
Tzeraph
av Tzeraph
 
Skapad av luddwig, 28 October 2018, 13.09
8 responses
347 visningar
0 gillar
Tzeraph
av Tzeraph
 
Skapad av Björn Wärmedal, 28 November 2018, 14.19
87 responses
2.934 visningar
1 gillar
Tzeraph
av Tzeraph
 
Skapad av talgboll, 12 December 2018, 11.07
10 responses
256 visningar
4 gillar
Swedish Chef  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • #16
    I DnD5 är det inte lika enkelt då xp-tabellen inte alls passar för att kopplas ihop med guld.
    Faktum är att det här nog är mitt största klagomål på DnD5: att man inte kan använda xp för guld. Om någon har en lösning är jag idel öra.
    Kan någon berätta mer? Vad gör att den citerade personen säger att tabellen inte passar?

    Jag köper att spelet inte kommer anpassat redan från början, men det låter som att ni tycker att det finns någonting som hindrar en mer eller mindre enkel justering av guldmängderna för att passa den existerande XP-tabellen... och då undrar jag: vad?

    Jämför Blog of Holding som räknar ut att defaultmängden skatter funkar för default-xp-tabellen... iallafall nästan:
    In short, the treasure expectations almost-but-not-quite work for 1 XP = 1 GP. For that trick, the treasure finds really do need to be a little more regular. Here’s the fix I propose:

    Whenever a monster's CR is in the top half of a tier (levels 3-4, 8-10, 14-16) double the monetary treasure.

    Ignore tier-four treasures entirely.

    Kommentera


    • #17
      Ursprungligen skrivet av anth Visa inlägg

      Detta är också en av underligheterna med DnD5.
      En level 3 PC i DnD5 är ungefär lika mäktig som en DnD3 eller ADnD level 3 - samma spells o.s.v. Ändå känns det som man börjar spela på level 3.
      Det är väl för att i DnD3/ADnD är du fortfarande samma karaktär på level 3 som på level 1, bara lite bättre. Men i DnD5 är du en heöt annan karaktär. Du kanske började som krig!re men kan nu helt plötsligt slänga magi (eleritch knight).

      Men det har väl sagts i någon intervju har jag för mig att level 1 och 2 är tänka som nybörjarintroduktion, och att erfarna spelare egentligen kan börja direkt på level 3.

      Kommentera


      • #18
        Ursprungligen skrivet av CapnZapp Visa inlägg
        Kan någon berätta mer?
        Ingen? Detta ämne intresserar mig, så kanske ni kan länka till den andra diskussionen?

        Kommentera


        • #19
          Ursprungligen skrivet av CapnZapp Visa inlägg
          Ingen? Detta ämne intresserar mig, så kanske ni kan länka till den andra diskussionen?
          Sorry, jag missade ditt förra inlägg, därför inget svar.
          Den ursprungliga tråden:
          http://www.rollspel.nu/forum/specifi...996#post298996

          Kommentera


          • #20
            Ursprungligen skrivet av CapnZapp Visa inlägg
            Kan någon berätta mer? Vad gör att den citerade personen säger att tabellen inte passar?

            Jag köper att spelet inte kommer anpassat redan från början, men det låter som att ni tycker att det finns någonting som hindrar en mer eller mindre enkel justering av guldmängderna för att passa den existerande XP-tabellen... och då undrar jag: vad?

            Jämför Blog of Holding som räknar ut att defaultmängden skatter funkar för default-xp-tabellen... iallafall nästan:
            In short, the treasure expectations almost-but-not-quite work for 1 XP = 1 GP. For that trick, the treasure finds really do need to be a little more regular. Here’s the fix I propose:

            Whenever a monster's CR is in the top half of a tier (levels 3-4, 8-10, 14-16) double the monetary treasure.

            Ignore tier-four treasures entirely.
            Tackar för länken till blog of holding.

            Då låter det som om man skulle kunna köra med monster xp / 10 och 1 xp = 2 gp (jag tycker fortfarande att man stiger för snabbt i level i DnD5)

            Kommentera


            • #21
              Ja, vill ni diskutera mera om detta intressanta ämne är jag idel öra!

              Kommentera

              Arbetar …
              X