Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Anth-akuten, eller XP för guld i 5e

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Bolongo, 17 November 2018, 08.55
27 responses
979 visningar
0 gillar
cogitare  
Skapad av anth, Igår, 10.53
5 responses
127 visningar
0 gillar
anth
av anth
 
Skapad av Necross, Igår, 19.15
1 response
44 visningar
0 gillar
Bifur
av Bifur
 
Skapad av Kraetyz, 17 November 2018, 03.28
3 responses
126 visningar
0 gillar
Basilides  
Skapad av Paco, 11 November 2018, 16.08
1 response
85 visningar
0 gillar
Paco
av Paco
 
Skapad av Mariner, Igår, 19.48
0 responses
54 visningar
0 gillar
Mariner
av Mariner
 
Skapad av tommislav, 17 November 2018, 21.23
3 responses
146 visningar
0 gillar
God45
av God45
 
Skapad av God45, 17 November 2018, 20.08
7 responses
153 visningar
1 gillar
God45
av God45
 
Skapad av Förstefadern, 05 October 2018, 12.54
11 responses
1.040 visningar
5 gillar
Spelaroll  
Skapad av Henke, 17 November 2018, 19.19
12 responses
159 visningar
0 gillar
soda
av soda
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Anth-akuten, eller XP för guld i 5e

    På annan plats:
    Om det vore så enkelt.
    I DnD3, var det busenkelt: dela all monster-xp med 10 och låt 1 gp = 1 xp.
    I DnD5 är det inte lika enkelt då xp-tabellen inte alls passar för att kopplas ihop med guld.
    Faktum är att det här nog är mitt största klagomål på DnD5: att man inte kan använda xp för guld. Om någon har en lösning är jag idel öra.
    Husregel 1: 1gp ger 1xp när det förs till civilisationen/spenderas/äts upp (välj en eller anpassa).
    Husregel 2: Det här är din nya xp-tabell lvl xp
    2 2,000
    3 4,000
    4 8,000
    5 16,000
    6 32,000
    7 64,000
    8 128,000
    9 256,000
    10 384,000
    11 512,000
    12 640,000
    osv med +128k xp per level

    Eller har du någon anledning till varför det inte skulle funka?

  • #2
    Jag kan tänk mig att spelare som är vana vid DnD5 core skulle få tokspel när det plötsligt tar sex gånger så lång tid att bli level 2.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen skrivet av anth Visa inlägg
      Jag kan tänk mig att spelare som är vana vid DnD5 core skulle få tokspel när det plötsligt tar sex gånger så lång tid att bli level 2.
      Det är ju dessutom gjort så med en tanke

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen skrivet av anth Visa inlägg
        Jag kan tänk mig att spelare som är vana vid DnD5 core skulle få tokspel när det plötsligt tar sex gånger så lång tid att bli level 2.
        Så dela värdena på 6 eller dela ut 6ggr så mycket guld. Eller 3. Eller 2.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen skrivet av chrull Visa inlägg
          Så dela värdena på 6 eller dela ut 6ggr så mycket guld. Eller 3. Eller 2.
          Jag är ganska säker på att det var vad jag skrev i den ursprungliga tråden som du länkade till.
          Frågan är varför man ska krångla till det och ändra xp-tabellen?

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen skrivet av anth Visa inlägg

            Jag är ganska säker på att det var vad jag skrev i den ursprungliga tråden som du länkade till.
            Frågan är varför man ska krångla till det och ändra xp-tabellen?

            Du skrev ju själv att ditt förslag inte dög i den andra tråden...?

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen skrivet av anth Visa inlägg
              Jag kan tänk mig att spelare som är vana vid DnD5 core skulle få tokspel när det plötsligt tar sex gånger så lång tid att bli level 2.
              En del av charmen med levels är ju att man ska få slita som ett djur och nästan längta ihjäl sig innan man når nästa.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen skrivet av chrull Visa inlägg
                Du skrev ju själv att ditt förslag inte dög i den andra tråden...?
                Jag skrev också
                Ursprungligen skrivet av anth Visa inlägg
                Man jag är en gammal grognard så jag anser redan att man stiger för snabbt i level i de nya versionerna av DnD.
                Så kanske att 1xp = 2gp eller 3gp?
                Vilket betyder att jag är lite osäker på om mitt eget förslag är bra eller ej.
                Sedan kommer du med 1 xp = 6 gp, vilket är ännu mer extremt.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen skrivet av luddwig Visa inlägg
                  En del av charmen med levels är ju att man ska få slita som ett djur och nästan längta ihjäl sig innan man når nästa.
                  Ändrar man xp-tabellen så 2nd level ändras från 300 xp till 2000 xp får man slita som ett djur.

                  DnD5 har en helt annan xp-skala än OSR.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen skrivet av anth Visa inlägg
                    DnD5 har en helt annan xp-skala än OSR.
                    Jo, jag har förstått att DnD5 har ett annat angreppssätt. Det ligger väl i tiden, likt sms-lånen. Tålamod är en förlorad dygd.

                    Kommentera


                    • #11
                      I D&D5 ska man bli lvl 3 ganska fort, sen spelar det mindre roll hur fort det går.

                      Kommentera


                      • #12
                        Ursprungligen skrivet av anth Visa inlägg

                        Ändrar man xp-tabellen så 2nd level ändras från 300 xp till 2000 xp får man slita som ett djur.

                        DnD5 har en helt annan xp-skala än OSR.
                        Om du kör xp för guld är det ju du som DM som helt bestämmer tempot?

                        Kommentera


                        • #13
                          Ursprungligen skrivet av Jocke Visa inlägg
                          I D&D5 ska man bli lvl 3 ganska fort, sen spelar det mindre roll hur fort det går.

                          Ja, egentligen håller jag med. Rollpersonerna är ju knappt "klara" i 5e innan level 3.

                          Kommentera


                          • #14
                            Ursprungligen skrivet av chrull Visa inlägg
                            Om du kör xp för guld är det ju du som DM som helt bestämmer tempot?
                            Jo, men även guld har ett annat värde i DnD5.
                            I min nuvarande DnD5-kampanj är rollpersonerna level 7 och har totalt bara fått tag på ett par tusen guldmynt totalt under deras hela karriär.
                            Med ditt förslag skulle de ha fått tag på över 60000 gp var. Även om man delar ut mindre guld så skulle det ta groteskt lång tid

                            Kommentera


                            • #15
                              Ursprungligen skrivet av chrull Visa inlägg
                              Ja, egentligen håller jag med. Rollpersonerna är ju knappt "klara" i 5e innan level 3.
                              Detta är också en av underligheterna med DnD5.
                              En level 3 PC i DnD5 är ungefär lika mäktig som en DnD3 eller ADnD level 3 - samma spells o.s.v. Ändå känns det som man börjar spela på level 3.

                              Kommentera

                              Arbetar …
                              X