Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

5E: förflyttning mellan attacker

Minimera
X
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

    5E: förflyttning mellan attacker

    I DnD5 kan man dela upp sin förflyttning till före och efter sin handling.
    Men hur fungerar det om en handling består av två attacker, som fighters får vid level 5?
    En level 5 fighter kan göra följande på en runda:
    move - "action: 2 attacks" - move - "bonus action: off hand attack" - move.
    Får man även förflytta sig mellan de två attackerna, d.v.s. dela upp sin action?
    Man borde INTE få det, men jag hittar inte i reglerna. Någon som vet?

    #2
    Ursprungligen skrivet av anth Visa inlägg
    Får man även förflytta sig mellan de två attackerna, d.v.s. dela upp sin action?
    Man borde INTE få det, men jag hittar inte i reglerna. Någon som vet?
    Ja det får man.

    Kommentera


      #3
      Tackar för snabbt svar.

      MOVING BETWEEN ATTACKS
      If you take an action that includes more than one weapon attack, you can break up your movement even further by moving between those attacks.
      Inga oklarheter där inte.

      Kommentera


        #4
        Ursprungligen skrivet av anth Visa inlägg
        I DnD5 kan man dela upp sin förflyttning till före och efter sin handling.
        Det finns inga begränsningar överhuvudtaget. Du kan flytta dig före, mellan, under och/eller efter. Du kan flytta dig lite grann, hoppa upp, flytta dig lite mera, dra en dolk, flytta vidare, vinka till publiken, flytta tillbaka igen.... (tills din movement tar slut) och utföra din attack (eller vad för slags handling du nu tar till) helt fritt närsomhelst under förloppet. I ett stycke eller uppdelat.

        Har du en bonus eller extra action kan dessa med utföras närsomhelst. Före din reguljära handling. Efter. Till och med mellan! (=för en Fighter 5 med två vapen går det hur bra som helst att hugga med första hugget i din vanliga handling, därefter hugget med din bonus action, och sist andra hugget i din vanliga handling. Med förflyttning fritt blandat med alla dessa steg.)

        Sedan innebär såklart det vissa begränsningar om ni kör med figurer, battlemats etc - då är det ju rimligt att specificera exakt vilken ruta du är i vid varje givet tillfälle. Andra begränsningar kan uppstå - om du använder en förmåga som ger dig en viss extrakraft är det rimligt att rula att om du använder extrakraften blir du tvingad även använda förmågan den rundan. (En hårdare tolkning skulle säga du måste först använda förmågan, sedan extrakraften - men det finns det inget stöd för i reglerna)
        Last edited by CapnZapp; 25 October 2018, 22.33.

        Kommentera

        Senaste inlägg

        Minimera

        Arbetar …
        X