Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Negativ Con

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Möller, 09 December 2018, 15.36
7 responses
104 visningar
0 gillar
Lukas
av Lukas
 
Skapad av ceruleanfive, 06 December 2018, 21.34
30 responses
1.123 visningar
16 gillar
Måns
av Måns
 
Skapad av Khan, 10 January 2018, 10.51
170 responses
6.788 visningar
14 gillar
Khan
av Khan
 
Skapad av Cyberhest, 27 November 2018, 12.12
4 responses
218 visningar
4 gillar
Cyberhest  
Skapad av Mannen i skogen, Igår, 16.36
1 response
71 visningar
0 gillar
illuzive  
Skapad av lofty, 09 December 2018, 08.32
7 responses
211 visningar
0 gillar
God45
av God45
 
Skapad av Svarte Faraonen, 23 October 2018, 22.21
21 responses
544 visningar
7 gillar
Svarte Faraonen  
Skapad av God45, 27 March 2018, 21.04
89 responses
4.897 visningar
12 gillar
Måns
av Måns
 
Skapad av Khan, Igår, 12.54
18 responses
432 visningar
1 gillar
Måns
av Måns
 
Skapad av ceruleanfive, 26 November 2018, 09.48
6 responses
150 visningar
6 gillar
ceruleanfive  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Negativ Con

    En av rollpersonerna i in kampanj har -2 i Con bonus, vi rullade grundegenskaper uppifrån och ner. Sedan slog han 1 på sin andra hit die vilket ju ger resultatet -1HP. Jag körde med att han fick +1 HP i stället, hur hade du gjort?

  • #2
    Hade gjort att på första leveln fått full HP för sin klass (minus con-bonus). Sedan på lvl 2, slå en tärming, och dra bort con-bonus, men minimum 1, vilket gjort att karaktären fått 1 extra Hp för att gå upp i lvl.

    /Ulfgeir

    Kommentera


    • #3
      Vad Ulfgeir sa.

      Kommentera


      • #4
        Man får alltid minst +1 hp per level i de flesta d20 spel,

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen skrivet av Ulfgeir Visa inlägg
          Hade gjort att på första leveln fått full HP för sin klass (minus con-bonus). Sedan på lvl 2, slå en tärming, och dra bort con-bonus, men minimum 1, vilket gjort att karaktären fått 1 extra Hp för att gå upp i lvl.

          /Ulfgeir
          Men alltså exakt som jag gjorde. Verkar vara konsensus.'

          Inser att det fatts info om att det var D&D 5 vi kör. Tack allihop



          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen skrivet av Swedish Chef Visa inlägg
            Inser att det fatts info om att det var D&D 5 vi kör. Tack allihop
            Samma regel, att man är garanterad minst 1 hp per level, har funnits i samtliga DnD-versioner sedan 1974.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen skrivet av Swedish Chef Visa inlägg
              En av rollpersonerna i in kampanj har -2 i Con bonus, vi rullade grundegenskaper uppifrån och ner. Sedan slog han 1 på sin andra hit die vilket ju ger resultatet -1HP. Jag körde med att han fick +1 HP i stället, hur hade du gjort?
              Vad övriga än påstår, någon regel om minimum hit points finns det inte i 5th edition. (Generellt är det vanligt att folk bara tror att regler från gamla editioner finns kvar när 5E i själva verket kraftigt skurit ner på detaljregleringar).

              Se exempelvis
              https://www.sageadvice.eu/2016/05/10...ve-no-healing/
              där Mearls och Crawford ger olika svar - då de representerar Rules as Fun respektive Rules as Written. (Frågan handlar här om hit points du får tillbaka när du spenderar Surges, men principen är ju densamma)

              Eftersom reglerna medger att du istället för att slå tar medelvärdet avrundat uppåt finns det aldrig någon anledning varför din situation skulle uppstå, eftersom det är strikt bättre än att slå, och bristen på "skyddsregel" blir därför aldrig ett problem om man kör enligt reglerna.

              Om man husreglar "du måste slå" kan det däremot vara motiverat lägga till husregeln "minimum +0 hp per level". Men denna regel är då motiverad av att du inte kör enligt grundreglerna.

              Hur gör jag då själv?

              Jag ändrar valet till att stå mellan att slå och att ta medelvärdet avrundat nedåt. Slår du finns inget skyddsnät.

              Detta motiverar jag genom att koppla risk till reward - om du slår riskerar du slå riktigt dåligt, och låga resultat förstör mer än höga resultat gynnar dig. För att någon ska ta denna risk måste det motiveras, och motivet är att om du tar det säkra alternativet ska du per definition uppnå lägre än snittet (snittet av en åttasidig tärning är 4,5 och om du inte slår får du 4 dvs under snittet).

              Mina spelare väljer nästan alltid att slå. Å andra sidan är de erfarna veteraner som vet hur man skapar starka karaktärer som kan slåss bra - de väljer nästan aldrig att ha lägre Con än 14 (+2). Så just situationen med minusmodifikation uppstår aldrig i praktiken.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg
                Man får alltid minst +1 hp per level i de flesta d20 spel,
                Dock inte i 5th edition.

                Ursprungligen skrivet av anth Visa inlägg
                Samma regel, att man är garanterad minst 1 hp per level, har funnits i samtliga DnD-versioner sedan 1974.
                Svar nej. Inte utan att husregla.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen skrivet av CapnZapp Visa inlägg

                  Dock inte i 5th edition.



                  Svar nej. Inte utan att husregla.
                  Eftersom det är ett hälften OSR spel känner jag att det inte ens är att husregla. Det är bara att göra en vettig bedömning.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg

                    Eftersom det är ett hälften OSR spel känner jag att det inte ens är att husregla. Det är bara att göra en vettig bedömning.
                    Inget fel på den inställningen (och Swedish Chef ställde egentligen ingen regelfråga), men vi är säkert överens om att Anth inte uttryckte sig på det sättet.

                    Kommentera


                    • #11
                      Ursprungligen skrivet av CapnZapp Visa inlägg


                      Eftersom reglerna medger att du istället för att slå tar medelvärdet avrundat uppåt finns det aldrig någon anledning varför din situation skulle uppstå, eftersom det är strikt bättre än att slå, och bristen på "skyddsregel" blir därför aldrig ett problem om man kör enligt reglerna.
                      Om man förutsätter D&D 5e:

                      Rent hypotetiskt kan faktiskt medelvärdet avrundat uppåt + negativ conmodifier => 0 Hp. Om du är en Sorcerer eller Wizard (eftersom de har d6 som hitdie) med 3 i Con. Men å andra sidan har du 3 i Con, så är du förhoppningsvis inte ute och äventyrar...

                      /Ulfgeir
                      Last edited by Ulfgeir; 25 September 2018, 14.10.

                      Kommentera

                      Arbetar …
                      X