Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Orörlig och negativ Dexterity

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Rangertheman, 20 November 2018, 22.29
30 responses
386 visningar
1 gillar
Rangertheman  
Skapad av Möller, 09 December 2018, 15.36
11 responses
161 visningar
0 gillar
Möller
av Möller
 
Skapad av Svarte Faraonen, Igår, 23.29
14 responses
208 visningar
6 gillar
Jocke
av Jocke
 
Skapad av Krille, Idag, 12.20
2 responses
38 visningar
0 gillar
Khan
av Khan
 
Skapad av wilper, 02 February 2018, 07.18
71 responses
3.092 visningar
13 gillar
wilper
av wilper
 
Skapad av ceruleanfive, 20 November 2018, 12.19
62 responses
3.120 visningar
1 gillar
Tzeraph
av Tzeraph
 
Skapad av joth1006, 19 November 2018, 13.31
9 responses
201 visningar
2 gillar
Tzeraph
av Tzeraph
 
Skapad av luddwig, 28 October 2018, 13.09
8 responses
342 visningar
0 gillar
Tzeraph
av Tzeraph
 
Skapad av Björn Wärmedal, 28 November 2018, 14.19
87 responses
2.923 visningar
1 gillar
Tzeraph
av Tzeraph
 
Skapad av talgboll, Igår, 11.07
10 responses
238 visningar
4 gillar
Swedish Chef  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Orörlig och negativ Dexterity

    Jag har förstått att t. ex. AC = 11 + Dexterity bonus.
    Om jag av någon anledning är orörlig så försvinner Dexterity bonus och får AC = 11.

    Vad händer om jag har - 2 i Dexterity bonus och blir orörlig?
    AC = 11 eller AC = 11 - 2
    Jag använder DnD5

  • #2
    Hmm... Om du har negativ dex och Light eller medium armor så drar du av från ACn men har du heavy gör du inte det eftersom du inte får använda dex alls då.

    Det är ju för att den är så tung och skyddande att hur du rör dig inte spelar nån roll..

    Med det sagt så tänker jag att om orörlig ger någon annan bonus för att träffa, så borde man väl kunna strunta i dex? Fast känns ju dumt om man är svårare att träffa när man är orörlig

    Systemet är ju inte helt logiskt.

    Kommentera


    • #3
      Efter att ha läst på om lite grappling och helpless så står det i fallet grappling att man förlorar dex bonus om man har den, jag tolkar det som att man behåller negativ modifier eftersom det står tillägget OM man har bonus. Hade det gällt all sorts modifier hade de skrivit det.

      Om det istället är helpless så gäller att man räknas som dex 0, vilket ger - 5 modifier istället så därav blir det ju lika för alla. Man kan ju dessutom göra coup de grace å sånt.

      Just orörlig hittar jag inte som effekt annars, så någon av dessa två exempel borde nog passa in.

      Kommentera


      • #4
        Rulings not rules! Det är orimligt att ditt minus skulle försvinna så därför gör det inte det.

        Kommentera


        • #5
          Alla abilities har en modifier. Är modifiern positiv kallas den bonus.
          Dex -2 är alltså en modifier, men inte en bonus, och försvinner alltså inte

          Kommentera


          • #6
            I D&D5 försvinner inte din Dex-bonus för att du blir paralyserad, medvetslös, nerbrottad, eller liknande. Motståndaren får advantage på att anfalla dig, och i vissa fall auto-crit vid träff, men Dex-bonusen är kvar (om du har lätt eller medeltung rustning). Detta är dels för att det är för mycket feppel att räkna om AC vid sådana tillfällen (framför allt för monster), och dels för att undvika just sådana här diskussioner om huruvida du behåller din negativa modifikation eller inte.

            Kommentera


            • #7
              Advantage låter som bästa lösningen och enklaste.
              Krångligare att räkna om Dex till -5

              Tack för hjälpen
              Last edited by Booogeyman; 09 September 2018, 21.14.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen skrivet av Booogeyman Visa inlägg
                Advantage låter som bästa lösningen och enklaste.
                Krångligare att räkna om Dex till -5

                Tack för hjälpen
                Det är inte bara enklare och bättre.
                Det står så i reglerna
                Den regel Staffan syftade på var Restrained på sid 292.
                Det är en bra idé att läsa igenom hela appendix A som börjar på sidan 290 och försöka memorera vad som står där.

                Kommentera


                • #9
                  Från SRD:
                  Paralyzed

                  • A paralyzed creature is incapacitated (see the condition) and can’t move or speak.
                  • The creature automatically fails Strength and Dexterity Saving Throws.
                  • Attack rolls against the creature have advantage.
                  • Any Attack that hits the creature is a critical hit if the attacker is within 5 feet of the creature.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen skrivet av Booogeyman Visa inlägg
                    Jag har förstått att t. ex. AC = 11 + Dexterity bonus.
                    Om jag av någon anledning är orörlig så försvinner Dexterity bonus och får AC = 11.

                    Vad händer om jag har - 2 i Dexterity bonus och blir orörlig?
                    AC = 11 eller AC = 11 - 2
                    Jag använder DnD5
                    Det är viktigt att hålla i åtanke att Dungeons & Dragons regler prioriterar enkelhet och hjältemod, inte realism.

                    Du förlorar inte din Dex-modifier bara för att du ligger och sover, exempelvis.

                    Faktum är att konceptet "förlora din Dex-modifier" inte finns i 5th edition alls, oavsett vad andra påstår. Du förlorar inte din Dex-modifier när du är grapplad. Inte när du är stunned. Inte när du är incapacitated eller restrained. Inte alls.

                    Se Conditions i Appendix A (sid 267 av PHB).

                    På så vis har spelet förenklat bort behovet av att behöva räkna om din AC i olika situationer. Istället kan anfallaren få advantage. Du kan automatiskt misslyckas med Dexterity saves. Enklare sätt att representera din försämrade förmåga att reagera.

                    Så svaret är att med Dexterity 7 (-2) har du AC 11-2=9 med leather armor. Alltid.

                    Kommentera

                    Arbetar …
                    X