Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Orörlig och negativ Dexterity

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Svarte Faraonen, Igår, 23.31
7 responses
207 visningar
1 gillar
Vimes
av Vimes
 
Skapad av Oreh, 28 May 2018, 12.38
11 responses
790 visningar
3 gillar
Oreh
av Oreh
 
Skapad av acke, Igår, 20.57
5 responses
78 visningar
0 gillar
zonk
av zonk
 
Skapad av krank, 17 September 2018, 18.25
2 responses
75 visningar
0 gillar
DeBracy
av DeBracy
 
Skapad av acke, Idag, 12.19
0 responses
47 visningar
6 gillar
acke
av acke
 
Skapad av acke, Igår, 15.32
6 responses
156 visningar
10 gillar
Lind
av Lind
 
Skapad av skraku, 17 September 2018, 17.31
2 responses
139 visningar
6 gillar
skraku
av skraku
 
Skapad av Sunn3, Idag, 09.06
0 responses
25 visningar
0 gillar
Sunn3
av Sunn3
 
Skapad av Björn Wärmedal, 16 September 2018, 14.35
18 responses
269 visningar
5 gillar
Björn Wärmedal  
Skapad av Max Raven, Igår, 18.53
6 responses
244 visningar
0 gillar
anth
av anth
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Orörlig och negativ Dexterity

    Jag har förstått att t. ex. AC = 11 + Dexterity bonus.
    Om jag av någon anledning är orörlig så försvinner Dexterity bonus och får AC = 11.

    Vad händer om jag har - 2 i Dexterity bonus och blir orörlig?
    AC = 11 eller AC = 11 - 2
    Jag använder DnD5

  • #2
    Hmm... Om du har negativ dex och Light eller medium armor så drar du av från ACn men har du heavy gör du inte det eftersom du inte får använda dex alls då.

    Det är ju för att den är så tung och skyddande att hur du rör dig inte spelar nån roll..

    Med det sagt så tänker jag att om orörlig ger någon annan bonus för att träffa, så borde man väl kunna strunta i dex? Fast känns ju dumt om man är svårare att träffa när man är orörlig

    Systemet är ju inte helt logiskt.

    Kommentera


    • #3
      Efter att ha läst på om lite grappling och helpless så står det i fallet grappling att man förlorar dex bonus om man har den, jag tolkar det som att man behåller negativ modifier eftersom det står tillägget OM man har bonus. Hade det gällt all sorts modifier hade de skrivit det.

      Om det istället är helpless så gäller att man räknas som dex 0, vilket ger - 5 modifier istället så därav blir det ju lika för alla. Man kan ju dessutom göra coup de grace å sånt.

      Just orörlig hittar jag inte som effekt annars, så någon av dessa två exempel borde nog passa in.

      Kommentera


      • #4
        Rulings not rules! Det är orimligt att ditt minus skulle försvinna så därför gör det inte det.

        Kommentera


        • #5
          Alla abilities har en modifier. Är modifiern positiv kallas den bonus.
          Dex -2 är alltså en modifier, men inte en bonus, och försvinner alltså inte

          Kommentera


          • #6
            I D&D5 försvinner inte din Dex-bonus för att du blir paralyserad, medvetslös, nerbrottad, eller liknande. Motståndaren får advantage på att anfalla dig, och i vissa fall auto-crit vid träff, men Dex-bonusen är kvar (om du har lätt eller medeltung rustning). Detta är dels för att det är för mycket feppel att räkna om AC vid sådana tillfällen (framför allt för monster), och dels för att undvika just sådana här diskussioner om huruvida du behåller din negativa modifikation eller inte.

            Kommentera


            • #7
              Advantage låter som bästa lösningen och enklaste.
              Krångligare att räkna om Dex till -5

              Tack för hjälpen
              Last edited by Booogeyman; 09 September 2018, 22.14.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen skrivet av Booogeyman Visa inlägg
                Advantage låter som bästa lösningen och enklaste.
                Krångligare att räkna om Dex till -5

                Tack för hjälpen
                Det är inte bara enklare och bättre.
                Det står så i reglerna
                Den regel Staffan syftade på var Restrained på sid 292.
                Det är en bra idé att läsa igenom hela appendix A som börjar på sidan 290 och försöka memorera vad som står där.

                Kommentera


                • #9
                  Från SRD:
                  Paralyzed

                  • A paralyzed creature is incapacitated (see the condition) and can’t move or speak.
                  • The creature automatically fails Strength and Dexterity Saving Throws.
                  • Attack rolls against the creature have advantage.
                  • Any Attack that hits the creature is a critical hit if the attacker is within 5 feet of the creature.

                  Kommentera

                  Arbetar …
                  X