Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Pathfinder 2e

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av God45, Idag, 18.32
0 responses
3 visningar
0 gillar
God45
av God45
 
Skapad av Spider Jerusalem, Idag, 15.02
4 responses
91 visningar
5 gillar
0.113
av 0.113
 
Skapad av zonk, 03 August 2018, 10.37
9 responses
217 visningar
3 gillar
chrull
av chrull
 
Skapad av RasmusL, Idag, 00.51
53 responses
1.118 visningar
0 gillar
zonk
av zonk
 
Skapad av Platon, Idag, 14.26
2 responses
62 visningar
0 gillar
Bifur
av Bifur
 
Skapad av FireVisor, Idag, 15.15
1 response
27 visningar
1 gillar
God45
av God45
 
Skapad av anth, Idag, 07.36
3 responses
136 visningar
3 gillar
anth
av anth
 
Skapad av Xanxerxes, 26 May 2018, 14.28
4 responses
303 visningar
10 gillar
Xanxerxes  
Skapad av Spitfire, Igår, 13.18
3 responses
125 visningar
8 gillar
Robert Jonsson  
Skapad av Khan, 10 January 2018, 11.51
144 responses
5.583 visningar
14 gillar
Khan
av Khan
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Pathfinder 2e

    För den som är intresserad av att speltesta den nya kommande upplagan av Pathfinder, så kommer regler och ett äventyr att kunna laddas ned från "6:00 AM Pacific time" idag.
    Det är alltså kl 15 vår tid (ja, de har också sommartid, jag har kollat).

    http://paizo.com/pathfinderplaytest

  • #2
    Va? En ny edition? En tredjepartstillverkare borde göra en ny version av den gammla editionen med jättesmå justeringar så jag kan fortsätta köpa splattbooks för att ännu mer min/maxa min wizard och ignorera den nya, uppenbart bättre, versionen av spelet jag körde först!

    Kommentera


    • #3
      Det kommer säkert att vara några 1e-fans som försöker sig på det.

      Men Paizo hade när det begav sig en unik situation vis-a-vis D&D. Det finns idag inget företag som har en liknande ställning gentemot Pathfinder.

      Kommentera


      • #4
        Första intryck efter en genomläsning.
        Jag har såklart inte läst varenda detalj i varenda spell, feat etc. Jag är inte galen. Men jag har läst alla de generella regel-avsnitten och en del i specifika klasser och sånt för att bilda mig en uppfattning om helhetens struktur.

        Tre allmänna intryck först. Tre M.

        1. Modularitet. Jag gillar tanken här. Istället för subklasser så formar man klassen till sin egen vision genom valet av feats - och man väljer massor av feats, minst en per level. Detta påminner mig litet om 13th Age, där man också så att säga skapar sin egen subklass genom valet av talents, men PF2e har en mycket högre granularitet än så. Återstår att se om det är bra eller dåligt, det kan bara praktiska speltest utvisa.

        2. Matematik. Paizo har doubled down på att INTE anamma bounded accuracy. Istället lägger man till hela sin level (jämfört med halva som det var i D&D4e) på precis allt: attacker, skills, saves, AC. Monstren gör detsamma. Jag undrar litet vad designsyftet kan vara, och allt jag kan tänka mig är att de verkligen vill ge spelarna en känsla av att de levlar förbi vissa hot. Den uttalade poängen från WotC med BA i 5e var ju just att DM skall kunna fortsätta att använda goblins och orcs mot högre nivåer av PCs, man måste bara ösa på med fler av dem. Paizo vill tydligen att man skall kunna vara immun mot goblins vid level 5.
        Så långt är det väl inget jag vill säga bu eller bä om, det är bara tycke och smak, men det får ju vissa biverkningar. Som att vilken proficiency du har i en skill spelar relativt liten roll (nivåerna är untrained -2, trained +0, expert +1, master +2, legendary +3). Okej, det finns en viss gating-funktion i det på så vis att du bara kan utföra vissa handlingar om du är trained, och vissa feats kräver en ännu högre proficiency. Men ändå - av två karaktärer med samma level så har legenden 15% större chans att lyckas än rookien. Jahapp.

        3. Magi. De håller envist fast vid traditionell Vancian casting. Alltså att du måste bestämma varje morgon precis vilken spell som är i varje slot (om du inte är en spontaneous caster). Konstruktörerna förstår ändå att spelare vill ha flexibilitet, men istället för att göra grundsystemet mer flexibelt har de lagt till fler subsystem. Så man kan ha Innate Spells, Cantrips och Powers också - som alla har sina egna regler. Powers har till och med en ny resurs, spell points, att hålla reda på.

        Strökommentarer:
        * Inledningen har en halv sida om inklusivitet, vilket är trevligt att se.
        * Jag gillar den nya handlingsekonomin. Alla får 3 actions och 1 reaction per runda, punkt slut. Skönt att slippa allt jidder om minor/bonus actions. Spells tar ofta upp 2 eller 3 actions. Du kan slå, slå, slå om du vill - men varje attack efter den första under en turn får ett kumulativt -5. (För den delen har jag ännu inte hittat något som låter dig göra flera attacker på en action. Intressant.) Om du istället gör gå, gå, gå kommer du aningen längre än i 5e (människors basförflyttning är 25', så en full move blir 75' istället för 60').
        * Raser heter nu Ancestries. De ville väl komma bort från ras-begreppet. Har för mig att de bloggade något om att termen också skall tillåta ursprung som inte har strikt biologisk mening, men i det här dokumentet är det bara de traditionella D&D-raserna. Plus goblins.
        * Mycket av det som förut kom automatiskt med ras är nu feats. Det vill säga att alla alver har inte alla de klassiska alvförmågorna vid level 1. Men de kan skaffa sig dem under spelets gång, eftersom man får fler ancestry feats medan man levlar.
        * Vilka ability scores som boostas av ancestry har blivit mer flexibelt. Du får också boosts från din background och class. Överlag gillar jag det nya karaktärsbyggarsystemet.
        * De har specificerat mycket av vad skills kan göra som utförligt beskrivna actions. Detta har gett vissa läsare 4e-vibbar. Jag är kluven eftersom det å ena sidan ökar tydlighet, å andra sidan kommer att leda till mer bläddrande i regelboken (eller cheat sheets om man är driven nog att göra sådana)
        * Utrustning är mycket pilligare än i 5e. Även normala vapen har en massa olika traits att hålla reda på - bra eftersom det differentierar, men det tar förstås brainspace. Det går att göra ickemagiska prylar med högre kvalitet, alltså med plus. Det finns en ohemul massa alkemiska preparat att köpa.
        * Jag diggar det nya xp-tänket. Varje ny level kostar 1000 xp. Monster har inget fast värde, utan ger xp baserat på att jämföra deras level med partyts level. Det finns instruktioner om hur man ger xp för annat än strid.
        * Kan inte hitta några short rests i reglerna. Long rests återställer inte alla HP.
        * Apropå HP så har man Hero Points också. Det verkar ltiet inspirerat av Inspiration i 5e.
        * De magiska prylarna har jag inte orkat fördjupa mig i.

        Kommentera


        • #5
          Jag gillar att de tagit steget bort från rasbegreppet. Och att de infört mer modularitet. Det sagt känns det som att de krampaktigt försöker klammra sig fast vid ett klassyatem, sammtidigt som att de försöker bygga bort det.

          Typ allt annat låter ju rätt hemskt, men jag gillar att de gjort en motpol till, snarare än en kopia av, DnD 5th.

          Kommentera


          • #6
            Jag tror inte man lägger till level på attack och ac. Däremot proficiency.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen skrivet av Tre solar Visa inlägg
              Jag tror inte man lägger till level på attack och ac. Däremot proficiency.
              Ja, men proficiency ÄR lika med level plus bonusen för skillnivå. Se definitionen sid 8f.

              Kommentera


              • #8
                Jag tror inte att man lägger till level på skills heller.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen skrivet av Tre solar Visa inlägg
                  Jag tror inte att man lägger till level på skills heller.
                  Men har du ens läst stycket jag hänvisade till?

                  Tror du att precis alla som diskuterar detta på Paizos forum skulle ha tolkat det fel, och att inte någon från Paizo skulle hoppa in och påpeka det?
                  Last edited by Bolongo; 04 August 2018, 19.37.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen skrivet av Tre solar Visa inlägg
                    Jag tror inte att man lägger till level på skills heller.
                    Det förklaras på sidan 8-9 samt 15-17. Proficiency modifier är lika med level + träningsnivå (-2 till +3), och den summeras sedan med diverse olika ability modifiers och ibland andra modifikationer för att beräkna skills, melee/ranged strikes, saves, perception, o s v.

                    Målet med detta är att hålla kompetensnivån någorlunda flat mellan rollpersoner på samma nivå, så man inte får problemet att en rollperson har -5 på Stealth när en annan har +20, så att allt den ena har en chans att smyga förbi inte har en möjlighet att upptäcka den andra.

                    Kommentera


                    • #11
                      Ursprungligen skrivet av Bolongo Visa inlägg
                      Men har du ens läst stycket jag hänvisade till?

                      Tror du att precis alla som diskuterar detta på Paizos forum skulle ha tolkat det fel, och att inte någon från Paizo skulle hoppa in och påpeka det?
                      Jag såg inte att du postat; du har rätt och jag trodde fel.
                      Last edited by Tre solar; 05 August 2018, 02.49.

                      Kommentera

                      Arbetar …
                      X