Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Turslag / slumpslag

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Björn Wärmedal, Idag, 21.27
7 responses
46 visningar
0 gillar
Skarpskytten  
Skapad av Max Raven, 18 September 2018, 17.53
13 responses
444 visningar
0 gillar
krank
av krank
 
Skapad av Bifur, 13 November 2018, 18.04
12 responses
363 visningar
4 gillar
Brynolf
av Brynolf
 
Skapad av Dunkel, 13 November 2018, 20.41
15 responses
344 visningar
7 gillar
Lemur
av Lemur
 
Skapad av buenaventura, 25 October 2018, 16.09
3 responses
138 visningar
0 gillar
Ymir
av Ymir
 
Skapad av RedMoon, Idag, 13.59
0 responses
47 visningar
3 gillar
RedMoon
av RedMoon
 
Skapad av Inkognito, Igår, 20.46
1 response
111 visningar
0 gillar
RedMoon
av RedMoon
 
Skapad av PalMer, 07 November 2018, 16.10
41 responses
1.995 visningar
0 gillar
Gurgeh
av Gurgeh
 
Skapad av Zire, 04 November 2018, 17.14
41 responses
1.061 visningar
0 gillar
CapnZapp  
Skapad av chrull, 09 November 2018, 17.52
19 responses
290 visningar
0 gillar
anth
av anth
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • #16
    Ursprungligen skrivet av ceruleanfive Visa inlägg
    Jag har ibland funderat kring att introducera turvärden eller turslag. Men varje gång kommer jag fram till just det Tre solar säger: Alla slag är ju redan grundade i en slags tur. Och som Ingemar Stenmark sa: "Ju mer jag tränar, desto mer tur har jag".

    Jag landar därför alltid i att man, i potentiella turlägen, använder någon lämplig färdighet istället.



    Jag skulle vilja argumentera för att en smidig rollperson har bättre möjligheter att landa hyfsat utan att behöva släppa svärdet. En rollperson med stor stridsvana har starkare instinkter att hålla kvar greppet; en mentalt tuff rollperson kanske kan ge sig fasen på att inte släppa svärdet vad som än händer.

    Men i slutändan är det väl helt enkelt en smaksak. Tycker man om turslag kan jag ju inte påstå att det är fel och dåligt. :)
    Hmm, så inget i hela spelvärlden är självständigt från RPn och dess färdigheter? Ok, så spelleder inte jag iaf. Men jag ska ju inte påstå att det är fel eller dåligt. :)

    Man kan se turslaget som jag använder det som analogt till slag för random encounter eller slag för death save. Ett generiskt slag av samma typ, att användas i liknande situationer - där det inte handlar om vad RPn gör, utan vad andra gör, eller hur världen ser ut. Det påverkas inte av RPns egenskaper, och SL vill kanske inte sitta och resonera kring det, utan hellre lämna det till slumpen.
    Last edited by zonk; 16 June 2018, 22.05.

    Kommentera


    • #17
      Ursprungligen skrivet av zonk Visa inlägg

      Hmm, så inget i hela spelvärlden är självständigt från RPn och dess färdigheter? Ok, så spelleder inte jag iaf. Men jag ska ju inte påstå att det är fel eller dåligt. :)

      Man kan se turslaget som jag använder det som analogt till slag för random encounter eller slag för death save. Ett generiskt slag av samma typ, att användas i liknande situationer - där det inte handlar om vad RPn gör, utan vad andra gör, eller hur världen ser ut. Det påverkas inte av RPns egenskaper, och SL vill kanske inte sitta och resonera kring det, utan hellre lämna det till slumpen.
      Mjo, givetvis sker saker oberoende av RP. Men om en RP ska hålla kvar i ett svärd eller dylikt är det ju direkt kopplat till den specifika personen.

      Det jag personligen vänder mig mot är att ha något slags turvärde eller dylikt. Vill man ha ett rent slumpslag för att avgöra något är det ju bara att välja en rimlig sannolikhet och slå en lämplig tärning – precis som du sa i första inlägget. :)

      Kommentera


      • #18
        Ursprungligen skrivet av ceruleanfive Visa inlägg

        Mjo, givetvis sker saker oberoende av RP. Men om en RP ska hålla kvar i ett svärd eller dylikt är det ju direkt kopplat till den specifika personen.

        Det jag personligen vänder mig mot är att ha något slags turvärde eller dylikt. Vill man ha ett rent slumpslag för att avgöra något är det ju bara att välja en rimlig sannolikhet och slå en lämplig tärning – precis som du sa i första inlägget. :)
        Tycker Luck är ypperligt i CoC, och passar grymt i settingen, men nej det är inte det jag jagar efter i den här tråden! Det är snarare det där random encounter-slaget, fast i generisk form, att använda lite när som. Det lutar åt att det blir T20 mot DC 11 i dagsläget..

        Kommentera


        • #19
          I Zangiuna har alla rollpersoner ett värde i tur. Värdet är i grunden detsamma för alla, men kan modifieras under karaktärsgenererandet. Värdet används inte alltför ofta, men till exempel delvis för att få fram utfallet vid situationer där det föreligger risk för benbrott eller för att på ett mer eller mindre rättvist sätt avgöra vem av rollpersonerna som träffas av en förlupen pil, rymdsten eller what not. Det har dessutom en viss inverkan på utfallet vid slag för kapitala misslyckanden.

          Kommentera

          Arbetar …
          X