Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Turslag / slumpslag

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av krank, 17 December 2018, 22.38
3 responses
34 visningar
0 gillar
0.113
av 0.113

Skapad av RedMoon, Idag, 02.17
0 responses
4 visningar
0 gillar
RedMoon
av RedMoon

Skapad av vije, 28 November 2018, 17.37
2 responses
207 visningar
7 gillar
vije
av vije

Skapad av Brynolf, 22 August 2018, 10.44
22 responses
949 visningar
0 gillar
dancodan  
Skapad av clarence redd, Igår, 20.54
0 responses
23 visningar
2 gillar
clarence redd  
Skapad av luddwig, 27 May 2018, 09.13
12 responses
563 visningar
11 gillar
luddwig
av luddwig

Skapad av .113, 16 December 2018, 21.49
11 responses
308 visningar
1 gillar
erikt
av erikt

Skapad av MattiasLejbrink, 16 December 2018, 21.45
2 responses
111 visningar
6 gillar
zonk
av zonk

Skapad av tomodentheauthor, 25 November 2018, 16.27
20 responses
929 visningar
7 gillar
tomodentheauthor  
Skapad av Khan, 10 January 2018, 10.51
172 responses
6.954 visningar
14 gillar
Khan
av Khan

X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Ursprungligen skrivet av ceruleanfive Visa inlägg
    Jag har ibland funderat kring att introducera turvärden eller turslag. Men varje gång kommer jag fram till just det Tre solar säger: Alla slag är ju redan grundade i en slags tur. Och som Ingemar Stenmark sa: "Ju mer jag tränar, desto mer tur har jag".

Jag landar därför alltid i att man, i potentiella turlägen, använder någon lämplig färdighet istället.

Jag skulle vilja argumentera för att en smidig rollperson har bättre möjligheter att landa hyfsat utan att behöva släppa svärdet. En rollperson med stor stridsvana har starkare instinkter att hålla kvar greppet; en mentalt tuff rollperson kanske kan ge sig fasen på att inte släppa svärdet vad som än händer.

Men i slutändan är det väl helt enkelt en smaksak. Tycker man om turslag kan jag ju inte påstå att det är fel och dåligt. :)
    Hmm, så inget i hela spelvärlden är självständigt från RPn och dess färdigheter? Ok, så spelleder inte jag iaf. Men jag ska ju inte påstå att det är fel eller dåligt. :)

Man kan se turslaget som jag använder det som analogt till slag för random encounter eller slag för death save. Ett generiskt slag av samma typ, att användas i liknande situationer - där det inte handlar om vad RPn gör, utan vad andra gör, eller hur världen ser ut. Det påverkas inte av RPns egenskaper, och SL vill kanske inte sitta och resonera kring det, utan hellre lämna det till slumpen.
    Last edited by zonk; 16 June 2018, 22.05.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av zonk Visa inlägg

Hmm, så inget i hela spelvärlden är självständigt från RPn och dess färdigheter? Ok, så spelleder inte jag iaf. Men jag ska ju inte påstå att det är fel eller dåligt. :)

Man kan se turslaget som jag använder det som analogt till slag för random encounter eller slag för death save. Ett generiskt slag av samma typ, att användas i liknande situationer - där det inte handlar om vad RPn gör, utan vad andra gör, eller hur världen ser ut. Det påverkas inte av RPns egenskaper, och SL vill kanske inte sitta och resonera kring det, utan hellre lämna det till slumpen.
      Mjo, givetvis sker saker oberoende av RP. Men om en RP ska hålla kvar i ett svärd eller dylikt är det ju direkt kopplat till den specifika personen.

Det jag personligen vänder mig mot är att ha något slags turvärde eller dylikt. Vill man ha ett rent slumpslag för att avgöra något är det ju bara att välja en rimlig sannolikhet och slå en lämplig tärning – precis som du sa i första inlägget. :)

Kommentera

Ursprungligen skrivet av ceruleanfive Visa inlägg

Mjo, givetvis sker saker oberoende av RP. Men om en RP ska hålla kvar i ett svärd eller dylikt är det ju direkt kopplat till den specifika personen.

Det jag personligen vänder mig mot är att ha något slags turvärde eller dylikt. Vill man ha ett rent slumpslag för att avgöra något är det ju bara att välja en rimlig sannolikhet och slå en lämplig tärning – precis som du sa i första inlägget. :)
        Tycker Luck är ypperligt i CoC, och passar grymt i settingen, men nej det är inte det jag jagar efter i den här tråden! Det är snarare det där random encounter-slaget, fast i generisk form, att använda lite när som. Det lutar åt att det blir T20 mot DC 11 i dagsläget..

Kommentera

I Zangiuna har alla rollpersoner ett värde i tur. Värdet är i grunden detsamma för alla, men kan modifieras under karaktärsgenererandet. Värdet används inte alltför ofta, men till exempel delvis för att få fram utfallet vid situationer där det föreligger risk för benbrott eller för att på ett mer eller mindre rättvist sätt avgöra vem av rollpersonerna som träffas av en förlupen pil, rymdsten eller what not. Det har dessutom en viss inverkan på utfallet vid slag för kapitala misslyckanden.

Kommentera

Arbetar …
          X