Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

5e: rogue & stealth

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Henke, 13 June 2018, 19.07
155 responses
5.065 visningar
0 gillar
Jarl
av Jarl

Skapad av Genesis, 18 June 2018, 18.30
39 responses
667 visningar
0 gillar
Kaigon
av Kaigon

Skapad av krank, Igår, 21.51
0 responses
46 visningar
3 gillar
krank
av krank

Skapad av talgboll, Igår, 07.41
16 responses
256 visningar
4 gillar
Vimes
av Vimes

Skapad av Lambendil, 17 June 2018, 20.56
1 response
51 visningar
1 gillar
Lambendil  
Skapad av Max Raven, Igår, 14.57
0 responses
13 visningar
0 gillar
Max Raven  
Skapad av talgboll, 15 June 2018, 10.03
3 responses
94 visningar
1 gillar
ceruleanfive  
Skapad av Brior, Igår, 08.01
0 responses
82 visningar
2 gillar
Brior
av Brior

Skapad av Platon, 30 May 2018, 22.24
11 responses
648 visningar
3 gillar
Njord
av Njord

Skapad av Anthrox, 18 June 2018, 12.31
3 responses
93 visningar
4 gillar
da_bohz
av da_bohz

X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

• 5e: rogue & stealth

Hade en fin taktik med min halfling rogue i 5:e när vi spelade Lost mines of fanheller. Se till att vara i stealth när striden börjar, få advantage och sneak attack på första attacken, och precis efteråt så utnyttjar man halflings racial och gömmer sig bakom någon med-äventyrare. Så när monstren ska utdela slag är man i stealth, klarar sig helskinnad, och så har man advantage och sneak attack på nästa attack. Varpå man stealthar igen.

Det här kändes dock inte helt balanserat och efter ett slag ändrade vi reglerna så att man bara fick slå stealth med +0 mod i strid, medans man kunde få hela sitt +7 ur strid.

Hur har ni hanterat det här?

Hah, hittade direkt ett bra svar när jag sökte på nätet.. typiskt. https://rpg.stackexchange.com/questi...me-enemy#91373

Kommentera

Vår rouge ser till att attackera en fiende som redan är attackerad av någon annan i partyt. Det räcker för att göra sneak dmg.
      Samma resultat och enligt reglerna

Kommentera

Jag hållr med om det bra svaret :)

Kommentera

Ursprungligen skrivet av anth Visa inlägg
          Vår rouge ser till att attackera en fiende som redan är attackerad av någon annan i partyt. Det räcker för att göra sneak dmg.
          Samma resultat och enligt reglerna
          Sneak dmg ja - men inget advantage!

Re. det bra svaret.. så kan man ju alltså alltid vara stealthad och undvika att bli attackerad! Redan det är ju ganska imba egentligen?

Kommentera

Ursprungligen skrivet av zonk Visa inlägg
            Re. det bra svaret.. så kan man ju alltså alltid vara stealthad och undvika att bli attackerad! Redan det är ju ganska imba egentligen?
            Antingen förstår jag inte vad du frågar, eller så har du inte riktigt greppat posten du länkar till.
            Visst, om du har full cover och lyckas med stealth så vet inte fienden var du är. Jahapp. Och sedan då? Du måste bryta ditt cover för att kunna anfalla, För att sedan bli hidden igen måste du inte bara gå i cover igen, du måste förflytta dig till en annan plats. Som DM skulle jag aldrig tillåta att "30 fot bort" räknas som en annan plats. Det måste vara något väsentligt annorlunda, inte bara att poppa ut från samma sten eller vägg en liten bit bort. Alltså tillbringar du en massa tid i förflyttning, vilket kostar dig attacker.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Bolongo Visa inlägg
              Antingen förstår jag inte vad du frågar, eller så har du inte riktigt greppat posten du länkar till.
              Visst, om du har full cover och lyckas med stealth så vet inte fienden var du är. Jahapp. Och sedan då? Du måste bryta ditt cover för att kunna anfalla, För att sedan bli hidden igen måste du inte bara gå i cover igen, du måste förflytta dig till en annan plats. Som DM skulle jag aldrig tillåta att "30 fot bort" räknas som en annan plats. Det måste vara något väsentligt annorlunda, inte bara att poppa ut från samma sten eller vägg en liten bit bort. Alltså tillbringar du en massa tid i förflyttning, vilket kostar dig attacker.
              Ja det är ju tolkningen av hur långt bort man måste stealtha som är det som allt hänger på. Tolkar man det som dig (vilket kan kännas både rimligt och orimligt) så kan man såklart inte stealth-spamma på samma vis. Det blir dock en massa tolkningar i stunden av vad som är och inte är samma plats, vilket inte känns sådär dunderkul. Känns lätt som det antingen blir lite för restriktivt eller lite för släpphänt. Om man är i en miljö med massor av vinklar och vrår, säg en plats där 200 manshöga nyfärgade tygskynken hänger på tork i en ganska liten lokal, hade jag tyckt det var skittrist att inte kunna stealtha om och om igen som rogue. Är man å andra sidan typ vid plattan i fullt solljus är det lite en annan femma. Det blir en massa bedömningar och det känns inte som nåt man vill basera det på, inte nåt man kör i strid hela tiden.

Kommentera

Arbetar …
              X