Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

[OSR] Magic-User Xp-table

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av jascon, 16 October 2018, 11.00
5 responses
308 visningar
2 gillar
Hubarth
av Hubarth
 
Skapad av Hubarth, 09 September 2018, 12.44
6 responses
271 visningar
0 gillar
Hubarth
av Hubarth
 
Skapad av mo., Igår, 21.33
5 responses
137 visningar
6 gillar
zonk
av zonk
 
Skapad av dancodan, 14 October 2018, 14.47
13 responses
282 visningar
0 gillar
Swedish Chef  
Skapad av Anchorman, 17 September 2018, 09.25
10 responses
353 visningar
2 gillar
Bolongo
av Bolongo
 
Skapad av mokon, Idag, 12.33
0 responses
61 visningar
0 gillar
mokon
av mokon
 
Skapad av God45, 16 October 2018, 16.18
53 responses
1.343 visningar
2 gillar
Ram
av Ram
 
Skapad av wilper, Igår, 06.38
7 responses
180 visningar
10 gillar
Caligo
av Caligo
 
Skapad av Max Raven, 19 June 2018, 14.57
11 responses
250 visningar
0 gillar
Max Raven  
Skapad av krank, Igår, 18.45
0 responses
19 visningar
0 gillar
krank
av krank
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • [OSR] Magic-User Xp-table

    Om man tittar på de 4 grundklasserna i DnD (Fighter, Magic-User, Cleric, Thief) och deras xp-tabeller för att levla upp - har dessa varit nästan oförändrade i alla versioner under 25 års tid (1974-1999).

    Här är en jämförelse hur många 1000 xp en Fighter och en Magic-User behöver i ADnD för att levla:
    Kod:
    Lvl  Ftr  M-U
    1      0    0
    2      2    2,5
    3      4    5
    4      8   10
    5     18   22,5
    6     35   40
    7     70   60
    8    120   90
    9    250  135
    10   500  250
    11   750  375
    12  1000  750
    13  1250 1125
    14  1500 1500
    Ni som spelat gammel-DnD och OSR vet att fightern är lätt att spela: denne får mest hp, bäst vapen och rustningar och slåss bäst.
    Medan Magic-Usern är svårast med bara 1d4 hp/level och bara en ynka spell vid level 1, men när magikern når level 5 bokstavligen exploderar den då den får börja använda fireballs och lightning bolts.

    Hur kommer det sig att magikern behöver mest xp när den har som svårast vid lägre levels, Men mindre xp än krigaren vid level 5 och uppåt när den blir den mäktigaste klassen? Borde det inte vara tvärtom?
    Eftersom det var så här under 25 års tid över flera DnD-versioner är det inte en bug, utan en feature. Det ska helt enkelt vara så här.
    Hur tänkte speldesignern Gary Gygax när han skapade xp-tabellen för magiker?

  • #2
    Ursprungligen skrivet av anth Visa inlägg
    Hur tänkte speldesignern Gary Gygax när han skapade xp-tabellen för magiker?
    Kan det ha varit ett försök att "simulera" den tilltänkta "verkligheten" i spelet? Att mäktiga magiker skall vara sällsynta, men i gengäld väldigt, väldigt mäktiga?

    Kommentera


    • #3
      Jag tänker att det är för att balansera spelupplevelsen under hela kampanjen. Ja, det är hårt att bli bra som en Wizard men när du lyckats är du fucking Tarzan i Djungeln. På samma sätt som tjuven är den bärsta klassen under många levlar men snabbt levlar förbi dem. Fighter är bäst tidigt, men blir sedan sämre med tiden.

      Kommentera


      • #4
        Kan det vara för att en grupps fighters tenderar att gå åt i större utsträckning?

        Kommentera


        • #5
          Exakt varför XP tabellerna ser ut som de gör får nog förbli spekulation. Min gissning i det här fallet är att det är för att M-Us skall hinna ikapp Fighters.
          Det kan mycket väl vara så att Gary Gygax hade lite andra idéer om hur mäktiga klasser var på en viss level än vad vi har idag.

          Några saker som är värt att komma ihåg när man diskuterar tidig D&D
          1) Till skillnad på hur vi ser det idag så var level 10 en hög-level karaktär på den tiden. Få nådde någonsin så högt, och för varje level så blev det allt långsammare att stiga ytterligare. (Primär källa till XP var 1GP=1XP, och om funna skatter stannar på ungefär samma nivå efter ett tag, så.....)
          2) Magiker börjar bli lite mäktigare från level 5, men bara för att de når level 5 innebär det inte att de automatiskt lär sig Fireball. Det är rätt slumpmässigt vilka spells de hittar och kan lära sig. Vissa magiker lyckas aldrig lära sig Fireball eller Lightning Bolt.
          3) En M-U med "rätt" spells memorerade kan vara mycket kraftfull. En med "fel" spells memorerade är inte alls särskilt mäktig. Det tar också tid att memorera spells, så för längre äventyr är det inte säkert att en M-U har möjlighet att åter-memorera alla sina spells. En Fighter däremot behöver inte alls förbereda sig på samma sätt för att kunna slåss.



          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen skrivet av erikt Visa inlägg
            Till skillnad på hur vi ser det idag så var level 10 en hög-level karaktär på den tiden.
            Är inte level 10 fortfarande högt?

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen skrivet av luddwig Visa inlägg

              Är inte level 10 fortfarande högt?
              Beror på hur man ser det
              För gammel-D&D, så är det naturligtvis fortfarande lika högt.
              För nyare versioner av D&D så är det snarare mid-level.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen skrivet av erikt Visa inlägg
                För nyare versioner av D&D så är det snarare mid-level.
                Jaså. Det hade jag ingen koll på. Senast jag spenade DnD var när 3.0 var nytt och då kom vi kanske till level 5, och för mig som sedan spelat en del OSR känns allt över level 3 som extremt högt, kompetent och episkt.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen skrivet av Rymdhamster Visa inlägg
                  Kan det ha varit ett försök att "simulera" den tilltänkta "verkligheten" i spelet? Att mäktiga magiker skall vara sällsynta, men i gengäld väldigt, väldigt mäktiga?
                  Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg
                  Jag tänker att det är för att balansera spelupplevelsen under hela kampanjen. Ja, det är hårt att bli bra som en Wizard men när du lyckats är du fucking Tarzan i Djungeln.
                  Tackar.
                  Jag köper att idén är att förstärka känslan av att det är jättesvårt att bli magiker, men när man väl överlevt början åker man racerbil uppåt.

                  Kommentera

                  Arbetar …
                  X