Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

[DnD5] Eget eller köpe

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av God45, Idag, 00.04
8 responses
386 visningar
0 gillar
0.113
av 0.113
 
Skapad av krank, 17 September 2018, 18.24
1 response
27 visningar
0 gillar
krank
av krank
 
Skapad av Svarte Faraonen, 18 September 2018, 23.31
21 responses
687 visningar
4 gillar
Swedish Chef  
Skapad av Anthrox, 14 July 2018, 21.38
2 responses
295 visningar
6 gillar
Anthrox
av Anthrox
 
Skapad av Beastslayer, Igår, 22.10
0 responses
120 visningar
0 gillar
Beastslayer  
Skapad av acke, 19 September 2018, 12.19
6 responses
237 visningar
12 gillar
acke
av acke
 
Skapad av Khan, 10 January 2018, 11.51
160 responses
6.251 visningar
14 gillar
Jocke
av Jocke
 
Skapad av Brynolf, 20 August 2018, 15.03
8 responses
343 visningar
1 gillar
Brynolf
av Brynolf
 
Skapad av God45, 17 September 2018, 19.02
6 responses
326 visningar
6 gillar
God45
av God45
 
Skapad av Lind, 19 September 2018, 07.30
2 responses
52 visningar
2 gillar
Lind
av Lind
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • [DnD5] Eget eller köpe

    Okej, det ser ut om att jag ska spelleda DnD5 framöver och då undrar jag - tar det mest tid att köra en köpekampanj eller en hemmagjord kampanj?

    Jag tänker så här. Eftersom jag har familj och sömnsvårigheter så är tid och ork en stor fråga för mig. Jag körde DnD3.0 en gång i forntiden, en egen kampanj ska tillägga, och det var mer som ett halvtidsjobb än en hobby. Nu tror jag att DnD5 är betydligt mindre tidskrävande att köra (eller? upplys mig!), men jag är ändå mån om att få ned tidsåtgången så mycket det går.

    Saken är ju den att det tar ganska lång tid att plugga in en färdig kampanjbok på 256 sidor och i alla fall ett av äventyren vi väljer mellan (OotA) har rykte om sig att vara rätt krävande om det ska bli bra (det andra är STG). Jag tänker att man kan få ganska mycket eget gjort på den tid det tar att läsa och lära in dessa väldiga moduler, men jag tror att det ändå tar mer tid att göra eget (i "eget" ingår att plundra andra moduler och nätet på saker som passar in i min idé, jag ska inte göra varenda dunge själv).

    Har jag rätt?

  • #2
    Den DM för DnD5 som jag har gör minimalt med pluggande mellan sessionerna, på grund av tidsbrist. Han DM:ar Hoard of the Dragon Queen. Han känner lite frustration över detta, och kommer med all sannolikhet att starta något eget. Men det är fullt görbart att DM:a med förhållandevis liten instas, så länge spelarna är med på förutsättningarna.

    /Magnus

    Kommentera


    • #3
      En i min spelgrupp sitter och gör egna äventyr, balancerar encounters med hjälp av nån hemsida och så vidare. Det blir väldigt bra, men det känns som att han lägger ner en hel del jobb på det. En annan spelar bara förskrivna grejer och var inte heller helt positv till sin upplevelse av att hantera Hoard of the Dragon Queen. Jag tyckte att det var lite väl mycket strider i den, och det tror jag skulle vara min stora kritik moch mycket färdiga D&D 5 grejer (och då är det ju ändå ett spel där det är kul att slåss).

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen skrivet av Magnus Seter Visa inlägg
        ... Men det är fullt görbart att DM:a med förhållandevis liten instas, så länge spelarna är med på förutsättningarna.
        Hmm, och jag kan nog få dem att gå med på det, men jag undrar om t ex OotA ens går att köra med låg ambitionsnivå. Improvisation är tyvärr inte min starka sida.

        Ursprungligen skrivet av Magnus Seter Visa inlägg
        ... kommer med all sannolikhet att starta något eget.
        Ska jag tolka det som att hen tror att hen kan få ned prepptiden genom att göra eget jämfört med att spela köpemodul?

        Ursprungligen skrivet av Jocke Visa inlägg
        En i min spelgrupp sitter och gör egna äventyr, balancerar encounters med hjälp av nån hemsida och så vidare. Det blir väldigt bra, men det känns som att han lägger ner en hel del jobb på det. En annan spelar bara förskrivna grejer och var inte heller helt positv till sin upplevelse av att hantera Hoard of the Dragon Queen. Jag tyckte att det var lite väl mycket strider i den, och det tror jag skulle vara min stora kritik moch mycket färdiga D&D 5 grejer (och då är det ju ändå ett spel där det är kul att slåss).
        Vad var haken med HotDQ, att det blev mycket jobb?

        Jo, mkt strider kan nog bli en fråga i min grupp. Det är en av anledningarna till jag undrar om detta med prepp-tid, för om jag måste skriva om en köpemodul för att få ned mängden strider (tex), så kanske jag lika gärna kan göra något eget från början? Då kan jag ju lägga upp allt efter gruppen önskemål, dvs lite mindre fokus på strid och inte alltför taktiskt utmanande.
        Last edited by Skarpskytten; 31 March 2018, 21.12.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen skrivet av Skarpskytten Visa inlägg

          Ska jag tolka det som att hen tror att hen kan få ned prepptiden genom att göra eget jämfört med att spela köpemodul?
          Nä det är mer så att genom att göra egen prepp för egen setting så ska det flyta bättre vid spelbordet. Mindre slå i böcker under spelmötet, och mer frihet att introducera krokar och sånt om han vill (det är Dante, btw).

          /Magnus

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen skrivet av Magnus Seter Visa inlägg

            Nä det är mer så att genom att göra egen prepp för egen setting så ska det flyta bättre vid spelbordet. Mindre slå i böcker under spelmötet, och mer frihet att introducera krokar och sånt om han vill (det är Dante, btw).

            /Magnus
            Jao, jag har gått och tänkt just i de termerna. Also, om en köpemodul inte passar gruppen, ska man som SL både läsa in den, plocka isär den och bygga ihop den på rätt sätt igen - låter som mer arbete än att bygga eget från början. Nåväl. nu röstar mina framtida spelare om vad vi ska spela, vi får se vad det blir.

            Kommentera


            • #7
              Jag tror framför allt att köpemodulens mitt inte passade vår spelledare. Både i början och i slutet kändes det som att han och äventyret var mycket mer i synk med varandra. Sen så tror jag att det kräver ganska mycket mer att hålla reda på alla spells och regler monster du inte har valt själv håller på med än de som du själv valt in i äventyret.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen skrivet av Skarpskytten Visa inlägg
                vi väljer mellan (OotA) har rykte om sig att vara rätt krävande om det ska bli bra (det andra är STG).
                Nu känner jag mig som en idiot.
                OotA = Out of the Abyss, men STG = ???

                Kommentera


                • #9
                  SKT skulle det vara ... Storm Kings Thunder.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen skrivet av anth Visa inlägg

                    Nu känner jag mig som en idiot.
                    OotA = Out of the Abyss, men STG = ???
                    Ursprungligen skrivet av Skarpskytten Visa inlägg
                    SKT skulle det vara ... Storm Kings Thunder.
                    Då skulle jag personligen välja SKT.

                    Dels tycker jag personligen att de första äventyren, fram t.o.m. OotA, är dåliga. Dels är SKT en sandlåda (och jag är förtjust i sandlådor).

                    Om du ska spelleda ett köpäventyr är mitt råd:
                    1. Läs igenom hela äventyret från pärm till pärm.
                    2. Gå igenom äventyret igen med ett anteckningsblock där du skriver vad du vill ändra.
                    3. Berätta för spelarna att deras rollpersoner kan göra vad de vill, men att de måste tala om en spelsession i förväg vad de tänker göra då du inte har så mycket tid att förbereda och inte klarar av att ha hela äventyret i huvudet (att inte ha tid/ork är ett problem som alla heltidsarbetande Dm:ar har och jag är säker på att dina spelare har förståelse för din situation).

                    Kommentera


                    • #11
                      Tack Anth.

                      OotA har fått fina recensioner, i alla fall de jag har läst, du får gärna berätta vad du tycker det är som gör det dåligt.

                      På steg 2 ska jag också gå igenom det berömda "nätet" i jakt på vad andra har gjort för ändringar, det verkar ju finnas rätt mycket där ute. och även om 90% är skräp finns det säkert bra tips och förslag.

                      Och 3 - jao, det är exakt så jag tänkt att det ska funka. Varje spelmöte ska helst sluta med ett beslut om vad som ska hända nästa. Eller så tar vi det på Discord.

                      Kommentera


                      • #12
                        Ursprungligen skrivet av Skarpskytten Visa inlägg
                        Du får gärna berätta vad du tycker det är som gör det dåligt.
                        Det är egentligen så att OotA är rälsat och SKT är sandlåda.
                        Jag personligen avskyr räls och älskar sandlådor.
                        De första officiella DnD5-äventyren, fram t.o.m. OotA, är rälsade. Efter det har det varit mer sandlådeäventyr.

                        Tänk inte på äventyren som bra/dåliga, utan tänk på dem som rälsade/sandlådor och välj utifrån det.
                        Sedan kanske man ska ta i beaktande vilka sorts monster spelarna tycker om att slåss emot. Tycker dina spelare väldigt mycket mer om underdark och demons än om jättar kanske du ska välja OotA före SKT.

                        Kommentera


                        • #13
                          Ursprungligen skrivet av anth Visa inlägg

                          Det är egentligen så att OotA är rälsat och SKT är sandlåda.
                          Jag personligen avskyr räls och älskar sandlådor.
                          De första officiella DnD5-äventyren, fram t.o.m. OotA, är rälsade. Efter det har det varit mer sandlådeäventyr.

                          Tänk inte på äventyren som bra/dåliga, utan tänk på dem som rälsade/sandlådor och välj utifrån det.
                          Sedan kanske man ska ta i beaktande vilka sorts monster spelarna tycker om att slåss emot. Tycker dina spelare väldigt mycket mer om underdark och demons än om jättar kanske du ska välja OotA före SKT.
                          Någon beskrev OotA som "ett äventyr som låtsas att det är en sandlåda, men som egentligen förnekar sin rälsade natur".

                          Jag kan nog köra bägge sorters äventyr och tror att mina spelare kan klara bägge. Just nu har tre av fyra röstat, och det ser ut som att det blir SKT. Tror jag ska köra den med Lost Mines som inledning.

                          Kommentera


                          • #14
                            Se till att inte spela Hoard of the Dragon Queen, är superrälsat, alla utmaningar är strider och logiken på varför skurkarna gör som de gör är klart tveksam. SKT verkar kul när jag läser igenom det.

                            Tales from Yawning portal har jag haft ganska kul med men det är ju inte en kampanj utan en massa lösa grottor.

                            Anth´s förslag om personliga ändringar och att spelarna hjälper till med proppen är nästan ett måste i alla köpeäventyr.
                            Last edited by Swedish Chef; 03 April 2018, 09.33.

                            Kommentera


                            • #15
                              Hoard of the Dragon Queen har jag inte fått ett bra intryck av (tack, Internet!).

                              Det står mellan SKT (med Lost Mines som intro) eller OotA, det kommer inte att bli något hemgjort, mina spelare har dissat mina egna idéer . Får se om jag överlever tiden det kräver att köra en fet köpekampanj.

                              Det verkar dock finnas mycket hjälp att hitta på nätet, har hittat vad som ser ut fina kampanjguider på thecampaign20xx.blogspot. Är det någon som har en åsikt om dem?

                              Kommentera

                              Arbetar …
                              X