Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Översättning av S&W

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Spitfire, Idag, 13.18
3 responses
72 visningar
5 gillar
Robert Jonsson  
Skapad av Khan, 10 January 2018, 11.51
144 responses
5.474 visningar
14 gillar
Khan
av Khan

Skapad av Vicotnik, 29 July 2018, 00.00
55 responses
782 visningar
3 gillar
Björn Wärmedal  
Skapad av RedMoon, 11 August 2018, 16.15
4 responses
109 visningar
1 gillar
RedMoon
av RedMoon

Skapad av Platon, Igår, 21.25
4 responses
155 visningar
0 gillar
Rangertheman  
Skapad av skraku, 12 August 2018, 14.01
23 responses
807 visningar
1 gillar
LordXaras  
Skapad av Paco, Igår, 20.55
1 response
116 visningar
2 gillar
Arfert
av Arfert

Skapad av krank, 06 August 2018, 10.51
3 responses
153 visningar
0 gillar
Krille
av Krille

Skapad av Äventyr, 16 January 2018, 22.32
23 responses
1.603 visningar
7 gillar
Grisodlar'n  
Skapad av krank, Igår, 13.38
0 responses
22 visningar
0 gillar
krank
av krank

X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

• Översättning av S&W

Hej,

På fredag ska vi speltesta en översättning av S&W med lite husregler.

Inför speltestet vore det bra att ha de stora knasigheterna bortrensade. Men jag har stirrat mig blind på det här dokumentet och behöver lite hjälp utifrån.

Vad ser ni som man borde ändra redan innan speltestet?

Länk till reglerna:
    http://grodkonungensborg.se/regler/

All input är välkommen, men just nu är det regeltekniska mer intressanta än det språkliga. Jag tänker att det är smartast att renskriva texten först när reglerna är hyfsat satta.

Har bara skummat men:

* Jag skulle skriva "godhjärtad" istället för "godhjärtat" i livsåskådningskapitlet.

* "Mutkolvar" är ett ord jag verkligen gillar, men är för mig mer någon korrupt byråkrat som låter sig mutas än den typen av legosoldater/daglönare/whatever jag associerar med ordet "hireling".

* Ur trollformeln Förklädnad: "Du kan som mest bli en fot längre eller kortare, och se mänsklig ut." Jag skulle förtydliga "och *måste fortfarande* se mänsklig ut".

Kommentera

Åh nej, missade att du mest ville ha regelteknisk input! Sorry!

Kommentera

Hehe, ingen fara! Uppdaterat alla tre grejer. Det är inte helt lätt med dilemmat mutkolv. Ligger fantastiskt i munnen, men som du säger är det inte rätt ord. Nu skrev jag "legohjon" tills vidare.

Tack för hjälpen, och säg till om du hittar något mer!

Kommentera

Hejdukar, hantlangare eller underhuggare?

Kommentera

Det är ju bara regler för level 1, men jag tycker de verkar helt OK. Det finns inget revolutionerande och jag kan kan se vilka spel de flesta reglerna kommer ifrån.

Det finns ett par saker jag skulle göra annorlunda, men det betyder inte att du har fel, bara att vi har olika smak.

Jag skulle ändra framslagning av grundegenskaper, här är ett par olika förslag.

- Man slår 4d6 för 2 värden. Är man inte nöjd får man slå om hela raden, men nu med 4d6 i ett värde. Är man fortfarande inte nöjd får man slå om en tredje och sista gång med 3d6 i alla värden.

- Man får slå om hela raden om summan av alla ability modifiers är negativ.

- Man får byta plats på två värden.

Jag skulle ändra på regeln för att slåss med två vapen till att man bara får en attack som man får advantage med - mest för att OSR generellt inte mår så bra av att rollpersoner får fler än en attack per runda och för att advantage är roligare än disadvantage..

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Rymdhamster Visa inlägg
              Hejdukar, hantlangare eller underhuggare?
              Jag är personligen förtjust i uppdelningen henchmen/hirelings.
              Henchmen är NPCs som har en character class, är med och slåss och är med och delar på xp.
              Hirelings gör vardagssysslor som: bärare, stallpojke, fackelbärare, kock o.s.v. De är alltid non-combatants.
              Skulle rollpersoner/henchmen dö kan en hireling avancera till henchman/rollperson.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av anth Visa inlägg

Jag är personligen förtjust i uppdelningen henchmen/hirelings.
                Henchmen är NPCs som har en character class, är med och slåss och är med och delar på xp.
                Hirelings gör vardagssysslor som: bärare, stallpojke, fackelbärare, kock o.s.v. De är alltid non-combatants.
                Skulle rollpersoner/henchmen dö kan en hireling avancera till henchman/rollperson.
                Du har två kategorier och jag har föreslagit tre översättningar ;)

Jag skulle själv föreslå Henchmen-Hejduk och Hireling-Underhuggare i det läget.

Kommentera

Såg att en tabell innehåller D6 och den andra T6.

Kommentera

Tack för inputen alla! Har bytt ut alla D6 etc till T6 etc. och testat byta översättning på hirelings, igen.

Kommentera

Henchman - Knekt, Hireling - Tjänare. Inte raköversatt men fungerar.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av olaberg Visa inlägg
                        Henchman - Knekt, Hireling - Tjänare. Inte raköversatt men fungerar.
                        Tydligt o bra! Gillar när termer är hyfsat självförklarande när så är möjligt.

Kommentera

Arbetar …
                        X