Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Bra översättning på 'warlock'

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av CapnZapp, Igår, 09.25
8 responses
189 visningar
4 gillar
Lupus Maximus  
Skapad av Lightshy, Idag, 01.23
0 responses
8 visningar
0 gillar
Lightshy  
Skapad av C-J, Igår, 16.01
12 responses
156 visningar
2 gillar
Jocke
av Jocke

Skapad av Feuflux, 09 February 2018, 21.22
12 responses
228 visningar
3 gillar
Rangertheman  
Skapad av stenhöna, Igår, 22.08
1 response
27 visningar
2 gillar
stenhöna  
Skapad av God45, Igår, 21.11
4 responses
88 visningar
1 gillar
Björn Wärmedal  
Skapad av Khan, Igår, 11.52
2 responses
47 visningar
0 gillar
Vimes
av Vimes

Skapad av luddwig, 16 February 2018, 08.55
34 responses
531 visningar
0 gillar
da_bohz
av da_bohz

Skapad av Evokee, 10 February 2018, 09.43
15 responses
513 visningar
0 gillar
Botulf
av Botulf

Skapad av Botulf, Igår, 18.03
0 responses
20 visningar
0 gillar
Botulf
av Botulf

X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

• Bra översättning på 'warlock'

Hej.

Jag ville kolla ifall någon har en bra idé på en svensk översättning av warlock.

Jag har alltid tidigare sagt häxmästare... men det stämmer rätt illa med warlocks i DnD. De är ju knappast mästare på någonting, eftersom de får sina förmågor till skänks av en mäktig varelse istället för att träna.

Ursprungligen skrivet av LJSLarsson Visa inlägg
    Hej.

Jag ville kolla ifall någon har en bra idé på en svensk översättning av warlock.

Jag har alltid tidigare sagt häxmästare... men det stämmer rätt illa med warlocks i DnD. De är ju knappast mästare på någonting, eftersom de får sina förmågor till skänks av en mäktig varelse istället för att träna.
    Vi kallar dem kort och gott häxor (oavsett kön).

Kommentera

Paktmagiker eller infernalist kanske funkar? Men jag gillar ändå häxkonstnär eller häxmästare. Häxa låter också bra.

Kommentera

Samma fråga ställdes i Bräd- & Rollspelsforum ganska nyligen. Andebesvärjare och eds-/paktmagiker var mina favoriter. Annars tog de även upp häxmästare, svartkonstnär och häxa.

Kommentera

Stridslås.

Jag brukade säga häxmästare.

Ordet i sig kommer antagligen från typ wardlokkur eller waerlogga eller nåt sånt och kan ha betydelsen edsbrytare vilket gör det hela lite intressantare

Kommentera

Avledn.: HÄXARE, m. [jfr t. hexer] (numera knappast br.) till 1: manlig person som ”häxar”, häxmästare, trollkarl. Lind (1738). En häxare, som sökte göra honom galen genom en magisk konst. Fabricius Amar. 42 (c. 1740). Östergren (1928; angivet ss. sällsynt).
            .

Kommentera

Finns ingen riktigt bra översättning - speciellt eftersom olika spel använder ordet för att beskriva helt olika företeelser.
              Den vanligaste definition av ordet "warlock" i någorlunda modern tid verkar vara "manlig utövare av ond magi", dvs en manlig motsvarighet till en häxa (förutsatt att häxor utövar ond magi, vilket ju inte nödvändigtvis är sant utan varierar med världsbeskrivning.)

Häxa eller trollkarl är nog det närmaste vi har av etablerade termer på svenska, även om ingen av dem är riktigt bra som översättning.

Kommentera

Häxmästare/häxa är den jag skulle använda. För att tänka utanför lådan så föreslår jag även satanist, demondyrkare, spiritist eller demonolog.

Kommentera

Häxkonstnär (för båda könen), Svartkonstnär, demonolog/demonologist.

Kommentera

Besvärjare?

Kommentera

Fortsätter nog använda häxmästare ändå.

Jag gillar paktmagiker, men det har inte samma historiska tyngd som häxmästare.
                      Besvärjare är ju egentligen också en bra idé, men jag brukar använda det som översättning till 'sorcerer' istället (vilket är en annan typ av magiker i DnD).

Jag spelar ofta med lingvistiska språknördar... så jag får väl säga att häxmästare har från början hade den etymologiska betydelsen "häxa med mästare", men sedan förenklades till "häxmästare". Det kommer nog falla dem i smaken. :-)

Kommentera

Jag tror att tricket för D&D klassen är att titta på vad den gör i stället för vad ordet kommer ifrån. Order Warlock betyder ju allt som oftast inte exakt samma sak som klassen.
                        Efter som jag också tycker att Sorcerer är besvärjare så läste jag hela klassen i phb 5th ed en gång till.

Det är ju tydligt att Locken är en figur som gör inte någon som sitter hemma och studerar magi. Det är en magiskt driven actionhjälte, som använder magi utan spell slots, gör cantrips bättr än vanliga spells, använder trick, pakter, fusk, frammanar vapen ur tomma luften och låter de försvinna igen när hugget träffat. Använder fiendens styrka mot dem med studsande psyko-skada, hjältehopp osv. Det är lite som en grå jedikrigare.

Häxmästare låter mer som nån som styr andra, svartkonstnär lite för teoretiskt och ondskefullt.
                        Häxare som derivat från Förhäxad (och närheten till hackare) är nog mitt bästa förslag.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Jocke Visa inlägg
                          Det är lite som en grå jedikrigare.
                          Nu var de länge sedan jag lirade DnD, men kan inte warlocks bara vara chaotic eller evil?

Kommentera

Äh översätt det bara rakt av.
                            Kriglås
                            Stridknut
                            Bråkgrip
                            Grollknip

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Mundo Visa inlägg

Nu var de länge sedan jag lirade DnD, men kan inte warlocks bara vara chaotic eller evil?
                              Nä, deras patrons faller nog oftast inom det alignment-hörnet, som de är beskrivna, men PCs har inga alignment-begränsningar längre. (Nej, inte ens pallys)

Kommentera

Arbetar …
                              X