Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

DnD5 eldvapen

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av APM, 14 December 2017, 20.50
21 responses
416 visningar
0 gillar
Khan
av Khan
 
Skapad av marat, 13 December 2017, 13.34
11 responses
239 visningar
2 gillar
marat
av marat
 
Skapad av Vimes, Igår, 19.31
5 responses
149 visningar
8 gillar
APM
av APM
 
Skapad av Khan, 14 December 2017, 18.35
2 responses
117 visningar
1 gillar
Khan
av Khan
 
Skapad av krank, Igår, 19.21
8 responses
125 visningar
0 gillar
Khan
av Khan
 
Skapad av krank, Igår, 06.47
4 responses
74 visningar
0 gillar
Bolongo
av Bolongo
 
Skapad av adam23089, Idag, 06.38
0 responses
22 visningar
0 gillar
adam23089  
Skapad av krank, Igår, 06.47
1 response
17 visningar
0 gillar
krank
av krank
 
Skapad av Samster, 14 December 2017, 03.38
5 responses
175 visningar
1 gillar
Anders & Tove  
Skapad av Dante, Igår, 12.53
9 responses
202 visningar
8 gillar
Dimfrost  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • DnD5 eldvapen

    Här kommer lite eldvapen till DnD5.
    Ni får gärna komma med kritik, åsikter, feedback.

    F: Varför skulle man vilja använda eldvapen i DnD?
    S: För att många fantasy settings använder det: Warhammer, Lone Wolf, Lamentations of the Flame Princess, Ravenloft Campaign Setting för att nämna några.

    F: varför räcker inte reglerna i DMG, pp267-268?
    S: För att de är lite väl knapphändiga för vapennördar. Det finns med en pistol och en musköt, men vi får inte ens reda på vilken sorts vapen de är;
    Luntlås? Hjullås? Snapplås? Flintlås?
    Eftersom renässansen och "De tre musketörerna" nämns så gissar jag att det är luntlåsvapen.

    F: Varifrån komer reglerna?
    S: Under DnD3-eran kom ett d20-spel som utspelades under modern tid. Detta spel kom sedan i en dåtids- och framtids-version. Detta är hämtat från dåtidsversionen.

    F: Vilka konverteringsregler har använts?
    S1: Dels var jag tvungen att konvertera priser.
    Spoiler: 

    De ursprungliga reglerna använde sig av "prisgrupper" (pg). Alla föremål som tillhörde samma pg kostade lika mycket.
    Det finns ett litet hjälpmedel i de ursprungliga reglerna för att konvertera pg till dollar ($), sedan har jag "ungefär" räknat med att 1 gp = $/3.

    Observera att $-priset ökar med x10 när pg ökar med 8.
    Jag konstruerade därför denna serie: 12, 16, 21, 28, 37, 50, 67, 89, 120.
    Som ni ser är 120 både 12 x 10 och det 8:e priset från 12.
    Priserna överensstämmer vid:
    pg11, $150, 50gp (150/3)
    pg19 (11 + 8), $1500, 500gp (1500/3)
    o.s.v.

    pg $ gp
    2 5 3,7
    3 12 5
    4 20 6,7
    5 30 8,9
    6 40 12
    7 55 16
    8 70 21
    9 90 28
    10 120 37
    11 150 50
    12 200 67
    13 275 89
    14 350 120
    15 500 160
    16 650 210
    17 900 280
    18 1200 370
    19 1500 500
    20 2000 670
    21 2750 890
    22 3500 1200
    23 5000 1600
    24 6500 2100
    25 9000 2800
    26 12000 3700
    27 15000 5000
    28 20000 6700
    29 27500 8900
    30 35000 12000
    31 50000 16000
    32 65000 21000
    33 90000 28000
    34 120000 37000
    35 150000 50000

    Här är ett par exempel på saker som finns i både dåtidsspelet och DnD5.
    Observera att detta blir en väldigt trubbig jämförelse då det inte ens går att jämföra priserna mellan DnD5 och DnD3, än mindre med ett prisgrupps-system.

    name pg convert DnD5
    archaic weapons
    compound bow 10 37 50
    crossbow heavy 11 50 50
    crossbow simple 9 28 25
    javelin 4 6,7 0,5
    shuriken 3 5 0,5
    sling 2 3,7 0,1
    whip 4 6,7 2

    simple weapons
    cleaver 5 8,9 10
    club 4 6,7 0,1
    knife 7 16 2
    sickle 9 28 1

    archaic weapons
    greatsword 9 28 50
    halberd 6 12 20
    longsword v1 11 50 15
    longsword v2 4 6,7 15
    machete 5 8,9 10
    pike 7 16 5
    rapier 10 37 25
    saber 10 37 25
    spear 6 12 1

    armor
    leather 12 67 10
    studderd 13 89 45
    breasplate 19 500 400
    chain shirt 18 370 50
    plate mail 23 1600 1500


    S2: Dels var jag tvungen att konvertera ranges.
    Spoiler: 

    DnD3 har ett system med range increments, där varje range increment ger -2 to hit.
    DnD5 har "normal range"/"maximum range".
    Jag lät maximum range = range increments x 10.
    Jag lät normal range = maximum range / 4.
    Ja, jag vet att avståndsvapen i DnD5 som inte går så långt, t.ex. max range 100, har normal range = max range/3, men eldvapen som inte går så långt är normalt väldigt dåliga så jag tycker att det är OK att man delar med 4.

    Ranged weapons incr. conv. DnD5
    crossbow heavy 60 150/600 100/400
    crossbow simple 40 100/400 80/320
    longbow 50 125/500 150/600


    S3: resten är mest namnkonvertering.
    Spoiler: 

    Dåtid => DnD5

    Damage type
    Ballistic => Piercing
    Concussion => Bludgeoning

    Size => Property
    Small => Light
    Medium =>
    Large => Heavy
    Huge => X-heavy


    Regler

    Om eldvapen är vanliga i världen gäller:
    Pistoler är Simple Weapons (som light crossbow).
    Bössor är Martial Weapons (som heavy crossbow).
    Är de ovanliga har ingen proficiency med dem.

    Info som är så självklar att den inte finns med i tabellerna:
    Alla eldvapen gör piercing damage, är ranged, kräver ammunition, kräver loading, är two-handed när man laddar dem.
    Alla bössor är two-handed och heavy*.

    *Utom ett par som har property x-heavy; dessa är som små bärbara kanoner och kräver stöd, s.k. gaffelkäpp, för att kunna användas.

    Alla nyare eldvapen har property loading (som crossbow).
    Vapen med cylindrar (revolvrar) eller magasin kräver en hel action eller bonus action för att ladda om hela cylindern eller magasinet.
    Äldre eldvapen har property x-loading, de kräver en hel action eller bonus action för att ladda.
    (riktiga musköter tar flera minuter att ladda, men DnD5s starka sida är inte realism. Jag har satt laddningstiden i förhållande till heavy crossbow).

    Man får använda featen crossbow expert med eldvapen som har loading (men inte för cylindrar, magasin eller x-loading).

    Äldre eldvapen delas upp beroende på avfyrningsmekanism:
    Matchlock / flintlås.
    Wheel Lock / hjullås.
    Snaplock / snapplås
    Flintlock / flintlås

    Nyare eldvapen är
    Percusssion cap / slaglås
    cartridge firearms / patron-vapen (metallpatroner).
    Redan under Gustav II Adolfs dagar på 1620-talet började man göra patroner i papper, men det dröjde till andra halvan av 1800-talet tills metallpatroner började användas.

    Tabellerna innehåller följande info:
    Name, price, damage, range, weight, antal och ammunitionssort, eventuella properties, årtal




    Äldre eldvapen

    ===

    Luntlås/hjullås är inte lika bra som senare vapen
    Kulorna går inte så rakt, så man får inte lägga på positiv dex-modifier.
    Slår man 1 får man eldstopp och det krävs 1 minut för att rensa pipan från skräp.
    Är det blött/regnigt får man eldstopp på 1-3.

    Kod:
    Luntlåsbössor
    Matchlock arquebus 160gp 2d6  37/150 #10 1-kula x-heavy 1425
    Matchlock musket   280gp 2d8 100/400 #20 1-kula x-heavy 1547
    Matchlock caliver  120gp 2d4  50/200 #8 1-kula          1590
    
    Hjullås
    Wheel lock horse pistol 370gp 2d6 37/150 #4 1-kula 1530
    Wheel lock belt pistol  280gp 2d4 25/100 #3 1-kula 1530
    ---
    Wheel lock musket  1600gp 2d8 100/400 #8 1-kula 1517
    Wheel lock carbine 1200gp 2d8  75/300 #7 1-kula 1520
    ===

    Snapplås/flintlås är inte lika bra som senare eldvapen
    Är det blött/regnigt och man slår 1 får man eldstopp och det tar 1 minut att rensa pipan från skräp.

    Trombonvapen/muskedunder
    Dessa var föregångarna till hagelvapen. Man trodde, felaktigt, att den utsvängda pipan gav mer spridning.

    Breach-loader / Bakladdare
    De tidigaste vapnen laddade man genom att trycka ner krut och kula hela vägen genom pipan.
    Med bakladdade vapen kunde man ladda bakifrån.

    Rifle / räfflade pipor
    Gevär med räfflade pipor (rifles) gjorde att vapnen blev träffsäkrare. Det syns på att range ökar rejält.

    Kod:
    Snapplås
    Snaplock pistol 670gp 2d4 25/100  #3 1-kula 1580
    ---
    Snaplock musket 890gp 2d8 75/300 #14 1-kula 1570
    
    Trombonvapen
    Blunderbuss pistol 500gp 2d8  12/50  #6 1-hagel 1680
    ---
    Blunderbuss musket 500gp 2d10 12/50 #14 1-hagel 1654
    
    Flintlås
    Four-barrel pistol (.32)  67gp 2d4 37/150 #3 4-kulor* 1780
    Dueling pistol (.50)     500gp 2d6 50/200 #3  1-kula  1775
    ---
    Brown Bess (.75 musket)            89gp 2d10  50/200 #10 1-kula 1690
    Ferguson rifle (.75 breachloader) 370gp 2d10 100/400  #8 1-kula 1776
    Plains rifle (.38)                 67gp  2d8  75/300  #9 1-kula 1820
    Kentucky rifle (.52)              120gp 2d10 100/400 #11 1-kula 1825
    
    *Detta vapen har ingen cylinder eller magasin.
     Det har 4 roterande pipor och man måste ladda varje pipa för sig.



    Moderna eldvapen

    ===

    Kod:
    Slaglås
    Pepperbox (.22)            120gp 2d4 37/150 #2 8-kulor   tiny 1830
    Derringer (.41)             28gp 2d6 25/100 #1 1-kula    tiny 1841
    Navy revolver (.36)         89gp 2d6 37/150 #2 6-cylinder     1851
    LeMat revolver* (.42)      160gp 2d6 50/200 #4 9-cylinder     1856
    LeMat revolver* (18 gauge) 160gp 2d6 25/100 #4 1-hagel        1856
    Army revolver (.44)        120gp 2d6 50/200 #3 6-cylinder     1860
    ---
    Rifle-musket (.58)             120gp 2d10 175/700 #10 1-kula     1835
    Colt revolver-rifle (.36)      280gp 2d8  100/400  #8 8-cylinder 1836
    12 gauge double-barrel shotgun 160gp 2d8  75/300  #10 2-hagel    1840
    Dreyse needle gun (.60 rifle)  210gp 2d10 100/400 #10 1-kula     1841
    Sharps carbine (.52)           120gp 2d10 150/600  #6 1-kula     1861
    
    *LeMat var en kombination av revolver och hagelpistol,
     den har därför fått två rader.
    ===

    Kod:
    Patronvapen
    Tranter (.57 revolver) 370gp 2d8 37/150 #4 5-cylinder      1865
    Double derringer (.32) 120gp 2d4 25/100 #1 2-patroner tiny 1866
    Pocket revolver (.32)  120gp 2d4 37/150 #2 6-cylinder tiny 1869
    Colt peacemaker (.45)  120gp 2d6 37/150 #3 6-cylinder      1873
    ---
    Spencer (.56 repeating carbine) 160gp 2d10 125/500  #8 7-box    1863
    Buffalo rifle (.50)             670gp 2d12 225/900 #12 1-patron 1866
    Winchester 1873 (.30 lever)     160gp 2d10 125/500  #6 15-box   1873
    12-gauge repeating shotgun      160gp 2d8  75/300   #7 7-box    1875



    Ammunition
    (antal kulor inom parentes)

    Hagel anges i gauge (U.S.) eller bore (U.K.)

    Kod:
    Luntlås, Hjullås, Snapplås, Flintlås
    musket shot and powder      (10) 21gp
    pistol shot and powder      (12) 21gp
    blunderbuss shot and powder (10) 12gp
    
    Slaglås
    .22 caliber       (20)  6,7gp
    .36 caliber       (20)  8,9gp
    .41 caliber       (20)  8,9gp
    .42 caliber       (20)  8,9gp
    .44 caliber       (20)  8,9gp
    .52 caliber       (20) 12gp
    .58 caliber       (20) 16gp
    .60 caliber       (20) 21gp
    12-gauge buckshot (10)  6,7gp
    18-gauge buckshot (10)  5gp
    
    Patroner
    .30 caliber       (50)  8,9gp
    .32 caliber       (50)  8,9gp
    .45 caliber       (50)  8,9gp
    .50 caliber       (50)  8,9gp
    .57 caliber       (50) 16gp
    12-gauge buckshot (10)  6,7gp
    ===

    Sprängmedel
    Gör bludgeoning dmg
    Burst radius anges i ' (fot)
    DC är DEX save för ½ skada

    Kod:
    Sprängmedel
    Gunpowder, barrel 67gp 3d6 20' DC15 -/-    #5 1450
    Blast grenade    120gp 2d6 10' DC15 33/100 #1 light 1667
    Dynamite stick    67gp 2d6  5' DC15 33/100 #1 light 1867

  • #2
    Kul grejer!

    Ovän av oordning vill ju helst inte att man översätter två engelska termer (matchlock, flintlock) med ett svenskt ord (nästan oavsett vad som tekniskt vore korrekt), annars ser det lysande ut!

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen skrivet av zonk Visa inlägg
      Kul grejer!

      Ovän av oordning vill ju helst inte att man översätter två engelska termer (matchlock, flintlock) med ett svenskt ord (nästan oavsett vad som tekniskt vore korrekt), annars ser det lysande ut!
      Jag orkade inte inte göra om tabellerna så de är kvar på originalspråket engelska.
      Men jag valde svenska för text och rubriker.
      Jo, jag är medveten om att den svengelska blandningen som blev resultatet inte är alltför vacker.

      Kommentera


      • #4
        Varför är det viktigt att veta vilken typ av lås vapnen använder? För rent regelmässigt torde det inte göra någon skillnad.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen skrivet av Organ Visa inlägg
          Varför är det viktigt att veta vilken typ av lås vapnen använder? För rent regelmässigt torde det inte göra någon skillnad.
          Risken för eldavbrott / motsv är väl ganska olika låstyperna emellan? Men ja, visst kan det kännas som esoterika för den som inte är så värst intresserad eller insatt i gamla krutvapen.. ;)

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen skrivet av zonk Visa inlägg

            Risken för eldavbrott / motsv är väl ganska olika låstyperna emellan?
            Förvisso. Men det är endast av intresse om de olika låstyperna existerar parallellt.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen skrivet av Organ Visa inlägg
              Varför är det viktigt att veta vilken typ av lås vapnen använder? För rent regelmässigt torde det inte göra någon skillnad.
              Det beror helt och hållet på hur mycket "realism" man vill ha i spelet.

              Vill man göra det jätteenkelt för sig går det alldeles utmärkt att bara ha med en sorts pistol och en bössa, men använda stats för light crossbow resp. heavy crossbow - det behöver inte bli mer komplicerat än så (jag har gjort så tidigare och det fungerade utmärkt).

              Vill man ha lite mer realism så:
              - Först kom luntlåset c:a 1400 som användes under flera hundra år. Det var extremt känsligt för regn och blötväder då man hade en brinnande lunta som man tryckte ner i en öppen fängpanna med fängkrut som antändes och vapnet gick av.
              - Sedan kom hjullåset under första halvan av 1500-talet. Där behövde man inte ha en brinnande lunta, utan använde pyrit för att få en gnista, ungefär som hjulet på en modern cigarettändare. Men det var extremt komplicerat att göra för denna tid och blev därför extremt dyrt. Det var fortfarande en öppen fängpanna så den var fortfarande extremt känslig för regn och blöta.
              - Sedan kom snapplåset under andra halvan av 1500-talet. Det var en billigare och säkrare variant än hjulåset och använde flinta istället för pyrit.
              - Sedan kom flintlåset under 1600-talet, som var en förbättrad version av snapplåset. Det användes sedan under flera hundra år.
              - Sedan kom slaglåset under början av 1800-talet. Det hade en mer innesluten mekanism och använde sig av en "tändhatt". Nu var det även brukligt att använda "papperspatroner" som gick betydligt snabbare att ladda. Det var nu de första revolvrarna började användas.
              - Sedan, under andra halvan av 1800-talet kom metall-patronerna som vi använder än idag.

              Det intressanta är egentligen vilket "år" man förlägger kampanjen till.
              Säger man att kampanjen har 1700-tals teknologi förutsätter man att alla använder flintlåsvapen. Då är man givetvis helt ointressearad av luntlåsvapen från 1400-talet eller slaglåsvapen från 1800-talet. Och faktum är att man då aldrig behöver nämna att det är flintlåsvapen.

              Eftersom vapnen blir bättre med tiden, från luntlås som får eldstopp på 1-3 och där man inte får lägga på positiv DEX-bonus till patronvapen som inte inte har några negativa egenskaper alls, är det upp till var och en att lägga sig på den teknologi-nivå som man känner sig bekväm med.

              De gånger olika lås verkligen blir intressanta är kampanjer där rollpersonerna färdas genom flera olika länder med olika teknologi-nivå - som man gör i en Ravenloft-kampanj.
              Som av en händelse så är detta just kampanjmaterial som jag tagit fram till min stundande DnD5-Ravenloft-kampanj.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen skrivet av Organ Visa inlägg
                Förvisso. Men det är endast av intresse om de olika låstyperna existerar parallellt.
                Inte helt 100 på vad du menar här. Man får väl hålla reda på risken för eldavbrott oavsett om det är en eller flera låstyper i spelvärlden?

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen skrivet av zonk Visa inlägg

                  Inte helt 100 på vad du menar här. Man får väl hålla reda på risken för eldavbrott oavsett om det är en eller flera låstyper i spelvärlden?
                  Vad jag menade var att om man endast har en typ av lås så har alla vapen samma risk för eldavbrott. Och huruvida musköten man har är utrustad med ett flintlås eller ett hjullås är endast intressant ur ett fluffperspektiv. Om däremot både hjullås och flintlås existerar i världen blir det plötsligt bra mycket viktigare att veta vilken typ av lås just ditt vapen har då det sannolikt påverkar hur ofta det klickar i jämförelse med andra.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen skrivet av Organ Visa inlägg

                    Vad jag menade var att om man endast har en typ av lås så har alla vapen samma risk för eldavbrott. Och huruvida musköten man har är utrustad med ett flintlås eller ett hjullås är endast intressant ur ett fluffperspektiv. Om däremot både hjullås och flintlås existerar i världen blir det plötsligt bra mycket viktigare att veta vilken typ av lås just ditt vapen har då det sannolikt påverkar hur ofta det klickar i jämförelse med andra.
                    Jag förstår och håller med din argumentation. Men jag förstår inte hur den förhåller sig till tråden.
                    Säg att Zonk vill ha en kampanj med bara luntlås, Du vill bara ha flintlås och jag bara vill ha slaglås.
                    Hur skulle mitt startinlägg vara skrivet för att vi alla skulle bli nöjda?
                    Last edited by anth; 29 November 2017, 13.15.

                    Kommentera


                    • #11
                      Ursprungligen skrivet av anth Visa inlägg

                      Jag förstår och håller med din argumentation. Men jag förstår inte hur den förhåller sig till tråden.
                      Säg att Zonk vill ha en kampanj med bara luntlås, Du vill bara ha flintlås och jag bara vill ha slaglås.
                      Hur skulle mitt startinlägg vara skrivet för att vi alla skulle bli nöjda?
                      Ja, jag tänker som Anth här. Det kan ju dessutom finnas mer eller mindre avancerade skjutvapen som används av vissa inom settingen.

                      Kommentera


                      • #12
                        För säkerhets skull förtydligar jag.
                        Jag har full förståelse för att alla utom vapennördar är helt ointresserade av vilket lås det är på vapnet.
                        Men olika vapen har olika regler.
                        T.ex. fungerar en lans annorlunda än ett nät även i DnD5s förenklade värld.

                        Istället för att nämna luntlås, flintlås, slaglås så kan man fråga:

                        Säg att Zonk vill ha en kampanj med eldstopp på 1-3 och utan dex-bonus, Du vill bara ha eldstopp på 1:or och jag vill inte ha negativa modifieringar alls.
                        Hur skulle mitt startinlägg vara skrivet för att vi alla skulle bli nöjda?

                        Kommentera


                        • #13
                          Ursprungligen skrivet av Organ Visa inlägg
                          Varför är det viktigt att veta vilken typ av lås vapnen använder? För rent regelmässigt torde det inte göra någon skillnad.
                          Varför var det viktigt med långa listor med esoteriska namn på stångvapen i tidiga AD&D? Because D&D! Because Gygax! Anth är traditionsenlig!

                          Kommentera

                          Arbetar …
                          X