Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

DnD5 i EU år 1000 - 1900

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Tant Ragnar, Igår, 17.21
13 responses
220 visningar
0 gillar
Cybot
av Cybot
 
Skapad av Staffan, 01 June 2017, 23.38
1 response
48 visningar
2 gillar
Staffan
av Staffan
 
Skapad av Scyne, 05 June 2017, 21.55
4 responses
105 visningar
1 gillar
Tony88
av Tony88
 
Skapad av galdrin, 22 June 2017, 17.40
0 responses
52 visningar
0 gillar
galdrin
av galdrin
 
Skapad av Gurgeh, Igår, 17.38
3 responses
132 visningar
1 gillar
Måns
av Måns
 
Skapad av God45, Igår, 17.18
8 responses
125 visningar
0 gillar
Cybot
av Cybot
 
Skapad av wilper, 10 May 2017, 20.57
46 responses
1.720 visningar
10 gillar
wilper
av wilper
 
Skapad av Henke, Igår, 20.34
2 responses
38 visningar
0 gillar
Henke
av Henke
 
Skapad av Twitchy, Igår, 01.15
19 responses
370 visningar
0 gillar
Sodivra
av Sodivra
 
Skapad av Candide, 22 June 2017, 22.22
6 responses
133 visningar
1 gillar
Candide
av Candide
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • #16
    Anth, om du tar dom fyra basic klasserna wizard fighter rogue cleric, och gör dom human only, och lägger in 1800-tals-vapnen från 5e DMG, och hittar nya bakgrunder och utrustningslista, så är det klart sen.

    Fördelen med Ultramodern5:s utrustningslista (du kan sortera bort allt på för hög tech level, håll dig till TL0 och TL1) är att vapenskadan är gjord för att vara balanserad med femmans vanliga monster och klasser. Dvs en pistol gör bara 1d8 osv. Han förklarar varför på YouTube och jag tycker det är jättebra. Jag tycker inte om när spelet kommer dragandes med "och här har du en pistol 5d8 skada" som Mutant Future eftersom det gör det svårare att mix&match fantasy och tech. Men Ultramodern5 har gjort precis som jag vill: klena pistoler, klen tech!! Tycker det är ett jättebra spel!

    Kommentera


    • #17
      Jag började göra det med sikte på ca 14-1500-tal, och laborerade med att hitta bra combos av vilka pseudonationaliteter som "klickade" med raser mm. Tex fungerar ju ett idylliskt England skitbra för rullande kullar, halvlängdsmän och mystiska alver i skogarna o druider på Irland osv. Även i Frankrike, Belgien osv. Det är liksom high fantasy heartland.

      Tyskland och alperna passar utmärkt att befolka med dvärgar. (Gnomes of Zürich!!!)

      En stor fråga är hur du hanterar ondingar. Jag funderade mycket på att gå "full turkophobe" och förlägga ett stort orch-rike till Anatolien m erövringar på Balkan. Med rätt spelare i spelgruppen, känns det inte som det skulle vara problematiskt - om alla köper att det är en översättning av den demonisering som turkarna hade under senmedeltiden, så funkar det utan att kännas rasistiskt. Men jag vet verkligen inte om det är att rekommendera annars.

      Nu ligger ju din planerade kampanj då senare, men vill du ha ett stort rike av "ondingar" så finns frågeställningen ändå där.

      Vad gäller magin var min plan (och jag började lite smått) att censurera rejält bland tillgängliga spells. Förslaget från slanfan att göra - iaf många fler - spells till ritualer är ett bra sätt att slippa behöva stryka dem helt, när de vore alltför overpowered för en iaf lite mer low fantasy-setting.

      Divine magic behöver ju också anpassas, fullt klart. Jag började min värld med tanken att kristendomen aldrig uppstått utan de olika pantheonerna överlevt - asagudar, keltiska och grekiska gudar mm frodades. Du vill ju dock ha kristendom. Och jag sneglade lite på det också, för där finns ju de kristna riddarordnarna också - så kör lite på det.

      Ge de munk- och andra ordnar du vill ha en mer central ställning och bygg domains som passar för dem. (Jesuiter!!)

      Kommentera


      • #18
        Ursprungligen skrivet av 2097 Visa inlägg
        Fördelen med Ultramodern5:s utrustningslista (du kan sortera bort allt på för hög tech level, håll dig till TL0 och TL1) är att vapenskadan är gjord för att vara balanserad med femmans vanliga monster och klasser. Dvs en pistol gör bara 1d8 osv. Han förklarar varför på YouTube och jag tycker det är jättebra. Jag tycker inte om när spelet kommer dragandes med "och här har du en pistol 5d8 skada" som Mutant Future eftersom det gör det svårare att mix&match fantasy och tech. Men Ultramodern5 har gjort precis som jag vill: klena pistoler, klen tech!! Tycker det är ett jättebra spel!
        Missade denna post (den postades ju medan jag skrev min...) men innehållet påminner naturligtvis om:

        Darths & Droids, ep. 1445: "Sticks and Stones May Break My Bones, But Blasters Barely Hurt Me"

        och ep 1458: "Whose Weapon is it Anyway?"

        Som ju också "förklarar" ett välkänt plot hole i filmen...

        Kommentera


        • #19
          Men det är så jag vill ha mina techregler. MOTU-style

          Kommentera


          • #20
            Det brukar bli "fel" åt andra hållet, att en pistol gör fantasiljoner mer skada än att bli shivvad av en stenåldersdolk. Vilket också är en helt konstig "fysik", men mer "förväntnings-enligt".

            (Pistolen gör högre kinetisk skada, men stenåldersdolken gör inte sin skada enbart som en effekt av den kinetiska energin i hugget, utan genom skärskadan i såret. En träff i ett vitalt organ dödar, oavsett.)

            Kommentera


            • #21
              Jo, precis. Speciellt om man, som jag, inte ser HP som köttpoäng utan som något mer metafysiskt. "Nära ögat"–poäng. Minns att jag tittade på Mutant Futures vapenlista och bara "Nej, det här kan jag inte ta in i min D&D".
              Last edited by 2097; 20 May 2017, 14.12.

              Kommentera

              Arbetar …
              X