Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

DnD5 i EU år 1000 - 1900

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av phastari, 24 July 2017, 12.35
12 responses
160 visningar
0 gillar
jensofsweden  
Skapad av krank, 18 July 2017, 13.05
17 responses
516 visningar
6 gillar
Jocke
av Jocke

Skapad av Bolongo, 17 July 2017, 09.19
24 responses
565 visningar
0 gillar
Rhodryn
av Rhodryn

Skapad av Max Raven, 24 July 2017, 22.06
6 responses
114 visningar
0 gillar
Bifur
av Bifur

Skapad av phastari, Igår, 15.17
3 responses
59 visningar
0 gillar
phastari  
Skapad av Henke, 24 July 2017, 20.52
1 response
63 visningar
0 gillar
Bolongo
av Bolongo

Skapad av terje, Igår, 11.45
11 responses
244 visningar
3 gillar
terje
av terje

Skapad av McKatla, 03 July 2017, 21.13
4 responses
185 visningar
0 gillar
Staffan
av Staffan

Skapad av MetaLarsson, 23 July 2017, 10.30
18 responses
372 visningar
0 gillar
zonk
av zonk

Skapad av Äventyr, 22 July 2017, 13.44
6 responses
296 visningar
6 gillar
Äventyr  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

• DnD5 i EU år 1000 - 1900

Fråga: hur spelar man DnD5 i ett pseudo-europa ungefär mellan år 1000-1900?

Grundpremiss 1: det ska vara DnD5.
    Det finns redan ett dussin olika DnD/d20/OSR-spel som redan gör detta, men nu vill jag specifikt göra det med DnD5.
    Med det sagt, ni får hemskt gärna komma med speltekniska lösningar från dessa andra spel som man kan använda som husregler i DnD5.

Grundpremiss 2: det ska vara europa mellan år 1000-1900.
    Det ska vara efter europa kristnades. Därför efter år 1000.
    Det ska vara innan vi lämnar steampunk-eran, innan elektricitetens och förbränningsmotorns tidevarv, innan alla vita fläckar på kartorna försvinner. Därför innan år 1900.

Vilka förändringar måste man göra i DnD5 för att det ska kännas som (ett någorlunda historiskt korrekt) Europa?

Ursprungligen skrivet av anth Visa inlägg
    Fråga: hur spelar man DnD5 i ett pseudo-europa ungefär mellan år 1000-1900?
    Du börjar med denna (eller bättre, finns på google) http://www.youreuropemap.com/europe_map_8.html

Vet att någon på forumet gjorde en egen, men kan inte komma ihåg vem det var.

Vilka förändringar måste man göra i DnD5 för att det ska kännas som (ett någorlunda historiskt korrekt) Europa?
    Ta bort all magi, plocka fram en bok som innehåller priser och utrustning för tidsintervallet (Gurps, En Garde, Lammentations). Använd gritty-regler från DMG så alla är sängliggande hela jävla tiden, använd regler för förlust av kroppsdelar.

Kolla kartor med gamla nationsgränser. Läs på om 900 år av historia (eller var det bara en mer begränsad tid som skulle användas i detta spannet?). Använd alla jävla sjukdomar du kan hitta regler för.

Sno så mycket du kan från redan utgivet material!

Kommentera

Fyra saker:
      + Samhället (social position och olika beroendeställningar) måste spela större roll än marknaden. Social level/gunst istället för xp.
      + det måste vara krig och hot om krig. Platser där inga män mellan 15 och 50 finns kvar, enorma härtåg, skatter och lokalt motstånd.
      + det måste vara pest, hyfsat ofta
      + du måste ha med islam

I övrigt innehåller tidsperioden både medeltid, industrialisering/triangelhandel, upplysningen och nationalism. Så mycket blir nog period-specifikt.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av slanfan Visa inlägg
        Ta bort all magi
        Magi ska finnas kvar, men jag tar gärna emot tips hur man gör den mer low fantasy.

Kommentera

Det finns skjutvapen regler i Dungeon masters guiden till 5e.

Annars är det väll bara att göra magin ovanligare, ett par individer per sådana klasser bara.

Kommentera

Det finns redan ett dussin olika DnD/d20/OSR-spel som redan gör detta, men nu vill jag specifikt göra det med DnD5.
            Bra. Ta några av dom och blanda med D&D5. Sitter med ACKS, 2e och 5e vid mitt bord just nu. (Och Hillfolk. Så vi spelar alltså fyra spel på en gång, hjälp.)

Edit: + att jag har dungor från LotFP

Kommentera

Ta bort klasserna utom wizard, fighter, rogue och cleric och den sistnämnda får du buffa. Lathander och Raven Queen och andra smågudar har inte så mkt att komma med jämfört med klockan, boken och ljuset♥

Kommentera

Dracula kommer inte ha en chans♥♥♥

Kommentera

Magi ska finnas kvar, men jag tar gärna emot tips hur man gör den mer low fantasy.
                  Ta bort cantrips, ta bort alla attack-spells, gör alla spells till ritualer, elda upp alla som använder spells offentligt (även clerics (men dessa kan helgonförklaras i efterhand)).

Kommentera

Ta en titt på vilken slags magi som figurerade i olika länders folktro: alkemi, spåkonster, förbannelser, hamnskifte, med mera.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av 2097 Visa inlägg
                      Dracula kommer inte ha en chans♥♥♥
                      Var jag så genomskinlig?

Jo, jag tänkte bita i det sura äpplet och spelleda Curse of Strahd (jag tycker som bekant betydligt bättre om originalet Ravenloft).
                      Men jag tänkte om möjligt förlägga Barovia till 1890-talets Transylvanien.

Fick jag välja skulle jag använda d20 Modern tillsammans med supplementet d20 Past, Men vi har ett par nykomlingar i gruppen som just lärt sig DnD5 och som tyckte det var för tidigt att börja lära sig ytterligare ett rollspelssystem.

Så jag ska iallafall göra ett ärligt försök att göra om DnD5 till 1890-tal.

Kommentera

Var jag så genomskinlig?
                        Ja det var rätt uppenbart kära vän♥

Här får du ro & lisa, inspiration när du ska göra om D&D 5e till 1890-talet. D&D 2e:s 1890-tals-skräck-regler.

Ultramodern5 är också en bra utgångspunkt tycker jag, den är 5e-baserad.

Kommentera

Speciellt eftersom du redan har tillgång till d20 Past.

Kommentera

Nu kommer vi som hade några underbara månader med Curse of Strahd få höra ett ständigt klagande på hur dåligt det är medan du spelar det :p
                            Men vår upplevelse av det var otroligt bra. Det kan ingen ta ifrån oss♥

Kommentera

Så jag ska iallafall göra ett ärligt försök att göra om DnD5 till 1890-tal.
                              Till alla:
                              även om jag funderar på att spela 1890-tal handlar tråden fortfarande om hur man gör om DnD5 till perioden år 1000-1900.
                              Last edited by anth; 19 May 2017, 15.04.

Kommentera

Arbetar …
                              X