Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Silverstandarden i bl.a. LotFP

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av DeBracy, 28 December 2017, 21.58
21 responses
395 visningar
3 gillar
Bunny
av Bunny

Skapad av Björn Wärmedal, Idag, 13.50
4 responses
59 visningar
0 gillar
Björn Wärmedal  
Skapad av Rymdhamster, 15 January 2018, 17.20
10 responses
210 visningar
2 gillar
Lightshy  
Skapad av Nässe, 17 January 2018, 19.33
32 responses
468 visningar
1 gillar
erikt
av erikt

Skapad av Booogeyman, Idag, 07.49
13 responses
247 visningar
0 gillar
Booogeyman  
Skapad av Björn Wärmedal, Idag, 10.31
2 responses
82 visningar
3 gillar
Björn Wärmedal  
Skapad av MattiasLejbrink, Igår, 22.49
1 response
92 visningar
0 gillar
anth
av anth

Skapad av RedMoon, 13 August 2017, 07.47
52 responses
1.561 visningar
10 gillar
Wasabi
av Wasabi

Skapad av micke_p, 17 January 2018, 14.26
2 responses
241 visningar
0 gillar
micke_p
av micke_p

Skapad av God45, Igår, 06.41
13 responses
418 visningar
8 gillar
ceruleanfive  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Men läs inläggen jag har gjort där jag förklarar varför det är ett problem. Läs tråden!

Kommentera

Alltså, LotFP har redan gjort den förändringen du har gjort. Så om jag gör den en gång till när jag blandar in LotFP-dungor i min femman så blir det därför fel.

Här förklarar jag varför jag inte tycker om att göra silvet 10 ggr dyrare:

Ursprungligen skrivet av 2097 Visa inlägg
      Om man vill ha mycket silver så är det ju helt ologiskt att göra silver 10 ggr så sällsynt. En ryggsäck i både 5e och ACKS kostar 20 silver. En ryggsäck i LotFP kostar 3 silver.

I LotFP väger silvret mer också. 100 mynt är ett "ordinary item" (ungefär 10 pund).

Dvs: I 5e 50 silvermynt ett pund, i ACKS 100 silvermynt ett pund, i LotFP 10 silvermynt ett pund.

Så om mynten är 10 gånger så tunga är det ju inte så konstigt att dom är 10 ggr så värdefulla. Ekonomin är alltså oförändrad. Det är bara en bökig non-change som bara är i vägen för oss som vill blanda material från olika spel.
      Här förklarar jag varför det är så ologiskt det sättet han har gjort och vilka problem det kan bli, jämfört med om han hade kallat det “sc” (silver coins) eller vadsomhelst annat än “sp” eftersom sp redan fanns som mynt i D&D:

Hade han valt att säga 1 sp = en dirham, 10 sp = en dinar hade det ju varit OK. Eller för den delen 1 sp = en blahonga, 10 sp = en tira. Men han har valt att kalla det för något som redan finns i D&D. Han valde att säga 1sp = 10 sp, 1 gp = 10 gp. A = 10 A.

Varje gång jag blandar in LotFP-prylar i D&D eller tvärt om måste jag alltså minnas "ah, just det, måste komma ihåg att dela med tio, eller om det var gånga med tio?" Så tre problem:
      1. Om jag glömmer det och säger ni hittar 10 sp när det står 10 sp så blir det fel.
      2. Om jag gångar åt fel håll och säger ni hittar 1 sp när det står 10 sp så blir det fel.
      3. Om jag gångar åt rätt håll men gör det för många gånger för jag missar att jag redan gjort ett konverteringspass så ni får 1000 sp när det står 10 sp så blir det fel.

Om det stod "I skattkistan ligger det tio tira och så några böcker" då skulle inga av dessa saker hända. Det främmande ordet i sig skulle vara en påminnelse för mig. Men nu står det "I skattkistan ligger det 10 sp och så några böcker."

sp=gp eller var det gp=sp...

gp→sp är det snarare han har gjort, inte =. Och för att omvandla tillbaka behöver jag sp→gp.

Det är inte en symmetrisk relation. Men om det var 1 sp = 1 blahonga hade jag också kunnat veta att 1 blahonga = 1 sp. Det hade varit en symmetrisk relation.

Osv.
      Och 27 personer har redan sagt att jag inte ska räkna utan jag ska istället byta ut sp mot gp när jag byter – dvs när jag byter tillbaka för som jag sagt ovan vill jag inte att sp ska vara 10 ggr så dyrt som normalt och gp 50 ggr så dyrt som normalt:

Obs, jag har nu, tack vare hjälpen från den här tråden + jämföra priserna, förstått att när jag ska ta in dungor från LotFP i D&D ska jag lägga till en nolla på allt. Då gäller det bara att komma ihåg det också.
      För om dom hittar en silverskatt då vill jag att det ska vara en silverskatt men den måste ha tio gånger så många mynt för att priserna och xp-värdena ska stämma. dom väger ju tio gånger så lite (eller fem gånger så lite) så det är inte en encumbrance fail men det är en flavor fail.

Kommentera

Och, och, och här hittade jag historiskt stöd för dom GP (dinar) och SP (dirham) myntvikter och priser jag använder. Att dom helt plötsligt ska gå om kring med tio ggr så tunga mynt som är värda 10 ggr så mkt är jag helt enkelt opepp på!

För mig är en stor selling point i OSR:en att det går att mixa mellan olika spel. Men i och med denna väldigt subtila och svårupptäckta skillnad blir det en bökig – inte oöverkomlig, men bökig – grej att fixa när jag ska köra LotFP-material. Jag menar jag kan konvertera descending AC enkelt (19-AC om 0e/BX/1e, 20-AC om 2e – och om jag råkar ta fel på 1e och 2e så är det bara fem procentenheter träffchans hit och dit, mkt mindre bugg än en tiondel av skatterna).

Kommentera

Nu måste jag säga att du verkar göra det väldigt svårt för dig. Du blandar ihop konverteringar mellan olika spel å ena sidan, och att byta guld mot silver å den andra.

Jag vet ingenting om Lamentations. Jag kan bara råda dig till att göra en sak i sänder.

Antingen konverterar du först från det ena spelet till det andra... eller byter du först ut spelets guld mot silver. Först när du är helt klar med, och helt klar över konsekvenserna av, det ena steget tar du det andra.

Om LotFP redan tagit ett steg bort från "säckar av guld" problematiken, kanske du helt sonika ska skippa det steget...?

Kommentera

Ursprungligen skrivet av anth Visa inlägg
            Vi har alltid kört 1 DnD gp = 1 LotfP sp = 1 xp.
            Med tanke på hur många OSR-nördar det är i gruppen tvivlar jag på att vi skulle göra fel

Ursprungligen skrivet av Impetigo Visa inlägg
            Som jag har förstått det är priserna exakt de samma, en byter ut 'gp' mot 'sp'. Så ett guldmynt i Neverwinter är värt exakt lika mycket som ett silverpund i Norwich. Eller vilka valutor som nu är aktuella.

Ursprungligen skrivet av slanfan Visa inlägg

Med reservation för att jag kan ha helt fel!

Jag tror verkligen att det räcker med minnesregeln: Varje gång rp hittar 1 sp, så säger du: ni hittar 1 gp.

Det verkar fortfarande inte som att du greppar vad vi försöker säga.

Sluta övertänk det hela. Släpp tankarna om vikt och sällsynhet och prislistor, och bara dela ut ett silvermynt när du i LotFP läser ett silvermynt.

Det silvermyntet köper dig exakt vad ett guldmynt i PHBn ger dig.
            Last edited by CapnZapp; 02 June 2017, 20.00.

Kommentera

Hmm. Ska förklara. Sorry att jag var lite salty sist. Tråden handlar om en DM — yours truly, 2097 — som kör ett spel med dom vanliga 5e / ACKS–priserna. Att byta guld mot silver som du gjort är något jag, av skäl jag förklarat i tråden, verkligen inte vill.
              Jag tycker att en ryggsäck kostar tjugo silverdirhams (varje mynt värt 4.3 gram silver), eller två gulddinarer (varje mynt värt 4.3 gram guld), är väldigt rimligt i min spelvärld, och att byta så den kostar två silverdaler (varje mynt värt ca 50 gram silver) är något jag inte skulle gilla vare sig som SL eller om jag var spelare. Men, det är ju också för att vi inte spelar i 1600-tals-nordeuropa.

Så du missförstod syftet, jag vill inte göra den typen av konvertering du vill göra.
              Men, det skrivs många D&D-dungeons ("banor" som mitt ex kallar dom♥) till Lamentations of the Flame Princess. Där har dom gjort precis den konverteringen du också har gjort.

Jag vill använda (eller iaf kanske använda) dungeons från dom. Då måste jag alltså konvertera tillbaka alla skatter och priser. Det är självklart bara att göra. Tråden handlar om hur jobbigt jag tycker det är, hur dumt jag tycker detta är osv osv.

Kommentera

Jaha, ja då har vi nog alla fullkomligt missförstått. Ursäkta.

Alla andra gånger någon talat om "silverstandard" har det varit för att de vill byta till en sådan :)
                Och när du sedan talar om realism och vikter förstod jag inte det var dina argument för en guldstandard.

Ok, vi lämnar det nu. Lycka till

Kommentera

Ja, tack Zapps och tack än en gäng med överseende att jag var en sån grouch.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Swedish_riksdaler Kopparmynt i Sverige vägde 20 kg på 1600-talet? Nice

Kommentera

Arbetar …
                  X