Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Silverstandarden i bl.a. LotFP

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Khan, 21 June 2017, 20.32
9 responses
271 visningar
1 gillar
Rangertheman  
Skapad av krank, 19 June 2017, 10.27
12 responses
217 visningar
0 gillar
krank
av krank

Skapad av Sodivra, 13 June 2017, 01.06
19 responses
307 visningar
5 gillar
Sodivra
av Sodivra

Skapad av Henke, 24 June 2017, 20.34
4 responses
92 visningar
0 gillar
P.eLL.e
av P.eLL.e

Skapad av krank, 19 June 2017, 10.26
5 responses
47 visningar
0 gillar
0.113
av 0.113

Skapad av Jocke, 17 May 2016, 20.14
41 responses
1.177 visningar
2 gillar
Rymdhamster  
Skapad av .113, 18 June 2017, 10.56
29 responses
297 visningar
1 gillar
zonk
av zonk

Skapad av Elmonster, Igår, 20.17
0 responses
21 visningar
0 gillar
Elmonster  
Skapad av Tant Ragnar, 24 June 2017, 17.21
27 responses
666 visningar
0 gillar
zonk
av zonk

Skapad av Bogmoll, Igår, 14.21
3 responses
81 visningar
1 gillar
Rangertheman  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Sestertia är ju Asterix-klassiker dock…?! Dom är så sjukt iconic!

Numismatismar mig lite, blev inspirerad! Ang dirham dinar så är dom inte så långt ifrån i den eran jag vill åt (700-800CE). Silverdirham: 2.97 gram, guld-dinar 4.25 gram. Close enough!

Hittar också att... det inte fanns någon standardratio mellan dirham och dinar. Det står i sharian att en dirham gjord av silver ska *väga* 70% av vad en dinar gjord av guld gör. Men deras värden växlade på marknaden utan att vara fastställda mellan varandra. Väldigt coolt, ska införa det!!! Då och då.

Det stod också att dinar blev bara mer och mer scarce eftersom silver blev så sällsynt...?! RAAAAGGGGIIII!!!!

Ser också att ACKS isf träffat mycket närmare med vikten än vad 5e har. På 1100-talet (alltså 1001N utspelar sig på 700-talet men skrevs på 1300-talet) höjdes vikten på silver-dirham till 4.3 gram (då väger alltså dirham och dinar ungefär lika mycket trots allt!) och dinar definierades till att vara sex dirhams. Då tycker jag 10:1 ration är close enough. Och så kan man då och då gå ifrån det med någon stingslig eller generös handlare.

Kommentera

Raggis FAQ på detta: "Because fuck you, that's why". Ja det förstås. :D

Kommentera

Kopparstyvrar (follis) väger också ungefär så mkt♥

Kommentera

Ursprungligen skrivet av 2097 Visa inlägg
          Sestertia är ju Asterix-klassiker dock…?! Dom är så sjukt iconic!
          Eller hur? Ett mynt med det namnet kan ju existera, lite utanför den rena, och som jag betraktar det, mest matematiska abstraktionen av "penningvärde" som de flesta spela har med fast 10-multiplar. (När 1/8-delar och 1/12-delar har varit mycket vanligare historiskt.)

Tanken att det bara ska finnas "rena" grundmynt i basic valörer och inte "tio av något" (om vi nu ska hålla oss till decimala myntvalörer) eller "fem av något", "tjugo av något" osv. är ju egentligen inte särskilt realistisk i sig. Varför prägla tio guldmynt när du kan ha ett tio-värt mynt? Bara det extra arbetet att prägla tio ggr så många mynt, flertalet i onödan, borde ju ge upphov till inflation - myntmästare och alla deras hjälpredor är skilled labor...

Ibland petar ju spelen in andra mynt, electrum pieces - vilket ger ännu en metallform (legeringen av silver och guld) för att ha ett mynt lite mellan silvermynt och guldmynt. Min hjärna börjar genast fundera över hur metallpriserna är viktade mot varandra och om det inte vore mer lönsamt att smälta ned alla electrum pieces och sälja dem för metallvärdet. (Men vi får väl anta att det pga fiat är en perfekt blandning för att göra det olönsamt...)

Sen kommer vi till platinum pieces... Okej, vi antar att platina kan vara upptäckt. Inte helt realistiskt, med tanke på hur sällsynt och svårbehandlat det är. (Det finns väl bara ett exempel på att det använts - förutom att det förekommit i mikroskopiska mängder i bla guld - i en guld/platina-legering vid ett tillfälle i historien innan metallen identifierades på 1700-talet, någonstans i Sydamerika. Och även då bara i form av en legering med guld.) Vi får väl anta att mängden platina i D&Ds mfl världar är mångdubbelt större än på jorden - annars borde ett enda plantinamynt vara värt omkring 1000 ggr så mycket (både för sällsyntheten och det svåra arbetet - platina smälter på betydligt högre temperatur än stålproduktion kräver, så vi talar avancerad metallurgi här...)

Hittar också att... det inte fanns någon standardratio mellan dirham och dinar. Det står i sharian att en dirham gjord av silver ska *väga* 70% av vad en dinar gjord av guld gör. Men deras värden växlade på marknaden utan att vara fastställda mellan varandra. Väldigt coolt, ska införa det!!! Då och då.
          Ja, emellanåt var det ju politik i myntväxling (liksom i dag). Härskarna i Venedig vill jag minnas befallde att turkiska mynt skulle ges en sämre växelkurs, men det straffade sig för folk kunde göra vinst på en "svart triangelhandel" längs adriatiska kusten och sen smälta ned turkiska mynt och casha in metallvärdet till full växelkurs...

Det stod också att dinar blev bara mer och mer scarce eftersom silver blev så sällsynt...?! RAAAAGGGGIIII!!!!
          Denarius kom till när de tidigare mynten under republiken hade devalverats hårt pga de många krigen. De hade helt enkelt börjat tappa i förtroende, så folk smälte hellre ned dem och det gjorde myntekonomin osäker. (Och vid den tiden myntade olika städer i imperiet egna mynt, och det var lite pinsamt för Rom när Veii och Antium hade bättre, mer respektabla mynt än de hade...)

Så staten lade kvarstad på allt bytet från invasionen av Syrakusa, använde allt silver till en helt ny serie mynt - och denarius var född! Men den devalverades naturligtvis också, och både Augustus och Nero reducerade dess vikt med omkring fem gram vardera. Nån gång på 300-talet upphörde de att finnas och ersattes av ett mynt jag inte kommer ihåg vad det kallades (efter kejsaren har jag för mig) men som motsvarade dubbla värdet av det denarin var värd innan den drogs in. Det kostade för mycket att prägla dem helt enkelt.

Egentligen var det nog inte att silver i sig blev sällsynt, som att ekonomin förändrades. Det fanns en strävan i Rom - som vad jag kan bedöma verkar ha varit medveten - för att myntens värde skulle vara lite högre än deras rena metallvärde. (Ett litet, litet steg på vägen mot "fiat-pengar" alltså... Även om det kanske bara handlade om att skydda sig mot risken för att ekonomin stördes av att för många mynt smältes ned och såldes för metallvärdet, så fort ekonomin blev sämre ett år. Men samtidigt utan att ligga så högt att falskmyntning blev ett stort problem.)

Men inflationen var ju fortfarande en realitet, så myntvärdena behövde anpassas genom lägre vikt eller utspädning. Ffa under imperiets nedgångsperiod så skedde detta stundtals rätt snabbt.

Det kan vara lite lurigt att läsa tex att "From the beginning to the end the Sasanian drachma weighed the same as its Parthian predecessor, about 4 g, attesting a remarkable financial stability" - eftersom det kan ha varit så att det egentligen fanns en inflation, men kungamakten ignorerade det och höll fast vid en orealistisk myntvikt. (Det brukar ofta leda till en större ekonomisk kollaps, en recession helt enkelt, förr eller senare.) Eller att tillgången på silver ökade i ungefär samma takt som inflationen, så att samma vikt ändå representerade lägre värde...

När As började göras av koppar, så myntades Sestertius och flera andra mynt i brons. Brons ansågs fortfarande ha ett högre värde än ren koppar - tennet var ju mer sällsynt. Men eftersom metalltillgången i stort sett var kumulativ - det mesta smältes ju ned och återanvändes förr eller senare, en förhållandevis liten del gick förlorad (tex som gravgods) och försvann ur cirkulation - samtidigt som det bröts mer och mer, så var ju inte heller metallvärdet helt och hållet stabilt över tiden.

Last edited by Sapient; 21 May 2017, 06.55.

Kommentera

Platina: Jag har alltid rulat att elektrum och platina är mynt från typ en annan tid, en annan värld. Artefakter.
            1:10:100: Jag har alltid tyckt det är konstigt för jag är van vid ören och kronor (1:100) och i nutiden är ju dirham:dinar 1:100 också. Men igår kom jag på det. Det är såklart dom har en massa olika mynt för vi har ju kronor, tiokronor, och hundralappar. Men visst, jag har lite svårt att få ihop att en ryggsäck kostar femtio muggar öl. Det var billig öl. Eller dyr ryggsäck. Men så kanske det var då? På planeten al-Toril värdesatte dom hantverk.

Kommentera

Platina: Jag har alltid rulat att elektrum och platina är mynt från typ en annan tid, en annan värld. Artefakter.
              1:10:100: Jag har alltid tyckt det är konstigt för jag är van vid ören och kronor (1:100) och i nutiden är ju dirham:dinar 1:100 också. Men igår kom jag på det. Det är såklart dom har en massa olika mynt för vi har ju kronor, tiokronor, och hundralappar.
              Exakt - men samtidigt, om de olika mynt-/metallformerna är shorthand för en abstraktion som egentligen är en värld av massor av olika myntformer (lite på samma sätt som hp kan vara både "oh nej, jag måste ta ett steg bakåt" och "argh, ett hugg i låret!") som vi kallar "koppar, silver, guld" för att ha en tripp-trapp-trull-skala, så har jag svårt att förlika mig med att det i så fall finns fler av det eller att de har en fixerad vikt, kollektivt (särskilt en som så grovt förvrider metallpriserna...) Och jag ser ingen anledning att tillåta existensen av "platinum pieces" oavsett förklaring - det strider i mina ögon alltför mycket mot "abstraktionslagret". Det är ändå bara att skriva en nolla till bakom gp-värdet. Jag vill inte ha den där störande benämningen i mitt universum... :-)

Men visst, jag har lite svårt att få ihop att en ryggsäck kostar femtio muggar öl. Det var billig öl. Eller dyr ryggsäck. Men så kanske det var då? På planeten al-Toril värdesatte dom hantverk.
              Återigen är det den dimmiga uppfattningen om både ekonomi och medeltida teknologi som spökar.

Till viss del förståeligt. Väldigt mycket saker fanns i helt olika kvalitetsnivå. Det fanns tex en "teknologi" för en ryggsäck du kunde improvisera själv, med vad du hade förhanden för det mesta - en "latent" ryggsäck om du så vill - tex genom att använda din kappa. De flesta skulle nog kunna ordna detta, om de var på vandring och upptäckte något värdefullt (tex mat - plocka en massa vildäpplen som färdkost) som de skulle ha nytta av, och där en form av ryggsäck skulle vara det mesta praktiska att bära det i.

Är du på vandring har du med största säkerhet med dig lite "smått och gott", tex extra läderremmar, för den händelse att dina skosnören eller något annat går sönder - med dem surrar du en kryssram till säcken, och fäster vad du nu använder som bärsele osv.

På samma sätt kunde nog de flesta improvisera skor av allsköns olika material - vi vet att det fanns en sån sak som "näverskor", med begränsad hållbarhet, för det fanns ett längdmått, "näversko-mil", som var så länge de förväntades hålla. Vi kan också anta att de flätade näverskorna som fortfarande kan ses i tex Dalarna, höll åtminstone 50% längre än i Värmland (de slöa värmlänningarna!) eftersom uppfattningen om hur lång en sån mil är (i förhållande till andra längdmått) varierade. Så värdet av det teknologiska kunnandet varierade kraftigt... :-)

Med andra ord är en sån ryggsäck i praktiken gratis, men dess effekt av att underlätta bärandet är mindre än en ryggsäck som är helt "förtillverkad", eftersom den inte var särskilt bekväm och lastförmågan var beroende av vilka material du hade till hands (filtad ull är ju tex inte särskilt hållfast i den användningen). Det räcker för att bära med sig ett fång äpplen, men inte att packa full med metallföremål...

Rätt ofta tycker jag också det är tydligt att beräkningarna är baserade på vilka material som är dyra idag, tex för att det är sällsynt hantverk, istf vad som var vanligt under medeltiden/antiken. Välvävda band i riktigt bra, slitstarkt material kunde vara mycket mer sällsynt än läder - läder var ingen sällsynthet i en ekonomi där många djur föddes upp och slaktades och deras hud garvades.

Det där är för mycket modernitet. Men kanske också acceptabla kompromisser. Ekonomins funktion i spelet är ju kanske mer att låta föremål vara en "depletion of resources", snarare än att simulera en realistisk ekonomi. Och som sådan kan jag köpa det och lämna det utan att vilja peta i de 50 000 olika fel och brister jag kan se. Syftet att det står x gp är inte att simulera en kostnad, utan att bygga upp prisnivåer som spelarna kan kasta sina resurser på, för att de ska ha någonting att göra med sina skatter.

Kommentera

Men en kappa kostar ju också två dinarer♥
                Eller "Traveler's clothes" gör iaf det
                Nej jag vägrar se detta som nåt annat än Sim City 1367DR

Kommentera

Caligo, jag ska förtydliga lite för jag vet att det är lätt att missa.

1. Ryggsäcken kostar 20 silverpennies i D&D och 3 stora, tunga silverdaler i LotFP. Den kostar alltså inte 20 guld. Det har du missförstått.
                  2. Värdet på guld och silver än inte heller ändrat eftersom mynten i LotFP är större och tyngre.

Hoppas det blev tydligare.
                  Japp! Då fattar jag :)

Kommentera

Jag kör silverstandard i min "vanliga" D&D5 kampanj.

Varje gång det står "guld" läser vi "silver". Inget annat ändras.

Dvs ett kortsvärd kostar 10 sp, inte 10 gp. En Raise Dead kostar en diamant värd 500 sp. En goblinskatt som innehåller 237 sp och en juvel värd 50 gp blir 237 cp och en juvel värd 50 sp.

Enkelt tycker vi - värt besväret för att slippa känslan av byfånar med fickorna fulla av guld.

Kommentera

Hur gör ni då när ni blandar in LotFP-dungeons, Zapps?
                      Last edited by 2097; 23 May 2017, 20.02.

Kommentera

Hur gör ni då när ni blandar in LotFP-dungeons, Zapps?
                        Finns det något särskilt med LotFP som skulle göra det extra komplicerat?

(Jag har som sagt bara kört vanliga D&D)

Kommentera

Ja att dom kallar 1 GP för 1 SP och 1 SP för 1 GP så om man har 1 SP kan man växla in det mot 1 GP och det kan man växla in mot 50 SP som man kan växla in mot 50 GP osv.

Nej inte riktigt så men nästan! (För oinsatta så förklaras allt tidigare i den här tråden.)

Kommentera

Finns det inte i många DnD-kloner någon form av tabell över olika typer av skatter (minor, major...)? En idé om man vill köra Lamentations-dungar utan Lamentations-pengar kan ju vara att titta på skatten i Lamentations, uppskatta om det borde vara en minor, medium eller major treasure och sen slå på motsvarande tabell i en DnD-klon som har en valutakurs som bättre passar din smak?

Kommentera

Ska försöka få tid att göra nåt sånt, Rymds. Tror det blir bra

Kommentera

Jag förstår ärligt talat inte hur detta kan vara ett problem. Byt ut varje förekomst av "guldmynt" mentalt i huvudet mot "silvermynt". Done.

Inga konverteringar. Såfort du börjar räkna, sluta.

Rent bokstavligen är det som att byta ut alla förekomster av färgen gult mot färgen vitt i äventyr och regler. Kan inte bli enklare. Vem gillar inte vita bananer?

Kommentera

Arbetar …
                                X