Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Silverstandarden i bl.a. LotFP

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Khan, 21 June 2017, 20.32
9 responses
271 visningar
1 gillar
Rangertheman  
Skapad av krank, 19 June 2017, 10.27
12 responses
217 visningar
0 gillar
krank
av krank
 
Skapad av Sodivra, 13 June 2017, 01.06
19 responses
307 visningar
5 gillar
Sodivra
av Sodivra
 
Skapad av Henke, 24 June 2017, 20.34
4 responses
92 visningar
0 gillar
P.eLL.e
av P.eLL.e
 
Skapad av krank, 19 June 2017, 10.26
5 responses
47 visningar
0 gillar
0.113
av 0.113
 
Skapad av Jocke, 17 May 2016, 20.14
41 responses
1.177 visningar
2 gillar
Rymdhamster  
Skapad av .113, 18 June 2017, 10.56
29 responses
297 visningar
1 gillar
zonk
av zonk
 
Skapad av Elmonster, Igår, 20.17
0 responses
21 visningar
0 gillar
Elmonster  
Skapad av Tant Ragnar, 24 June 2017, 17.21
27 responses
666 visningar
0 gillar
zonk
av zonk
 
Skapad av Bogmoll, Igår, 14.21
3 responses
81 visningar
1 gillar
Rangertheman  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • #16
    Ursprungligen skrivet av anth Visa inlägg
    Rent speltekniskt blir det ju lite krångligare när man växlar mellan olika system.
    När vi spelade Mörka Hål ägnade sig spelarna åt ett visst mått av handel när de märkte att köpmän som sålde ur olika spels prislistor hade olika pris på vitlök.

    Kommentera


    • #17
      Hmm... den här tråden fick mig att ta en titt på LotFPs utrustningslista. Det är typ den första DnD-aktiga utrustningslista jag sett som faktiskt känndes rimligt =) Så tack för det!

      Jag har alltid avskytt guldstandarden i de flesta spel

      Kommentera


      • #18
        @Wilper: svara i Lindytråden, jag ligger sömnlös av förvirring och skam

        @Hamster: Hur då rimlig? Silvermynten är ju tio gånger (resp fem gånger) så tunga så det är samma "ekonomi". Så om den ena är orimlig är båda orimliga och tvärtom.

        Jag tycker ju dom flesta priser ska vara tvåsiffriga. I LotFP kostar ryggsäcken 30 kopparmynt. Men dom kopparmynten är så himla tunga. Dom väger som 150 kopparmynt skulle ha vägt i 5e.
        I 5e kostar ryggsäcken 20 silverpennies. Och dom väger lika lite som 4 silverdaler väger i LotFP.
        I ACKS kostar ryggsäcken också 20 silverpennies och dom är ännu lättare, dom väger lika lite som 2 silverdaler väger i LotFP.
        Tycker bra & rimligt & historiskt!

        Kommentera


        • #19
          Ursprungligen skrivet av 2097 Visa inlägg
          @Hamster: Hur då rimlig? Silvermynten är ju tio gånger (resp fem gånger) så tunga så det är samma "ekonomi".
          Jag är förvisso bara vagt bekant med hur hela bärsystemet funkar i Lamentations, men jag var under intrycket att man räknar "slots" och inte vikt. Att häda att silvermynten där är tio gånger så tunga som andra mynt baserat på hur mycket "plats" de tar upp låter lite vanskligt.

          Ungefär som att försöka extrapolera vikt ur ett system som bygger på belastningspoäng =)

          Jag tycker exempelvis att böcket med att hålla ordning på en handfull mynt inte har särskilt mycket att göra med deras vikt utan med deras benägnehet att rulla runt, trilla genom hål i fickan och vara allmänt bångstyriga.

          Kommentera


          • #20
            Well dom har utgått från att i B/X vägde 10 mynt ett pund (mot 50 mynt i 5e, 100 mynt i ACKS).

            Kommentera


            • #21
              Ursprungligen skrivet av 2097 Visa inlägg
              Well dom har utgått från att i B/X vägde 10 mynt ett pund (mot 50 mynt i 5e, 100 mynt i ACKS).
              Sure, men inget av de där spelen är ju Lamentations =)

              Kommentera


              • #22
                Men att allt bara kostar en tiondel av det normala rimliga priset vore ju ännu orimligare, du gräver bara ett allt djupare hål åt Raggi!

                Kommentera


                • #23
                  Som jag tror jag skrev är lamentationa priser de första rimliga priserna jag sett i ett DnD-spel. Äntligen en prislista jag känner att jag kan använda rakt av utan att dela alla priser med tio på hälften av grejorna och ändra pris helt på andra halvan.

                  Kommentera


                  • #24
                    Ursprungligen skrivet av 2097 Visa inlägg
                    Men att allt bara kostar en tiondel av det normala rimliga priset vore ju ännu orimligare, du gräver bara ett allt djupare hål åt Raggi!
                    Men man får väl ändå motvarande 1/10 i skatter?

                    Att en ryggsäck kostar 20 mynt som är gjorda av guld är bortom all realism. Ungefär som att köpa ett par byxor idag för en guldtacka (om än liten guldtacka). Sedan är det ju fantasy så man kan ju skita i realism om man vill :)
                    Att konvertera gp till sp är bara ett sätt att sätta ett mer vettigt värde på guld och silver. Liiiite mer historiskt trovärdigt.

                    EDIT: Däremot kör jag med gp i QuestCore för kompabilitetens skull. :)
                    Last edited by Caligo; 19 May 2017, 18.24.

                    Kommentera


                    • #25
                      Caligo, jag ska förtydliga lite för jag vet att det är lätt att missa.

                      1. Ryggsäcken kostar 20 silverpennies i D&D och 3 stora, tunga silverdaler i LotFP. Den kostar alltså inte 20 guld. Det har du missförstått.
                      2. Värdet på guld och silver än inte heller ändrat eftersom mynten i LotFP är större och tyngre.


                      Hoppas det blev tydligare.

                      Kommentera


                      • #26
                        Ursprungligen skrivet av 2097 Visa inlägg
                        1. Värdet på guld och silver än inte heller ändrat eftersom mynten i LotFP är större och tyngre.
                        Jag har nu läst lamentaions lite nogrannare (jag älskar konceptet med gratis-pdfer) och återigen finns det inget som säger att mynten skulle vara större eller tyngre. Encumberence handlar om mer än vikt.

                        Om något skulle jag snarare säga att silvermynten i Lamentations borde vara lättare än de i ACKs, för med dit sätt att räkna skulle annars ett guldmynt i lamentations väga femtio gånger så mycket som i ACKS, och då pratar vi knappast mynt längre; då pratar vi tackor.

                        Lamentations har helt enkelt en helt egen prissättning som inte är sammankopplad med andra DND-varianter, vilket det var hög tid för.

                        Kommentera


                        • #27
                          Rymdhamster, Caligo hade missförstått några detaljer. Han verkade tro att en ryggsäck kostade 20 stycken guldmynt och att guldmynten vägde 1 pound för 10 st. Ett kilo guld för en ryggsäck. Jag skrev därför igen till honom i form av en kort sammanfattning. Saker du och jag redan hade diskuterat / håller på att diskutera.

                          Till dig och det här med myntvikterna.

                          Kolla Basic Rulebook av Moldvay sidan 20. Både ACKS och LotFP bygger på B/X.

                          I B/X väger 10 mynt ett pund. Vilket leder till orimliga priser.

                          LotFP löste det genom att ändra guld till silver och silver till koppar. (Och att ändra, vilket kloptok påpekade till mig på sms, tack kloptok, jag hade missat det, att det är 50 gp för ett sp ist för som i B/X, 5e, och ACKS 10 gp för ett sp). ACKS löste det genom att dela vikterna på tio (5e delade vikterna på 5 ist för 10).

                          Alla tre spelen (LotFP, ACKS, 5e) har då ungefär samma ekonomi och rimlighetsgrad, dvs en tiondel av B/X-priserna och en ekonomi som är efterforskad.

                          Om du dessutom dessutom föreställer dig att LotFP dessutom också minskat vikterna* så blir deras priser alldeles för billiga.

                          Men det jag klagar på mest är ändringen. Hade Raggi bytt namn på gp till sc ("silver coin") ist för "sp" (som redan finns) så hade det inte alls varit lika förvirrande.

                          *: ACKS har ett liknande encumbrance-system med "items" som LotFP och skriver att det rör sig om ungefär 10 pounds per items men att det är ungefärligt. Givetvis har du rätt i att det handlar om annat än bara vikt, bökighet också etc. Mynt borde ju rimligtvis vara bland dom minst bökiga sakerna eftersom dom går att ha i rör, säckar, väskor, burkar osv. Tillskillnad från krattor och spadar. Så du kan ha rätt i att LotFP har minskat vikterna också även om jag inte tror

                          Kommentera


                          • #28
                            Ursprungligen skrivet av 2097 Visa inlägg
                            I B/X väger 10 mynt ett pund. Vilket leder till orimliga priser.
                            Beror på - överlag är ekonomin shaky i de flesta fantasy-rollspel, men på olika sätt. Det är problem i både B/X och i ACKS mfl, men olika problem.

                            Jag tror det hände när "myntpyramiden" ställdes på huvudet, i arla gryningsåldern och Gary fipplade med dåliga källor, eller något.

                            Det har ju funnits många olika (konkurrerande) myntsystem i bruk, och konverteringen har alltid gått via vikt (och renhet, för ofta har metallvärdet varit "utspätt" med mindre ädla metaller...) och i nästan alla fall jag känner till har det också varit grunden för de enskilda myntsystemen också.

                            I Rom fanns det tex ett "grundmynt", Uncia, som vägde ett uncia (ounce) brons (senare koppar). Dvs. ett mynt vägde ett 12:e-dels pund. (Av en pundvikt, libra, på ca 329 gram. (Stavar mynten med Versal och vikterna med gemen för att särskilja dem...)

                            Men det var ekvivalensen i botten av "pyramiden" - för bronsmyntet.

                            De första Denarius som präglades (av en plundrad silverskatt från, om jag minns rätt, Syrakusa) vägde 4,5 gram. Det gick alltså 72 av dem på ett pund. (Men *värdet* var bestämt till tio As, som var ett annat av de tidigaste mynten, sprunget ur proto-mynt, "signerade bronsstycken", aes signatum.)

                            Ändå var de alltför hög valör, så först dök Quinarius (en halv denarius, V) upp och sen det mer kända Sestertius - en fjärdedels denarius.

                            As och Uncia var sådana mynt som människor betalde sina varor med - eller ännu oftare med mynt som stod för fraktioner av dessa. Men pga inflation blev bla As med tiden vanligare än de olika uppdelade "en sjättedels As" osv mindre myntvalörerna. Det är fortfarande en bra bit till att hantera silvermynt, även om det då iaf blir teoretiskt möjligt att växla in en legionärs innestående lön på kanske 10 As till en Denarius. Men den vägde ju då 1/72-dels pund (i silver).

                            När mynt senare präglades i guld, så vägde de några få gram. De första hade de stegrade värdena 20, 40 och 60 As. Dvs den lägsta valören av ett präglat guldmynt, var värt två Denarius. Ett annat fyra, ett tredje sex. Det sistnämnda vägde ca 3,5 gram. (Jag är inte säker på att det lägsta myntet i guld vägde så lite som 1,2 gram, men det kan det ha gjort - när vissa senare guldmynttyper introduceras, är tex vikten på det minsta väldigt nära det - 1,3 gram om jag minns rätt, och ett på 1,8 gram som bas ännu lite senare.)

                            Av 60-As-guldmynten hade det alltså gått ungefär 100 (94) på ett pund. (Och då kan vi ju lätt räkna ut skillnaden i pris mellan ett pund guld och ett pund brons eller ett pund silver...)

                            Naturligtvis förändrades detta över tiden, mynten blir lättare eller, som sagt, utspädda med oädla metaller.

                            Som det är gjort nu, så fixerar de flesta spel att både myntvärden *och* metallvärden ska vara jämna tiomultiplar, 1-10-100. Och det blir liksom inte rimligt, antingen blir koppar skitdyrt eller guld jättebilligt.

                            Och i och för sig, i en värld där även en avlägset belägen "one horse"-bondby kan bli översköljd med guld och silvermynt, så fort en handfull äventyrare drar in och vill ha öl och mat och rustningen putsad så är det ju på sitt sätt logiskt. (Det finns ju så många artiklar, bloggposter o tom webbserie-parodier på detta, så jag orkar inte länka nån av dem...)

                            Jag köper att vi måste ha viss förenkling - en rollspelsgrupp som enbart består av numismatiker kan säkert költjurgejma sig igenom 500 olika namn och vikter på historiska myntsorter, men för oss andra är det skönt att det finns en fixerad skala i botten, jämna tiomultiplar (fast jag hade nog gärna sett 1/12 och 1/8 lite här och där iaf...) och fixerade myntvärden.

                            (Vi kan ju kanske i fiktionen tänka oss att "1 gp" egentligen kan motsvaras av 4 st Great Empire Duobloons eller 6 st Aureus eller 1/4 Ying Yuan...)

                            Men jag brukar iaf tänka mig att om det går 10 kopparmynt på ett pund, så går det tex 25 silvermynt och 100 guldmynt på ett pund vikt. Då är det problemet löst, för min del. :-)

                            Kommentera


                            • #29
                              Jag vill ha denna nivå av numismatik i spelet♥
                              Insåg när jag läste det hur otroligt ologiskt det är att en dirham och en dinar skulle väga samma. Känner mig skolad!

                              Så länge det är spelarna och inte jag SL som behöver räkna deras encumbrance♥

                              Kommentera


                              • #30
                                Jag ville det också en gång. Jag baserade min kampanj på Rom (därav de ovanstående exemplen...) Men jag ändrade mig lite när jag villade bort mig stort i prissättningen och fick börja om. Då förenklade jag iaf till konsekvent 1-12-144 myntvärden och behöll de mest ikoniska (i mina ögon) namnen as, denarius och aureus. Sestertier fanns också, men 1/4 denarius som är samma sak som 3 as, är ju rätt enkelt att komma ihåg - "tre kopparmynt" för den som vill översätta. Och det är ett lämpligt mynt att ha till hands på tavernor mm.

                                Dessvärre blev det aldrig något av den kampanjen (heller...) :-)

                                Kommentera

                                Arbetar …
                                X