Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

WRNU:s sandbox-preppar-hörna!

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av God45, Igår, 11.57
15 responses
236 visningar
0 gillar
zonk
av zonk
 
Skapad av GnomviD, 29 July 2017, 14.11
8 responses
319 visningar
6 gillar
GnomviD
av GnomviD
 
Skapad av APM, 14 December 2017, 20.50
32 responses
590 visningar
0 gillar
Lupus Maximus  
Skapad av krank, 15 December 2017, 06.47
6 responses
120 visningar
0 gillar
Gurgeh
av Gurgeh
 
Skapad av Minimoni, Igår, 16.43
0 responses
60 visningar
1 gillar
Minimoni  
Skapad av adam23089, Igår, 13.17
4 responses
55 visningar
0 gillar
Björn den gode  
Skapad av adam23089, Igår, 06.38
1 response
46 visningar
0 gillar
Björn den gode  
Skapad av Phelan, Igår, 14.49
0 responses
61 visningar
1 gillar
Phelan
av Phelan
 
Skapad av marat, 13 December 2017, 13.34
11 responses
254 visningar
2 gillar
marat
av marat
 
Skapad av Vimes, 15 December 2017, 19.31
5 responses
208 visningar
9 gillar
APM
av APM
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • WRNU:s sandbox-preppar-hörna!

    Jag segar med att gå upp idag och segar ännu mer med att börja preppa.

    Ska samla tankarna...


    Jag studsade mellan sex olika kampanjidéer:
    • Bladen Faller
    • al-Qadim, att utgå från Golden Voyages men ha resten av spelvärlden till hands ifall spelarna drar käpprätt åt andra hållet
    • Storm King's Thunder
    • Nån typ av superenkel "jag gör bara en liten by, en liten wilderness, och några små-dungor"-start bara för att komma igång att spela igen efter ett så långt uppehåll
    • Nån typ av modern/framtida monsterjakt och/eller cyberpunk; båda eller bara den ena av dom; denna idé låg på samma "slot" i mitt huvud och jag hade till och med köpt Ultramodern5 och NeuroSpasta (tycker dom verkar bra btw) för att köra en 5e-variant av CthulhuPunk som är en GURPS-setting som jag tycker mycket om. Det var denna idé som sen byttes ut mot "Kult1e, OSR style"-projektet.
    • Och så då en mashup av Razor Coast + Tales from the Yawning Portal. Detta var vad jag hade landat i för att spela vid mitt eget bord och hade kommit en bit på väg med att preppa (lade flera dagar på dom där blurriga kartorna, för att jag inte har färgskrivare).



    Pratade med en vän och han sade "men... kan du inte köra dom grejerna, fast i al-Qadim eller FR?" (Jag hade ju redan tänkt att placera Razor Coasten ungefär där Maztica ligger i FR nu, på andra sidan havet från Sword Coast.) Men... jag tyckte faktiskt det var en bra idé!

    Så mitt nästa projekt är att preppa denna aQ + YP-kampanj. Ska lägga Kult-projektet på en slow boil så länge. (Kommer komma lite mer poster där för jag har en halvfärdig tabell som jag tänkt posta där, och jag kan ju slänga upp den som den är och senare ev göra resten på den grejen.)

    Jag ska utgå från Corsairs of the Great Sea istället för Golden Voyages. Regelsystemet blir 5e med mina många house rules.

    Här är vad jag behöver göra, men min hjärna är inte så snäll på att låta mig jobba med det utan den vill mycket hellre att jag ska skriva på WRNU.

    1. Rensa i min kampanjmapp (en "dragspelsmapp") ut saker från gamla kampanjer och kanske sätta etiketter för en gångs skull, brukar bli sjuk oordning i den.
    2. Läsa igenom Corsairs of the Great Sea igen och göra en relationskarta över NPC i Hawa.
    3. Bläddra lite i Hillfolk och Fiasco för att förbereda nån sorts setup för RP-skapande så det blir lite mer politik och driv mellan dom. Kanske lite tabeller och sånt kan jag skriva.
    4. Göra mig mer bekväm med aQs encountertabeller och MC-monster-blad, se till att jag har dom på plats.
    5. Placera ut Lost Shrine of Tamoachan, Dead in Thay, White Plume Mountain och Tomb of Horrors i närheten av Hawa. Ändra lite namn och sånt i dom så det passar aQ (kommer vara jobbigare för Dead in Thay som har en lite speciell setup [kanske slänger ut en del av dom sakerna, vi får se]).
    6. Skriva ut och sätta på min spelledarskärm dels tabellen över lingering injuries som vi använder från DMG, dels konverteringsreglerna för monster från 2e (ska prova WotCs egna ist för Stan Shinns denna gång) och för SLP (ska göra konverteringsregler för dom; aQ har ett lite flummigt kodsystem för att skriva ut en SLP på en rad men det krävs en hel del jobb för att göra om den raden till en full SLP och det passar inte min "vad som helst kan hända"-spelstil). Jag vet att det finns en 5e-variant av aQ monstren på DM:s Guild men... det ska vara lätt att leva. Och så en namngenerator specifik för Midani, språket som pratas i Zakhara (aQ:s land).
    7. Ta fram en kalender och sånt och på kalenderns innersta flärp skriva en dagschecklista för hexcrawling. Typ "stryk vatten, slå navigeringsslag" osv osv osv.
    8. Se till att jag har allt jag behöver, rollformulär etc etc. Sen kan jag egentligen dra igång. Följande saker vill jag också göra men dom är överkurs.
    9. Vill helst hinna göra denna med: att porta över några bra domänregler ex vis dom från ACKS, dom från BECMI, dom från 2e el likn. Så dom kan starta sitt eget rövarband osv. Detta är en riktig time sink :( men jag vill :(
    10. Likaledes att statta upp faktionerna runt Hawa på SWN-maner (med hjälp av ex vis An Echo Resounding) vore inte så dumt. Alternativt abstrahera faktionsskramlet liknande A Red and Pleasant Land s 156-157 (dvs bara tabell över random händelser).
    11. Jag har en egen idé till ett stridssystem för krig som ligger mycket nära det som presenteras i A Red and Pleasant Land s144-145 men fixar en del mattemisstag i den. Men nu är det ju inget krig i faggorna så vitt jag vet så det är inte lika bråttom för just den här kampanjen som det hade varit för Bladen Faller.
    12. Denna kan vänta: Hela Razor Coast-kampanjen skulle gå att köra utan problem i AQ. Monstren passar bra, platserna skulle gå lätt att flytta över (RC har gott om platser men det är inte superviktigt exakt hur långt ifrån varandra dom ligger), NPC skulle gå att byta namn på etc. Och RC-böckerna var dyra så jag skulle gärna se nån nytta av dom. Men, jag vill komma igång ganska snart så jag sätter detta som sista prio.



    Ska skriva här efter hand jag gör saker. Hoppas det peppar mig lite. Skriv gärna om era egna sandlådepreppsprojekt här. Jag kan ta om det är SWN, Traveller osv också, måste inte vara fantasy, måste inte vara d20, men det ska vara sandbox för att vara on topic. Eftersom preppandet är så annorlunda.

  • #2
    Ska bara äta frukost innan jag drar igång med steg ett.

    PS: Flanellis, inför ditt första lir så dra inte igång en sån här stor preppkarusell, det räcker med mkt enklare. Kör intro-prylarna i HT ex vis. Den bästa preppen är den som faktiskt blir gjord, det är preppar-hörnans motto!
    Men, skriv gärna hur du preppar. :D om du vill såklart!

    Kommentera


    • #3
      AW YISS!!!


      Tömde ur min kampanjmapp, den hade grejer från alla möjliga kampanjer. Det jag sparade var lite tabeller (hmm men jag behöver skriva ut en ny av min "förhöra randos på stan"-tabell) och lite tomma utrustningsark. Allt annat, fulla kampanjark, klarade dungeons etc etc det lade jag helt blandat i ett C4-kuvert och slängde rakt in i mitt 野口. Det finns åtta fack i mappen så jag märkte tre av dom "Levande RP" (jag låter spelarna välja om deras rollformulär ska vara hos mig eller om dom ska ta med dom), "Tomma formulär", och "Tabeller" och lät resten vara omärkta så länge.


      Hittade också ett äventyr jag inte kört men ändå skrivit ut, The Stygian Garden of Abelia Prem. Jag lade den i ett omärkt fack. Vilket, nja... det kommer ju bli huller om buller, hoppas jag kan hitta en bra plats för den snart.

      Kommentera


      • #4
        Håller på med steg två. Usch, jag hatar att traggla med brödtexter på det här sättet, skulle mkt hellre ha listor, tabeller, diagram osv. Har bestämt mig för att ist för att göra relationskarta skriva kartotekskort för SLPerna… om sedernas Källa vill, dvs, pris vare henne.

        Kommentera


        • #5
          Jag är impad att du Orkar :) jag Hittar alltid på allt när det händer I stort sett så det blir ibland lite random lappar för att skriva ner namn och sånt så man kommer ihåg.

          Kommentera


          • #6
            Mmm det är mkt enklare och roligare att spelleda så!

            Det här är så tråhåhåkigt

            Kommentera


            • #7
              Hittade mitt lilla A6 kartotek (från innan jag bytte till A4-papper i mapp) längst in i sladdlådan!
              Ni som spelade med mig på TullCon minns kanske detta lilla grå plastskrin.
              P står för People, L för Locations, R minns jag inte vad jag hade det till (det ligger några fjärran städer från Glitchworldkampanjen nu med typ Silent Legions-taggar på sig, F minns jag inte och den är dessutom tom, T står för treasure (i Glitchworld körde jag med färdig-genererade skatt-högar på lapp som jag kunde ge till gruppens kassör som komplement till att rabbla upp allt), D står för Diary (kommer ha en annan lösning för tidshantering nu, en kalender) och E står för Encounters dvs typ monsterkort. Bakom allt ligger det tomma och framför allt ligger det små regellappar ex vis min kära Targets in Areas of Effect. C:et står för "ceiling" dvs runda upp, dom flesta divisioner i D&D är rundade neråt så det är bra att notera undantagen.

              Har inte börjat skriva in personerna från Corsairs of the Great Sea än eftersom det är tråkigt. Ska nog göra det på datorn istället så jag kan dvoraka in dom ist för att plita in dom på långskrift. (Min steno är... snabb på att få ner ord på papper, men långsam att dechiffrera och inget jag kan sight-läsa direkt om det inte är väldigt vanliga fraser. Och, jag vill ha accountability om nu spelarna vill se min prep efteråt så är det ju inte bra om allt är på steno.)

              Kommentera


              • #8
                Usch vad TEX skulle krångla i dag då! (Det var exporten från org-mode som var buggig, inte TEX. Bytte till markdown trots att markdown-mode är lite B. Men jag kan inte fixa buggar när jag har ofärdig prepp som hägrar.) Ett härligt krångel för hellre traggla med det än att... urk... läsa dom där tråkiga 2e-guideböckerna. Här är första utkastet till tre av kartotekskorten; ska inte lägga upp alla ifall jag kommer få några spelare från WRNU senare men dessa tre är nog rätt harmless att se. Edit: Ja jag såg typo:n, Kawthar med th heter hon ju. Har rättat i filen hos mig.

                Åh och sen såg jag att Samurai Shodown äntlingen kommit till Switch!! Men jag ska inte låta mig frestas! Det kan ju få bli min reward om jag mot förmodan lyckas göra klart.
                Last edited by 2097; 16 April 2017, 19.58.

                Kommentera


                • #9
                  Min hjärna vill bara F5 S-G och WRNU hela tiden ist för att preppa :( ska ta en paus nu. Har bara gjort 5 kort.... sen började jag läsa i Axioms och olika ACKS-böcker från bundlen. Det var prep iofs för jag ville hitta bra domän-regler. Fick reda på att Axioms inte har rövarbandsreglerna, för dom är det ACKS grundboken som gäller. Fick också inte riktigt svar på dom frågorna jag hade kring domänreglerna varken dom nya eller dom gamla så… :/ får fråga lite

                  Edit: gud vilket kladd det är att ge sig in i den communityn :( :( :( :( politiskt sett dvs. :(
                  Last edited by 2097; 16 April 2017, 21.27.

                  Kommentera


                  • #10
                    Idag var det en dålig dag! I skallen har jag ca 9.81 kilogram av rent och skärt brusande myrkrig och min prepp har inte varit skarp och inte heller har jag varit speciellt skarp när det kommer till det som min hjärna istället är addicted till och använder som prokrastinerings-timesink, att skriva om rollspelteori. Ska försöka komma igång med preppandet igen

                    Kommentera


                    • #11
                      Läste om sidan 8 i Hillfolk, som handlar om vad dom olika personerna har för relationer till varandra. Ser fram mot att köra den proceduren första spelmötet. Ja jag håller på att drifta D&D till nåt jävla story game. Men... jag tror det kan bli pepp.

                      Kommentera


                      • #12
                        Här är isf reglerna för hur inspiration från 5e och drama tokens från hillfolk har blivit sammanslagna (A6-kort, 2 sidor). Är inte helt säker på att såna tokens gör mer nytta än skada, däremot själva setupdelen under karaktärsskapandet som jag skrev om i inlägget ovan är jag pepp som tusan på.

                        Kommentera


                        • #13
                          Gjorde om rollformuläret till Hillfolk och tog bort alla skill-rankings från det eftersom RP ju kommer ha ett D&D rollformulär för allt "procedurellt" ist för Hillfolks töniga kortspelssystem.
                          Lade istället till mer rader för vänner & fiender eftersom det kan ju behövas lite nya RP eftersom folk stryker med.

                          Kommentera


                          • #14
                            Ursprungligen skrivet av 2097 Visa inlägg
                            Här är isf reglerna för hur inspiration från 5e och drama tokens från hillfolk har blivit sammanslagna (A6-kort, 2 sidor). Är inte helt säker på att såna tokens gör mer nytta än skada, däremot själva setupdelen under karaktärsskapandet som jag skrev om i inlägget ovan är jag pepp som tusan på.
                            Jag är inte helt säker heller. Token-systemet och DramaSystem är utmärkt för gradvis eskalerande drama inom spelgruppen men jag är osäker på hur väl det flyger om interaktionen främst är mellan RP och SLP.

                            Jag är också lite orolig att det blir en konflikt mellan att komma framåt i äventyret rent händelse/utforskningsmässigt (utforska rum, platser, hitta pryl X etc.) och att spela emotionella konflikter där den "konkreta" (procedurerna?) handlingen i ganska hög grad står still. Är inte säkert att alla typiska DnD-spelare är okej med det senare skulle jag gissa. Jag kan ta mig själv som exempel: jag älskar drama/tjafs/snack inom spelgruppen där man kanske bara står och stampar i dunneon-handlingen (och jag har svårt att se DnD-spelare som är speciellt mycket mer positiva till det än mig) men kan trots detta bli lite besviken på ett spelmöte där man inte utforskade tillräckligt mycket platser och liknande.

                            Kommentera


                            • #15
                              Bollar gärna detta ännu mer med dig Kloptok, dig mer än nån annan, så ta inte det här inlägget som allt för definitivt eller sista-ordet-aktigt.

                              När jag var tonåring lärde jag mig ta på vantarna samtidigt som jag går ner för trappan (låter ju självklart men det var inte helt lätt först för en frätskalle som mig), sen lärde jag mig göra mer och mer saker när jag går i trappan såsom SMSa, fippla med väskan osv.

                              Det som gjorde att jag kunde göra det var att jag valde en aktivitet som "styrande" (i det fallet gå i trappan) och dom andra aktiveterna som "sekundära". Jag fick koncentrera mig extra mycket på benen och stegen och se till att jag höll ett vanligt tempo och var medveten om avsatserna osv. Och använda överblivna glimtar av extra hjärnkapacitet till vantar och väskfippel.

                              Det låter motintuitivt för när jag går i vanliga fall brukar jag inte koncentrera mig på att gå. Men jag behövde göra det när jag samtidigt gick och gjorde något kognitivt eller dexteriöst (saker som tuggummin, för att anknyta till ett idiom, är ju inget problem men det är inte sånt jag pratar om).

                              Det jag vill komma med detta otroligt OTiga sidospår är att om man blandar Hillfolk och D&D måste man välja ett av dom två spelen som "styrande". Antingen tänker man

                              • Vi spelar DramaSystem, men vi byter ut det töninga "procedural"-systemet mot riktiga D&D-rollpersoner med AC, HP, klasser osv.
                              Eller så tänker man:
                              • Vi spelar D&D, men vi byter ut det töninga "Roll persuasion" mot riktiga DramaSystem-dialoger med petitioner, granter osv.

                              Hillfolk själv är inne på lite samma idé på sidan 65.

                              Vilken av dom två vägarna man väljer gör rätt stor skillnad tror jag.

                              Det jag har gjort sen jag började som DM för tre år sen är att köra petitioner/granter i dom vanliga gnabben som uppstår mellan SLP och SL. "Nej jag tänker inte berätta var vätten gömt sig!"
                              Har fungerat döbra.

                              Det jag inte har gjort är att prova att köra med DramaTokens trots att jag bloggade om idén att slå ihop det med insp för länge sen. Som du säger har dom inte varit speciellt heta när det mesta av konflikterna är mellan spelare och SLP.

                              Det jag inte heller har gjort är att göra upp en ordentlig relationskarta mellan alla RP med konflikter och olösta wants. Ser fram mot som fan att testa detta i Hawa-kampanjen och är committed till det.

                              Med tanke på detta relationshärke... så öppnas möjligheterna att dessutom köra med token-systemet. Det som också har förändrats är att jag över falle-snacket i helgen fick buy-in från min meste spelare, han sade sig vara villig att ge det en chans. Men samtidigt har du ju rätt. Det är ett system som kanske gör mer skada än nytta.

                              Håller helt med dig om att dramatiska och procedurella scener står i, i alla fall vid den anblick du och jag just nu har, i konflikt med varandra och är också orolig för det. Kan bli lose/lose -- om politiken står still för att RP går ner i dungan är det kass, om dungan står still för att RP kör politiken är det också kass.

                              Kan också bli win/win a la typ Cutthroat Caverns eller som Dragon Slayers-playsetet till Fiasco.

                              Eller om det bara blir lose/win eller win/lose är det ju också ok, jag är inte gift med vare sig politik eller dungeon-delving bara det är ösigt lir. Det är det där lose/lose-scenariot jag har lite svårt att släppa.

                              Samtidigt.... ABT: always be testing!

                              Kommentera

                              Arbetar …
                              X