Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

DnD5 Warlocks & Familiars

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av phastari, Igår, 12.35
6 responses
85 visningar
0 gillar
Rhodryn
av Rhodryn

Skapad av krank, 17 July 2017, 01.20
8 responses
95 visningar
0 gillar
Rhodryn
av Rhodryn

Skapad av Bolongo, 17 July 2017, 09.19
19 responses
437 visningar
0 gillar
Rhodryn
av Rhodryn

Skapad av krank, 18 July 2017, 13.05
14 responses
386 visningar
6 gillar
Rhodryn
av Rhodryn

Skapad av Max Raven, Igår, 22.06
1 response
29 visningar
0 gillar
da_bohz
av da_bohz

Skapad av MetaLarsson, 23 July 2017, 10.30
10 responses
243 visningar
0 gillar
hakanlo
av hakanlo

Skapad av Henke, Igår, 20.52
0 responses
29 visningar
0 gillar
Henke
av Henke

Skapad av jensofsweden, Igår, 20.40
0 responses
28 visningar
0 gillar
jensofsweden  
Skapad av jensofsweden, 16 July 2017, 04.30
24 responses
443 visningar
5 gillar
jensofsweden  
Skapad av Äventyr, 22 July 2017, 13.44
5 responses
250 visningar
6 gillar
Äventyr  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Ursprungligen skrivet av 2097 Visa inlägg

DMG sidan 267.
    Ursäkta?

Kommentera

Det är OK, Zapps, förstår att du inte tänkte på den regeln om er grupp sällan besöker såna världar
      Last edited by 2097; 13 April 2017, 12.20.

Kommentera

Det är OK, Zapps, förstår att du inte tänkte på den reglen
        Vad jag menar är att jag förstår inte sambandet mellan din och min quote.

Att köra DMGns "gritty realism" är förvisso en lösning, och jag såg att du tog upp den, men den ändrar ju på så mycket mera. Jag kan tänka mig att många skulle föredra en regeländring som bara fokuserar på just ritualer.

Att istället begränsa regeln om "ritualer har tiodubbel casting time" till snabba spells är ett helt fristående förslag, som inte förändrar kampanjen tillnärmelsevis lika mycket.

Kommentera

Jag hade lite svårt att förstå varför du skrev "ursäkta" men nu tror jag jag hänger med.
          Det jag menade är att jag tror att WotC har haft anledningar till att konsekvent hålla på 10×tiden-regeln; och det första jag kom på var att rest-tider kan ändras. Dvs inte att ändra rest-tiden skulle vara en fix på find familiar, utan att din fix skulle ha en stor impact på ändrade rest-tider; att i ändrade rest-tider-världen så är inte en 10h ritual meningslös.

Har också en helt orelaterad invändning:
          Med ditt förslag skulle en sorts buffad FF som bara tar en halvtimme införas och den skulle kosta en slot som vanligt. Det är nog ingen big deal. Med ditt förslag skulle dessutom den vanliga Find Familiar, precis som den är, inte längre kosta slottar öht. Det är en något större deal.

Det som tidigare kostat en slot, kostar inte slottar längre. Det betyder att den dagen lovelocken kastar sin FF så går det att dessutom kasta en extra vanlig spell, vilket är en stor förändring för locks som ju har så få slottar mellan rests. Min take är att den existerande regeln är inte till för att begränsa antalet FF som går att kasta per dag (att det tar en timme är ju redan en begränsning där) utan för att begränsa antalet andra spells som går att lägga den förmiddan, genom att FF äter en av deras slottar.
          Last edited by 2097; 13 April 2017, 12.31.

Kommentera

Jo, men det är ju så förtvivlat sällan man kan sitta och vänta en timme men absolut inte två.

Min erfarenhet är att antingen är det skarpt läge eller så är det inte det. Antingen kan man pausa 5 minuter absolut maximum, eller så kan man pausa så länge man vill (eller tills vandrande monster börjar trilla in)

Så den begränsningen inträffar helt enkelt aldrig i praktiskt spel.

Ska jag vara ärlig tror jag den enda anledningen WotC behövde för att hålla på 10x regeln är att de vill undvika klyddiga specialfall. I fallet med 1 timmes spells blir resultatet att ritualen aldrig används, men att detta inte är skäl nog komplicera spelet.

Kommentera

Kom ihåg att det finns världar där en long rest tar 7 dagar, så det är vettigt att det finns 10h-ritualer.
              Japp glömde sånt, första gången som D&D GM och alldeles för morgontrött

Kommentera

Ursprungligen skrivet av CapnZapp Visa inlägg
                Jo, men det är ju så förtvivlat sällan man kan sitta och vänta en timme men absolut inte två.

Min erfarenhet är att antingen är det skarpt läge eller så är det inte det. Antingen kan man pausa 5 minuter absolut maximum, eller så kan man pausa så länge man vill (eller tills vandrande monster börjar trilla in)
                Oj, vi har lite olika erfarenhet där isf. Har ofta situationer där det är typ pure agony om dom ska lägga 13 timmar på en ok grej eller 12 timmar på en något sämre grej... men dom slipper ju den där extra checken... ouch...

Så den begränsningen inträffar helt enkelt aldrig i praktiskt spel.
                Aha men det vore ju isf mer vatten på min kvarn, att det behövs att en-timmes-varianten fortsätter att kosta en slott, än på din, att det skulle vara en bra regeländring att låta dom casta den som ritual utan att det tar extra tid.

Ska jag vara ärlig tror jag den enda anledningen WotC behövde för att hålla på 10x regeln är att de vill undvika klyddiga specialfall. I fallet med 1 timmes spells blir resultatet att ritualen aldrig används, men att detta inte är skäl nog komplicera spelet.
                Håller med men det jag menade var att en av dom stora anledningarna (förutom överskådlighet och att bekämpa complexity creep) till att undvika specialfall är just spelets modularitet.

Kommentera

Den här tråden är värdig Xhakhals Regelmissar for the lolz

I PHB, p201, Rituals:
                  Står inte: "The ritual version of a spell takes 10 times longer..."
                  Utan det står: "The ritual version of a spell takes 10 minute longer..."

Kommentera

:D Äh vad jag skäms! Att inte nån av oss slog upp det innan vi började tjafsa :D

Kommentera

Haha jaja

Kommentera

Arbetar …
                      X