Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

D&Ds världar (5e)

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av wilper, Idag, 11.08
2 responses
40 visningar
1 gillar
Tant Ragnar  
Skapad av Taogoli, Idag, 14.16
0 responses
7 visningar
0 gillar
Taogoli
av Taogoli

Skapad av Lambendil, Idag, 09.24
8 responses
80 visningar
0 gillar
Lambendil  
Skapad av Feuflux, 05 September 2017, 21.29
6 responses
343 visningar
4 gillar
Feuflux
av Feuflux

Skapad av luddwig, 03 September 2017, 18.12
82 responses
2.643 visningar
0 gillar
kaptendral  
Skapad av ceruleanfive, 19 April 2017, 16.51
51 responses
1.149 visningar
9 gillar
Rangertheman  
Skapad av Den Gamle, Idag, 09.38
0 responses
38 visningar
0 gillar
Den Gamle  
Skapad av RedMoon, 13 August 2017, 08.47
24 responses
812 visningar
10 gillar
RedMoon
av RedMoon

Skapad av Bolongo, 17 July 2017, 09.19
187 responses
6.400 visningar
0 gillar
Daniel
av Daniel

Skapad av krank, 18 September 2017, 09.20
1 response
24 visningar
0 gillar
Max Raven  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

• D&Ds världar (5e)

Har noll koll på 5e men blev lite nyfiken, hur är det, finns det någon inbyggd setting i grundböckerna, är det någon ny eller gammal. Har det kommit några andra Settingar nya eller gamla? Är planen att ge ut flera av de gamla till 5e? Osv om ni kan komma på något annat intressant.

Ursprungligen skrivet av Hans E Magnusson Visa inlägg
    Har noll koll på 5e men blev lite nyfiken, hur är det, finns det någon inbyggd setting i grundböckerna, är det någon ny eller gammal. Har det kommit några andra Settingar nya eller gamla? Är planen att ge ut flera av de gamla till 5e? Osv om ni kan komma på något annat intressant.
    Nja, grundböckerna innehåller lite blandad information (gudar och sånt) om flertalet av de gamla världarna, men någon riktig setting tycker jag inte att det finns med där.

Kommentera

5e är förlagd i gamla välkända Forgotten Realms, med undantag för Curse of Stradh. Det verkar som att de tänker hålla sig där ett bra tag framöver. Kommande Tales from the Yawning Portal innehåller äventyr som tidigare var förlagda i olika världar men som nu är konverterade till FR.

Kommentera

Regelböckerna är tämligen neutrala, med viss tonvikt på Forgotten Realms. I ras-kapitlet finns till exempel lite olika Faerûnska etniciteter med i avsnittet om människor, men samtidigt förekommer exempel från både Dragonlance, Greyhawk, och i viss mån Eberron här och där. I kapitlet om personlighet och bakgrund har man t ex en sidospalt som använder Tika Waylan (Dragonlance) och Artemis Entreri (Forgotten Realms) som exempel på hur man kan göra två mänskliga krigare* som ändå är väldigt olika personer.

Det enda regelmässiga som är knutet till någon speciell värld är gudar och vilka domains deras clerics kan ha, och där används exempel både från verklig mytologi och från Forgotten Realms, Greyhawk, Dragonlance, och Eberron. Dessa används dels i löptexten som beskriver de olika domänerna ("The gods of knowledge - including Oghma, Boccob, Gilean, Aureon, and Thoth") och dels i ett appendix med gudar från dessa fyra världar, diverse "generiska" monster-gudar, samt keltiska, grekiska, nordiska, och egyptiska gudar (i tabellformat, så inga detaljer). I DMG finns även Dawn War-panteonet med (från 4e).

Övriga böcker, i alla fall från Wizards, är tämligen Realms-centriska. Än så länge har ett äventyr givits ut som utspelar sig i Ravenloft (Curse of Strahd), och övriga utspelar sig i Forgotten Realms (Rise of Tiamat, Princes of the Apocalypse, Out of the Abyss, Storm King's Thunder) - primärt i området som numera kallas The Sword Coast, men på den gamla goda tiden var Western Heartlands och the North. Hur lätta äventyren är att översätta till andra världar varierar lite - Princes of the Apocalypse vore rätt lätt eftersom äventyret är ganska fokuserat runt ett litet område (och framför allt i diverse dungeons), medan Storm King's Thunder verkar avsevärt svårare. Princes har även ett appendix om hur man använder äventyret i andra världar. Förutom äventyren finns Sword Coast Adventurer's Guide (95% FR-fluff, 5% regelmaterial som även funkar i andra världar) samt Volo's Guide to Monsters (teoretiskt sett FR, men funkar rätt bra till "generisk" D&D).

Det verkar som om det kommer att komma en bok till hösten som expanderar ut sig i ytterligare världar. En hel del av det speltestmaterial de släppt via Unearthed Arcana känns som världsspecifikt material. Jag när ett svagt hopp om att det kommer att vara en Eberron-bok till 5e (det känns som Eberrons profil har höjts lite på sista tiden via diverse folk i Wizards periferi, och mycket av UA-materialet får mig att tänka "jaha, det här är det här Eberron-konceptet översatt till FR"), men mer troligt är att det kommer att vara någon sorts "Guide to the Multiverse" med introduktion till olika världar, lite världs-specifikt regelmaterial, och så släpper de settingsen halvfria via DM's Guild.

Kommentera

Tack för all info, så det finns inga offentliga planer i alla fall att ge ut övriga världar, finns det några spännande rykten så eller om ni fick önska, vilka världar skulle dom ge då och eventuellt i vilken ordning.

/funderar på att köpa upp Wizards of the cost

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Rangertheman Visa inlägg
            Kommande Tales from the Yawning Portal innehåller äventyr som tidigare var förlagda i olika världar men som nu är konverterade till FR.
            Yawning Portal är uttryckligen setting-fri. Äventyren kan användas i valfri setting.

Kommentera

Använder mitt hundrade och sista inlägg på att skrika DAARK SUUUUUN!!!

Jag vill ha en Red Tide-liknande bok full av tabeller och sandbox fast Dark Sun. Typ Other Dust, Red Tide, den typen av resurser fast helt genomsyrat av planeten Athas. Och så vill jag ha en ny helt stand-alone PHB gjord med Dark Sun i åtanke i illustrationer, utrustning, klasser och varelseslag (men med femman regler i övrigt, ex vis stridskapitlet ska vara plockat rakt av).

Kommentera

Ursprungligen skrivet av CapnZapp Visa inlägg
                Yawning Portal är uttryckligen setting-fri. Äventyren kan användas i valfri setting.
                Du har säkert rätt. Jag blev lite lurad av att WotC skrev om äventyrare som samlades från Forgotten Realms alla hörn.

Ursprungligen skrivet av WotC
                “When the shadows grow long in Waterdeep and the fireplace in the taproom of the Yawning Portal dims to a deep crimson glow, adventurers from across the Forgotten Realms, and even from other worlds, spin tales and spread rumors of dark dungeons and lost treasures”
                Men nu när jag läser noggrannare står det faktiskt om andra världar också.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av 2097 Visa inlägg
                  Dark Sun är för övrigt ett bra exempel på hur man inte behöver beskriva en hel planet för att få en bra och levande (eller i Dark Suns fall, till största delen död) värld. Tablelands, som beskrivs i originalboxen, är ungefär lika stort som Arizona, ca 450 x 250 miles (eller halva Frankrike). Om man jämför med kartan i Storm King's Thunder så motsvarar det ungefär om man skulle dra en linje från Waterdeep till Llorkh, och sedan sträcka området norrut ungefär till höjd med Triboar.

I den reviderade utgåvan så har jag för mig att arealen blev 4-8 gånger så stor, men med ungefär lika mycket information om det nya området som det gamla.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av 2097 Visa inlägg
                    Så nu kommer vi prata med 2098 i fortsättningen....?

(Svara inte )

Kommentera

Om jag bleve blott 1 IQ-punkt smartare i framtiden och gick upp till att ha 2098 som intelligenskvot och namn så skulle jag nog ha blandade känslor. Hurra för att ha blivit smartare, men lite snopet att bara bli... mindre än en halv promille smartare.

Kommentera

Planescape ska komma!?
                        https://twitter.com/mikemearls/statu...92720051015686 ← ?!

Själv är inte Planescape min favorit, tycker Spelljammer sköter "D&D spelvärlds-crossover-ursäkt" nischen bättre. Men, gillar ju att allt är uppbyggt kring alignments så starkt i Planescape. Det är ju Dark Sun jag längtar efter.

Kollade lite noggrannare. Datumet är imorgon, klockan två på eftermiddan PDT. Domänen är en godaddy m. privacy protection. Men Mearls skickade ju ut det själv.
                        Last edited by 2097; 27 March 2017, 13.59.

Kommentera

Planescape-teasern är med 99% sannolikhet för en "Enhanced Edition" av datorspelet Planescape: Torment. Inte kattskit (det är ett lysande spel, eller var det i alla fall på sin tid), men inte lika coolt som en "ny" D&D-värld.

Kommentera

OK, OK, det låter ju iofs väldigt troligt. Tycker det är bra för det öppnar upp för att "Dust" och "Midway" inte är planescape utan något annat coolt.

Blev lite besviken på Torment när jag testade det hos en kompis runt 05, 06 (dvs det var ett sju år gammal retrospel redan då, vi lyckades kicka igång det med Wine) men kanske skulle ge det en ny chans. Jag hade inte spelat några D&D-spel innan så jag var lite lost.

Kommentera

Jag tror att det är Eberron som ska komma. Har ingen info, bara en känsla. Och isf ska jag skippa den. Det enda av dom gamla världarna som kan få mig att släppa allt, det är Dark Sun eller Spelljammer. Men jag vet inte hur jag kommer reagera helt säkert, det är bara en hunch.

Kommentera

Arbetar …
                              X