Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Varför är Phandelver bra?

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Khan, 21 June 2017, 20.32
9 responses
271 visningar
1 gillar
Rangertheman  
Skapad av krank, 19 June 2017, 10.27
12 responses
217 visningar
0 gillar
krank
av krank
 
Skapad av Sodivra, 13 June 2017, 01.06
19 responses
308 visningar
5 gillar
Sodivra
av Sodivra
 
Skapad av Henke, 24 June 2017, 20.34
4 responses
93 visningar
0 gillar
P.eLL.e
av P.eLL.e
 
Skapad av krank, 19 June 2017, 10.26
5 responses
47 visningar
0 gillar
0.113
av 0.113
 
Skapad av Jocke, 17 May 2016, 20.14
41 responses
1.177 visningar
2 gillar
Rymdhamster  
Skapad av .113, 18 June 2017, 10.56
29 responses
297 visningar
1 gillar
zonk
av zonk
 
Skapad av Elmonster, Igår, 20.17
0 responses
21 visningar
0 gillar
Elmonster  
Skapad av Tant Ragnar, 24 June 2017, 17.21
27 responses
666 visningar
0 gillar
zonk
av zonk
 
Skapad av Bogmoll, Igår, 14.21
3 responses
81 visningar
1 gillar
Rangertheman  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Varför är Phandelver bra?

    Hej forumet. Jag tycker mig ha märkt under många års tid att Lost Mines of Phandelver är mycket populärt och ansett som ett bra äventyr. Nu undrar jag varför ni tycker att det är bra? Som ni hör är jag själv inte övertygad, men jag är inte här för att utvärdera era åsikter, jag är bara intresserad av hur ni tänker och vad som lockar er. Försök gärna vara så konkret som möjligt, att det är "nybörjarvänligt" och "spännande" är säkert sant, men försök tänka vilka delar de gör bra som man kan ta med sig när man skriver egna äventyr. Tack på förhand!

  • #2
    Det är skrivet för spelledare som är nybörjare och innehåller därför text som man sällan eller aldrig ser i äventyr. Om detta är bra eller dåligt är en smaksak.

    Sedan är det inte frågan om att det är så bra. Det är iatället alla andra DnD5-äventyr som är så urusla att de får Phandelver att lysa som en stjärna.

    Kommentera


    • #3
      Det är det ju inte. Det är ett rätt mediokert äventyr i en torftig nybörjarbox. Dessutom är det förlagt till en ordentligt trött setting. Jämfört med dndhöjdpunkter som i6 Ravenloft är det skräp tycker jag, men även jämfört med 3.0ans Sunless Citadel framstår det som väldigt oinspirerat.

      Din magkänsla är rätt -- det är den initiala dnd5hajpen som hade fel.

      Menar

      Christian

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen skrivet av Fiktionslek Visa inlägg
        Jämfört med dndhöjdpunkter som i6 Ravenloft är det skräp tycker jag, men även jämfört med 3.0ans Sunless Citadel framstår det som väldigt oinspirerat.
        Vad gillar du speciellt med Sunless Citadel? Som sagt, ifrågasätter inte, bara nyfiken.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen skrivet av MattiasLejbrink Visa inlägg

          Vad gillar du speciellt med Sunless Citadel? Som sagt, ifrågasätter inte, bara nyfiken.
          Sunless Citadell är DnD3s "nybörjaräventyr" från år 2000 - därför kan det vara bra att jämföra det med DnD5s "nybörjaräventyr från 2014. Det anses inte vara jättebra, men nybörjare brukar ha kul när de spelar det.

          För att summera:
          WotC har inte lyckats producera ett enda riktigt bra äventyr under de 20 år som de ägt varumärket DnD.
          Lost Mines of Phandelver är ändå det bästa som de lyckats producera under de 2½ år som DnD5 funnits.

          Kommentera


          • #6
            The Sunless Citadel är för det första lagom långt — 32 sidor. Det har fina illustrationer och kartor på ett matt papper, vilket gör att man kan anteckna med blyerts om man vill. Beskrivningarna är goda och korta och rytmiska nog att läsa högt för spelarna. Äventyret utspelar sig i och kring en by som du kan placera i valfri setting. Det är en rak struktur — gå från by till dungeon, utforska, besegra bossen och gå hem — men det finns faktioner att liera sig med i dungen, och kartan är ok rent speltekniskt. Flera delar av äventyret är utbyggbart, t.ex. genom att låta rollpersonerna ta den utpekade vägen mot Underdark, genom att låta Twig Blights sprida sig i världen eller genom att ge Oakhurst ett par intriger. Det har också en skriven fortsättning i form av en lång serie äventyr av liknande längd.

            Men det som verkligen höjer The Sunless Citadel är några riktigt inspirerade detaljer. Att det varje år förekommer en marknad i Oakhurst där vättar säljer ett albinoäpple med magiska kvaliteter är en läcker hook, liksom själva idén med ett träd vars vinter- och sommarfrukter har ondskefulla respektive goda egenskaper. Att Twig Blights blir resultatet av att de ondskefulla fröna sprids (om jag minns rätt) är också väldigt inspirerat och effektivt rent speltekniskt. Dessutom är Twig Blights i sig själva coola monster som är roliga och lätta att visualisera. Vidare finns i äventyret en visselpipa som ger den som blåser i den en zombietjänare. Det är ett jätteroligt föremål tycker jag! Det finns en genomskinlig metall som kan färgas, en mysig kobold som heter Meepo, ett motto från Rimbaud (sic!) … kort sagt — detta är vad jag kallar ett klassiskt och opretentiöst men samtidigt *inspirerat* äventyr.

            Jag har spelat The Sunless Citadel flera gånger — med olika spelsystem — och haft lika roligt varje gång. Jag raknar det i samma klass som B4 Lost City, faktiskt. Inte perfekt, men bra!

            Hälsar

            Christian

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen skrivet av MattiasLejbrink Visa inlägg
              Hej forumet. Jag tycker mig ha märkt under många års tid att Lost Mines of Phandelver är mycket populärt och ansett som ett bra äventyr. Nu undrar jag varför ni tycker att det är bra? Som ni hör är jag själv inte övertygad, men jag är inte här för att utvärdera era åsikter, jag är bara intresserad av hur ni tänker och vad som lockar er. Försök gärna vara så konkret som möjligt, att det är "nybörjarvänligt" och "spännande" är säkert sant, men försök tänka vilka delar de gör bra som man kan ta med sig när man skriver egna äventyr. Tack på förhand!
              Först och främst är äventyret relativt kort. It doesn't overstay its welcome.

              Det är även placerat i en hyfsat generiskt och därför öppen plats som lätt låter spelledaren länka till vidare äventyr.

              Det är även klassiskt old school rättframt - man kommer snabbt till en liten by och får själv välja vart man ska gå härnäst. En skön stämning helt enkelt.

              Sedan har Anth en poäng. De flesta D&D äventyr är genomusla, oftast genom att ha en absurd plot, miljarder grottor som måste krälas igenom, och en sedvanligt trött överond storskurk helt utan nyans eller förmildrande omständigheter.

              Ofta finns det ett samband mellan ju högre level, desto mer överevil monstruöst omänsklig storskurk. Och eftersom Lost Mines hinner sluta innan monstren lämnar den jordnära nivån, blir detta till en pluspoäng.

              Kommentera


              • #8
                Ett lite utförligare svar:

                Lost Mines of Phandelver börjar med att rollpersonerna är ute på ett uppdrag.
                Om man vill kan man börja rollspela innan uppdraget, förhandla med uppdragsgivaren etc, men grundtanken är att rollpersonerna i princip redan accepterat uppdraget när man börjar.

                Det första som händer i äventyret är i princip att uppdraget avbryts - sedan måste rollpersonerna bestämma sig om de vill avsluta uppdraget eller ge sig iväg på ett sidospår.

                Genomgående för äventyret är att rollpersonerna nästan alltid kan välja mellan flera olika saker, det finns flera sätt att lösa problemen på och det finns flera olika platser att besöka. Det är väldigt långt ifrån rälsat. Till och med när rollpersonerna stöter på en dungeon finns det ofta flera olika sätt att ta sig an dungeonen.

                Kort sagt är själva äventyret helt OK, även om det inte är något mästerverk - och både spelare och spelledare kommer att ha kul när de spelar det.

                I början av äventyret finns det massor med extra text för spelledaren med tips hur man ska spelleda och hur man ska reagera när spelarna gör olika (oväntade) saker.
                Dessa hjälptexter blir sparsammare ju längre in man kommer i äventyret helt enkelt för att spelledaren förväntas lära sig hur man ska spelleda.
                Jag, som spelat DnD tidigare, hade hjälp av nybörjartexterna eftersom DnD5 var nytt för mig och de gjorde att jag snabbare fick flyt på spelet, men jag hade nog klarat mig med hälften av hjälptexterna.
                Krille, som inte spelat så mycket DnD tidigare, tyckte tvärtemot att hjälptexterna kunde ha varit bättre och mer pedagogiskt skrivna.
                Skulle man ta bort hjälptexterna (som egentligen inte behövs för att spela äventyret) skulle äventyret minska med flera sidor.

                Sedan har de "fuskat" med bilderna i äventyret. Jag tror att samtliga bilder, förutom omslaget och kartorna, även finns i PHB, DMG eller MM. Jag hade uppskattat om det hade funnits ett par unika bilder i äventyret som jag inte sett förut.

                Sist så är jag inte nöjd med kvaliteten på pappret som äventyret är tryckt på. Det är tunt och sladdrigt rakt igenom (det finns alltså inget omslag i lite grövre papper som ger stadga åt häftet). Kort sagt måste äventyret förvaras i Starter Set-boxen, annars kommer det bara att vara smulor kvar av äventyret om det står direkt i bokhyllan.

                Kommentera


                • #9
                  Ska inte tjata mer om Sunless Citadel, men det kan vara av intresse för den som läser tråden att det äventyret, tillsammans med fortsättningen Forge of Fury (också bra har jag hört!) ska släppas -- kanske till och med redan släppts! -- i en antologi av dnd-klassiker till 5th edition. Jag upptäckte detta först nu när jag googlade fortsättningsäventyret. Pessimist som jag är gissar jag på försämringar i antologiversionen, typ glattigt papper och fyrfärg, dnd5-art och borttagen komplett lista på varelser med stats i appendix. Det värsta vore om de dessutom placerat det i Forgotten Realms, men det tror jag inte.

                  Hälsar

                  Christian

                  Kommentera


                  • #10
                    Jag har inte så många D&D-äventyr att jämföra med så jag kan inte säga hur bra/dåligt det är i förhållande till dem. Men som nybörjaräventyr betraktat tycker jag det är ett av de bättre. Som D&D-novis men erfaren spelledare i övrigt, tyckte jag att hjälptexterna var precis lagom. Jag gillade också att det var hyfsat öppet och att det erbjöd smakprov på flera olika typer av rollspelssituationer. För oss som inte spelat D&D tidigare känns inte FR som en särskilt trött setting.

                    Kommentera


                    • #11
                      Ursprungligen skrivet av Fiktionslek Visa inlägg
                      Ska inte tjata mer om Sunless Citadel, men det kan vara av intresse för den som läser tråden att det äventyret, tillsammans med fortsättningen Forge of Fury (också bra har jag hört!) ska släppas -- kanske till och med redan släppts! -- i en antologi av dnd-klassiker till 5th edition. Jag upptäckte detta först nu när jag googlade fortsättningsäventyret. Pessimist som jag är gissar jag på försämringar i antologiversionen, typ glattigt papper och fyrfärg, dnd5-art och borttagen komplett lista på varelser med stats i appendix. Det värsta vore om de dessutom placerat det i Forgotten Realms, men det tror jag inte.

                      Hälsar

                      Christian
                      Tales From The Yawning Portal
                      Releasedatum 04 april
                      (Jag har för mig att det redan finns en tråd om det - men nu hittar jag den inte)

                      7 klassiska äventyr:
                      Against the Giants
                      Dead in Thay
                      Forge of Fury
                      Hidden Shrine of Tamoachan
                      Sunless Citadel
                      Tomb of Horrors
                      White Plume Mountain

                      Samtliga omgjorda till DnD5
                      Samtliga förlagda till Forgotten Realms
                      (men med små tips hur man kan förlägga dem till andra världar)

                      http://www.sfbok.se/produkt/tales-fr...-portal-165063

                      Kommentera


                      • #12
                        Ursprungligen skrivet av anth Visa inlägg

                        Samtliga förlagda till Forgotten Realms
                        (men med små tips hur man kan förlägga dem till andra världar)
                        Usch, vad synd. Jag vet att det finns folk som gillar FR, och jag har själv spelat min beskärda del av äventyr i den settingen. Men FR är 30 år gammalt i år, Dragon-publikationerna oräknat, och settingen var ju inte jättebra ens när den kom ut (jämfört med samtida Warhammer 1, t.ex.). Så jag tycker det är otroligt synd och väldigt urvattnat att harva samma gamla The North och The Sword Coast. Standardfantasy kan jag köpa, men då vill jag ha den fräsch, inspirerad och speltekniskt vässad på nåt sätt åtminstone. Ett äventyr som Phandelver hade tjänat mycket på att åtminstone ha en setting som väcker lite nyfikenhet.

                        Gnäller

                        Christian

                        Kommentera


                        • #13
                          Ursprungligen skrivet av Fiktionslek Visa inlägg

                          Usch, vad synd. Jag vet att det finns folk som gillar FR, och jag har själv spelat min beskärda del av äventyr i den settingen. Men FR är 30 år gammalt i år, Dragon-publikationerna oräknat, och settingen var ju inte jättebra ens när den kom ut (jämfört med samtida Warhammer 1, t.ex.). Så jag tycker det är otroligt synd och väldigt urvattnat att harva samma gamla The North och The Sword Coast. Standardfantasy kan jag köpa, men då vill jag ha den fräsch, inspirerad och speltekniskt vässad på nåt sätt åtminstone. Ett äventyr som Phandelver hade tjänat mycket på att åtminstone ha en setting som väcker lite nyfikenhet.

                          Gnäller

                          Christian
                          Jag tillhör också dem som är fruktansvärt trött på FR, Men det är tyvärr den populäraste DnD-världen. Vi får väl skylla på amerikaners dåliga smak.

                          Jo, FR som officiell kampanjvärld fyller 30 år i år (så det lär väl komma någon jubileumsbok).
                          Men Ed Greenwood (som skapade FR) började skriva på den redan 1967.
                          Ja, DnD gavs ut första gången 1974.
                          Ja, Ed Greenwood är född 1959.
                          Do the math!

                          Kommentera


                          • #14
                            Ursprungligen skrivet av anth Visa inlägg

                            Tales From The Yawning Portal
                            Releasedatum 04 april
                            (Jag har för mig att det redan finns en tråd om det - men nu hittar jag den inte)

                            7 klassiska äventyr:
                            Against the Giants
                            Dead in Thay
                            Forge of Fury
                            Hidden Shrine of Tamoachan
                            Sunless Citadel
                            Tomb of Horrors
                            White Plume Mountain

                            Samtliga omgjorda till DnD5
                            Samtliga förlagda till Forgotten Realms
                            (men med små tips hur man kan förlägga dem till andra världar)

                            http://www.sfbok.se/produkt/tales-fr...-portal-165063
                            OT - men visst borde det här vara ett bra köp för mig som inte vet så mycket om DnD (men är nyfiken) och vill läsa bra äventyr? Det är väl klassiska äventyr allihop?

                            Kommentera


                            • #15
                              Ursprungligen skrivet av Nässe Visa inlägg
                              OT - men visst borde det här vara ett bra köp för mig som inte vet så mycket om DnD (men är nyfiken) och vill läsa bra äventyr? Det är väl klassiska äventyr allihop?
                              Jag tror det är rätt tänkt.
                              Så länge du har i bakhuvudet att "klassisk" inte nödvändigtvis är detsamma som "bra".
                              Tomb of Horrors är t.ex. en klassiker, men den går mest ut på att döda rollpersonerna. Jag är inte säker på om den ska klassas som "bra" - men den är i alla fall underhållande att läsa.

                              Kommentera

                              Arbetar …
                              X