Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

[DnD5e] Vars är det bäst att börja?

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Svarte Faraonen, Idag, 00.41
0 responses
1 view
0 gillar
Svarte Faraonen  
Skapad av Henke, 22 September 2018, 15.51
39 responses
936 visningar
3 gillar
krank
av krank
 
Skapad av .113, Igår, 20.06
4 responses
86 visningar
0 gillar
0.113
av 0.113
 
Skapad av krank, 17 September 2018, 18.25
19 responses
303 visningar
0 gillar
krank
av krank
 
Skapad av Snow, 22 September 2018, 11.25
2 responses
104 visningar
0 gillar
Snow
av Snow
 
Skapad av Henke, Igår, 21.47
0 responses
22 visningar
0 gillar
Henke
av Henke
 
Skapad av ceruleanfive, Igår, 20.24
4 responses
70 visningar
2 gillar
Svarte Faraonen  
Skapad av Svarte Faraonen, Igår, 12.21
11 responses
150 visningar
2 gillar
Svarte Faraonen  
Skapad av wilper, 16 September 2018, 16.04
49 responses
1.262 visningar
1 gillar
Owlbearpig  
Skapad av Mekanurg, Igår, 13.30
0 responses
67 visningar
4 gillar
Mekanurg  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • #16
    Ursprungligen skrivet av Xhakhal Visa inlägg
    Story time?
    Ranger är den enda klass som WotC försökt "laga" till DnD5... 2 ggr:
    http://dnd.wizards.com/articles/unearthed-arcana/ranger
    http://dnd.wizards.com/articles/feat...ranger-revised
    Av vad jag vet har bägge försöken fått tummen ner från spelarna så vi väntar på ett tredje försök.

    Kommentera


    • #17
      Jo men... varför får den tummen ned?

      Kommentera


      • #18
        Ursprungligen skrivet av Xhakhal Visa inlägg
        Jo men... varför får den tummen ned?
        Den beskrivs som tråkig och att den inte "hänger med" de andra klasserna, d.v.s. den upplevs som sämre jämfört med andra klasser av samma level.

        Rent konkret så är de förmågor rangern får inte så bra i praktiken som de ser ut på pappret, samt att de bara går att använda i vissa situationer (de andra klasserna kan normalt alltid göra något coolt, medan rangern många gånger bara kan slå "to hit" med sitt svärd, eller skjuta pil).

        Kommentera


        • #19
          Ursprungligen skrivet av Xhakhal Visa inlägg

          Story time?
          Det är framför allt underklassen Beastmaster som folk klagar på - Hunter funkar rätt bra.

          Hela poängen med att spela en Beastmaster är att man får ett djur som följeslagare. Problemet är att när du slåss, så slåss antingen du, eller djuret. På högre nivåer, när man får extraattacker, kan man låta djuret slå en gång och en själv en gång. Dessutom är djuret relativt sårbart (få hp, kass AC), och skalar inte upp lika bra som en själv gör.

          Den senaste speltestversionen, här, har varit allmänt uppskattad, och kan eventuellt vara lite väl högt inställd (framför allt att kunna välja Humanoid som favored enemy och får +2/+4 i skada på alla attacker mot dem, samt att Natural Explorer inte längre är terrängberoende och ger fördelar i strid också). Den låter Beastmastern slåss tillsammans med sitt djur, men djuret är lite klenare och Beastmastern får inte längre egna extraattacker.

          Kommentera


          • #20
            För att återgå till huvudämnet: en Warlock är rätt najs för att sniffa på olika delar av systemet. De har lite spells, men inte så många att det är svårt att hålla reda på dem. De har rätt bra skills, framför allt om de får några extra från en invocation. Framför allt Fiend-warlocks är rätt hårda med sina bonus hit-points, och Eldritch Blast (plus Agonizing Blast, och eventuellt Hex) ger dem en ganska bra bas för strid.

            Kommentera


            • #21
              Det blev en paus i inlärandet för att tillverka 179 kort, 108 för general purposes och 71 för spells, färgkodade och så. Jag har ju en spelgrupp att tänka på liksom. Och det verkar snabbt bli ganska många spells per skalle...

              Kommentera


              • #22
                Ursprungligen skrivet av Staffan Visa inlägg
                Det är framför allt underklassen Beastmaster som folk klagar på - Hunter funkar rätt bra.
                Tack! Det här inlägget är användbart.

                Kommentera


                • #23
                  En "DET HÄR ÄR FAN BALLAST, SPELA DET!"-post coming right up. :)

                  Ok. Rogue är utom tvekan både nybörjarvänlig, går att specialisera på vilka färdigheter som helst som man kan tänkas vilja kunna och är en riktig stjärna i actionen till en början eftersom den redan på level 2 får mera saker att göra per runda än alla andra. Den är också en av de som har minst för att maxxa karaktären och det går lätt att göra nästan vad som helst med den, särskillt om man tillåter feats (vilket man bör göra, i alla fall för människor som blir rätt trista annars).

                  KATTEN
                  En av de brutalaste buildsen vi någonsin gjort var en Half Orc Rogue som började med 17 i STR. Den gjorde 10T6+5 i skada på om den lyckades sneak attacka någon på level 3, den hade också expertise på athletics (och stealth), vilket innebar att den kunde göra en kringla av vem som helst genom att brottas med dem med +7 i att bråttas redan på level 1. Lägg till att vi lät den gå omkring i fina kläder och var Acolyte till the demigoddess of dancing and the night (Sharess) som jobbade som dörrvakt på deras tempel/nattklubb och hade en förkärlek för att smyga sig på folk och stoppa dem i en säck så får man en ganska jävla kul karaktär att spela som är bra från level ett och blir riktigt galen på sin grej på level 3.

                  Här är hans build på level 1
                  THE CAT
                  Class Rogue
                  Race Half Orc
                  Background Acolyte (Sharess)
                  Alignment Chaotic Good
                  Strength 17
                  Dexterity 14
                  Constitution 14
                  Intelligence 10
                  Wisdom 12
                  Charisma 8

                  Racial Features Darkvision, Menacing, Relentless Endurance, Savage Attacks
                  Class Features Expertise (Stealth, Athletics), Sneak Attack 1D6, Thieves’ Cant
                  Background Feature

                  Skills Intimidation +1, Athletics +7, Stealth +6, Perception +3, Perform +1, Insight +3, Religion +2
                  Tools Thieves Tools
                  Languages Common, Orc, Celestial, Primordial (air)
                  Armors Light
                  Weapons Simple Weapons, hand crossbows, longswords, rapiers, shortswords
                  Saves Intelligence +2, Dexterity +4

                  Equipment Holy symbol of Sharess, a prayer book, 5 sticks of incense, vestments, common clothes, belt pouch with 15 gp, 2 short swords, burglars pack, leather armor, 2 daggers, thieves’ tools

                  Personality Traits 1. Wrings hands a lot
                  2. Likes to party like there is no tomorrow
                  Ideal I do the dirty deeds, so others don’t have to
                  Bond All the siblings of my faith
                  Flaw Can’t resist a pretty face


                  REVOLUTIONÄREN
                  En av de roligaste rogues någon gjorde var en folk hero som var alkemist.Fantastiskt kul att spela. Kombinationen att han är från landsbyggden och uppfödd som bonde men numer är en utbildad alkemist och revolutionär gjorde i alla fall i Calimport där han spelades och där genomsnittsmyndigheterna är ärkesvin, att han var en riktigt kul karaktär. Han var dessutom med sin karisma och expertise på Persuasion en riktig agitator och en stor personlighet som konstant var jagad men tack vare sin expertise på athletics, sin (efter level 2) Cunning Action, och sin feat Mobility som ger +10 ft i move, helt näst intill omöjlig att fånga in utan tur eller magi. Att tända eld på något och springa därifrån skrattande som en galning var inte bara en helt ok strategi, det är jävligt roligt i spel dessutom.

                  Här är hans build för level 1.
                  THE REVOLUTIONARY
                  Class Rogue
                  Race Human
                  Background Folk Hero
                  Alignment Chaotic Good
                  Strength 12
                  Dexterity 16
                  Constitution 14
                  Intelligence 10
                  Wisdom 8
                  Charisma 14
                  Racial Features Skill (Athletics), Feat (Mobility)
                  Class Features Expertise (Athletics, Persuasion), Sneak Attack 1D6, Thieves’ Cant
                  Background Feature Rustic Hospitality

                  Skills Athletics +5, Stealth +5, Persuasion +6, Sleight of Hand +5, Perform +4, Animal Handling +1, Survival +1
                  Tools Thieves Tools, Alchemists Tools, Vehicles (land)
                  Languages Common, Orc, Celestial, Primordial (air)
                  Armors Light
                  Weapons Simple Weapons, hand crossbows, longswords, rapiers, shortswords
                  Saves Intelligence +2, Dexterity +5

                  Equipment Alchemy Kit, shovel, iron pot, common clothes, belt pouch 10 gp, rapier, short bow, quiver with 20 arrows, leather armor, explorers pack

                  Personality Traits 1. Reckless but fun
                  2. Wide eyed country bumpkin
                  Ideal Vive la revolution
                  Bond The common people
                  Flaw Always leaves a calling card

                  Det finns väldigt mycket kul saker man kan göra med rogues. Just dessa två är någon slags actionstjärnor men vi har byggt Sherlock Holmes-typer, kvasimagiker, kultistmördare, brutala legosoldater, manipulativa kortspelande nobles med mera med samma yrke. Om spelet bara hade ett yrke så skulle Rogues definitivt rekommenderas som det roligaste av dem. Om du har några idéer som du vill göra runt en karaktär som ska vara rörlig och skina när det gäller skills så är det bara att fundera ett tag och bygga.

                  Kommentera


                  • #24
                    Så lite kommentarer till andra.

                    1. Nej, Hunter är inte bra. Den är bara inte katastrofalt dålig och tråkigt genomförd. I kategorin näst intill värdelös går för övrigt Elemental-munken också in. Särskillt med tanke på att skuggmunken får teleportera utan att betala för det på level 6 men elementarmunken får typ tända en brasa några gånger per dag. Blade Warlock är cool men fanimig inte bra heller.

                    2. Elsa är väl för bövelen en Dragon Sorcerer. Jag menar rent bakgrundsmässigt finns det väl typ inget tydligare exempel i fiction än henne på den klassen? Född med gåvan, skrämmer alla, är elementarbaserad.

                    Kommentera


                    • #25
                      Ursprungligen skrivet av Anarchclown Visa inlägg
                      En av de brutalaste buildsen vi någonsin gjort var en Half Orc Rogue som började med 17 i STR. Den gjorde 10T6+5 i skada på om den lyckades sneak attacka någon på level 3
                      Hur kommer du upp i det? Jag kan få det till 3d6+3 på en "vanlig" sneak attack (1d6 i grund, +3 för Str 17, +2d6 för sneak attack), upp till 7d6+3 (dubbla antalet tärningar, +1 tärning för half-orc crit) om hen är en Assassin och lyckas få till sin Assassinate eller på annat sätt critta. Med två vapen så kan man slänga in en extra d6 för vänstran, men man får bara sneak attack en gång per turn.

                      Kommentera


                      • #26
                        Ursprungligen skrivet av Anarchclown Visa inlägg

                        1. Nej, Hunter är inte bra. Den är bara inte katastrofalt dålig och tråkigt genomförd..
                        Jag ska läsa dina rogues (tack!) med handboken i hand sen i eftermiddag, men det här är tråden för att utveckla den här åsikten också! :D

                        Kommentera


                        • #27
                          Ursprungligen skrivet av Anarchclown Visa inlägg
                          2. Elsa är väl för bövelen en Dragon Sorcerer. Jag menar rent bakgrundsmässigt finns det väl typ inget tydligare exempel i fiction än henne på den klassen? Född med gåvan, skrämmer alla, är elementarbaserad.
                          Hade jag planerat att göra en Elsa (och om det inte redan fanns en sorcerer) så hade jag nog gått den vägen.

                          Kommentera


                          • #28
                            Det kanske beror på att jag är färgad av att spela gamm-D&D (och jag har bara snabbprovat femman två gånger), men en jävligt skön sak med att spela Fighter är HP aplenty. På med bra rustning så man har hög AC och vips kan man sitta där och känna sig lite modig. Eftersom man har mer HP när man börjar får man ju tillbaka fler när man pustar ut också. ^^

                            Kommentera


                            • #29
                              Ursprungligen skrivet av Staffan Visa inlägg
                              Hur kommer du upp i det? Jag kan få det till 3d6+3 på en "vanlig" sneak attack (1d6 i grund, +3 för Str 17, +2d6 för sneak attack), upp till 7d6+3 (dubbla antalet tärningar, +1 tärning för half-orc crit) om hen är en Assassin och lyckas få till sin Assassinate eller på annat sätt critta. Med två vapen så kan man slänga in en extra d6 för vänstran, men man får bara sneak attack en gång per turn.
                              Första attacken Nu ska vi se. Kritta automatiskt 3D6 vapenskada. Även sneak attack dubblas 4D6 = 7D6 skada

                              Andra attacken med andra kortsvärdet, krittar fortfarande automatiskt eftersom det inte är sneak attack som är kriteriet utan den specifika assassinwordingen för att få kritta. Gör således 3D6 skada.

                              Kommentera


                              • #30
                                Ursprungligen skrivet av Xhakhal Visa inlägg

                                Jag ska läsa dina rogues (tack!) med handboken i hand sen i eftermiddag, men det här är tråden för att utveckla den här åsikten också! :D
                                Ok. Nu ska vi se. Beastmastern får förmågan att ha ett djur som kan attackera istället för dig. Djuret gör mindre skada än du gör när du slåss och du använder dina handlingar för att styra det. Du kan inte heller använda Hunters Mark för att öka djurets skada så synergin med din bästa skadebesvärjelse är obefintlig. Jämför detta med Warlock som skjuter eldritch blast med hex.

                                Huntern har också problem. Den klassiska Drizztbuilden är katastrof då två vapen tar upp din bonusattack att slå med, din bonusattack som du vanligtvis använder för att lägga eller flytta på Hunters Mark. DVS du förlorar 1D6 extra per attack du gör för att göra en sekundär attack som till en början gör 1D6+3. Nettoresultat +3 i skada på under level 5 och -½ på över level 5. Detta om man inte lyckats hitta magiska vapen vid det laget såklart.

                                Om man använder pilbåge så är hunter helt ok. Den är dock inte riktigt lika bra som en Paladin eller Fighter (efter level 11) som använder pilbåge vilket inte känns särskillt rätt. En del av det här är Paladinens problem med att den är dumt skriven och inte Rangerns, men det gör att man känner sig subpar när man spelar Rangern.

                                Slutligen har det kommit några tolkningar av regler för att nerfa Rangern ytterligare. Whirlwind attack har tex blivit bestämt att den bara är när man står på en viss plats så kan man anfalla alla på den platsen. DVS de vanliga reglerna för att gå och slå i vilken ordning man vill gäller inte för den. Om det hade gjort det så hade man i teorin förmodligen kunnat göra typ 1D8+7 på en stor mängd fiender om man skaffat sig Mobility featen så att man inte får attacks of opportunity tillbaka. Det här var viktigt att nerfa tydligen eftersom alla vet att 1D8+7 oå potentiellt kanske 8 till 12 fiender när man är level 11 är mycket bättre än fireballens 8D6 på upp till 24 fiender när casters är level 5. Det kunde ju varit ballt att vara personen som typ sprang mellan fienderna och snittade dem litegrann och mest kändes svårfångad och smärtsam att ha att göra med. Men som tur är så har erratan ordnat det så att man slipper ha den möjigheten och nu istället kan vara stationär och slå folk precis bredvid en med sitt enhandsvapen.

                                Det finns andra designproblem med rangern än dessa. Men jag tror jag täckt in det som stört mig mest. Just att Hunters Mark och Dual Wield båda är en bonusattack är så urbota dumt för denna klass eftersom den gör en av D&Ds mest ikoniska karaktärer till en extremt subpar build. Med detta sagt. Om du spelar en ranger så är spelsen Longstrider och Pass without Trace inte optional. Longstrider ger +10 i move och Pass without Trace ger +10 i Stealth till dig och hela ditt följe(!). Det finns dock andra bättre klasser som får dessa spells, så låt inte det påverka ditt beslut. Paladins of the ancients och munken får pass without trace och en av spelets absoluta galenskapsklasser måndruiden får båda.

                                Kommentera

                                Arbetar …
                                X