Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Traffic Lights

Minimera
X
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

• ceruleanfive
    skapade en diskussion Traffic Lights

Traffic Lights

Vi presenterar stolt: Traffic Lights. Ett supplementerande signalsystem för rollspel, utvecklat av Peter Malmberg.

Använd ett kort för att signalera för dina medspelare hur du känner inför vad som pågår – utan att störa spelets flow. Kortet fungerar även som en stoppknapp när du känner att saker går för långt.

Syftet med Traffic Lights är att kunna kommunicera tydligt inom spelgruppen och därigenom öka tryggheten. Jämfört med system som X-card är tanken att korten ska kunna användas relativt frekvent, för att minska tabun kring att markera att man är obekväm.

Systemet lämpar sig särskilt väl vid spel inom nya grupper – exempelvis på konvent – samt för spel som kretsar kring känsliga teman.

Utskriftsbara PDF-filer hittar du gratis på https://blackfiskforlag.com/traffic-lights/

• ceruleanfive
    svarade
    Ursprungligen skrivet av Tsianphiel Visa inlägg
    Jag tror Traffic Lights skulle må bra av ett par exempelsituationer. När använder jag Traffic Lights? Varför använder jag Traffic Lights?

Precis som många andra verktyg är det bra att förstå varför verktyget har tagits fram och hur det rent praktiskt ser ut när en använder det. Till exempel tror jag att det är bra att veta att det är ett verktyg som alla runt bordet är bekväma med. Det blir ett kontrakt mellan deltagarna, men för att kontraktet skall fungera måste alla deltagare vara med och bestämma att de vill använda det.

[...]

Jag tror att huvudsaken med ett system som Traffic Lights är att upplysa spelare om andra personers gränser. Det kan vara bra att kanske spela in ett par videos eller podcast där Traffic Lights används på olika sätt eller kanske be en podcast testa det på lite olika sätt, bara för att få en överblick över hur det kan användas. Egentligen handlar det ju om att respektera medspelarnas gränser, inget annat.
    Superbra feedback! Stort tack! Just podcast kan bli lite klurigt eftersom korten är tysta, men någon form av exempel skulle helt klart göra användningen tydligare. Vi får fila lite på det! :)

Kommentera:

• Tsianphiel
    svarade
    Jag tror Traffic Lights skulle må bra av ett par exempelsituationer. När använder jag Traffic Lights? Varför använder jag Traffic Lights?

Precis som många andra verktyg är det bra att förstå varför verktyget har tagits fram och hur det rent praktiskt ser ut när en använder det. Till exempel tror jag att det är bra att veta att det är ett verktyg som alla runt bordet är bekväma med. Det blir ett kontrakt mellan deltagarna, men för att kontraktet skall fungera måste alla deltagare vara med och bestämma att de vill använda det.

Till exempel:

Lars, Andreas, Bea och Anna har bestämt sig för att spela Kult på konvent. I utskicket har de läst att äventyret behandlar vuxna ämnen. Andreas har lite tvivel runt äventyret eftersom han har svår klaustrofobi som ibland orsakar ångestattacker, och det verkar som att det mesta utspelar sig på en ubåt.

Spelledaren frågar innan om spelarna vill använda Traffic Lights. Spelgruppen känner till Andreas klaustrofobi och pratar igenom det med varandra. De svarar ja, och spelledaren delar ut korten. Korten används aldrig under spel, utom som uppmuntran till bra rollspelande.

Ubåten är huvudscen för äventyret, men inte som Andreas trott, för att de är ombord, utan för att det handlar om en räddningsaktion. Om Andreas har möjlighet att röra sig på däck på en båt är det lättare för honom att hantera sin klaustrofobi och han behöver inte säga stopp.

Ett annat exempel:

Lars, Andreas, Bea och Anna spelar ett äventyr hemma med sin spelledare som de känt i fem år. Spelledaren har förberett ett äventyr till Vampire som innehåller sexuella situationer, extremt övervåld och mycket skräck.

Spelledaren kollar med spelarna om de är okej med det innan de börjar spela. Anna, som utsatts för sexuellt våld är lite tveksam. Spelledaren tar henne åt sidan och pratar igenom var gränsen går. De återvänder till bordet. Spelledaren frågar om de vill använda korten. De säger nej.

Spelet börjar, men eftersom Anna pratat med spelledaren innan spel styr spelledaren försiktigt undan ifrån ämnen som Anna inte klarar av. Det blir en lika bra spelomgång som den ovan eftersom Anna inte behöver oroa sig för att bli påmind om sina egna upplevelser.

Jag tror att huvudsaken med ett system som Traffic Lights är att upplysa spelare om andra personers gränser. Det kan vara bra att kanske spela in ett par videos eller podcast där Traffic Lights används på olika sätt eller kanske be en podcast testa det på lite olika sätt, bara för att få en överblick över hur det kan användas. Egentligen handlar det ju om att respektera medspelarnas gränser, inget annat.

Kommentera:

• Cissi
    svarade
    Ursprungligen skrivet av Grisodlar'n Visa inlägg

Ja, vi vet alla att dina inlägg är finare än mina sedan tidigare. Du är en finare människa helt enkelt, bättre skribent, moraliskt sund och allt det där. Du tramsar inte, hånar inte eller ifrågasätter (förutom mig då?). Det finns inte ett uns av sträv ragg hos dig och du flyter alltid med strömmen. Det är jättesmidigt och bra.

Men du tycks vara helt ovaggad av ironi. Guran som jag citerade skrev att ingenting med korten gick ut på att stoppa ett skräckmoment under en spelsession. Jag citerade då texten och fetstilade där det faktiskt står att kortet kan användas som en stoppknapp om man tycker att något går för långt (t ex ett skräckmoment kanske?). Sedan var jag ironisk och skrev att jag måste ha missat det där.

Det ovan gjorde dig mållös. Fast inte mållös nog. Du var ju tvungen att påpeka det och förringa mina personliga åsikter och inlägg - kanske för att reta upp mig som du nu har gjort? Kanske för att jag ska få ytterligare modereringar mot mig? Det verkar ju vara forumets grand scheme just nu. T o m moderatorerna är tvära som gamla ex. Vem vet var det tisslas och tasslas nu? Facebook-grupper kanske? Messenger? Eller hänger ni fortfarande på det där sunkiga IRC-forumet?
    Moderering

Det här är inte okej och bryter mot följande regel.

Regel 2: Respektera andra användare. Gå inte till personangrepp, vare sig i forumen eller via privata meddelanden. Att angripa idéer eller argument är okej, men angrip inte personer eller grupper. Rasistiska, sexistiska, homofoba eller andra tillmälen är förbjudet.

Detta är ett modererande inlägg och ska inte svaras på i tråden.

Regel 9: Respektera våra beslut. Moderatorerna har rätt att dela ut tillsägelser, och tillfälligt eller permanent stänga av användare som bedöms agera i strid med dessa reglers mening; till och med användare som följer deras bokstav. Alla moderatorbeslut kan överklagas till redaktionen. En överklagan ska skickas som privat meddelande till en av redaktörerna eller som epost till
    redaktion@rollspel.nu. Svara inte på moderationen i tråden där den postades.

/Cissi
    Last edited by Cissi; 09 June 2019, 20.17.

Kommentera:

• Cissi
    svarade

Ja, nu är det ju jag som är SL i gruppen. Korten är alltså inte till för mig. Jag frågade ju om skräddarsydda kort för derailing och murderhobos om du minns? Ordet "man" i exemplet åsyftar inte mig, utan de spelare som kanske tycker en skräckscen går för långt och vill stoppa. Precis som jag skrev.
    Om du tänker att du behöver ha kort som SL för att hindra spelare från att deraila eller go all murderhobo när de inte ska skulle du ju kunna använda samma system. Rött blir en signal om att spelaren ska släppa spåret hen just nu följer helt, gult ett tecken på att ta det lugnare och grönt kan ju då bara vara en uppmuntran om du inte vill avbryta dialoger, monologer eller händelseförlopp med ord. I friformsspel så uppmuntras ibland spel genom tysta applåder eller andra tecken som manar att fortsätta.
    Så har spelarna kort så de kan använda om de tycker att en scen är för mycket för dem.

Kommentera:

• ceruleanfive
    svarade

Ja, nu är det ju jag som är SL i gruppen. Korten är alltså inte till för mig. Jag frågade ju om skräddarsydda kort för derailing och murderhobos om du minns? Ordet "man" i exemplet åsyftar inte mig, utan de spelare som kanske tycker en skräckscen går för långt och vill stoppa. Precis som jag skrev.
    Korten är till för SL också. Spelare kan göra saker som spelledaren personligen inte alls är bekväm med.

Men topp, i övrigt verkar vi ju vara helt överens! Om en skräckscen går för långt och vill stoppa kan man använda korten för att markera det. Eller så kan man säga ifrån eller gå hem om man känner sig mer bekväm med det. :)

Kommentera:

• Grisodlar'n
    svarade
    Ursprungligen skrivet av ceruleanfive Visa inlägg

Såpass! Jag tror att kommunikationen blir tydligare och samtalsklimatet trevligare om vi inte skriver helt tvärtom vad vi menar.

Om du upplever att alla former av skräckmoment innebär att något går för långt – då är ju Traffic Lights eller ett liknande system helt perfekt. Spelar du med en långsiktig grupp rekommenderar jag dock att du pratar med dem om det, så att de kan visa särskild hänsyn.

Kommentera:

• ceruleanfive
    svarade
    Guran som jag citerade skrev att ingenting med korten gick ut på att stoppa ett skräckmoment under en spelsession. Jag citerade då texten och fetstilade där det faktiskt står att kortet kan användas som en stoppknapp om man tycker att något går för långt (t ex ett skräckmoment kanske?). Sedan var jag ironisk och skrev att jag måste ha missat det där.?
    Såpass! Jag tror att kommunikationen blir tydligare och samtalsklimatet trevligare om vi inte skriver helt tvärtom vad vi menar.

Om du upplever att alla former av skräckmoment innebär att något går för långt – då är ju Traffic Lights eller ett liknande system helt perfekt. Spelar du med en långsiktig grupp rekommenderar jag dock att du pratar med dem om det, så att de kan visa särskild hänsyn.

Kommentera:

• Måns
    svarade
    Ok, missade att jag fått ett svar och inlägget blivit läst. Det var dumt och jag ångrade mig. Hey, Im human.

Nej, jag hänger inte på IRC. Jag har inga problem med att säga vad jag tycker. Enda orsaken till att jag inte gör det är av respekt för forumet - dess användare och inte minst dess moderatorer.

Kommentera:

• Grisodlar'n
    svarade
    Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg

Så, efter 2 modereringar och typ 20 inlägg av trams, hån och ifrågasättande så visar det sig att du inte ens har läst hela startinlägget!?!?!?!?

Alltså, jag är mållös.
    Ja, vi vet alla att dina inlägg är finare än mina sedan tidigare. Du är en finare människa helt enkelt, bättre skribent, moraliskt sund och allt det där. Du tramsar inte, hånar inte eller ifrågasätter (förutom mig då?). Det finns inte ett uns av sträv ragg hos dig och du flyter alltid med strömmen. Det är jättesmidigt och bra.

Men du tycks vara helt ovaggad av ironi. Guran som jag citerade skrev att ingenting med korten gick ut på att stoppa ett skräckmoment under en spelsession. Jag citerade då texten och fetstilade där det faktiskt står att kortet kan användas som en stoppknapp om man tycker att något går för långt (t ex ett skräckmoment kanske?). Sedan var jag ironisk och skrev att jag måste ha missat det där.

Det ovan gjorde dig mållös. Fast inte mållös nog. Du var ju tvungen att påpeka det och förringa mina personliga åsikter och inlägg - kanske för att reta upp mig som du nu har gjort? Kanske för att jag ska få ytterligare modereringar mot mig? Det verkar ju vara forumets grand scheme just nu. T o m moderatorerna är tvära som gamla ex. Vem vet var det tisslas och tasslas nu? Facebook-grupper kanske? Messenger? Eller hänger ni fortfarande på det där sunkiga IRC-forumet?

Kommentera:

• Måns
    svarade
    Ber om ursäkt. Ångrar mig.
    Last edited by Måns; 09 June 2019, 19.12.

Kommentera:

• ceruleanfive
    svarade

"Använd ett kort för att signalera för dina medspelare hur du känner inför vad som pågår – utan att störa spelets flow. Kortet fungerar även som en stoppknapp när du känner att saker går för långt."

Jag måste ha missat det här jag har markerat med fetstil, ja.
    Topp, fint att det blev tydligare till slut!

Kommentera:

• Grisodlar'n
    svarade
    Ursprungligen skrivet av Guran89 Visa inlägg

Jag... förstår inte? Ingenting med korten går ut på att stoppa eller slopa skräckmoment...?
    Oj, du har verkligen helt missat varje uns av poängen med korten. Nåja. Du har bestämt dig vad du tycker korten är tänkta att vara till för och hur de fungerar. Ingen poäng i att försöka få dig att se att de har fördelar då. I'm out.
    "Använd ett kort för att signalera för dina medspelare hur du känner inför vad som pågår – utan att störa spelets flow. Kortet fungerar även som en stoppknapp när du känner att saker går för långt."

Jag måste ha missat det här jag har markerat med fetstil, ja.

Kommentera:

• Cissi
    svarade
    Som jag skrev i Rasmus tråd om att tala i koder tänker jag att hela syftet med att ha någon form av kod-system för att påtala obehag är en bra idé bara i sig själv. Sen hur verktyget ser ut går att diskutera.
    Jag jobbar med människor, varje dag. Många som kämpar med väldigt olika typer av utmaningar och jag tänker att jag rakt av kan applicera del av mina lärdomar från jobbet in i den här diskussionen.
    Att bli erbjuden en strategi, att någon visar hur jag ska göra OM jag hamnar i en situation jag inte kan hantera. Må det vara en ångestattack, ett raseriutbrott, en situation jag inte är redo att hantera vid spelbordet så kan vetskapen om att verktyget finns vara nog för att jag ska våga utmana mig själv.
    Att OM jag inte skulle hantera det så är det okej och det finns sätt för mig att backa undan eller få hjälp att hantera det. För mig personligen har det hittills räckt med att vi innan spel verbaliserat att vi spelar ihop, om det blir för mycket så är det okej att bryta och antingen bara ta en paus eller sluta helt.
    Ett kort är både bra och dåligt, bra för att det är en tydlig signal att använda om rösten inte riktigt vill lyda, dåligt för att det kan bli otydligt. Men som med alla andra typer av verktyg så behöver det ju testas och testas igen. Jag skulle kunna tänka mig att testa spela med traffic light-kortet vid olika scenarion för att känna på det lite och komma ifrån det väldigt teoretiska som Guran89 nämnde ovan.

En tanke till, om vi håller fast vid traffic light som symbolsystem så finns det en del rapporter från trafikorganisationer som påvisar att just trafikljus är en av de trafiksäkerhetsgrejer som ger mest falsk trygghet. "Det är grönt, jag kör och behöver inte tänka på att se mig om för de andra har ju rött". Så oavsett vad vi använder för system så kommer vi inte ifrån att vi fortfarande måste se oss omkring, kanske krypa in i korsningen för att inte få korsande trafik i sidan och inte hejdlöst kasta oss ut i vägen så fort det slår om till gult.

Kommentera:

• kwarnberg
    svarade

[...] kort vars tanke bygger på att stoppa/slopa skräckmoment i spelet.
    Jag... förstår inte? Ingenting med korten går ut på att stoppa eller slopa skräckmoment...?
    Oj, du har verkligen helt missat varje uns av poängen med korten. Nåja. Du har bestämt dig vad du tycker korten är tänkta att vara till för och hur de fungerar. Ingen poäng i att försöka få dig att se att de har fördelar då. I'm out.

Kommentera:

Senaste inlägg

Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Started by clarence redd, 06 July 2019, 17.34
9 responses
222 visningar
3 gillar
Senaste inlägg clarence redd  
Started by Minimoni, Igår, 20.53
1 response
111 visningar