Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Traffic Lights

Minimera
X
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

    #16
    Ursprungligen skrivet av Herr Otypa Visa inlägg
    “Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”
    Har du något att tillföra till diskussionen, eller någon form av konstruktiv feedback på Traffic Lights, är du varmt välkommen att dela med dig.

    Kommentera


      #17
      Ursprungligen skrivet av ceruleanfive Visa inlägg
      Vi upplevde att det var enklare att bara ha ett kort och att det minskade stigmat av att använda X-card. Hade det varit separata kort hade man möjligen känt att det röda fortfarande var lite läskigt att använda.
      Skulle det inte vara bra om ni kunde ha ett signalsystem som visade att vid just detta bord är vi så inbjudande och trygga att vi använder signalsystem så att ingen behöver känna sig ledsen och utpekad om den råkar använda signalsystemet vid ett spelbord där signalsystemet inte används. Alltså ett signalsystem åt signalsystemet. Ingen vill ju uppleva otrygghet eller vara med om något läskigt. För vissa är ju bara att besöka ett konvent läskigt nog. Att behöva lämna mammas källare och på egen hand eventuellt ta en dusch, klä på sig och ta bussen till konventet.

      Kommentera


        #18
        Ursprungligen skrivet av ceruleanfive Visa inlägg

        Har du något att tillföra till diskussionen, eller någon form av konstruktiv feedback på Traffic Lights, är du varmt välkommen att dela med dig.
        Rött kort. Ditt raljerande känns läskigt. Stopp och backa tillbaka!

        Kommentera


          #19
          Ursprungligen skrivet av Herr Otypa Visa inlägg

          Rött kort. Ditt raljerande känns läskigt. Stopp och backa tillbaka!
          Detta är ett modererande inlägg.

          Dina senaste inlägg i den här tråden känns inte allvarligt menade utan snarare som om du vill förlöjliga trådstarten och ämnet.

          Se Dantes moderering ovan. Särskilt riktlinje 6.

          Notera att modererande inlägg ska inte svaras på i tråden där de görs.

          MVH

          /Magnus

          Kommentera


            #20
            Jag tycker att det är väldigt spännande att det här enkla lilla kortet för spelgruppens välbefinnande provocerar fram sådana oerhört starka reaktioner! Jag är nöjd!
            Last edited by APM; 07 June 2019, 20.42.

            Kommentera


              #21
              Jag tänkte på det här med kort och sånt. Är det inte stor chans att en spelare stoppar/förstör/derailar hela spelet för resten av spelgruppen och inte ens behöver ange varför? Är inte åldersgränser bättre? Ett våldsamt spel har högre åldergräns och liknande som förr i tiden och som för t ex film?

              En annan frågeställning är huruvida folk har blivit känsligare nu än förut, och hur det är inga problem med att hacka av huvuden i rollspel men att våldtäkt däremot är serious, real shit? Borde inte skildringar av dödligt våld vara ännu känsligare?

              Kommentera


                #22
                Ursprungligen skrivet av Grisodlar'n Visa inlägg
                Jag tänkte på det här med kort och sånt. Är det inte stor chans att en spelare stoppar/förstör/derailar hela spelet för resten av spelgruppen och inte ens behöver ange varför? Är inte åldersgränser bättre? Ett våldsamt spel har högre åldergräns och liknande som förr i tiden och som för t ex film?
                Åldersgränser täcker inte nödvändigtvis in allt. Vad gäller att deraila spelet, varför skulle någon vilja göra det? Om någon vill sabba spelet behöver de knappast något kort för att göra detta. Det är skitenkelt att sabba vilket rollspel som helst, och inga regler kan förhindra detta. Vi får förlita oss på att folk spelar för att de vill spela och ha roligt, och folk som inte vill det bör vi inte spela med.

                Jag har haft goda erfarenheter med spel där det är lätt att sabba. Som i Prosopopée, där allt som sägs är sant, så om en spelare säger till en annan "Du dör", så dör dennes rollperson och det kan inte förhindras, för det är sagt. Snacka om lätt att sabba spelet! Detta har aldrig orsakat problem när jag spelat.

                En annan frågeställning är huruvida folk har blivit känsligare nu än förut, och hur det är inga problem med att hacka av huvuden i rollspel men att våldtäkt däremot är serious, real shit? Borde inte skildringar av dödligt våld vara ännu känsligare?
                Jag kan absolut tänka mig att folk har blivit känsligare än förut. Det är en hel kulturell grej som är rätt OT och antagligen inte kommer att sluta väl om vi diskuterar den. En annan sida är att folk som förut inte vågade sig på att spela rollspel nu gör det, och att folk som råkade ut för dåliga saker förr kanske försvann från hobbyn, så vi har inte deras berättelser. Många faktorer spelar nog in till att detta tas upp nu men inte togs upp förr.

                EDIT: Frågan om varför våldtäkt är värre än mord är dock intressant. Jag har inget bra svar. Tror att det till stor del är kulturellt inlärt, men det har säkert också att göra med att det känns närmare vardagen. Det är vanligare att folk är rädda för att bli våldtagna än att de är rädda för att bli yxmördade i Sverige.
                Last edited by Genesis; 08 June 2019, 21.00.

                Kommentera


                  #23
                  Ursprungligen skrivet av Grisodlar'n Visa inlägg
                  Jag tänkte på det här med kort och sånt. Är det inte stor chans att en spelare stoppar/förstör/derailar hela spelet för resten av spelgruppen och inte ens behöver ange varför? Är inte åldersgränser bättre? Ett våldsamt spel har högre åldergräns och liknande som förr i tiden och som för t ex film?
                  Fast åldersgränser säger ingenting alls om vad folk tycker är jobbigt eller vilka jobbiga upplevelser de haft och inte vill uppleva igen. Att ha förlorat ett barn eller nära vän, blivit misshandlad av en förälder, råkat ut för sexuella övergrepp eller liknande kan vara lika jobbigt oavsett ålder. Om någon "förstör" spelet för övriga för att de inte vill återuppleva känslorna av något de tyckt varit extremt jobbigt eller påfrestande må det vara hänt. Jag offrar gärna ett spelmöte framför en spelares välmående.

                  Ser man däremot nöje i att aktivt förstöra spel för andra grupper dröjer det nog inte länge innan man inte har så många att spela med längre. Hade en spelare gjort så i en grupp jag var med i skulle den spelaren inte varit välkommen tillbaka. Jag vill spela med grupper där spelarna visar respekt för varandra. Om någon i gruppen bestämmer sig för att det är roligt att förstöra de andras upplevelser kommer den inte få vara med och spela längre, varesig Traffic Lights används eller ej.

                  En annan frågeställning är huruvida folk har blivit känsligare nu än förut, och hur det är inga problem med att hacka av huvuden i rollspel men att våldtäkt däremot är serious, real shit? Borde inte skildringar av dödligt våld vara ännu känsligare?
                  När det kommer till just mord vs våldtäkt tror jag det helt enkelt handlar om att våldtäkt och sexuella övergrepp är extremt mycket vanligare än mord. Alla har sannolikt någon i sin närhet som råkat ut för någon slags sexuella trakasserier – att man inte vet om det betyder inte att man inte har det. Däremot är det relativt få som har någon faktisk relation till eller erfarenhet av mord.

                  Sen vet jag inte om folk har blivit känsligare, eller om det numera är mer okej att lufta sina obehagskänslor. Rollspel som hobby är i dag öppnare och mer varierande sett till vilka som spelar än tidigare. Det innebär också en större variation av olika erfarenheter och upplevelser. Är inte majoriteten av spelarna unga pojkar längre är det ju klart att mängden erfarenheter och upplevelser att ta hänsyn til blir större i takt med att variationen av erfarenheter och upplevelser ökar inom hobbyn.

                  Kommentera


                    #24
                    OK, content warning på detta inlägg för det kommer komma in på typ ett av dom dom mest laddade och vanskliga ämnena jag vet; sexuellt våld.

                    Ursprungligen skrivet av Grisodlar’n Visa inlägg
                    En annan frågeställning är huruvida folk har blivit känsligare nu än förut,
                    Två svar:

                    Ett: spelen har blivit mer extrema och att det också är därför det behövs mer säkerhetsverktyg. Spel som typ Red Carnations där man först noga spelar ut hur himla mycket man bryr sig om varandra och bygger upp en massa känslor och investment, och sen blir halva gruppen typ helt slaktad…

                    Två: folk kanske var känsliga förut men dom hade ingen riktigt bra lösning förutom att typ få panik och försöka banna Kult och sånt. Vilket ju inte heller var en så hållbar inställning.

                    Ursprungligen skrivet av Grisodlar’n Visa inlägg
                    och hur det är inga problem med att hacka av huvuden i rollspel men att våldtäkt däremot är serious, real shit? Borde inte skildringar av dödligt våld vara ännu känsligare?
                    Jag är en av dom som känner att våldtäkt är sjukt mkt mer serious än huvud-avhackningar etc.

                    Övervåld har jag massor av i mitt spel men våldtäkt är helt otillåtet och tabu.

                    I Kill Bill kan jag se utan att blinka när hon choppar runt på tehuset, men när det är på sjukhuset i samma film, där våldtäkterna är, då får jag en klump i magen.

                    Och varför är det så?

                    Under årens lopp har jag kommit på massor av anledningar till varför.

                    1. Våldtäkter och våldtäktskultur är ett uttryck för en ojämlikhet i samhället.

                    På samma sätt som slaveri väl egentligen är mildare än att få huvet avhugget så är det ändå mer tabu eftersom det är lätt blir en rasistgrej.

                    Finns även tanken att den här typen av kulturuttryck inte bara är en spegling av, utan även hjälper till att upprätthålla, dessa ojämlikheter. Oavsett om vi håller med om det eller inte (jag kan iofs definitivt köpa det men ja det är väl lite OT) så räcker det väl med att det är en spegling av nåt som vi gärna vill ändra på / slippa / ta en paus från?

                    Det blir extra laddat när man har en blandad grupp, ex vis dra fram Puerto Rico spelet och köra ett slaveriscenario när några spelarna är vita och andra är rasifierade kan bli rätt weird och “vad är det ni försöker säga egntligen…?”-aktigt. Som när jag var enda tjejen i en grupp där en kille föreslog Gang Rape rollspelet, det blev lite, öh… själva gruppdynamiken gjorde förslaget mer laddat…?

                    Inte för att den här ojämlikheten bara är en ren kvinnosaksfråga, män är också utsatta, finns prison rape osv, men det är en maktfråga, en (tyvärr ständigt) dagsaktuell sådan, som genomsyrar samhället.

                    2. Det är lite för “close to home”

                    Visst, det finns dom som sett extremt jobbiga våldssamheter, jag var tvungen att ta ett årslångt break från D&D efter Utøya (min syster var med i bombningen i Oslo strax innan, men hon klarade sig, alhamdulillah). Men det tillhör ändå ovanligheterna att få huvudet avhugget irl.

                    Men det är väldigt många av oss som har råkat ut för våldtäktsförsök eller ännu värre övergrepp.
                    Det är vanligare än vad en del killar kanske tror.
                    Jag råkade ut för det i Vasaparken förra sommarn exempelvis.

                    3. Hjälplöshetskänslan ger inte nödvändigtvis bra rollspel

                    Om nån hugger mot din hals och du lyckas med defense rollet och överlever gör att du känner dig mighty.

                    Om du flubbar med defenserollet och dör så blir du troligen upprörd / illa berörd. Våld är laddat. Och det finns en hjälplöshetsfaktor även där.

                    Men det är på vissa sätt obehagligare när du tvingas göra saker bortom din vilja? Vilket är en av anledningarna till att bestkommandon i Svart av kval, vit av lust är ett skräckinslag.

                    Våldtäkt har bara en mycket större vibe av ofrivillighet, hjälplöshet, än vad att få huvudet avhugget har.
                    Rånoffer kan uppleva en del av samma trauma när dom tänker på hur dom tvingades ge bort väskan eller vad det var men självklart är själva kroppen mycket mer intim och viktig än nån jäkla väska.

                    Även om man såklart inte “frivilligt” blir av med huvudet heller.

                    4. Hjältar & våld

                    Vi lever i en kultur där hjältar ibland är våldsamma, typ Stålmannen slår en bov i huvudet så att boven blir skadad osv.

                    I den kulturen, i den genren, och enligt dom tropesen så kan våld vara något som typ är en hedervärd spelplan / metod att lösa konflikter.

                    Denna anledning är naturligtvis mycket mer bullshit än dom tre andra anledningarna. Våldskulturen är ganska kass. Det är sjukt att det finns nåt så himla intressant och lockande med stories om våld (därav att jag kör min D&D kampanj där huvudpersonerna utan att fälla en tår dödar skelett och vättar).

                    Jag älskar ändå stories typ Stjärnornas Krig där Obi-Wan frivilligt slänger bort sitt svärd och låter sig bli nerhuggen, något som Luke senare gör i Jedins Återkomst, eller typ Steven Universe där det minst lika ofta är “ärlighet kring känslor” som löser problemen än våld.

                    Men ändå. Action är en del av vår popkultur på ett helt annat sätt än vad våldtäkter är, som är mkt mer tabu (vilket jag tycker är bra, delvis pga dom tre andra anledningarna jag skrev). Rollspel reflekterar popkulturen.

                    Sammanfattning

                    Alltså, som sagt, under årens lopp har jag kommit på några av dessa anledningar till varför jag känner mkt mer vämjelse och motvilja inför att införa våldtäkt i fiktionen än att införa våld.

                    Men efter ett tag kom jag på att inga av dom anledningarna egentligen spelar nån roll. Dom är ffa efterkonstruktioner för jag hade hela tiden svaret i min egen magkänsla: Jag älskar sex, älskar våld, HATAR NÄR DOM BLANDAS.

                    Tyckte tv-serien Buffy gjorde skillnaden glasklar på ett mycket obehagligt sätt. När två personer med superkrafter knullade med varandra stenhårt så hela huset skakade då var det awesome (har nåt liknande i en av mina romaner fast då hade jag inte sett Buffy). Senare när en av dom två personerna var besatt av en demon och det blev en våldtäktsscen mellan dom två blev det urvidrigt. Det var en scen som var mkt återhållet filmad och fokuserade på hjälplöshetskänslan och bristen av consent. Var så himla äckligt och hade svårt att kolla vidare på Buffy-serien efter det.

                    Bonuskapitel: Varför sex är mer tabu än våld

                    Våldtäkt har inget med sex att göra utan är bara en jävla power trip. Men det här är ändå lite relevant till frågan om huvud-avhackningar som kom upp förut.

                    Hör ibland folk från Europa som inte fattar dom amerikanska censurprioriteringarna kring det här men… jag kan köpa att det är så.

                    Sex är till för vuxna, och för par [eller threesomes eller vad man nu kör] som har valt att dela något som bara är mellan dom, det är något precious över det, en hemlig skatt, det är nästa det som är det finaste med det. Är därför det är bra att det är barnförbjudet.

                    Våld är inte till för nån och är därför något som hör hemma i fantasins & popkulturens värld. Kan tycka det har blivit lite väl mkt zombies och svärd och sånt i barnprogrammen men egentligen är det väl lika wack för alla, oavsett ålder, att det finns våld i kulturen.

                    IDK det här kanske inte är världens starkaste argument. Därav förpassat till bonuskapitlet.
                    Last edited by 2097; 08 June 2019, 23.14.

                    Kommentera


                      #25
                      Missade inlägget från Guran89 som tar upp några av samma argument

                      Kommentera


                        #26
                        Ursprungligen skrivet av Guran89 Visa inlägg

                        Fast åldersgränser säger ingenting alls om vad folk tycker är jobbigt eller vilka jobbiga upplevelser de haft och inte vill uppleva igen. Att ha förlorat ett barn eller nära vän, blivit misshandlad av en förälder, råkat ut för sexuella övergrepp eller liknande kan vara lika jobbigt oavsett ålder. Om någon "förstör" spelet för övriga för att de inte vill återuppleva känslorna av något de tyckt varit extremt jobbigt eller påfrestande må det vara hänt. Jag offrar gärna ett spelmöte framför en spelares välmående.

                        Ser man däremot nöje i att aktivt förstöra spel för andra grupper dröjer det nog inte länge innan man inte har så många att spela med längre. Hade en spelare gjort så i en grupp jag var med i skulle den spelaren inte varit välkommen tillbaka. Jag vill spela med grupper där spelarna visar respekt för varandra. Om någon i gruppen bestämmer sig för att det är roligt att förstöra de andras upplevelser kommer den inte få vara med och spela längre, varesig Traffic Lights används eller ej.



                        När det kommer till just mord vs våldtäkt tror jag det helt enkelt handlar om att våldtäkt och sexuella övergrepp är extremt mycket vanligare än mord. Alla har sannolikt någon i sin närhet som råkat ut för någon slags sexuella trakasserier – att man inte vet om det betyder inte att man inte har det. Däremot är det relativt få som har någon faktisk relation till eller erfarenhet av mord.

                        Sen vet jag inte om folk har blivit känsligare, eller om det numera är mer okej att lufta sina obehagskänslor. Rollspel som hobby är i dag öppnare och mer varierande sett till vilka som spelar än tidigare. Det innebär också en större variation av olika erfarenheter och upplevelser. Är inte majoriteten av spelarna unga pojkar längre är det ju klart att mängden erfarenheter och upplevelser att ta hänsyn til blir större i takt med att variationen av erfarenheter och upplevelser ökar inom hobbyn.
                        Ok, men att bli av med huvudet var bara ett exempel. Vi kan nog vara överens om att betydligt fler blir utsatta för våldsgärningar (t ex misshandel) än våldtäkter? Och statistiskt sett så drabbas män i större utsträckning av våld än kvinnor. Rollspel brukar innehålla en hel våld, varför har inte män triggats av detta på något märkbart sätt? Det var inget tal om traffic lights och X-cards på 80-talet fast imaginära lemmar flög åt alla håll och kanter på pojkrummen.

                        Kommentera


                          #27
                          Ursprungligen skrivet av 2097 Visa inlägg
                          OK, content warning på detta inlägg för det kommer komma in på typ ett av dom dom mest laddade och vanskliga ämnena jag vet; sexuellt våld.



                          Två svar:

                          Ett: spelen har blivit mer extrema och att det också är därför det behövs mer säkerhetsverktyg. Spel som typ Red Carnations där man först noga spelar ut hur himla mycket man bryr sig om varandra och bygger upp en massa känslor och investment, och sen blir halva gruppen typ helt slaktad…

                          Två: folk kanske var känsliga förut men dom hade ingen riktigt bra lösning förutom att typ få panik och försöka banna Kult och sånt. Vilket ju inte heller var en så hållbar inställning.
                          Motståndet mot Kult var ju främst p g a spelets flört med ockultism och gnosticism, inte så mycket p g a våld. Vid den här tiden kunde 15-åringar kolla på den hyllade splatterfesten Braindead helt oklippt på svenska biografer. Våld i rollspel förekom redan med Drakar och Demoner men nu var det inte älvor, orcher och dvärgar det rörde sig om längre, utan kulter, nefariter och dödsmagi vilka antagligen låg närmare Rubins imaginära bibelvärld (även om satyrer nämns i KJV som lite kuriosa). Drogerna och sex kan ha spelat roll också (en av ritualerna använder sperma som ingrediens har jag för mig). Men det var mer Hin Håle och satanism som skrämde upp högljudda tokar som Allan Rubin.

                          Sedan vet jag inte om Red Carnation är våldsammare och extremare än gamla Kult, det kanske beror på SL och spelgruppen. Våra Kult-sessioner var ju inte direkt några avsnitt av Bumbibjörnarna.


                          En liten OT-fråga: varför använder du termen alhamdulillah?

                          Kommentera


                            #28
                            Ursprungligen skrivet av Grisodlar'n Visa inlägg
                            Det var inget tal om traffic lights och X-cards på 80-talet fast imaginära lemmar flög åt alla håll och kanter på pojkrummen.
                            Ärligt talat så var det en hel del sånt snack. Dark Dungeons, Mazes & Monsters, BADD, De Övergivnas Arme osv osv.

                            Kommentera


                              #29
                              Ursprungligen skrivet av Grisodlar'n Visa inlägg
                              varför använder du termen alhamdulillah?
                              För att uttrycka tacksamhet och lättnad och att jag aldrig vill ta livet för givet utan alltid komma ihåg hur nära ögat det alltid är att nåt går snett.

                              Tycker om uttrycket "ta i trä" av samma anledning; har aldrig varit en sån som spottar efter svarta katter eller inte kan gå under stegar eller bryr mig nämnvärt när en spegel går sönder, men just "peppar peppar ta i trä" tycker jag om för det är ett sätt att träna på att vara medveten om hur otroligt precious varje dag i livet är.

                              Samtidigt som jag inte försöker fästa mig vid världens damm, vill jag ju också leva i världen fullt ut.

                              Det betyder inte att jag bokstavligt talat behöver hälla ut en massa peppar eller springa och leta efter närmsta träbit. Bara komma ihåg att det är här och nu vi lever.

                              Kommentera


                                #30
                                Ursprungligen skrivet av 2097 Visa inlägg

                                Ärligt talat så var det en hel del sånt snack. Dark Dungeons, Mazes & Monsters, BADD, De Övergivnas Arme osv osv.
                                Men det måste väl ha ägt rum senare än på 1980-talet? Det var iallafall ingenting jag och de jag spelade (eller våra föräldrar) kom i kontakt med då.

                                Kommentera

                                Senaste inlägg

                                Minimera

                                Diskussioner Statistik Senaste inlägg
                                Started by Nässe, Igår, 23.40
                                13 responses
                                126 visningar
                                1 gillar
                                Senaste inlägg kwarnberg  
                                Started by krank, 17 July 2019, 11.20
                                16 responses
                                308 visningar
                                0 gillar
                                Senaste inlägg Khan
                                av Khan
                                 
                                Started by God45, Igår, 19.43
                                9 responses
                                231 visningar
                                0 gillar
                                Senaste inlägg luddwig
                                av luddwig
                                 
                                Started by Genesis, 03 May 2019, 21.18
                                332 responses
                                5.902 visningar
                                14 gillar
                                Senaste inlägg entomophobiac  
                                Started by Måns, 14 July 2019, 14.04
                                237 responses
                                4.389 visningar
                                4 gillar
                                Senaste inlägg Måns
                                av Måns
                                 
                                Started by 2097, Igår, 20.12
                                1 response
                                80 visningar
                                1 gillar
                                Senaste inlägg Nässe
                                av Nässe
                                 
                                Started by Toman, Igår, 21.51
                                0 responses
                                45 visningar
                                0 gillar
                                Senaste inlägg Toman
                                av Toman
                                 
                                Started by entomophobiac, Igår, 18.02
                                15 responses
                                158 visningar
                                0 gillar
                                Senaste inlägg entomophobiac  
                                Started by afUttermark, Igår, 08.55
                                17 responses
                                323 visningar
                                0 gillar
                                Senaste inlägg Staffan
                                av Staffan
                                 
                                Started by ManU77, 28 May 2019, 16.59
                                2 responses
                                72 visningar
                                0 gillar
                                Senaste inlägg ManU77
                                av ManU77
                                 
                                Arbetar …
                                X