Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Svårighetsgrader

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av adam23089, Idag, 08.16
1 response
25 visningar
2 gillar
zonk
av zonk
 
Skapad av Christoffer, Igår, 14.36
2 responses
90 visningar
1 gillar
CapnZapp  
Skapad av clarence redd, 18 February 2019, 20.12
10 responses
245 visningar
6 gillar
Henke
av Henke
 
Skapad av Måns, 21 February 2019, 22.05
19 responses
493 visningar
2 gillar
Staffan
av Staffan
 
Skapad av Rymdhamster, 19 February 2019, 16.25
39 responses
1.002 visningar
16 gillar
Staffan
av Staffan
 
Skapad av Dante, 29 January 2019, 08.38
99 responses
4.087 visningar
1 gillar
RasmusL
av RasmusL
 
Skapad av Magnus73, Igår, 09.50
1 response
82 visningar
2 gillar
IcarusDream  
Skapad av pappa, Igår, 13.32
5 responses
204 visningar
11 gillar
Dante
av Dante
 
Skapad av tuberkulos, Igår, 14.15
0 responses
56 visningar
0 gillar
tuberkulos  
Skapad av wilper, 16 January 2019, 17.33
32 responses
1.317 visningar
12 gillar
wilper
av wilper
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Svårighetsgrader

    Något jag använt när vi spelat Äventyr, är att använda reglerna för att slå med två tärningar och använda det bättre/sämre resultatet i situationer som är uppenbart lätta eller knepiga.

    Styvdottern spelar exempelvis den tolvåriga systern till prins Adam från introäventyret, och har istället för förmågan Kontakter en "naturlig" variant av förtrollningen Betvinga. Hon använder helt enkelt sin oskuldsfulla uppenbarelse för att charma omgivningen till att göra som hon vill. (Detta var alltså åttaåringens egen idé.) Eftersom figuren alltså är prinsessa har hon även förmågan som gör att spelaren slår två tärningar för alla slag mot Kunskap, som vi använder i sociala situationer som att övertala.

    I vissa situationer känns det dock alltför enkelt att tvinga omgivningen att gå med på prinsessans nycker, varför spelaren endast får slå en tärning. Exempelvis om någon har fått uttryckliga order om att inte släppa förbi någon, eller om uppenbar fara föreligger. Och när hon försökte använda förmågan på sin bror, som i vårt spel har blivit förhäxad och störtat sin mor drottningen, fick hon istället slå två tärningar - och använda det sämre resultatet. Mycket riktigt gick försöket i stöpet, vilket också hade berövat sagan på en del av utmaningen.
Arbetar …
X