Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Svårighetsgrader

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av God45, Idag, 16.50
12 responses
170 visningar
0 gillar
terje
av terje
 
Skapad av Brynjard, 18 August 2018, 13.19
31 responses
724 visningar
0 gillar
Måns
av Måns
 
Skapad av ceruleanfive, 19 April 2017, 16.51
132 responses
3.162 visningar
9 gillar
Bifur
av Bifur
 
Skapad av Brynolf, Idag, 12.47
8 responses
114 visningar
0 gillar
Skarpskytten  
Skapad av krank, Idag, 18.12
0 responses
6 visningar
0 gillar
krank
av krank
 
Skapad av krank, Idag, 18.11
0 responses
12 visningar
0 gillar
krank
av krank
 
Skapad av Brynolf, Idag, 15.03
3 responses
74 visningar
1 gillar
Ram
av Ram
 
Skapad av Khan, Idag, 10.09
7 responses
192 visningar
5 gillar
Björn den gode  
Skapad av Widundret, 16 August 2018, 10.52
2 responses
184 visningar
0 gillar
Rangertheman  
Skapad av ragngand, 28 July 2018, 16.52
1 response
140 visningar
0 gillar
ragngand  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Svårighetsgrader

    Något jag använt när vi spelat Äventyr, är att använda reglerna för att slå med två tärningar och använda det bättre/sämre resultatet i situationer som är uppenbart lätta eller knepiga.

    Styvdottern spelar exempelvis den tolvåriga systern till prins Adam från introäventyret, och har istället för förmågan Kontakter en "naturlig" variant av förtrollningen Betvinga. Hon använder helt enkelt sin oskuldsfulla uppenbarelse för att charma omgivningen till att göra som hon vill. (Detta var alltså åttaåringens egen idé.) Eftersom figuren alltså är prinsessa har hon även förmågan som gör att spelaren slår två tärningar för alla slag mot Kunskap, som vi använder i sociala situationer som att övertala.

    I vissa situationer känns det dock alltför enkelt att tvinga omgivningen att gå med på prinsessans nycker, varför spelaren endast får slå en tärning. Exempelvis om någon har fått uttryckliga order om att inte släppa förbi någon, eller om uppenbar fara föreligger. Och när hon försökte använda förmågan på sin bror, som i vårt spel har blivit förhäxad och störtat sin mor drottningen, fick hon istället slå två tärningar - och använda det sämre resultatet. Mycket riktigt gick försöket i stöpet, vilket också hade berövat sagan på en del av utmaningen.
Arbetar …
X