Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Svårighetsgrader

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Kraetyz, Idag, 23.38
0 responses
1 view
0 gillar
Kraetyz
av Kraetyz
 
Skapad av dancodan, Idag, 20.43
1 response
59 visningar
1 gillar
Otto
av Otto
 
Skapad av Otto, 18 February 2018, 18.39
10 responses
207 visningar
0 gillar
Otto
av Otto
 
Skapad av krank, Idag, 23.01
0 responses
13 visningar
0 gillar
krank
av krank
 
Skapad av phastari, 25 July 2017, 14.17
11 responses
365 visningar
0 gillar
Mundo
av Mundo
 
Skapad av P.eLL.e, Idag, 22.18
0 responses
29 visningar
2 gillar
P.eLL.e
av P.eLL.e
 
Skapad av Nässe, 20 February 2018, 19.55
12 responses
411 visningar
0 gillar
Dr. Acula  
Skapad av wilper, 10 May 2017, 19.57
208 responses
7.587 visningar
10 gillar
Dr. Acula  
Skapad av Radioaktiv, 20 February 2018, 16.26
10 responses
399 visningar
1 gillar
Dr. Acula  
Skapad av Dr. Acula, 12 January 2018, 20.40
4 responses
210 visningar
0 gillar
Dr. Acula  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Svårighetsgrader

    Något jag använt när vi spelat Äventyr, är att använda reglerna för att slå med två tärningar och använda det bättre/sämre resultatet i situationer som är uppenbart lätta eller knepiga.

    Styvdottern spelar exempelvis den tolvåriga systern till prins Adam från introäventyret, och har istället för förmågan Kontakter en "naturlig" variant av förtrollningen Betvinga. Hon använder helt enkelt sin oskuldsfulla uppenbarelse för att charma omgivningen till att göra som hon vill. (Detta var alltså åttaåringens egen idé.) Eftersom figuren alltså är prinsessa har hon även förmågan som gör att spelaren slår två tärningar för alla slag mot Kunskap, som vi använder i sociala situationer som att övertala.

    I vissa situationer känns det dock alltför enkelt att tvinga omgivningen att gå med på prinsessans nycker, varför spelaren endast får slå en tärning. Exempelvis om någon har fått uttryckliga order om att inte släppa förbi någon, eller om uppenbar fara föreligger. Och när hon försökte använda förmågan på sin bror, som i vårt spel har blivit förhäxad och störtat sin mor drottningen, fick hon istället slå två tärningar - och använda det sämre resultatet. Mycket riktigt gick försöket i stöpet, vilket också hade berövat sagan på en del av utmaningen.
Arbetar …
X