Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Svårighetsgrader

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Mekanurg, Idag, 20.26
0 responses
25 visningar
2 gillar
Mekanurg  
Skapad av RasmusL, Idag, 19.19
0 responses
28 visningar
2 gillar
RasmusL
av RasmusL
 
Skapad av ceruleanfive, Idag, 12.19
6 responses
355 visningar
1 gillar
Svarte Faraonen  
Skapad av Bolongo, 17 November 2018, 08.55
54 responses
2.357 visningar
0 gillar
Tre solar  
Skapad av Banderad, Idag, 07.05
2 responses
75 visningar
0 gillar
Banderad  
Skapad av Björn Wärmedal, 10 September 2018, 21.42
5 responses
106 visningar
3 gillar
0.113
av 0.113
 
Skapad av anth, 18 November 2018, 10.53
16 responses
351 visningar
0 gillar
0.113
av 0.113
 
Skapad av Lightshy, Igår, 20.06
12 responses
205 visningar
1 gillar
anth
av anth
 
Skapad av RedMoon, Idag, 10.13
0 responses
16 visningar
1 gillar
RedMoon
av RedMoon
 
Skapad av krank, 12 November 2018, 19.17
11 responses
216 visningar
0 gillar
Paal
av Paal
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Svårighetsgrader

    Något jag använt när vi spelat Äventyr, är att använda reglerna för att slå med två tärningar och använda det bättre/sämre resultatet i situationer som är uppenbart lätta eller knepiga.

    Styvdottern spelar exempelvis den tolvåriga systern till prins Adam från introäventyret, och har istället för förmågan Kontakter en "naturlig" variant av förtrollningen Betvinga. Hon använder helt enkelt sin oskuldsfulla uppenbarelse för att charma omgivningen till att göra som hon vill. (Detta var alltså åttaåringens egen idé.) Eftersom figuren alltså är prinsessa har hon även förmågan som gör att spelaren slår två tärningar för alla slag mot Kunskap, som vi använder i sociala situationer som att övertala.

    I vissa situationer känns det dock alltför enkelt att tvinga omgivningen att gå med på prinsessans nycker, varför spelaren endast får slå en tärning. Exempelvis om någon har fått uttryckliga order om att inte släppa förbi någon, eller om uppenbar fara föreligger. Och när hon försökte använda förmågan på sin bror, som i vårt spel har blivit förhäxad och störtat sin mor drottningen, fick hon istället slå två tärningar - och använda det sämre resultatet. Mycket riktigt gick försöket i stöpet, vilket också hade berövat sagan på en del av utmaningen.
Arbetar …
X