Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Svårighetsgrader

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av runequester, Igår, 23.42
0 responses
2 visningar
0 gillar
runequester  
Skapad av runequester, 30 April 2018, 21.23
22 responses
938 visningar
2 gillar
runequester  
Skapad av krank, 19 May 2018, 10.03
12 responses
176 visningar
0 gillar
Krille
av Krille
 
Skapad av luddwig, 03 May 2018, 10.06
48 responses
3.232 visningar
1 gillar
Måns
av Måns
 
Skapad av Tant Ragnar, 03 May 2018, 12.26
64 responses
1.439 visningar
3 gillar
Tant Ragnar  
Skapad av runequester, 07 May 2018, 12.57
5 responses
266 visningar
0 gillar
runequester  
Skapad av Magnus73, Igår, 11.32
0 responses
50 visningar
0 gillar
Magnus73  
Skapad av Khan, 18 May 2018, 17.45
18 responses
653 visningar
2 gillar
Lupus Maximus  
Skapad av Styrman, 08 May 2018, 10.03
7 responses
191 visningar
0 gillar
LordXaras  
Skapad av wilper, 03 May 2017, 12.56
177 responses
4.834 visningar
11 gillar
Swedish Chef  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Svårighetsgrader

    Något jag använt när vi spelat Äventyr, är att använda reglerna för att slå med två tärningar och använda det bättre/sämre resultatet i situationer som är uppenbart lätta eller knepiga.

    Styvdottern spelar exempelvis den tolvåriga systern till prins Adam från introäventyret, och har istället för förmågan Kontakter en "naturlig" variant av förtrollningen Betvinga. Hon använder helt enkelt sin oskuldsfulla uppenbarelse för att charma omgivningen till att göra som hon vill. (Detta var alltså åttaåringens egen idé.) Eftersom figuren alltså är prinsessa har hon även förmågan som gör att spelaren slår två tärningar för alla slag mot Kunskap, som vi använder i sociala situationer som att övertala.

    I vissa situationer känns det dock alltför enkelt att tvinga omgivningen att gå med på prinsessans nycker, varför spelaren endast får slå en tärning. Exempelvis om någon har fått uttryckliga order om att inte släppa förbi någon, eller om uppenbar fara föreligger. Och när hon försökte använda förmågan på sin bror, som i vårt spel har blivit förhäxad och störtat sin mor drottningen, fick hon istället slå två tärningar - och använda det sämre resultatet. Mycket riktigt gick försöket i stöpet, vilket också hade berövat sagan på en del av utmaningen.
Arbetar …
X