Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Svårighetsgrader

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Evokee, 20 November 2017, 22.47
47 responses
1.270 visningar
0 gillar
anth
av anth
 
Skapad av PAX, 02 November 2017, 16.59
17 responses
649 visningar
0 gillar
Samuel
av Samuel
 
Skapad av wilper, 10 May 2017, 19.57
98 responses
4.002 visningar
10 gillar
luddwig
av luddwig
 
Skapad av Måns, Igår, 08.39
24 responses
398 visningar
0 gillar
Bifur
av Bifur
 
Skapad av Paco, Idag, 09.59
2 responses
22 visningar
0 gillar
Paco
av Paco
 
Skapad av Samuel, Igår, 15.00
5 responses
115 visningar
0 gillar
Paal
av Paal
 
Skapad av Khan, 22 November 2017, 11.42
12 responses
203 visningar
0 gillar
Måns
av Måns
 
Skapad av Lambendil, Igår, 13.41
2 responses
163 visningar
6 gillar
Måns
av Måns
 
Skapad av RedMoon, 13 August 2017, 07.47
43 responses
1.342 visningar
10 gillar
RedMoon
av RedMoon
 
Skapad av wilper, Igår, 11.57
1 response
108 visningar
3 gillar
DeBracy
av DeBracy
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Svårighetsgrader

    Något jag använt när vi spelat Äventyr, är att använda reglerna för att slå med två tärningar och använda det bättre/sämre resultatet i situationer som är uppenbart lätta eller knepiga.

    Styvdottern spelar exempelvis den tolvåriga systern till prins Adam från introäventyret, och har istället för förmågan Kontakter en "naturlig" variant av förtrollningen Betvinga. Hon använder helt enkelt sin oskuldsfulla uppenbarelse för att charma omgivningen till att göra som hon vill. (Detta var alltså åttaåringens egen idé.) Eftersom figuren alltså är prinsessa har hon även förmågan som gör att spelaren slår två tärningar för alla slag mot Kunskap, som vi använder i sociala situationer som att övertala.

    I vissa situationer känns det dock alltför enkelt att tvinga omgivningen att gå med på prinsessans nycker, varför spelaren endast får slå en tärning. Exempelvis om någon har fått uttryckliga order om att inte släppa förbi någon, eller om uppenbar fara föreligger. Och när hon försökte använda förmågan på sin bror, som i vårt spel har blivit förhäxad och störtat sin mor drottningen, fick hon istället slå två tärningar - och använda det sämre resultatet. Mycket riktigt gick försöket i stöpet, vilket också hade berövat sagan på en del av utmaningen.
Arbetar …
X