Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

[Kopparhavets hjältar] Layout/preview

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Skarpskytten, 25 February 2019, 22.00
52 responses
1.250 visningar
0 gillar
Oldtimer  
Skapad av Henke, 24 January 2019, 18.12
55 responses
1.510 visningar
2 gillar
luddwig
av luddwig
 
Skapad av crilloan, 23 February 2019, 09.04
35 responses
1.233 visningar
2 gillar
Dubbelyxa  
Skapad av Den Gamle, 13 March 2019, 10.49
53 responses
2.625 visningar
4 gillar
Galdermester  
Skapad av krank, 11 March 2019, 11.44
4 responses
166 visningar
0 gillar
Mannen i skogen  
Skapad av Joker, Idag, 10.23
0 responses
25 visningar
0 gillar
Joker
av Joker
 
Skapad av luddwig, 02 March 2019, 16.35
64 responses
1.539 visningar
0 gillar
da_bohz
av da_bohz
 
Skapad av wilper, Igår, 07.10
5 responses
261 visningar
4 gillar
Basilides  
Skapad av Basilides, Igår, 19.27
0 responses
59 visningar
0 gillar
Basilides  
Skapad av krank, 15 March 2019, 13.27
4 responses
69 visningar
0 gillar
Max Raven  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • #16
    Jag har inte så bra koll på layout så länge den inte är Gemini-hemsk, men däremot fångades mitt intresse av texten om att gudarna kivades vilket släppte in demoner vilket i sin tur har tvingat dem att reboota världen otaliga gånger.

    Ekon av Order of the Stick, måhända?

    Kommentera


    • #17
      Ursprungligen skrivet av Staffan Visa inlägg
      Ekon av Order of the Stick, måhända?
      Det vet jag inte ens vad det är :) Det är snarare helt i linje med Erik Granströms metafysik.

      Kommentera


      • #18
        Ursprungligen skrivet av Caligo Visa inlägg
        Hmmm... Lite tunn även för beta-preview. Alfa? ;)
        Någon bild är nog nödvändigt....
        Det är alltså som en liten del av detta:

        Kommentera


        • #19
          Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg

          Det är alltså som en liten del av detta:
          https://www.facebook.com/kopparhavetshjaltar/

          Jäkla länkverktyg...

          Kommentera


          • #20
            Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg

            Det vet jag inte ens vad det är :) Det är snarare helt i linje med Erik Granströms metafysik.
            Order of the Stick är en webbserie som har hållt på sedan 2004 eller så. Den började som ganska renodlad D&D-parodi, men har över åren gått till att bli mer och mer plot-baserad.

            Backstoryn för den som är nyfiken:
            Spoiler: 
            I urtiden skapades världen av gudarna från fyra panteon, som vi skulle känna igen som nordiska, grekiska, babylonska, samt den kinesiska zodiaken. Under skapelseprocessen när de skulle väva ihop världen av verklighetens trådar så kunde de inte komma överens utan alla slet åt sina egna håll. Resultatet var att trådarna knöt ihop sig fel och skapade "the Snarl", som på ett ögonblick dräpte de grekiska gudarna (då den var skapad ur gudomlig frustration så var den sällsamt bra på att döda gudar), drev resten på flykten och sedan förstörde världen.

            I nästa steg beslöt sig gudarna för att försöka binda the Snarl inuti en ny värld. För att undvika att göra samma misstag så beslöt man sig för att varje gud skulle få bestämma en sak i taget. På det sättet lyckades de binda the Snarl inuti en ny värld.

            Relativt nyligen avslöjades dock att den tidigare backstoryn inte förtäljde hela berättelsen. Jag tror jag låter Rich Burlew själv [URL="http://www.giantitp.com/comics/oots1139.html"]visa hur[/URL].

            Kommentera


            • #21
              Ursprungligen skrivet av Staffan Visa inlägg
              Order of the Stick är en webbserie som har hållt på sedan 2004 eller så. Den började som ganska renodlad D&D-parodi, men har över åren gått till att bli mer och mer plot-baserad.

              Backstoryn för den som är nyfiken:
              Spoiler: 
              I urtiden skapades världen av gudarna från fyra panteon, som vi skulle känna igen som nordiska, grekiska, babylonska, samt den kinesiska zodiaken. Under skapelseprocessen när de skulle väva ihop världen av verklighetens trådar så kunde de inte komma överens utan alla slet åt sina egna håll. Resultatet var att trådarna knöt ihop sig fel och skapade "the Snarl", som på ett ögonblick dräpte de grekiska gudarna (då den var skapad ur gudomlig frustration så var den sällsamt bra på att döda gudar), drev resten på flykten och sedan förstörde världen.

              I nästa steg beslöt sig gudarna för att försöka binda the Snarl inuti en ny värld. För att undvika att göra samma misstag så beslöt man sig för att varje gud skulle få bestämma en sak i taget. På det sättet lyckades de binda the Snarl inuti en ny värld.

              Relativt nyligen avslöjades dock att den tidigare backstoryn inte förtäljde hela berättelsen. Jag tror jag låter Rich Burlew själv [URL="http://www.giantitp.com/comics/oots1139.html"]visa hur[/URL].
              Ah, tackar. Har nog läst någon strip då och då. Men vår text grundar sig till stor del på Granströms Sinkadusartikel "Den lille metafysikern" från 1989, och med betydligt äldre inspirationskällor än så.

              Den finns nog återgiven någonstans på nätet om man är intresserad.

              Kommentera


              • #22
                Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg

                Ah, tackar. Har nog läst någon strip då och då. Men vår text grundar sig till stor del på Granströms Sinkadusartikel "Den lille metafysikern" från 1989, och med betydligt äldre inspirationskällor än så.

                Den finns nog återgiven någonstans på nätet om man är intresserad.
                Och Nominatorn i hans Kristalltjuren

                Kommentera


                • #23
                  Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg

                  Ah, tackar. Har nog läst någon strip då och då. Men vår text grundar sig till stor del på Granströms Sinkadusartikel "Den lille metafysikern" från 1989, och med betydligt äldre inspirationskällor än så.

                  Den finns nog återgiven någonstans på nätet om man är intresserad.
                  Det är inte riktigt så jag tolkar Den Lilla Metafysikern - jag ser det som att urgudarna höll på med sina småskaliga experiment tills de tröttnade på dem, och därefter gick över till att skapa "seriösa" världar, och att dessa håller sig rätt bra mot diverse kaosgudar eftersom urgudarna gemensamt skyddar multiversum mot dessa. Det är inte riktigt samma sak som ett återkommande omstartande av världen. Skillnaden är alltså att Altor är en av många världar som finns parallellt, medan Athos är den senaste av många världar i en serie.

                  Kommentera


                  • #24
                    Ursprungligen skrivet av Staffan Visa inlägg
                    Det är inte riktigt så jag tolkar Den Lilla Metafysikern - jag ser det som att urgudarna höll på med sina småskaliga experiment tills de tröttnade på dem, och därefter gick över till att skapa "seriösa" världar, och att dessa håller sig rätt bra mot diverse kaosgudar eftersom urgudarna gemensamt skyddar multiversum mot dessa. Det är inte riktigt samma sak som ett återkommande omstartande av världen. Skillnaden är alltså att Altor är en av många världar som finns parallellt, medan Athos är den senaste av många världar i en serie.
                    Tanken är att nuvarande Athos är Athos v8.09 eller nått sånt. Det är samma tanke som Granströms konfluxer och tidiga omstöpande av världen. Vi har även inspirerats av diskussioner med Erik på andra håll, och även med andra så det kan nog skilja sig en aning från Sinkadusartikeln.

                    Men även vårt Athos är en av många parallella världar, dimensioner och plan. Multiversum är obegripligt stort och farligt varför Athos invånare bör skyddas från det :)

                    Kommentera


                    • #25
                      Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg

                      Tanken är att nuvarande Athos är Athos v8.09 eller nått sånt. Det är samma tanke som Granströms konfluxer och tidiga omstöpande av världen.
                      Ah, konfluxerna. De har jag alltid sett som världsomvälvande saker men fortfarande en del av en pågående process snarare än omstart. "Athos v8.09" passar in i det tänket - om världen hade varit en dator hade en konflux varit en uppgradering av OS:et (med tillhörande problem för att saker som funkar bra med den gamla versionen slutar fungera), medan min uppfattning av det du beskriver i exemplet är mer "formatera om härket och installera om från noll".

                      Kommentera


                      • #26
                        Ursprungligen skrivet av Staffan Visa inlägg
                        Ah, konfluxerna. De har jag alltid sett som världsomvälvande saker men fortfarande en del av en pågående process snarare än omstart. "Athos v8.09" passar in i det tänket - om världen hade varit en dator hade en konflux varit en uppgradering av OS:et (med tillhörande problem för att saker som funkar bra med den gamla versionen slutar fungera), medan min uppfattning av det du beskriver i exemplet är mer "formatera om härket och installera om från noll".
                        "Omstöptes och förgjordes" är kanske ett för starkt ordval. Vår tanke är snarare att skapelsen "skrapats ren" flera gånger, att kontinenter flyttats, att högkulturer förintats. Så det är allt ifrån nästan total omstart till punktingripanden (som fokales kometnedslag) - men poängen är förstås att det kan finnas rester och ekon av tidigare "versioner" av Athos i lager på lager när man krafsar på ytan, och att detta har gjorts så många gånger nu själva verkligheten sakta börjar slitas ur och frasas upp i kanterna...

                        Kommentera


                        • #27
                          Ursprungligen skrivet av Staffan Visa inlägg
                          Ah, konfluxerna. De har jag alltid sett som världsomvälvande saker men fortfarande en del av en pågående process snarare än omstart. "Athos v8.09" passar in i det tänket - om världen hade varit en dator hade en konflux varit en uppgradering av OS:et (med tillhörande problem för att saker som funkar bra med den gamla versionen slutar fungera), medan min uppfattning av det du beskriver i exemplet är mer "formatera om härket och installera om från noll".
                          Ja, vi tänker att över de eoner eller tom tidslösa skeenden som varit så har gudarna varit både nyckfulla, småpetiga, kataklysmiska och reformistiska. Dessutom är de inte alltid speciellt samspelta. Den tid som är nu definieras ändå av någon form av balans när gudarna kom överens om att låta världen vara. Men naturligtvis har gudarna likförbannat intrigerat, manipulerat och gjort uppror och varje gång rubbas Athos något.

                          Kommentera


                          • #28
                            Layouten ser traditionell ut tycker jag. Den påminner mycket om de gamla rollspelsböcker vi alla minns från 80-90-talet. Om det är målet har ni absolut lyckats!

                            Personligen gillar jag de böcker där layout är en del av "berättelsen", vilket kanske låter lite luddigt. Två färska exempel för min del här Delta Green (handlers guide) och Kult: Divinity Lost (kanske även delar av Vampire 5th ed). Där har vi layout som med färg och form inspirerar och tydliggör världen som texten beskriver. För Delta Greens del finns inklippta dokument (som naturligtvis till del maskats) och rapporter. Hos Kult så har vi kontraster mellan ljus och mörker osv.

                            Nu vet jag inte hur tankarna går kring samspelet mellan text, layout och konst hos er. Men personligen skulle jag gärna se att mycket krut läggs på att få en bra helhet, gärna i färg. Jag antar att det ligger en kostnadsaspekt på det här också, men kanske kan detta expanderas som stretchgoals på kickstartern.

                            Kommentera


                            • #29
                              Ursprungligen skrivet av Southmountain Visa inlägg
                              Layouten ser traditionell ut tycker jag. Den påminner mycket om de gamla rollspelsböcker vi alla minns från 80-90-talet. Om det är målet har ni absolut lyckats!

                              Personligen gillar jag de böcker där layout är en del av "berättelsen", vilket kanske låter lite luddigt. Två färska exempel för min del här Delta Green (handlers guide) och Kult: Divinity Lost (kanske även delar av Vampire 5th ed). Där har vi layout som med färg och form inspirerar och tydliggör världen som texten beskriver. För Delta Greens del finns inklippta dokument (som naturligtvis till del maskats) och rapporter. Hos Kult så har vi kontraster mellan ljus och mörker osv.

                              Nu vet jag inte hur tankarna går kring samspelet mellan text, layout och konst hos er. Men personligen skulle jag gärna se att mycket krut läggs på att få en bra helhet, gärna i färg. Jag antar att det ligger en kostnadsaspekt på det här också, men kanske kan detta expanderas som stretchgoals på kickstartern.

                              Vi siktar som du säger på ett mer traditionellt upplägg, av flera orsaker.
                              • Vi vill, likt Hjältarnas tid, kunna göra flera mindre släpp och inte behöva lägga så mycket krut (tid, jobb och pengar) på varje produkt.
                              • Vi vill ligga ganska nära böckerna du tänker på från främst 80-talet.
                              • Även om vi ligger under Helmgast så är vi begränsade. Vi ligger väldigt långt ifrån vad Vampire och sannolikt även Delta Green, har möjlighet att göra.
                              • Det sagt, en framgångsrik Kickstarter kan låta oss höja ribban, men någon coffee table-bok i fyrfärg är inte vad vi vill göra. Det här är en kärleksfull hyllning, där vi vill bevara och förstärka den gamla magin :)
                              Last edited by Måns; 23 February 2019, 17.45.

                              Kommentera


                              • #30
                                Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg


                                Vi siktar som du säger på ett mer traditionellt upplägg, av flera orsaker.
                                • Vi vill, likt Hjältarnas tid, kunna göra flera mindre släpp och inte behöva lägga så mycket krut (tid, jobb och pengar) på varje produkt.
                                • Vi vill ligga ganska nära böckerna du tänker på från främst 80-talet.
                                • Även om vi ligger under Helmgast så är vi begränsade. Vi ligger väldigt långt ifrån vad Vampire och sannolikt även Delta Green.
                                • Det sagt, en framgångsrik Kickstarter kan låta oss höja ribban, men någon coffee table-bok i fyrfärg är inte vad vi vill göra. Det här är en kärleksfull hyllning, där vi vill bevara och förstärka den gamla magin :)

                                Intressant. Hur tänker ni kring illustrationer i boken? Är det svartvitt eller färg som gäller?

                                Kommentera

                                Arbetar …
                                X