Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

[Kopparhavet] Vilka moduler vill ni se?

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Flanellkatt, 11 February 2019, 05.26
160 responses
9.262 visningar
2 gillar
Arfert
av Arfert
 
Skapad av afUttermark, 13 February 2019, 14.22
35 responses
763 visningar
2 gillar
Henke
av Henke
 
Skapad av God45, Igår, 19.35
11 responses
121 visningar
0 gillar
pappa
av pappa
 
Skapad av krank, 11 February 2019, 22.43
2 responses
44 visningar
0 gillar
Feuflux
av Feuflux
 
Skapad av entomophobiac, Igår, 16.40
7 responses
184 visningar
2 gillar
entomophobiac  
Skapad av Svarte Faraonen, Igår, 09.11
25 responses
370 visningar
1 gillar
Quadrante  
Skapad av Galdermester, Igår, 16.44
3 responses
73 visningar
0 gillar
Siljestam  
Skapad av Henke, Igår, 13.39
17 responses
339 visningar
2 gillar
entomophobiac  
Skapad av clarence redd, 14 February 2019, 22.08
15 responses
479 visningar
8 gillar
Grisodlar'n  
Skapad av Leon, 11 January 2019, 14.33
121 responses
4.467 visningar
2 gillar
Leon
av Leon
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • [Kopparhavet] Vilka moduler vill ni se?

    Vi har en hel del coolt på gång utöver den kommande grundboken, men vi har även massor av idéer på moduler vi skulle vilja skriva. Har ni lust att hjälpa till? Vad skulle ni vilja se?

    Och några nytryck är med största sannolikhet inte aktuella. Att önska sig Konfluxserien är alltså inte lönt.

    Jag vet att ni inte har stenkoll, men när som helst finns en rykande färsk Fenix med Kopparhavskarta i (och annat) att köpa, och det kan nog ge er lite kött på benen.

    Men vi ska väl inte behöva vänta tills dess?

    Hit us! Vad vill ni se!? (Och vad vill ni inte se?)

  • #2
    Vill se: bucker med äventyr, platser, etc. En monsterbok som är precis lagom innovativ hade suttit som en keps oxå. Gärna klassiker-monster om möjligt, men gärna även helt nya, lagom knepiga monster.

    Vill inte se: splatbooks som startar ett arms race mellan olika klasser / mellan magi och svärdfajtande / mellan alver o dvärgar

    Vill dock ändå se: Splatbooks i stil med Svartfolk, som i princip är enbart ascool stämning och kul detaljer, och knappt nåt arms race alls

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen skrivet av zonk Visa inlägg
      Vill se: bucker med äventyr, platser, etc. En monsterbok som är precis lagom innovativ hade suttit som en keps oxå. Gärna klassiker-monster om möjligt, men gärna även helt nya, lagom knepiga monster.
      Vårt monsterkapitel håller redan på att sväma över av lagom knepiga monster, som lamassu, pantherox och mushussu. Risken att vi inte får plats med alla är överhängande. Jag har en idé om en vildmarksmodul. Alltså inte bara monster utan även kontext i form av habitat. Kanske även med visst fokus på varför man ska ut i vildmarken till att börja med...

      Ursprungligen skrivet av zonk Visa inlägg
      B]Vill inte se[/B]: splatbooks som startar ett arms race mellan olika klasser / mellan magi och svärdfajtande / mellan alver o dvärgar
      Kan lova att du slipper samtliga! :)

      Ursprungligen skrivet av zonk Visa inlägg
      Vill dock ändå se: Splatbooks i stil med Svartfolk, som i princip är enbart ascool stämning och kul detaljer, och knappt nåt arms race alls
      Ja, det håller jag med om. Vi har faktiskt inte funderat på folkslagsböcker men om vi gör det ska det vara av den typen, där man beskriver en specifik plats/folk.

      Överlag är vår approach snarare nedslag än svepande beskrivningar. Ja, det blir ju en grund i första boken men efter det blir det smalare fokus. Vilket dels gör det rimligt att skriva och dels lämnar det öppet hur det är annorstädes.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg
        Vårt monsterkapitel håller redan på att sväma över av lagom knepiga monster, som lamassu, pantherox och mushussu. Risken att vi inte får plats med alla är överhängande. Jag har en idé om en vildmarksmodul. Alltså inte bara monster utan även kontext i form av habitat. Kanske även med visst fokus på varför man ska ut i vildmarken till att börja med...
        Låter lovande! Apropå vildmark, sneglar ni kanske på den för Äventyrsspel lite atypiska encounter-tabellen i Monsterboxen? Trevlig liten sak där. Man hade kanske kunnat jobba mer i samma stil, på flera sätt, jobba med lite slumpgenererade problem och händelser under upptäcktsfärden, även utöver monster?

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen skrivet av zonk Visa inlägg

          Låter lovande! Apropå vildmark, sneglar ni kanske på den för Äventyrsspel lite atypiska encounter-tabellen i Monsterboxen? Trevlig liten sak där. Man hade kanske kunnat jobba mer i samma stil, på flera sätt, jobba med lite slumpgenererade problem och händelser under upptäcktsfärden, även utöver monster?
          Ja precis. Som det ser ut i mitt huvud så är det så här. Som ett exempel:

          Kapitlet: De röda öknarna
          Kort översikt över området. De röda öknarna ligger mellan Efaro och Traxilme, typ.
          • Beskriver mantikora, lamassu, ghûl och efrit.
          • Beskriver en ruin begravd i sandstorm med coola skatter (och monster) i.
          • Beskriver resor i öknen inkl slumptabeller, törst och annat kul.
          • Beskriver någon karavanled och en karavanseraj och orsaker till att befinna sig i öknen till att börja med.
          Sedan gör man samma för skog, djungel, berg etc. Alternativt fläskar man på så man har en hel ökenmodul! Finns många vägar att gå! Därav den här tråden :)

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg

            Ja precis. Som det ser ut i mitt huvud så är det så här. Som ett exempel:

            Kapitlet: De röda öknarna
            Kort översikt över området. De röda öknarna ligger mellan Efaro och Traxilme, typ.
            • Beskriver mantikora, lamassu, ghûl och efrit.
            • Beskriver en ruin begravd i sandstorm med coola skatter (och monster) i.
            • Beskriver resor i öknen inkl slumptabeller, törst och annat kul.
            • Beskriver någon karavanled och en karavanseraj och orsaker till att befinna sig i öknen till att börja med.
            Sedan gör man samma för skog, djungel, berg etc. Alternativt fläskar man på så man har en hel ökenmodul! Finns många vägar att gå! Därav den här tråden :)
            Låter utmärkt. Jag ser också gärna ett kortare färdigt äventyr i sådana produkter, något som gör att man som spelgrupp direkt får användning för den nya roliga settingen. Gärna också stadsmoduler enligt samma princip

            Jag vet inte om jag sett någon diskussion om hur magi ska fungera i KH men jag hade inte varit avog till en helt separat magibok, typ att det bara beskrivs översiktligt i grundboken och lämnas för utveckling i senare moduler.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen skrivet av Bifur Visa inlägg

              Låter utmärkt. Jag ser också gärna ett kortare färdigt äventyr i sådana produkter, något som gör att man som spelgrupp direkt får användning för den nya roliga settingen. Gärna också stadsmoduler enligt samma princip
              Ja, det hade varit trevligt. Det här som sagt bara lösa tankar och i mån av tid och allt det där, men det hade nog funkat utmärkt även som stadsmodul!

              Ursprungligen skrivet av Bifur Visa inlägg
              Jag vet inte om jag sett någon diskussion om hur magi ska fungera i KH men jag hade inte varit avog till en helt separat magibok, typ att det bara beskrivs översiktligt i grundboken och lämnas för utveckling i senare moduler.
              I grundboken beskrivs Skolmagi och Illusionism. Det är inte helt spikat, men typ så. Sedan är tanken att utöka med fler skolor som symbolism etc. i senare moduler. En magibok är ju egentligen given. Hjältarnas tid har ju sin Magins väv där det beskrivs hur man enkelt skapar egna skolor. Och det gör ju inget om de överlappar eller om det finns flera inom samma. Är det samma illusionism som lärs ut i Kandra och HOXOH?

              Kommentera


              • #8
                Kandra! Eller en annan stadsmodul.

                Fast gör den spännande, exotisk, full med intriger, motsättningar, mysterier och äventyr istället för den rätt trista pseudo-medeltida stad vi fick av Äventyrsspel när det begav sig. Den får gärna vara rimlig och innehålla en massa jordnära information som Kandra, sådant hjälper en SL att göra världen levande och trovärdig (om det nu är möjligt i en värld med ankhumanioder) men gör den sexig, spelig och användbar.
                Last edited by Skarpskytten; 30 January 2019, 12.38.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen skrivet av Bifur Visa inlägg

                  Låter utmärkt. Jag ser också gärna ett kortare färdigt äventyr i sådana produkter, något som gör att man som spelgrupp direkt får användning för den nya roliga settingen. Gärna också stadsmoduler enligt samma princip.
                  Det här är en viktig fråga tycker jag. Vi har massa läckert material som kan presenteras på olika sätt - i en stads/områdesmodul, i en kampanjmodul som kombinerar äventyr, världsbeskrivning och regelexpansion, i rena tematiska moduler.

                  Ursprungligen skrivet av Skarpskytten Visa inlägg
                  Kandra! Eller en annan stadsmodul.

                  Fast gör den spännande, exotisk, full med intriger, motsättningar, mysterier och äventyr istället för den rätt trista pseudo-medeltida stad vi fick av Äventyrsspel när det begav sig. Den får gärna vara rimlig och han med en massa jordnära information som Kandra, men gör den sexig och användbar.
                  Vi har flera spännande städer i pipen - kapastaden Montarkun, metropolen Karaban med dess hängande basarer och tusen underverk och det mäktiga Rabul, Kruns huvudstad. Ett göra en eller flera av dem till en egen modul är en intressant tanke...

                  Kommentera


                  • #10
                    För att uttrycka det på ett annat sätt - om valet stod mellan upplägget i Pirit, uppägget i Krilloan och upplägget i Kandra - vilket format skulle ni föredra och varför?

                    Kommentera


                    • #11
                      Ursprungligen skrivet av Leon Visa inlägg
                      För att uttrycka det på ett annat sätt - om valet stod mellan upplägget i Pirit, uppägget i Krilloan och upplägget i Kandra - vilket format skulle ni föredra och varför?
                      Skulle gärna se en stadsmodul med tillhörande minikampanj likt Kandra (Dock mindre av äventyrsspels geografiboksupplägg med invånarantal och % hit o dit och mer skönsskrivningar o stämningshöjande bilder o anekdoter).
                      Minikampanjen bör vara 3 kortare äventyr som hänger ihop och långsamt stegrar spel & regel förståelsen likt kopparkronan kampanjen till Symbaroum.
                      I kampanjen väver ni in platser o npc’r (o annat som gör settingen levande, typ en festival) som man senare kan använda för att fortsätta spela i staden så man redan har historia till dessa genom kampanjen.

                      Dela gärna upp det i en spelardel & en spelledare del. Och där får ni gärna köra upplägget det här är verkligheten som allmänheten/spelarna känner till. Och det här är vad som verkligen händer bakom kulisserna för spelledaren.

                      Kommentera


                      • #12
                        Stadsmodulen ska ju vara ett riktigt sjörövarnäste typ Fristaden naturligtvis!

                        Kommentera


                        • #13
                          Ursprungligen skrivet av Bifur Visa inlägg

                          Låter utmärkt. Jag ser också gärna ett kortare färdigt äventyr i sådana produkter, något som gör att man som spelgrupp direkt får användning för den nya roliga settingen. Gärna också stadsmoduler enligt samma princip
                          Det finns en forumit som börjar på R och slutar på angertheman som skriver ett äventyr som är tänkt att innehålla några äventyrsplatser, ett huvudäventyr plus äventyrsfrön och några regeltillägg. Kanske en favorit i repris ;-)

                          Kommentera


                          • #14
                            Ursprungligen skrivet av Lightshy Visa inlägg
                            Stadsmodulen ska ju vara ett riktigt sjörövarnäste typ Fristaden naturligtvis!
                            Piratstaden Montarkun kommer att beskrivas redan i grundboken inkl. lite äventyrsuppslag och annat kul. Vi får se, svämmar materialet över kanske det räcker till en egen modul :)

                            Kommentera


                            • #15
                              Den feta kampanjen
                              Hur ser intresset ut kring det? Alltså en Konfluxsvit, en Enemy Within, Undergångens Arvtagare eller Törnetronen?

                              Kommentera

                              Arbetar …
                              X