Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Sjöfärdsregler

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av God45, Idag, 09.25
23 responses
391 visningar
0 gillar
Leon
av Leon
 
Skapad av Per, Igår, 21.45
47 responses
1.024 visningar
3 gillar
Anarchclown  
Skapad av krank, Idag, 16.13
1 response
5 visningar
0 gillar
krank
av krank
 
Skapad av stenhöna, Idag, 01.44
9 responses
109 visningar
0 gillar
Quadrante  
Skapad av DEX LEGENDARIUM™, Idag, 15.49
0 responses
35 visningar
1 gillar
DEX LEGENDARIUM™  
Skapad av Nässe, 22 March 2019, 23.19
13 responses
336 visningar
0 gillar
MattiasLejbrink  
Skapad av stenhöna, 22 March 2019, 23.42
7 responses
190 visningar
0 gillar
stenhöna  
Skapad av Drafur, Igår, 17.06
3 responses
125 visningar
0 gillar
Kaigon
av Kaigon
 
Skapad av Leumas, Igår, 00.55
6 responses
194 visningar
4 gillar
Brior
av Brior
 
Skapad av Henke, 22 March 2019, 17.47
10 responses
304 visningar
4 gillar
Opoopo
av Opoopo
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Sjöfärdsregler

    Förstätt gärna diskussionen ommsjöfärdsregler här. Tips, förslag och förväntningar hjärtligt välkomna

  • #2
    Jag tror att vi kommer att landa i att färd över hav blir en utmaning, och antalet lyckade avgör eventuella komplikationer. Sedan kan man ju ändå lägga in sådant som inte direkt är katastrofer. Jag menar, även om man navigerar korrekt så kan angörningshamnen ändå ha drabbats av pest eller bränts ner av Edsförbundets kapare, exempelvis. Det finns gott om komplikationer som ligger utanför reglerna, så att säga. men samtidigt vill vi se RP som med en egen skuta seglar kors och tvärs över Kopparhavet i jakt på äventyr och rikedomar, så man ska inte behöva saktas ner allt för mycket av ett realistiskt system för resor till havs. Men ofarligt är det absolut inte!!!

    Kommentera


    • #3
      Hur pass mycket tänker ni ha stats och resurser för fartyg?

      Har båtar egna rollformulär med poäng för skrov, hastighet, förnödenheter, besättningsmoral och liknande?

      Jag tror att någon nivå av book-keeping för fartyg underlättar för att sätta ihop slumpmässiga komplikationer till havs till ett sammanhängande äventyr.

      Typ, hur vi väljer att handskas med piratankorna beror på vad som hänt tidigare. Har vi låg moral för att maten är på väg att ta slut kanske vi inte vill riskera en strid, har vi skador på skeppet från mötet med bläckfiskmonstret kanske vi inte vill riskera att sänkas, har vi en knäckt mast kan vi inte segla från dem och så vidare.
      Last edited by Tant Ragnar; 13 January 2019, 09.36.

      Kommentera


      • #4
        Jag tror att vi det är ute efter är den typ av dilemma som de du föreslår på slutet med ett minimum av bokföring.

        Kommentera


        • #5
          Stats för fartyg borde ju finnas. I stil med max/min last. Volym. Minimum besättning. Sjöegenskaper som vattenljup, hastighet(antal segel, åror).

          Lite om hur och var man färdas på haven. Handelsrutter. Vad som fraktas mest. Varifrån och till vart.

          Frihamnar, handelsstäder, gillen, kompanier.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen skrivet av Quadrante Visa inlägg
            Stats för fartyg borde ju finnas. I stil med max/min last. Volym. Minimum besättning. Sjöegenskaper som vattenljup, hastighet(antal segel, åror).
            Jupp, det kommer finnas en hel hög med stattade fartyg i grundreglerna.

            Ursprungligen skrivet av Quadrante Visa inlägg
            Lite om hur och var man färdas på haven. Handelsrutter. Vad som fraktas mest. Varifrån och till vart.
            Ja, att ha med några vanliga rutter är nog ingen dum idé. Frågan är sedan vilken nivå man lägger sig på när det gäller vad man fraktar? Det blir lätt att man hugger i sten när man börjar förklara vilka regioner som köper/säljer vilka varor, samtidigt är det ju ett kul stöd om man spelar handelsmän.

            Ursprungligen skrivet av Quadrante Visa inlägg
            Frihamnar, handelsstäder, gillen, kompanier.
            Absolut. Vi har redan en hel del av detta i själva världsbeskrivningen.

            Kommentera


            • #7
              Vilken nivå man lägger sig kring rutter beror givet på vad man vill poängtera.

              Men tänk i banorna att ni har de vanligaste rutterna på ett ungefär utmärkta och att det alltid finns alternativ. Ni lär ha provianthamnar längs vägarna, öar med hamnar. En del med hamntullar andra utan. Ni kommer ha områden med farliga vatten man vill segla runt.

              Bara det kommer att ge en bra bild.

              Låt säga att en viss båttyp kan segla en vecka utan att hämta ny proviant och vatten, det ger en hänvisning om inom vilket avstånd det blr finnas en hamn för dem.

              Lite så att spelare kan lista ut, gissa kvalificerat om vilken väg båten tog, eller vilken väg de själva blr ta.

              Kommentera


              • #8
                Jo förresten, en lista med båttermer och båtrelaterade föremål. Hur man navigerar, hur man mäter avstånd och hastighet. Inte främst som speltermer/mekaniker, utan mer för spelare och spelledare att krydda sitt språk med (samt ha förståelse för som spelledare).

                Kommentera


                • #9
                  Jag förespråkar nog matiga och välskrivna slumptabeller. GIllar speciellt sorten är där man slumpar fram tre eller flera olika element som interagerar. T.ex kan man från tre olika slumpa fram orcher + sjöslag + handelsmän, för att ta ett enklare exempel. Eller kanske sjömonster + jagat av + piratankor, där får SL kanske fundera lite mer - varför bryr sig piraterna om ett sjömonster? Hämnd? Eller är kanske deras flaggskepp, fullt med byte och kanoner, fast i sjömonstrets tentakler och håller på att dras ut långt till sjöss?

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen skrivet av zonk Visa inlägg
                    Jag förespråkar nog matiga och välskrivna slumptabeller. GIllar speciellt sorten är där man slumpar fram tre eller flera olika element som interagerar. T.ex kan man från tre olika slumpa fram orcher + sjöslag + handelsmän, för att ta ett enklare exempel. Eller kanske sjömonster + jagat av + piratankor, där får SL kanske fundera lite mer - varför bryr sig piraterna om ett sjömonster? Hämnd? Eller är kanske deras flaggskepp, fullt med byte och kanoner, fast i sjömonstrets tentakler och håller på att dras ut långt till sjöss?

                    Kan tänka mig att vi har några olika slumptabeller eller lista med komplikationer och beroende på hur dåligt utmaningen gick så väljer man ett antal resultat. Det skulle kunna ge en liknande effekt.

                    Kommentera


                    • #11
                      Det skulle kunna vara kul med en nodkarta över olika rutter på Kopparhavet, med olika längd, olika farlighet, olika färdigheter som behövs i utmaningarna. "Hmm, vi kan ta rutten väster om Caddo men där har flera skepp angripits av sjöormar på sistone. Norr om ön är risken för stormar så stor så länge det är vinter, i så fall bör vi kanske vänta till våren. Men om vi håller oss nära kusten i söder riskerar vi korsarangrepp." Och så kan man se hur många steg, hur många noder som passerats beroende på vilka slag som lyckas eller misslyckas. Kanske en nodkarta per årstid enligt ovanstående. Och naturligtvis att vissa rutter är mer lämpade för vissa skeppstyper beroende på proviant och liknande, som Quadrange påpekar ovan. Tabeller för faror i olika delrutter eller ruttyper, tabeller för olika varor och deals i hamnarna.

                      Kommentera


                      • #12
                        Nod-kartor med olikfärgade pluppar och några med symboler (för grunt vatten, rev, sandbankar, odjur, vattenströmmar et.c).

                        Kommentera


                        • #13
                          Det är något som skaver med ansatsen att "en lyckad utmaning gör att ni slipper slumpmöten."

                          För det första: slumpmöten skall vara just slump. De handlar om tur eller otur, inte skicklighet. Litet annorlunda uttryckt: jag vill att slumpmötena skall vara en objektiv del av världen som finns där oavsett vad spelarna har för sig. Jag ogillar hjärtligt alla quantum ogres.

                          För det andra: ni tycks förutsätta att alla slumpmöten är av ondo. Detta är ett väldigt gammaldags "wandering monster"-perspektiv på sakernas tillstånd.

                          En möjlig kompromiss: stor framgång på utmaningen gör att RP ser slumpmötet komma på långt håll, och kan välja att undvika det om de vill, eller ta kontakt med det om de hellre vill det.

                          Kommentera


                          • #14
                            Slumpmöten är kanske fel ord, jag tror snarare att vi pratar om missöden

                            Kommentera


                            • #15
                              Ursprungligen skrivet av Leon Visa inlägg
                              Slumpmöten är kanske fel ord, jag tror snarare att vi pratar om missöden
                              Så är det. Slumpmöten kan naturligtvis inträffa alldeles oavsett vad utfallet av utmaningen blir.

                              Ps. Jag skrev även komplikationer :)

                              Kommentera

                              Arbetar …
                              X