Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Vad är dina förväntningar på Kopparhavets Hjältar?

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av entomophobiac, 15 February 2019, 16.40
187 responses
4.146 visningar
2 gillar
Jocke
av Jocke

Skapad av Måns, 20 February 2019, 11.38
17 responses
302 visningar
6 gillar
Måns
av Måns

Skapad av Jedvard, 28 January 2019, 10.19
1 response
199 visningar
0 gillar
Jedvard
av Jedvard

Skapad av Dante, 29 January 2019, 08.38
94 responses
3.753 visningar
1 gillar
Anarchclown  
Skapad av flashknappen, 20 February 2019, 15.13
1 response
50 visningar
3 gillar
olaberg
av olaberg

Skapad av Måns, Igår, 22.05
2 responses
64 visningar
0 gillar
Måns
av Måns

Skapad av Rymdhamster, 19 February 2019, 16.25
24 responses
694 visningar
15 gillar
Måns
av Måns

Skapad av S.I.R.E#01, Igår, 19.19
2 responses
98 visningar
1 gillar
S.I.R.E#01  
Skapad av Khan, 20 February 2019, 22.17
2 responses
197 visningar
1 gillar
Khan
av Khan

Skapad av luddwig, 16 February 2019, 08.14
17 responses
298 visningar
0 gillar
luddwig
av luddwig

X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Ursprungligen skrivet av zonk Visa inlägg

Jo, så brukar det nog vara, men jag menar mer hur kraftfull en magiker känns jämfört med en krutvapen-skytt, eller rentav en kanon.

Som sagt var, det rör sig om hakebössor och tidiga kanoner. Det här är innan den tidigmoderna militärrevolutionen. En hakebösseskytt är inte kraftfullare än en riddare.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Leon Visa inlägg

Jämfört med det klassiska materialet har vi, i min egen ringa mening, en betydligt mycket mer sammanhållen och genomarbetad teknologisk nivå. Det är i princip 1500-tal. Kanoner och hakebössor är inte något gonzo tillägg, det är helt enkelt teknik som hör ihop med plåtrustning, tvåhandssvärd och hillbarder.
      Detta tillsammans med de inspiarationsbilder som länkades till i krut och kanonertråden fick mig plötsligt att se likheter med världen/teknologin/tidsåldern i Artesia (både serietidning och rollspel). Även fokuset på civilisationer kring ett stort hav passar in på Artesias the Known World. Är det en rimlig liknelse (förutsatt att ni känner till Artesia)?
      Last edited by Paal; 16 January 2019, 00.58.

Kommentera

För mig handlar det nog mindre om nån slags korrekt återgiven historisk teknologinivå, och mer om att man med krut definitivt byter stämning, tycker jag. En riddarsaga a la Arthur blir inte densamma med en hakebössa mitt i smeten. En mytisk drakhistoria från antiken blir inte densamma om draken dräps med kanon. När det är prickskytte mot sfinxens näsa med bössa, känns faraonerna oändligt avlägsna. Med krutet blir det liksom definitivt teknologins moderna era, istället för de antika myternas. All annan teknologi kan man liksom låtsas att det är antik högteknologi, men just med krutet så blir det en brytpunkt. I vart fall för mig. Exakt hur det legat till i den verkligen historien spelar mindre roll, krutrök har bara en annan smak än drakdunster.

Kommentera

Bara för att förtydliga, vi siktar inte efter någon sorts historisk korrekthet heller - Kopparhavets Hjältar är äventyrsfantasy. Däremot försöker vi kanske vara lite mer konsekventa än den klassiska blandningen av vikingatid, högmedeltid, renässans och 1600-talspirater.

Jag förstår hur du tänker, men för mig passar krutrök och drakdunster alldeles utmärkt tillsammans - och vi kan lova gott om båda i KH!

P.S. Jag vet att det inte är så du menar, men i vår setting finns det en direkt koppling mellan drakdunster och krut - som går genom det legendariska Berendiska drakvinet och marjuras svavelträsk...
          Last edited by Leon; 16 January 2019, 10.47.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Paal Visa inlägg

Detta tillsammans med de inspiarationsbilder som länkades till i krut och kanonertråden fick mig plötsligt att se likheter med världen/teknologin/tidsåldern i Artesia (både serietidning och rollspel). Även fokuset på civilisationer kring ett stort hav passar in på Artesias the Known World. Är det en rimlig liknelse (förutsatt att ni känner till Artesia)?
            Jag har inte jättestor koll på Artesia men redan tidigt i världsbyggandet så fanns flera serierutor med bland våra inspirationsbilder och åtminstone till ytan har jag modelerat stora delar av Zorakin efter dessa bilder. Sedan har den bilden svängt hit och dit under processen när vi hittat nya infallsvinklar och inspirationskällor, men ja. Utan att göra några djupare jämförelser så finns det helt klart paralleller!

Kommentera

Jag har bläddrat lite i Artesia (både rollpsel och serie), och generellt är nog anslaget och tonen ganska annorlunda från vad vi tänker. Men som Måns skriver är de snygga plåtrustningarna helt rätt, särskilt för Aidne. Och den personliga kopplingen mellan hjältar och gudar/demoner känns också mycket nära vårt koncept - Artesia verkar ju vara ett utvalt Sändebud för sin Gudinna ;)

Kommentera

Borgia(Tv-serie), the Religion - Tim Willocks(bok om slaget på Malta 1565), Mercenario, flygödlor och arbalester liksom (oljetecknat seriealbum) är inspiration för mig.

Kommentera

Flesh and Blood

Kommentera

Ursprungligen skrivet av afUttermark Visa inlägg
                    the Religion - Tim Willocks(bok om slaget på Malta 1565).
                    Den lät intressant. Är den bra? Inte bara rätt stämningsmässigt?

Kommentera

• Ung tysktalande man tas till fånga i transylvanien av Ottomansk general, blir Janissar, skaffar tatueringar, flyr, blir legoknekt, förälskar sig i spansk adelsdam, lever äventyrar liv, kommer till malta visar sig vara hjälte material osv

Gillar man kiosklitteratur är det helt ok.

Kommentera

• Jag har en andra förväntning som verkar vara uppfylld och det är att det blir en annan stil på bilderna än de som är i Hjältarnas tid. Jag hoppas även att språket är skrivet för en äldre publik. Hjältarnas tid gör sin grej och den är snygg men jag tycker inte den passar det Kopparhav som jag ser framför mig, likaså språket är tydligt skrivet för yngre spelare än mig.

PS. Det här är alltså inte en kritik mot HT utan vad jag vill ha från Kopparhavet.

Kommentera

• Tempelvakterna i Entika underskattade henne, hon log snett och lät dem komma närmre. I sin högra hand höll hon ett kort skarpslipat svärd, i den vänstra något dold bakom ryggen höll hon yxan. Ett blött smackande läte och en av hennes fiender vacklade bakåt, skrikandes med en armborstskäkta utstickande där vänster öga skulle setts. Katshink! Lät det när Jergan laddade om repeterarmborstet. Själv steg hon framåt med två snabba steg, fintade sin motståndare högt med svärdet och lät sedan yxan komma i en underarms sving som slutade med en våldsam träff på hakan vilket resulterade i blod, utslagna tänder och snabb död. Marduks spira skulle snart vara i hennes ägo...
                          Last edited by afUttermark; 20 January 2019, 01.34.

Kommentera

• Finns det någon speciell tanke bakom namnet på spelvärlden? Jag tänker nämligen bara på en av de tre musketörerna när jag läser "Athos".

Kommentera

• Ursprungligen skrivet av Grisodlar'n Visa inlägg
                              Finns det någon speciell tanke bakom namnet på spelvärlden? Jag tänker nämligen bara på en av de tre musketörerna när jag läser "Athos".
                              Athos väcker många associationer - en musketör, ett grekiskt klosterberg, en mytisk jätte. Vår designfilosofi är just att blanda från olika inspirationskällor, och namnet speglar därför på. sätt och vis hela vårt upplägg.

Kommentera

• R’ath Lluric stod vid den övertäckta spegeln i palatsets gästflygel och rakade sig. Fast han inte sett sin spegelbild på femton år var vanan att raka sig vid en sådan tingest ändå påtaglig. Med van hand förde han den sotade rakkniven över läpp, kind och haka.
                                Som Askbroder räknades till och med ens spegelbild som en falsk skenbild av livet och ett hån mot Shamash.

Kommentera

Arbetar …
                                X