Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Vad är dina förväntningar på Kopparhavets Hjältar?

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av lofty, 16 January 2019, 14.35
3 responses
89 visningar
1 gillar
lofty
av lofty

Skapad av Kotaka, 01 January 2019, 22.29
4 responses
176 visningar
1 gillar
Zyx Zoismos  
Skapad av wilper, 16 January 2019, 17.33
22 responses
680 visningar
12 gillar
Flanell
av Flanell

Skapad av Leon, 11 January 2019, 14.33
99 responses
3.123 visningar
2 gillar
afUttermark  
Skapad av RedMoon, Igår, 13.54
1 response
71 visningar
4 gillar
clarence redd  
Skapad av RasmusL, 14 January 2019, 18.50
7 responses
190 visningar
0 gillar
Cyberhest  
Skapad av Bifur, 09 January 2019, 19.51
56 responses
1.300 visningar
1 gillar
Cyberhest  
Skapad av RedMoon, 16 January 2019, 14.01
2 responses
128 visningar
7 gillar
Evokee
av Evokee

Skapad av krank, 21 December 2018, 14.51
1 response
245 visningar
4 gillar
P.eLL.e
av P.eLL.e

Skapad av Quadrante, 13 January 2019, 20.54
25 responses
406 visningar
1 gillar
da_bohz
av da_bohz

X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

En tredje sak jag kom på: krutrök! Musköter, flintlåspistoler, kanoner! Ner med klassisk fantasy med vikingatida vapen (isch) och högmedeltida rustningar!

Edit: Får jag snapphanebössor blir jag extra glad :)

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Makaron Visa inlägg
      En tredje sak jag kom på: krutrök! Musköter, flintlåspistoler, kanoner! Ner med klassisk fantasy med vikingatida vapen (isch) och högmedeltida rustningar!

:) Har du tänkt på att en Minotaur borde kunna avlossa mindre artilleripjäser från stående position med vapnet i händerna...
      Last edited by Leon; 12 January 2019, 10.45.

Kommentera

Men flintlås kan vi nog inte lova. Kanske i någon framåttänkande dvärgsmedja. Inte heller trekantshattar eller pudrade peruker. Tänk luntor, fullplåt och barbareskkorsarer

Kommentera

Du får köra vanliga Hjältarnas Tid istället, där har ju pistolbeväpnad yarrr-pirater tagit plats!

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Leon Visa inlägg
            Men flintlås kan vi nog inte lova. Kanske i någon framåttänkande dvärgsmedja. Inte heller trekantshattar eller pudrade peruker. Tänk luntor, fullplåt och barbareskkorsarer
            Så dvärgiska snapphanebössor (snapplåset var en tidig variant på flintlåset ;) ) och barbareskkorsarer? Good enough :)

Kommentera

Så dvärgiska snapphanebössor (snapplåset var en tidig variant på flintlåset ;) ) och barbareskkorsarer? Good enough :)
              Och fartyg med kanoner. Krutröken ligger tung över Kopparhavet!

Kommentera

Får man fråga vilka av de klassiska länderna som kommer återanvändas? Felicien, Berendien, Caddo, Erebos, Zorakin, Jorpagna, Cereval. Antar att Trakorien inte kommer med.

Kommentera

Får vara tråkig och säga att min förhoppning är att ni följer er egen vision - det kommer bli grymt :)

Personligen gillar jag inte weird grejer, eller extrem magi med massa drakar och skit, i den här världen. Hellre realism med krydda av fantastiskt. Inga skjutvapen!!! Gärna låtsas- kristendom med Ljusa vägen. Men som sagt, gör er grej 😊
                  Last edited by Nässe; 12 January 2019, 16.29.

Kommentera

Om det nu ska vara centrerat runt ett hav skulle det vara kul med regler som gjorde sjöresor realistiska enligt någon definition av realistisk. Jag ska utveckla vad jag menar i nästa stycke.

I verkligheten är det komplicerat att åka båt längre sträckor. Man måste ta hänsyn till vindar och strömmar, och de kan vara beroende av årstider. Det kan helt enkelt vara omöjligt att färdas vissa sträckor under vissa tider, eller i alla fall så dumt och farligt att ingen sjöfarare som rollpersonerna kan hitta vill ge sig på att försöka.

Detta återspeglas sällan i rollspel, i alla fall inte i de äventyr jag läst eller spellett. Där påminner resan mer om en bussresa. Rollpersonerna kliver på, sitter still ett tag och sedan är de framme. Det beror ju till stor del på att jag inte vet något om sjöresor. Så det vore kul om någon forskade lite om det och sedan berättade det för mig.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Swedish Chef Visa inlägg
                      Får man fråga vilka av de klassiska länderna som kommer återanvändas? Felicien, Berendien, Caddo, Erebos, Zorakin, Jorpagna, Cereval. Antar att Trakorien inte kommer med.
                      Av de länder du nämner kan jag avslöja att vår värld kommer att återvända till Felicien, Berendien, Zorakin, Jorpagna och Erebos i en eller annan form - och de är alla centrala för vårt spel. Vad gäller Eriks arv har vi tagit ett djärvt grepp som jag hoppas ni kommer att gilla. Mer om det, och andra klassiker, senare :)
                      Last edited by Leon; 12 January 2019, 17.15.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Gurgeh Visa inlägg
                        Om det nu ska vara centrerat runt ett hav skulle det vara kul med regler som gjorde sjöresor realistiska enligt någon definition av realistisk. Jag ska utveckla vad jag menar i nästa stycke.

I verkligheten är det komplicerat att åka båt längre sträckor. Man måste ta hänsyn till vindar och strömmar, och de kan vara beroende av årstider. Det kan helt enkelt vara omöjligt att färdas vissa sträckor under vissa tider, eller i alla fall så dumt och farligt att ingen sjöfarare som rollpersonerna kan hitta vill ge sig på att försöka.

Detta återspeglas sällan i rollspel, i alla fall inte i de äventyr jag läst eller spellett. Där påminner resan mer om en bussresa. Rollpersonerna kliver på, sitter still ett tag och sedan är de framme. Det beror ju till stor del på att jag inte vet något om sjöresor. Så det vore kul om någon forskade lite om det och sedan berättade det för mig.
                        Realism är kanske att dra det lite långt, men sjöfärder och havsresor skall definitivt vara utmaningar och rent av äventyr i sin egen rätt och inte bara transportsträckor. Hjältarnas Tid har redan ett smidigt och robust system som funkar för resor - Utmaningar, och vi tar gärna emot tankar och förslag om hur det kan anpassas för sjöfärd. Vi har ett system vi har jobbat fram men inget är hugget i sten än!

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Leon Visa inlägg

Realism är kanske att dra det lite långt, men sjöfärder och havsresor skall definitivt vara utmaningar och rent av äventyr i sin egen rätt och inte bara transportsträckor. Hjältarnas Tid har redan ett smidigt och robust system som funkar för resor - Utmaningar, och vi tar gärna emot tankar och förslag om hur det kan anpassas för sjöfärd. Vi har ett system vi har jobbat fram men inget är hugget i sten än!
                          Det kan nog vara ämne för en egen tråd framöver! Resten av regelsystemet är ju klart så detta är den enda delen vi får konstruera själva (med hjälp av HT-teamet naturligtvis) så det kan nog behöva stötas och inte minst blötas för att bli rätt.

Kommentera

Realism är inte min kopp te, jag har redan spelat i ett jordnära ereb på åttiotalet och tidigt nittiotal.

Jag ser hellre minotauriska handkanoner.
                            Zorakiska piratjägare med trollkarlar som tyglat vattenundiner och får skeppen att fara mot vinden och mot Marduks vilja.
                            Dvärgslipade bastardsvärd som säljs dyrt i Karabans basarer.
                            Leta eldkristaller(här tänker jag mig små, eldsalamandrar fångade i kristall) i Samkarnas öknar eller blåis(som med fördel kan läggas i orcherdranken och på så vis alltid hålla den kyld) på Orghins vidder.
                            Fanatiska riddare i plåtrustning som aldrig skulle nyttja ett krutvapen.
                            Häxjägare som jagar magikunniga och inte räds att nyttja både kulor och krut.
                            Lönnmördagillen
                            Dörrar till dödsriket så man kan rädda en älskare som dött
                            Drakar
                            Demoner

Kommentera

Sjöslag.

Handelsrutter (system för handel och sjöfart).

Kommentera

Falska präster som ger "sista smörjelsen" men sedan fångar den döendes själ i rubiner och sedan säljer dessa till skrupelfria magiker på Kandras akademi. Själastenar gör att man kan fokusera i timtal på magistudier utan uppehåll.
                                Nattväktare på Pendons gravfält som ser genom fingrarna eller tacksamt tar emot tandguld från gravplundrarna som säljer likdelar till Nekromantikerna på Älvakullen

Kommentera

Arbetar …
                                X