Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Vad är dina förväntningar på Kopparhavets Hjältar?

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av God45, Idag, 09.25
23 responses
390 visningar
0 gillar
Leon
av Leon
 
Skapad av Per, Igår, 21.45
47 responses
1.021 visningar
3 gillar
Anarchclown  
Skapad av krank, Idag, 16.13
1 response
5 visningar
0 gillar
krank
av krank
 
Skapad av stenhöna, Idag, 01.44
9 responses
109 visningar
0 gillar
Quadrante  
Skapad av DEX LEGENDARIUM™, Idag, 15.49
0 responses
35 visningar
1 gillar
DEX LEGENDARIUM™  
Skapad av Nässe, 22 March 2019, 23.19
13 responses
336 visningar
0 gillar
MattiasLejbrink  
Skapad av stenhöna, 22 March 2019, 23.42
7 responses
190 visningar
0 gillar
stenhöna  
Skapad av Drafur, Igår, 17.06
3 responses
125 visningar
0 gillar
Kaigon
av Kaigon
 
Skapad av Leumas, Igår, 00.55
6 responses
194 visningar
4 gillar
Brior
av Brior
 
Skapad av Henke, 22 March 2019, 17.47
10 responses
304 visningar
4 gillar
Opoopo
av Opoopo
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • #16
    Andra fromma förhoppningar:

    - Slippa standins för kristendomen och andra post-år-0-religioner. De är mestadels tråkiga och träiga jämfört med tidigare tokigheter. Ge oss massor av gudar och lokala varianter på dem!

    - Slippa detaljerad/rationell historia. Ge oss myter, övernaturligheter, färg och fantastik. Sociologin kan vi lämna till nåt annat rollspel.

    Kommentera


    • #17
      Jag har inget emot monoteistiska religioner men precis som Zonk hade jag gärna skippat kristendoms ripoffer. Sen hoppas jag att det finns ett någorlunda vettigt sammanhang i världen och den inte blir för mycket av ett lapptäcke. Varje land behöver inte ha sin egen religon eller gudar och alla religioner behöver inte hata alla som inte tycker som dem.

      Sen vill jag gärna ha en schysst kampanj/sandlåda också, den behöver inte vara super episk, huvudsaken är att den är bra.

      Kommentera


      • #18
        N.b. att jag tänker mig typ delvis "motsvarande" gudar (Zeus/Jupiter) samt även olika roller a la https://en.wikipedia.org/wiki/Zeus#Roles_and_epithets - samt kanske olika panteon. Sen tänker jag mig mycket "blanda och ge", där gudar importeras och exporteras. Antik stil, inte modern fundamentalism.

        Kommentera


        • #19
          Jag vill ha rykten och mystik! Gamla legender som man inte vet är sanna eller inte. Sånt som kan inspirera till äventyr.

          "Det brukade bo ett helt dussin skogstroll däruppe, men något har hänt och numera är det bara 3st kvar. Vissa tror att dem slog ihjäl varandra, men andra tror att den gamla "obotliga" trollsjukan har återvänt."

          Kommentera


          • #20
            Att vi äntligen får ett Ereb 2.0 (inom rättigheternas möjligheter).

            Samla allt det plottriga som Äventyrsspel skapade kring Kopparhavet och sy ihop det till en helhet och sedan förlägga en stabil kampanj där.
            Kampanjen behöver inte vara lång, kanske 2 max 3 delar. Där varje del öppnar upp med mer info samtidigt som världen förändras i takt med kampanjen.
            Spelarnas val hjälper till att forma hur kopparhavet ser ut efter kampanjen.

            Sedan hade det varit kul att få med kända platser typ Nohstril, Krilloan (pratades om i en annan tråd).

            Och mycket metastory gärna med anknytning till gamla Ereb, typ kända krig, personer eller varelser. Kanske saker ur ett äventyr som de flesta spelat osv.

            Föresten vilken är målgruppen?
            Är det vi Ereb veteraner?

            Kommentera


            • #21
              Conan-pirater (som på omslaget till Kopparhavets kapare*), inte yarr-pirat-pirater.

              * Min enda relation till Kopparhavet

              Kommentera


              • #22
                Athos är en ny värld, även om den är full av klassiker. Ni lär både känna igen er i och bli överraskade av vårt Kopparhav. Vi hoppas att vi kan erbjuda både nostalgi, igenkänning och påskägg för kopparhavsveteraner och en mystisk, kul och spännande spelvärld för alla.

                Vår setting är mer konsistent men vi vill också behålla fördelarna i en lapptäckessvärld - att man kan slänga in sina egna blodskulter, furstendömen och uråldriga gudar som det passar och att det känns som en värld som är till för var och ens spelgrupp snarare än spelets författare.

                Vad gäller gudar är det viktigt för oss att Athos är en magisk värld. Det finns gudar, demoner och besvärjelser runt varje hörn - och de hör ett direkt avtryck i världen. Och Zeus? Tänk äldre... :-)
                Last edited by Leon; 11 January 2019, 21.31.

                Kommentera


                • #23
                  Ursprungligen skrivet av DeBracy Visa inlägg
                  Conan-pirater (som på omslaget till Kopparhavets kapare*), inte yarr-pirat-pirater.

                  * Min enda relation till Kopparhavet
                  Conan? Jodå. Och Barbarossa
                  Last edited by Leon; 11 January 2019, 21.34.

                  Kommentera


                  • #24
                    Ursprungligen skrivet av Leon Visa inlägg
                    Och Zeus? Tänk äldre... :-)
                    Mmm, tänker nog mer på hur det funkar än på Zeus specifikt. Lokala kulter som blir aspekter av en gud, gudar med flera namn på olika håll, import o export av gudar, äldre gudar som absorberas in i nyare gudars skapelseberättelser. Dvs inte det typiska rollspels-stuket där det finns ett panteon som ser ut o funkar på ett sätt, överallt och alltid, rationellt och fyrkantigt och exakt. Nej, mer organiskt, mer levande, mer oberäkneligt och obegripligt. Överlapp och snurrig logik och stor oklarhet om vilken gud som egentligen var först, var det kaos eller underjordsguden eller var det eterguden, eller.. osv. En melting pot där en gud är allt och inget.

                    Kommentera


                    • #25
                      Ursprungligen skrivet av zonk Visa inlägg

                      Mmm, tänker nog mer på hur det funkar än på Zeus specifikt. Lokala kulter som blir aspekter av en gud, gudar med flera namn på olika håll, import o export av gudar, äldre gudar som absorberas in i nyare gudars skapelseberättelser. Dvs inte det typiska rollspels-stuket där det finns ett panteon som ser ut o funkar på ett sätt, överallt och alltid, rationellt och fyrkantigt och exakt. Nej, mer organiskt, mer levande, mer oberäkneligt och obegripligt. Överlapp och snurrig logik och stor oklarhet om vilken gud som egentligen var först, var det kaos eller underjordsguden eller var det eterguden, eller.. osv. En melting pot där en gud är allt och inget.
                      Jag förstår hur du menar. Jupiter Optimus Maximus, Jupiter Helipolitanus. Det jag gillar är hur lokalt och specifikt det blir. Den coolaste är för mig Zeus Labraundus med dubbelyxan, som dyrkades i Karien. Hans helgedom utanför Milas i Turkiet är grymt vacker.

                      Kommentera


                      • #26
                        Ursprungligen skrivet av zonk Visa inlägg

                        Mmm, tänker nog mer på hur det funkar än på Zeus specifikt. Lokala kulter som blir aspekter av en gud, gudar med flera namn på olika håll, import o export av gudar, äldre gudar som absorberas in i nyare gudars skapelseberättelser. Dvs inte det typiska rollspels-stuket där det finns ett panteon som ser ut o funkar på ett sätt, överallt och alltid, rationellt och fyrkantigt och exakt. Nej, mer organiskt, mer levande, mer oberäkneligt och obegripligt. Överlapp och snurrig logik och stor oklarhet om vilken gud som egentligen var först, var det kaos eller underjordsguden eller var det eterguden, eller.. osv. En melting pot där en gud är allt och inget.
                        Det där hade kunnat vara min måltext för hur jag vill ha det. Nu kan jag ärligt säga att vi inte kommer landa riktigt där, på gott och ont, men det finns det anledning till. Gudarna finns. På riktigt. Visst missförstår Athos invånare gudarnas avsikter (inte minst pga gudarnas ovilja att beblanda sig med de lägre ointressanta varelser som befolkar Athos) och kallar dem vid andra namn, glömmer bort dem, ersätter dem med andra o.s.v. men jag skulle säga att det främst är de lokala templen, prästerna och predikanterna som ligger bakom förvirringen. I sin jakt på fler anhängare lovar man att just deras gudom kan skydda de som betalar tribut såväl över land som hav, vid barnsäng och dödsbädd etc. Gudarna å sin sida skakar på huvudet och säger "he said WHAT?!?!?!?".

                        Men jag tror jag förstår dig och har samma mål. Frågan är bara hur vi beskriver det. Gudskapitlet är faktiskt det mest ofärdiga, och för mig är det till viss del pga av detta.

                        Sedan får man inte glömma interpeersonella konflikter och släktskap mellan gudarna. Var lägger man nivån och fokus?

                        Intressant men svår fråga. Ideer tas tacksamt emot.

                        Kommentera


                        • #27
                          Hej!

                          Först och främst - roligt projekt! Skall bli verkligt skoj att se vad det blir!

                          Jag har också förhoppningar på lite lagom skruvad DoD-fantasy, ett absolut minimum av historia osv.

                          Men framförallt slog mig en idé/förhoppning: Ingen världsbeskrivning alls. Alltså i traditionell mening. I stället en kampanj som för spelarna runt Kopparhavet och på samma gång introducerar världen. Jag har överlag svårt för "äventyrsfrön" och "äventyrslandskap" - i stället ser jag hundra gånger hellre ett ordentligt äventyr. Samma världsinformation kommer fram i ett äventyr som i en platsbeskrivning, men i en platsbeskrivning kan ingen äventyra utan att först hitta på eget stuff omkring och då kommer den givna beskrivningen ofta och lägger krokben i stället för att hjälpa. (Inser att en kampanj givetvis tar mera plats osv, men man kan ju alltid ha förhoppningar :) )

                          Sen hoppas jag att ni tar med er så mycket häftiga idéer som möjligt av det som i tiderna spånades fram på erebaltor.se :)
                          Och ankor givetvis! Och angående ankornas näbbbredd som diskuterades här i någon tråd - kolla in Anders mandarinanka från erebaltor.se! Den har en perfekt näbb!! :) :)

                          Mvh. Vije

                          Kommentera


                          • #28
                            Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg

                            Det där hade kunnat vara min måltext för hur jag vill ha det. Nu kan jag ärligt säga att vi inte kommer landa riktigt där, på gott och ont, men det finns det anledning till. Gudarna finns. På riktigt. Visst missförstår Athos invånare gudarnas avsikter (inte minst pga gudarnas ovilja att beblanda sig med de lägre ointressanta varelser som befolkar Athos) och kallar dem vid andra namn, glömmer bort dem, ersätter dem med andra o.s.v. men jag skulle säga att det främst är de lokala templen, prästerna och predikanterna som ligger bakom förvirringen. I sin jakt på fler anhängare lovar man att just deras gudom kan skydda de som betalar tribut såväl över land som hav, vid barnsäng och dödsbädd etc. Gudarna å sin sida skakar på huvudet och säger "he said WHAT?!?!?!?".

                            Men jag tror jag förstår dig och har samma mål. Frågan är bara hur vi beskriver det. Gudskapitlet är faktiskt det mest ofärdiga, och för mig är det till viss del pga av detta.

                            Sedan får man inte glömma interpeersonella konflikter och släktskap mellan gudarna. Var lägger man nivån och fokus?

                            Intressant men svår fråga. Ideer tas tacksamt emot.
                            Mmmm det är schysst med ett kaotiskt gudaliv, men det får ju inte bli ospelbart eller ohanterligt! Sen, hur exakta kulterna är beror ju lite på hur handfasta gudarna är i sitt umgänge med världen, hur begripliga gudarna faktiskt är, osv. Worst case scenario kan det ju vara antikt kaos - och det återspeglar fantamej hur gudarna faktiskt är. "Zeus" har 42 aspekter och ger olika hjälp beroende på hur han dyrkas, det finns konkurrerande panteon, och de riktigt gamla gudarna är störtade men några finns kanske fortfarande. Jag hade nog inte gått hela vägen ut med den där "en guds styrka beror av antalet tillbedjare", dock. Det blir lite för godtyckligt, gudarna fanns (imo) trots allt först. Gudarna borde snarare vinna och tappa makt beroende på hur de interagerar med andra gudar (blir störtade eller störtar andra, osv).

                            Sen diggar jag nog oxå när gudarna framförallt verkar genom mirakel. Dvs sånt som defintivt KAN och BORDE vara en "act of god" .. men som skulle kunna bortförklaras av en enveten skeptiker. Gudarna finns, men de är indirekta. Antikens gudar var ju bitvis såna... o bitvis ganska handfasta. Poseidon skickar stormar på folk isf att personligen dyka upp och sticka en treudd i dem, Zeus är pervers i förklädnad, etc. Ja. Mirakel kanske är fel ord egentligen...

                            En tredje grej är ju att bygga in vidskepligheter o gudadyrkan i vardagen. Armén går inte ett steg utan att först spana på fåglarna flykt eller spå i inälvor, man offrar vin och blod till havsguden innan man ger sig ut på seglats, det ska brytas ett speciellt offersvärd innan man ger sig ner i en dungeon, osv. Jag hade gett offren och spåendet speleffekter, fast kanske ganska opålitliga sådana. Kanske funkar det som avsett i 40% av fallen, och man kan då få en effekt som kan vara alltifrån pytteliten till ganska rejäl. I 10% av fallen blir nåt istället fel och allt går sämre istället. Och i 50% av fallen händer inget alls...

                            Kommentera


                            • #29
                              Ursprungligen skrivet av zonk Visa inlägg

                              Mmmm det är schysst med ett kaotiskt gudaliv, men det får ju inte bli ospelbart eller ohanterligt! Sen, hur exakta kulterna är beror ju lite på hur handfasta gudarna är i sitt umgänge med världen, hur begripliga gudarna faktiskt är, osv. Worst case scenario kan det ju vara antikt kaos - och det återspeglar fantamej hur gudarna faktiskt är. "Zeus" har 42 aspekter och ger olika hjälp beroende på hur han dyrkas, det finns konkurrerande panteon, och de riktigt gamla gudarna är störtade men några finns kanske fortfarande. Jag hade nog inte gått hela vägen ut med den där "en guds styrka beror av antalet tillbedjare", dock. Det blir lite för godtyckligt, gudarna fanns (imo) trots allt först. Gudarna borde snarare vinna och tappa makt beroende på hur de interagerar med andra gudar (blir störtade eller störtar andra, osv).
                              Ja, medhåll. Det ligger väldigt nära hur vi tänker. Sedan tänker jag att det är lite tvärtom, att en gud utan tempel och tillbedjare betraktas som svag just av den anledningen, vilket kan påverka guden ifråga på olika sätt. Men mest troligt inte alls. Men några är stolta, och känner genast behov att hävda sig och få fler tempel uppförda till sin ära. Eller så blir de förbannade och hämnas... Ja, finns många alternativ :)

                              Ursprungligen skrivet av zonk Visa inlägg
                              Sen diggar jag nog oxå när gudarna framförallt verkar genom mirakel. Dvs sånt som defintivt KAN och BORDE vara en "act of god" .. men som skulle kunna bortförklaras av en enveten skeptiker. Gudarna finns, men de är indirekta. Antikens gudar var ju bitvis såna... o bitvis ganska handfasta. Poseidon skickar stormar på folk isf att personligen dyka upp och sticka en treudd i dem, Zeus är pervers i förklädnad, etc. Ja. Mirakel kanske är fel ord egentligen...
                              Vi bygger ju vidare på den granströmska mytologin, så om man har läst Den lille metafysikern så vet man en del om vad vi har utgått ifrån. Våra gudar agerar oftast via hantlangare. De är inte överdrivet intresserade av vad som sker på Athos, men då och då kan det utspela sig händelser som gör att deras uppmärksamhet riktas mot den lilla ärtan i multiversum och då kan vad som helst hända. men normalt sett är gudarna mer som naturlagar. och de kan givetvis slå tillbaka!

                              Ursprungligen skrivet av zonk Visa inlägg
                              En tredje grej är ju att bygga in vidskepligheter o gudadyrkan i vardagen. Armén går inte ett steg utan att först spana på fåglarna flykt eller spå i inälvor, man offrar vin och blod till havsguden innan man ger sig ut på seglats, det ska brytas ett speciellt offersvärd innan man ger sig ner i en dungeon, osv. Jag hade gett offren och spåendet speleffekter, fast kanske ganska opålitliga sådana. Kanske funkar det som avsett i 40% av fallen, och man kan då få en effekt som kan vara alltifrån pytteliten till ganska rejäl. I 10% av fallen blir nåt istället fel och allt går sämre istället. Och i 50% av fallen händer inget alls...
                              Jag tror inte att det kommer att vara något regelstöd för detta, utan man får helt enkelt hantera det från fall till fall. men offer, vidskepligheter och liknande är ett självklart inslag och redan något vi tryckt på i manus. Men regelmässiga effekter får nog bli husregler eller kanske en inofficiell add on längre fram.

                              Kommentera


                              • #30
                                Ursprungligen skrivet av vije Visa inlägg
                                Hej!

                                Först och främst - roligt projekt! Skall bli verkligt skoj att se vad det blir!
                                Det tycker vi med!! :) Kul att se dig här!

                                Ursprungligen skrivet av vije Visa inlägg
                                Men framförallt slog mig en idé/förhoppning: Ingen världsbeskrivning alls. Alltså i traditionell mening. I stället en kampanj som för spelarna runt Kopparhavet och på samma gång introducerar världen. Jag har överlag svårt för "äventyrsfrön" och "äventyrslandskap" - i stället ser jag hundra gånger hellre ett ordentligt äventyr. Samma världsinformation kommer fram i ett äventyr som i en platsbeskrivning, men i en platsbeskrivning kan ingen äventyra utan att först hitta på eget stuff omkring och då kommer den givna beskrivningen ofta och lägger krokben i stället för att hjälpa. (Inser att en kampanj givetvis tar mera plats osv, men man kan ju alltid ha förhoppningar :) )
                                Projektet är lite "Hjältarnas tid fast med setting". HT är redan det settinglösa alternativet så vi kommer göra tvärtom :) Och en kampanj är planerad! Vi har riktlinjer på en fet kampanj i flera delar som tar RP kors och tvärs över Kopparhavet. Men det ligger en bra bit fram i tiden. Det sagt så kommer det sannolikt bli en del äventyrslandskap och frön med. Jag gillar sånt själv nämligen :)

                                Ursprungligen skrivet av vije Visa inlägg
                                Och ankor givetvis!
                                Vi lovar, Shamash är mitt vittne, att ankorna kommer att återfå sin rättmätiga plats i och runt Kopparhavet!!

                                Kommentera

                                Arbetar …
                                X